Gå til innhold

Ny gitar: elektrisk eller elektroakustisk?


Rinox

Anbefalte innlegg

Hei! Nå har jeg spilt rimelig mye på min gitar med nylonstrenger (ca. 1 år) og jeg har lyst til å gå litt videre, men jeg er usikker på hva jeg skal kjøpe. Elektrisk eller elektroakustisk? Jeg spiller gjerne litt rolige sanger fra postgirobygget, delilos, oasis, osv, men jeg har litt lyst til å prøve meg på metallica også.

Derfor lurer jeg litt på hva som er forskjellen på lyden mellom elektrisk gitar og elektroakustisk gitar hvis begge er koblet til forsterker. Jeg er ikke ute etter en veldig dyr gitar, men den må samtidig være god. Jeg har sett litt på den elektriske de har på elkjøp med forsterker for 999,-. Ellers har jeg funnet noen elektroakustiske på finn.no.

 

Hva synes dere jeg bør kjøpe? Og hva er forskjellen på lyden? Hvordan høres det ut med Metallica på elektroakustisk gitar?

 

Så mitt siste spørsmål. Vil det gå ann å kjøpe den el-gitaren på elkjøp med forsterker og en elektroakustisk gitar og så bruke forsterkeren fra el-gitaren på den elektroakustiske gitaren også?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

ja du kan bruke de på samme amp....

 

min mening er at elektroakustisk gitar høres helt forferdelig ut...

slik gitar burde bare brukes hvis man ikke har mulighet til og mikke opp en vanlig akk.

men det er min mening..

metalica kommer ikke til å høres bra ut..

distortion blir bund i bøtta...

 

kanskje en hollow body El-gitar eller ville vært noe for deg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ganske stor, halvakustsik er mye nærmer vanlig el-gitar.

 

dra til en musikk sjappe og test de forskjellige på samme amp, så finner du fort ut hva som er hva..

Lenke til kommentar

forskjellen på vanlig akustisk og halvakustisk er at med den halvakustiske kan de plugge den inn i et steroanlegg eller an gitar forsterker får å spille forskjellige musikktyper for den akustiske bare at du hører bedre hva de spiller.

hvis du hører på hele denne videoen får skjønner du hva man skal spille halvakustisk.

gitaristen heter tommy emmanuel

 

 

se hele videoen :yes:

Lenke til kommentar

Strengt tatt går begrepene litt om hverandre her. Elektroakustisk er en samlebetegnelse. Men grovt regnet har du 3 "nivåer" her:

 

1. Fullt akustiske gitarer med pickup, f. eks. en Guild X500. De har samme konstruksjon og størrelse som en normal akustisk gitar, det vil si at lokk og sider er laget i tynt treverk som formes i rett fasong, Men de er laget med f-hull i stedet for rundt lydhull og fastmonterte pickuper. De kan faktisk spilles uten forsterker, men det gjøres sjelden.

 

2. Halvakustiske gitarer har samme konstruksjon som den første gruppen, men er mye slankere og gir dermed ikke nok lyd til å spilles rent akustisk. Eksempel er Gretsch Nashville-modeller.

 

3. Thinline gitarer er konstruert som en solid body elektrisk gitar, altså av en hel planke (eller flere planker som er limt sammen), men hvor hele eller deler av kroppen hulet (freset) ut. Deretter er det lagt et lokk på den som stol og pickuper med mere monteres i. Det kan være at hele kroppen er hult ut som på en Gibson ES 330, men vanligere er det at man beholder en stamme i forlengelsen av halsen slike at man kan montere stol og pickups på samme måte som en solid body. Eksempel på dette er Fenders Telecaster Thinline.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...