Gå til innhold

BK Høstblomst - crappy bakgrunn

tomsi42

Anbefalte innlegg

Her er et bilde jeg tok idag i forbindelse med min uoffisielle oktoberfest.

1/200s, f/3.5, 35mm, ISO 400

Ettersom 35mm'eren har en nærgrense på ca 25cm, kommer jeg ikke nærmere. Jeg synes at bakgrunne ble dårligere enn håpet. Er dette på grunn av at blenderen har kun 5 lameller, eller en kombinasjon av 35mm og blender 3.5 ?

Har dere noen innspill ?

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...
Her er et bilde jeg tok idag i forbindelse med min uoffisielle oktoberfest.

1/200s, f/3.5, 35mm, ISO 400

Ettersom 35mm'eren har en nærgrense på ca 25cm, kommer jeg ikke nærmere. Jeg synes at bakgrunne ble dårligere enn håpet. Er dette på grunn av at blenderen har kun 5 lameller, eller en kombinasjon av 35mm og blender 3.5 ?

Har dere noen innspill ?

Tom

Det var en forstyrrende bakgrunn (bokeh er vel ikke rett ord her heller) her ja, men det er nok ikke 35'en sin feil. I alle fall er det andre ting som spiller en viktigere rolle enn lameller her.

Det er nok en kombinasjon av for det første en veldig rotete bakgrunn med forholdsvis store kontraster mellom ståene som går hist og pist og bakken. Dernest er det som du sier, blender 3.5/35mm/avstand til motivet(og bakgrunn) som til sammen har en uheldig påvirkning på renderingen av bakgrunnen. Jeg ville anta at f.eks f/8 eller f/2, eller en 50/1,[email protected] ville gjort bildet mer behagelig. Som du skjønner syser jeg litt her, men du får tenke på det ved neste korsvei, så kanskje du tar flere eksponeringer med forskjellige innstillinger og dermed fort kan luke ut dem goda bitarna.

Jeg gjorde en kjapp og uformell sammenligningstest av bokehen til 35/2 vs 35/1.4 i fjor. Om interesse kan jeg sikkert klaske ut et par eksempelbilder når jeg får tid..

Lenke til kommentar
Jeg gjorde en kjapp og uformell sammenligningstest av bokehen til 35/2 vs 35/1.4 i fjor. Om interesse kan jeg sikkert klaske ut et par eksempelbilder når jeg får tid..

Det hadde vært interessant.

Med det været vi har om dagen, så er vel ikke så alt for langt tid før hestehoven titter frem igjen heller. Og da kan jeg teste mer.

Tom

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Jeg tror det er en kombinasjon av forskjellige ting, inkludert avstanden til bakgrunnen og fokusavstanden. Mitt Nikkor 50 mm f/1,8 D gir en lignende bakgrunn i lignende tilfeller som ditt eksempel men i andre tilfeller kan bakgrunnen bli perfekt.

post-13911-1213619904_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...