ronaldo Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Hallo På laptoppen min har jeg nå 3 OS.. Xp fordi jeg bruker det, vista fordi garantien tilsier at jeg ikke får fjerne original OS og recovery disc (noe crap HP har funnet på) og Ubuntu fordi jeg vil prøve noe nytt... Dette fører til en del forviklinger. Først og fremst HATER vista alle andre operativsystem. Mine linuxdiscer viser ikke i min datamaskin, og blir på databehandling betegnet som "corrupted discs".. For å i det hele få ting til å boote bruker jeg GRUB for DOS, som ligger på rooten av hovedstasjonen (min vista partisjon). for å klare å boote ubuntu må denne inn i filen menu.lst, med sømmelige commands. Problemet er at jeg ikke finner hva jeg skal skrive :S Uansett, så får jeg Error17: File not found samme hva jeg skriver. Det jeg nå poster er mitt 10. forsøk. menu.lst : --------------------------------------------------------- color black/cyan yellow/cyan timeout 10 default /default title Load XP find --set-root /ntldrxp chainloader /ntldrxp title Load Vista find --set-root /bootmgr chainloader /bootmgr title Load Ubuntu root (hd0,1) kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=/dev/sda4 ro initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic savedefault title reboot savedefault --wait=2 reboot ------------------------------------------------------------------------ /sda4 er fordi root partisjonen til ubuntu er nr.4 fra høgre på databehandling (correct me if I'm wrong) Dette er det siste oppsettet jeg brukte, og nå får jeg ikke file not found. Får faktisk ingenting :/ Hele dritten bare blinker når jeg klikker på ubuntu. vær så snill, ingen SLETT ALT OG LEGG INN UBUNTU svar.. vil ha muligheter til å fikse dette, eller eventuelt andre bootloadere til root en GRUB4DOS Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) utdrag fra min menu.lst # (0) Arch Linux title Arch Linux root (hd0,5) kernel /boot/vmlinuz26 root=/dev/sda6 ro initrd /boot/kernel26.img # (1) Windows title Windows rootnoverify (hd0,0) makeactive chainloader +1 Windows ligger på første partisjon på disk 1, altså hd0,0. Arch er partisjon nr 6, altså hd0,5 Med utgangspunkt i root=/dev/sda4 burde du kanskje hatt root (hd0,3) for ubuntu. Endret 24. oktober 2007 av anders_iver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå