Gå til innhold

Framstiller paven som pedofil!

Anbefalte innlegg

Fremstiller Paven som pedofil

Dansk kunstner med provokasjon mot den katolske kirke.

Den danske kunstneren Jan Egesborg er frampå igjen.

Mannen bak kunstnerkollektivet Surrend, er blant annet kjent for å ha lagt Burmas general Than Shwe ut for salg på eBay og for angivelig å ha blitt arrestert i Wien under en protestaksjon mot Russlands president Vladimir Putin.

Denne gangen er det avdøde Pave Johannes Paul ll som er skyteskive for det kunstneren selv betegner som satire.

Karikatur og brev

I tillegg til en karikaturtegning med tittelen «Jeg er imot homoseksualitet, men for pedofili», har Egesborg også publisert to fiktive brev undertegnet pave Johannes Paul ll.

Brevene med det svært kontroversielle innholdet er kun publisert på polsk og retter seg derfor mot den katolske kirken i Polen, skriver den tyske avisa Die Welt.

«I begynnelsen av mitt opphold her i skjærsilden var jeg, Pave Johannes Paul ll, naturligvis ganske nedstemt over at jeg, en langvarig, tro tjener i Guds tjeneste, har havnet her sammen med overdrevne typer som Goebbels og Himmler», står det i det fiktive brevet fra den tidligere paven, som Egesborg har publisert på nettsiden Vatikansex.pl.

Karikaturtegningen viser paven som trekker opp kjortelen på to katolske altergutter og viser fram rumpa deres.

Denne tegningen med påskriften « «Jeg er imot homoseksualitet, men for pedofili» er ment som en protest mot seksualmoralen i den katolske kirke.

Protest mot seksualmoralen

Kunstneren selv sier han på denne måten «bidrar til å bekjempe de mektige» i samfunnet.

Med karikaturtegningen og brevene på internettsiden Vaticansex.pl angriper han en av hovedfiendene, sier Egesborg til den tyske avisa.

Kunstverkene, om de kan kalles det, er ment som en protest mot seksualmoralen i den katolske kirka. Egesborg mener både pave Johannes Paul ll og den nåværende paven, pave Benedikt XVI hele tiden har vært klar over problemet med seksuelle overgrep innenfor den katolske kirka uten å gjøre noe med det.

Internasjonalt har den katolske kirken måttet tåle kraftig kritikk etter en rekke avsløringer av overgrep begått av kirkens geistlige.

I 2002 rullet avisa The Boston Globe opp historien om den tidligere katolske presten John Geoghan, som var anklagd for å ha misbrukt 130 barn over en 30-årsperiode. Det viste seg at kirken var klar over overgrepene, og at de i all stillhet hadde inngått forlik i 50 av sakene.

Ifølge katolsk no har antall rapporterte overgrep i den katolske kirke i USA redusert de siste årene.

Dansk tradisjon

Med striden rundt de danske Muhammed-tegningene friskt i minne, sier den danske kunstneren Jan Egesborg at han føler han har en dansk tradisjon å ivareta.

- Vi føler oss forpliktet til å følge satire-tradisjonen i Danmark, sier Egesborg om kunstkollektivet han og Pia Bertelsen dannet i mars 2006.

- Naturligvis er jeg redd for at slike aksjoner skal føre til overdrevne reaksjoner fra andre, som ikke synes satireplakatene og tekstene er vittige, men snarere støtende, sier Egesborg til Die Welt.

Hva syns du om tegningen?

Vil dette sette sinnene i kok hos katolikker?

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er han ikke flere år "for sent ute" med denslags tegninger? Er i alle fall 5-6 år siden (minst) at dette "fenomenet" innen katolske kirke ble "avslørt".

Sånn sett sparker han kun inn åpne dører. Her har vi vel enda en kunstner som lider av oppmerksomhetsbehov og som liksom later som å gjøre noe banebrytene. *gjesp* :)

Lenke til kommentar

For det første er han ca 40 år for sent ute. Dave Allen brøt alle tenkelige katolske tabuer på 60 og 70-tallet.

For det andre har han valgt feil kirke hvis det virkelig er så at han ønsker å provosere til reaksjoner. Katolikkene har vært ute en vinternatt før og tar sikkert dette med stoisk ro.

For det tredje var vel Johannes Paul ll den paven som tok fatt i problemet, bådet gjennom læresetninger og gjennom å flytte ansvaret for slike saker vekk fra de lokale biskopene og over til trosforsamlingen i Roma. I så måte skyter kunstneren et aldri så lite bomskudd.

Å sitte trygt i Danmark og "provosere" katolikker er omtrent like farlig som å stå på Torgalmenningen å rope "Heia Brann". Du skal ha rimelig uflaks om noen tar det ille opp...

