Gå til innhold

QXL - Bør jeg gi han negativ karakter?


Anbefalte innlegg

Solgte en gjenstand på QXl. Betalingen kom nå, 20 dager etter auksjonslutt....

Auksjon slutte 3 oktober. Fikk svar 14 oktober, at pengene er overført.

Da hadde jeg dagen før, avbrutt handelen på QXL, for å få tilbake salgsgebyret.

Ser nå på nettbanken at pengene er kommet inn, 20 dager etter auksjon sluttet.

Er dette grunnlag for å gi negativ karakter?

 

Jeg fikk refundert salgsgebyret fra QXL: Automatisk avbrytelse av handel. Kjøperen har ikke svart innen 7 dager

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, i auksjonen sto det betalingsvilkår: innen 7 dager etter auksjonslutt.

Nei, han svarte på e-posten min 14 oktober og sa at han hadde betalt.

Pengene kom ikke før 23 oktober.

 

Det er selvfølgelig greit hvis kjøper spør pent om de kan betale en uke senere, men i dette tilfellet hørte jeg ikke noe fra kjøper før etter 11 dager. Så tok det altså 9 dager til før betalingen kom.

Har jeg aldri opplevd at det har tatt mer enn 1 dag å overføre penger...

Endret av anaconda
Lenke til kommentar

Tatt fra qxl.no:

 

"125.På hvilket grunnlag blir karakterene gitt?

Positiv karakter skal gis når handelen er vellykket etter QXL sine regler og tidsfrister.

Nøytral karakter gis når du er fornøyd med deler av transaksjonen, men det er ting som kan forbedres hos selger eller kjøper.

 

Negativ karakter skal kun gis hvis handelen ikke ble gjennomført eller ble gjennomført på en urimelig måte. Før negativ karakter blir gitt, skal kjøper/selger kontaktes pr telefon eller mail for å løse eventuelle tvister. Husk at negative karakterer kan føre til utestengelse.

 

Karakter gitt på feil grunnlag kan medføre minuskarakter til karaktergiver.

QXL forbeholder seg retten til å også utestenge karaktergiver."

 

Ut ifra dette ville jeg kanskje gitt nøytral karakter og ikke negativ. Vil ikke si at handelen er gjennomført på en urimelig måte, men ting kan forbedres.

 

Jeg har også 7 dagers betalingsfrist på mine auksjoner. Jeg personlig sender ut purring på e-mail etter 5-6-7 dager hvis jeg ikke har hørt/mottatt noe. Hører jeg da ikke noe mer innen 14 dager setter jeg negativ karakter og ber QXL om refusjon av pengene for gebyr. Slik jeg forstår det har ikke du sendt ut slik purring via mail eller telefon? Det står faktisk i reglene til QXL at man skal gjøre et andre forsøk på å oppnå kontakt med kjøper/selger før man drar en endelig konkulsjon.

Endret av Ninjahamster
Lenke til kommentar
Tatt fra qxl.no:

 

"125.På hvilket grunnlag blir karakterene gitt?

Positiv karakter skal gis når handelen er vellykket etter QXL sine regler og tidsfrister.

Nøytral karakter gis når du er fornøyd med deler av transaksjonen, men det er ting som kan forbedres hos selger eller kjøper.

 

Negativ karakter skal kun gis hvis handelen ikke ble gjennomført eller ble gjennomført på en urimelig måte. Før negativ karakter blir gitt, skal kjøper/selger kontaktes pr telefon eller mail for å løse eventuelle tvister. Husk at negative karakterer kan føre til utestengelse.

 

Karakter gitt på feil grunnlag kan medføre minuskarakter til karaktergiver.

QXL forbeholder seg retten til å også utestenge karaktergiver."

 

Ut ifra dette ville jeg kanskje gitt nøytral karakter og ikke negativ. Vil ikke si at handelen er gjennomført på en urimelig måte, men ting kan forbedres.

 

Jeg har også 7 dagers betalingsfrist på mine auksjoner. Jeg personlig sender ut purring på e-mail etter 5-6-7 dager hvis jeg ikke har hørt/mottatt noe. Hører jeg da ikke noe mer innen 14 dager setter jeg negativ karakter og ber QXL om refusjon av pengene for gebyr. Slik jeg forstår det har ikke du sendt ut slik purring via mail eller telefon? Det står faktisk i reglene til QXL at man skal gjøre et andre forsøk på å oppnå kontakt med kjøper/selger før man drar en endelig konkulsjon.

 

Joda, sendte purring på e-post, men ingen respons.

Lenke til kommentar

"Negativ karakter skal kun gis hvis handelen ikke ble gjennomført eller ble gjennomført på en urimelig måte. Før negativ karakter blir gitt, skal kjøper/selger kontaktes pr telefon eller mail for å løse eventuelle tvister. Husk at negative karakterer kan føre til utestengelse."

 

JEG mener at handelen IKKE er gjennomført på urimelig måte. Den er gjennomført, men det er rom for forbedringer. Altså definisjon på nøytral.

 

At du synes at handelen er utført på urimelig måte er helt greit. Vi har forskjellige syn på ting og det er derfor vi har et forum for å dele meninger :)

 

For å få helt korrekt svar kan trådstarter kontakte QXL og forklare situasjonen. Post gjerne svaret fra dem her.

 

Edit: leif tok seg en tur

Endret av Ninjahamster
Lenke til kommentar

Har solgt endel gjenstander på QXL. Hater trege kjøpere, spesielt de som ikke svarer på henvendelser eller ikke gir noen som helst forklaring hverken på mail eller telefon. Har dere nå gjennomført handelen (kommer du til å sende varen) ville jeg ha gitt en nøytral karakter med forklaring. Dessuten ville jeg har lagt han på sperreliste.

Endret av computerwelt
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke gi han karakter nå, siden handelen er avbrutt. Ligger under usolgte gjenstander nå.

 

Går man inn på karakterene hans ser man at mange har hatt samme problem med denne kjøperen.

16 negative karakterer :no:

 

Hadde tenkt å gi han nøytral siden handelen ble gjennomført. Sendte gjenstanden i dag.

Lenke til kommentar
Går man inn på karakterene hans ser man at mange har hatt samme problem med denne kjøperen.

16 negative karakterer :no:

 

Handlet du med han når han hadde 16 negative? Hvis du ikke visste at han hadde 16 negative så burde du ha sjekket det før du gjorde noe som helst med han. Selvsagt kan man ikke stole på en slik person.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...