Gå til innhold

Argumenter for/mot jeg skal kjøpe intel

monzilla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hva er denne agp-låsen ? har lagt merke til at de fleste hovedkort med agp lås ikke har agp8x.

Er det verdt å kjøpe et hovedkort med agp8x (har et hercules prophet 9700 pro)

Takker for alle svar

mvh

Erik Monsen

AGP8x har ca. null å si. Det er ingen praktisk ytelsesforskjell mellom AGP4x og AGP8x (det er jo nesten ingen forskjell mellom AGP4x og AGP2x, såå )

Du vil få MYE mer glede av å ha AGP/PCI-låsing og AGP4x, enn AGP8x uten AGP/PCI-lås for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Abit BE-7 RAID er et *smaskens* hovedkort til P4.

jeppers, og trenger du ikke raid, som f.eks meg, så er det bare genialt :) er vel ikke noe særlig poeng å kjøpe over P4 1800 før man hopper opp til P4 2666 og C1 steppingen :) min 1800 klarer 2400 på 1,45V (dvs undervoltet med 0,05v hehe)

kunne godt tenkt meg litt high-performance ram da hehe, cl2-2-2-4 hadde funka litt bedre enn cl2,5-3-3-7, og skjermkortet mitt holder ikke med i svingene... testet gainward gf4ti4800se, det klokka fint til 330/700 (testet det faktisk ikke noe høyere, så det klarer sikkert mer) økte til 14300 3dmarks2001 med det oppsettet ;) seff er det best å kjøpe radeon 9700 så du kan sette på anisotropisk filtrering :)

Lenke til kommentar

Argumenter for: Intel lager gode cpu'er med gode hovedkortløsninger.

Argumenter mot: Intel gir som oftest litt mindre for penga (argumentet gjelder ikke nødvendigvis dersom du skal kjøpe en toppmodell...) Intel er også kjipe ved at de krever lisens på alt de lager, og nekter andre utviklere å lage brikkesett for cpu'ene deres.

Når Intel feks lanserte MMX, var det ingen konkurrenter som hadde råd til å ikke innlemme teknologien i sine cpu'er. Såvidt jeg kan huske, må de da betale lisensavgift for hver eneste cpu.

Intel skal visstnok også ha prøvd å hindre store hovedkortprodusenter i å lage hk for Athlon-cpu'er (truet med å nekte å selge dem P4-brikkesett...)

Hvorvidt dette er er relevante argumenter, får du jo bedømme selv. Selv er jeg av den oppfatning at Intel er minst like monopolistiske som feks Microsoft, og ser ingen grunn til å velge dem så lenge AMDs produkter passer lommeboken min såpass bra som de gjør...

Lenke til kommentar
Argumenter for: Intel lager gode cpu'er med gode hovedkortløsninger.

Argumenter mot: Intel gir som oftest litt mindre for penga (argumentet gjelder ikke nødvendigvis dersom du skal kjøpe en toppmodell...) Intel er også kjipe ved at de krever lisens på alt de lager, og nekter andre utviklere å lage brikkesett for cpu'ene deres.

Når Intel feks lanserte MMX, var det ingen konkurrenter som hadde råd til å ikke innlemme teknologien i sine cpu'er. Såvidt jeg kan huske, må de da betale lisensavgift for hver eneste cpu.

Intel skal visstnok også ha prøvd å hindre store hovedkortprodusenter i å lage hk for Athlon-cpu'er (truet med å nekte å selge dem P4-brikkesett...)

Hvorvidt dette er er relevante argumenter, får du jo bedømme selv. Selv er jeg av den oppfatning at Intel er minst like monopolistiske som feks Microsoft, og ser ingen grunn til å velge dem så lenge AMDs produkter passer lommeboken min såpass bra som de gjør...

Yepp! Stemmer nok det. Intel truet enkelte produsenter med å holde dem utenfor hvis de begynte å lage AMD hovedkort et par år tilbake.

AMD gir deg mye for pengene. Og det er stabilt. Min nåværende Athlon XP maskin er den mest stabile jeg har hatt.

I tillegg er det jo veldig greit å støtte opp om Intels hoved konkurrent. Uten AMD hadde vi blitt ræ**jørt alle mann av Intel. :yes:

Min neste maskin blir også AMD basert.

Lenke til kommentar
hva er agp lås for noe egentlig ?

agppci lock er en hendig funksjon som låser agppci hastigheten til det du vil, slik at den ikke klokkes når du høyner fsb. Nettverkskort, lydkort og lignende liker som kjent ikke så høy fsb.

Alle Intel-hovedkort og nForce2 hovedkort har det forøvrig. Veldig greit :)

På den andre siden kan en låse opp multipliern på nye AMD CPUer så da er ikke behovet så stort ;)

Lenke til kommentar
Amd må gjøre noe hvis de skal bli populær igjen.  :lol:

AMD har ikke noe problemer, er meget bra cpu'er. Med det nye NVidia nForce2 SPP chip settet har amd fått seg en meget bra sammarbeids partner. Nvidia er kjent får å lage meget gode og stabile drivere.

Men selv har eg intel og er redd det blir intel neste gang også. Kanskje en P4 3.2GHz/800 som etter planen kommer i april?

Til tråd starter: Den 23 februar gå prisene ned med ca 21% på p4, så har du det ikke travelt kan du kjøpe deg en større for samme beløpet som du har tenkt å bruke på en cpu nå?

Lenke til kommentar

Har i løpet av de siste måndene bygd 2 nye maskiner.

En med Asus P4B533-E hovedkort med P4 2,4 GHz prossessor, den andre med MSI KT4V hovedkort med XP 2000+ Palomino prossessor.

P4 maskinen har ikke hatt et feilslag enda, og er kjølig, mens AMD maskinen er konstant plaget med problemer og går forholsvis varm.

Jeg har stor sans for argumentene for AMD, i forhold til det med monopolisering, men angrer :( alikevel på at det ikke ble 2 stk P4 maskiner.

Lenke til kommentar

Jesus. Slutt opp med det tullet. AMD er ikke ustabilt, iallefall ikke nå med nforce2 chipsett. Og varme ? Ikke søren, greit nok, kanskje litt varmere enn intel pga høyere vcore, men med en bra kjøler blir temperaturene veldig bra. Intel har alltid vært for dem som har likt å overklokke, men nå som man kan justere multiplieren med AMD er xp cpuene faktisk VELDIG gode til å overklokke. Sjekk overclockers.com, eller her inne på forumet. Ser egentlig ikke så mye Intel har å skryte av for tiden, Hyperthreading ? Jaja.

just my 2cent

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...