Gå til innhold

Løs oppgaven raskest!

Melisma

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ingen av dem på venstre side kan overhodet se han på høyre side. Så feil, er ressoneringa som er svaret i og for seg. Jeg sier igjen, Tenk usikkerhet. Hva gjør du om du er usikker (annet enn å spørre, for kun EN av disse kan med sikkerhet si hva han har)?

Og nei, dere er ikke morsomme med sånne "HAHAHA JEG POSTER NOE DUMT SÅNN AT JEG GJØR NARR AV OPPGAVEN!"

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Usikkerhet? Hmm, beste jeg kommer på: Ta av seg hatten å se hvilken farge du har?

Edit: Han som står bakerst burde jo kunne se fargene på hattene til de som står fremfor, med mindre han er 160 høy og det 2 meter.

Endret av QBab
Lenke til kommentar

Greit greit, dtte er for dypt.

Han i midten på venstresia kan si han har hvit hatt. Hvorfor? Fordi han bak kan se at han rett foran har hvit, og han forreste har sort. Dermed er han usikker og blir "eliminert", og utifra han bakerste sin stillhet kan han i midten si at han har hvit, nettopp fordi han bakerst er usikker og sier ingenting.

Når man er usikker, lar man være å si noe.

Lenke til kommentar
Chokke: Men den som har størst sannsynlig for å få rett er jo han som er bakerst, da han har hvit/svart alternativer.

Han i midten har nå 67/33 sjanse da, hvit/hvit/sort.

Uansett, dere skjønte ikke forklaringa heller :wee: . Brukte lang tid på å forstå den selv om det er noen trøst.

Men nei, kun en av de kan med sikkerhet si hvilken farge de har. Kun en, alle andre er stille. Og han i midten skjønner at han bak ikke kan si hvilken farge han har, nettopp fordi han ser en sort og en hvit foran seg. Dette kan han i midten bruke til sin fordel ved at han ser at han foran han igjen har en hvit og skjønner da at han har sort på grunn av at han bak ikke kan si hvilken farge han har.

Og nei, de kan ikke rope "JEG HAR HVIT" eller bruke portal gun for å se foran seg og det dritet der.

Jeg sa at kun en av de kunne med sikkerhet si hvilke farge han har, hvem? Om h*n sier "jeg har hvit" eller "jeg kan med sikkerhet si at jeg har sort" spiller jo ingen rolle. Om h*n holder det for seg selv spiller ingen rolle det heller.

Nå går jeg og tar meg en bolle.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Greit greit, dtte er for dypt.

Han i midten på venstresia kan si han har hvit hatt. Hvorfor? Fordi han bak kan se at han rett foran har hvit, og han forreste har sort. Dermed er han usikker og blir "eliminert", og utifra han bakerste sin stillhet kan han i midten si at han har hvit, nettopp fordi han bakerst er usikker og sier ingenting.

Når man er usikker, lar man være å si noe.

1. Du blandet fargene håper jeg...

2. Sa du noe om at hvis man er usikker på lar man være å si noe?

Han i midten kan ikke med sikkerhet si at han har svart hatt bare fordi han står foran en svart hatt, derimot hvis man må si ifra hvis man er sikker så vil han bakerste se hvit/svart og dermed ikke være sikker. Dette betyr at han i midten vet at han har forskjellig hatt enn han foran, og dermed kan si at han har svart hatt, men bare dersom de ble opplyst om at det var enten svart/hvit før de startet.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Jeg blanda helt sikkert fargene, og ja. Er man usikker så sier man ikke sikkert på sin sak. Delvis at han bakerste ikke kan si sikkert hvorvidt han har sort eller hvit, mens han foran bruker det til sin fordel ved å skjønne at han bak ikke kan si noe, og dermed skjønner at han bakerste ser en sort og en hvit foran seg. Og kan da si at han har den andre fargen iforhold til den han ser foran seg.

Og ja, halve meninga er at de vet hvor det står plassert fire folk og at to har sort og to hvit. Han til høyre er bare til overs. BEKLAGER AT JEG GLEMTE DEN DETALJEN :(

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Da tar jeg meg friheten til å poste en oppgave da :)

Du har to lengder med tau. Hvert av disse tauene kan brenne i nøyaktig 1 time. Tauene er ikke nødvendigvis like lange eller har samme tykkelse (de kan f.eks være tykkere på midten enn mot endene), og det er heller ikke gitt at halvparten av hvert tau brenner i en halv time. Ved å brenne disse tauene, hvordan kan du da finne ut av når det har gått 45 minutter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...