Geir :)

Lenke til kommentar
Katolikker er uansett ikke like skrudde som muslimene sånn sett :lol:

Mangelen på katolske protester ligger kanskje i sakens natur? Er nok enklere for muslimer å gå bredt ut å protestere mot blasfemiske gude-tegninger, enn for katolikker å protestere mot (forsvare) "synligjøringen" av apetitten på små barnerumper. :innocent:

Lenke til kommentar

Hvis katolske prester hadde gått ut for å protestere hadde det ikke vært for å forsvare Pavens apetitt for små barneromper. Dem hadde protestert mot at det som vises på bildet ikke stemmer. Uansett har katolikker rett til å protestere for seg hvis dem gjør det på fredeligvis, det går også under ytringsfriheten. Men når man kommer med draptrusler, skjending av rikskorset og flaggbrenning som vi så under Muhammedsaken så snakker vi om helt andre saker.

Jeg er ikke medlem av noen religion og synes det er flott når jeg ser kritikk komme mot enhver religion. Det er viktig å presse på for å modernisere religionene. Best er å overbeviset folket at relgion bare er tull og fører til langt mer vondt enn godt.

Lenke til kommentar

Selv ville jeg likt tilsvarende kritikk mot karismatisk kristendom, dette er miljøer jeg kjenner fra innsiden og hvor det virkelig kunne være på sin plass med kunst som kritiserer dem. Her blir ungdomsledere til stadighet tatt med buksen nede, kjente predikanter som har gjort det til sin fanesak og kritisere homofiles livstil blir tatt på toalett med en annen mann osv. Netopp denne dobbeltmoralen er noe som bør settes mer fokus på, innenfor kunsten veldig mye religionskritisk kunst er rettet mot det høykirkelige. Selv om det høykirkelige slik som den katolske kirken, kan være ganske åpen og tolerant mot mennesker som er annerledes enn dem selv. Det samme kan ikke sies om karismatiske kristne.

I karismatiske trossamfunn derimot, så er alt bygd opp rundt løfter om suksee, og en falsk omsorg for folk. De har moralske regler, og de gjelder på død og liv kritiserer man dem blir man frosset ut, man kan riktignok bryte dem, også på en sånn måte at folk aner at du gjør det og ingen snakker om det, så lenge du fortsetter å forsvare den gode moralen med dine ord. Dette er reinspikka dobbeltmoralisme!

Men i det øyeblikket man forsøker å hevde en alternativ moral, feks. kritisere holdninger som enkelte kristne ledere har til homofile, eller si at man synes sex faktisk kan være en fin ting selv om det bare er med en venn, så blir man uglesett. Fordi man hevder ideen om liberale verdier, man utfordrer lover og relger som ikke bør utfordres. Ingen kirker i verden følger Bibelen til punkt å prikke, men i den katolske kirken er de som lager reglene så langt vekk fra folk flest at, annerledestenkende ikke er noen fare.

Mens i små karismatiske menigheter er det den lokale pastoren som lager alle reglene, stiller man spørsmål om inkonsekvente holdninger er dette livsfarlig for menigheten, og alle som er uenig på noen som helst måte vil bli frosett ut til de grader. Reglene er som regel laget på en slik måte at de fordømmer det, de som er utenfor menigheten driver med, men ikke det de som er innenfor måtte finne på å drive med av snusk. Kort sagt, økonomisk snusk (det blir ikke sagt at det er det selvsagt, men alle vet det) er greit svært mange karismatiske kristne er private næringsdrivende og lever av svart arbeid og lureri, desuten har jo så å si alle store pyramidesaker i Norge de siste 5 årene basis i kristne miljøer. Det bibelen sier om solidaritet er det selvsagt ingen som kunne tenke seg å følge, da dette hadde betydd at de som pengesterke småbedriftseiere måtte gjøre oppofrelser, men noe må jo disse sektene ha igjen som skiller dem fra verden. Jo da bruker de det seksuelle, det er den ene fanesaken man har igjen til å hevde sin overlegne moral.

Endret av modin
Lenke til kommentar
For det andre har han valgt feil kirke hvis det virkelig er så at han ønsker å provosere til reaksjoner. Katolikkene har vært ute en vinternatt før og tar sikkert dette med stoisk ro.

Syns det er litt interessant at du sier Stoisk ro i denne sammenhengen og kanskje litt ironisk med tanke på at det betyr kaldblodig stillhet.

Lenke til kommentar

Vel, jeg tror faktisk at - i motsetning til muslimske fanatikere - er katolikker flest i stand til å la fornuften avgjøre i denne saken. Og fornuften deres sier antagelig at et simpelt PR-utspill fra en dansk bohem ikke har hverken provokatorisk eller injurierende kraft og trygt kan forbigås i nettopp stillhet. En offisiell reaksjon om den i det hele tatt kommer er nok en ren formalitet.

Om det er kaldblodig eller bare et spørsmål om å "gi keiseren hva keiserens er" skal jeg ikke ha sagt noe om.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...