Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CMOS checksum error

Anbefalte innlegg

Kjøpte en helt ny pc bestilt fra nett,(komplett).

Har et ABIT AN52 hovedkort.

Når alt er satt sammen rett, og jeg skal starte opp for FØRSTE gang får jeg følgende error:

CMOS checksum error - Default Loaded.

Jeg har prøvd å "cleare" CMOS ved å bruke jumper'n. Funka ikke, Prøvde dermed å bytte til et annet batteri av samme type, funka heller ikke. Og batteriet står rett vei ja.

Jeg tror at "default" ikke stemmer overens med resten av Hardware'et, og at jeg må inn i bios å endre dette.

MEN jeg har ingen mulighet å komme meg inn i bios såvidt jeg ser det. Spammer Delete og den nekter å gå andre steder enn til feilmeldingen, og når den kommer der fryser alt, ingenting funker.

Noen forslag? Vet det er mange fler som har erfart dette, har lest litt på noen få forum.. men de har ikke oppklart helt hvordan de fikk den til å starte uten den feilmeldingen.

please help me:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg og han her har vist samme problem:

i am having the same problem; however, when i try to save and exit from BIOS, the computer exits bios but does not seem to reboot. ie. monitor loses signal, fans and everything running, but i don't get the familiar startup beep. the internal speaker is hooked up... then i restarted the system this time i got the message < CMOS Checksum Error - loaded default > press F1 ...... Etc. this time my keyboard dose not work i changed the keyboard but still had the same error then i tried to use the keyboard by the USB port but it dose not work. i could not go to the Bios setup

keyboard funker ikke i det hele tatt, verken i usb eller den andre. Så ingen mulighet for meg å havne i bios for å endre noe. Dette ser håpløst ut!

Lenke til kommentar

Somehow fikk jeg til å komme inn i noen bios instillinger for Mhz og noe slikt.

i dette øyeblikk var keyboard koblet til USB, og tror jeg kom inn via Delete, men etter jeg endra settings å tok SAVE&EXIT, slokner skjermen, og ved restart aktiveres ikke skjermen engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...