Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Byttet PSU etter en smell (low voltage), maskinen starter ikke skikkelig.*LØST*

Anbefalte innlegg

Dette begynte med at strømforsyningen smalt og alt ble svart. Så kjøpte jeg en ny strømforsyning som jeg fikk i dag. Jeg håpte at alt skulle virke igjen men etter at jeg har satt alt på plass med den nye strømforsyningen så ser maskinen ut til og ikke virke.

Når jeg slår på så kommer alle strømmen på og jeg ser logoen til hovedkortet og ikke lenge etter så slår den seg av før windows har blitt lastet opp. Jeg har prøvd og gå inn på setup men alikevel så slår maskinen seg av etter bare ett minutt eller to. Er dette hardisken, hovdedkortet eller noe annet som har streiket? Det lille jeg har fått sett i setup før den svikter er at både DVD-brenneren og hardisken er annerkjent men jeg vet ikke hvordan det er med hovedkortet i seg selv og skjerkortet.

Kan noen si meg hva jeg må gjøre for og finne ut hva som er galt og hvilken del som eventuellt må byttes ut?

Delene er som følger:

Asus P5ND2 SE hovedkort

Western Digital Caviar 160 gb s-ata

NEC dvd-brenner

Asus GeForce 7600GS 512mb (Zalman vifte)

GEIL 2.0 gb DDR2 PC5300 RAM

Intel Pentium D 3.0 Ghz Dual-Core prosessor

EDIT: Thermaltake TR2 550W PSU

Jeg bruker Win XP SP2

For og legge til så høres alt normalt ut såvidt jeg merker når jeg starter maskinen..men det kan godt være at jeg bare ikke legger merke til enkelte ting uten og vite hva som mangler..

Endret av RougeAlien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Hei.

Hva mener du med at du ser hovedkortlogoen?

Du sier at maskinen slår seg av like etter at Windows har lastet?

Kanskje du må ta en reparasjonsinstallasjon?

Lenke til kommentar
Hei.

Hva mener du med at du ser hovedkortlogoen?

Du sier at maskinen slår seg av like etter at Windows har lastet?

Kanskje du må ta en reparasjonsinstallasjon?

Poenget er at den slår seg av FØR windows er lastet. Like etter at BIOS skjermen kommer. Der pleier logoen og navnet til hovedkortet og være på begynnelsen. Helt i starten. Jeg får ikke kommet inn i desktop og ikke engang til der jeg kan boote win xp CD-en.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Prøv å koble til den tidligere harddisken som du tok ut før, og se om du merker forskjell.

Har du forresten vært i bios for å sjekke om maskinen ser aller harddisker og sånt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Beklager.

Hadde sikkert en annen tråd i bakhodet når jeg skrev det. :roll:

Men uansett.

Som sagt, har du sjekket i bios om dvd-brenner og harddisk er synlige?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Beklager.

Hadde sikkert en annen tråd i bakhodet når jeg skrev det. :roll:

Men uansett.

Som sagt, har du sjekket i bios om dvd-brenner og harddisk er synlige?

Jeg skrev tidligere at jeg ser begge to i setup ja. Men maskinen slår seg av etter et minutt eller to fra da den ble slått på.

Lenke til kommentar
Går alle viftene i pc din? som Vifta til Prosessoren? får da du kan ha opplevd er att den force shutdown på grunn av høg varme.

Viftene virker. CPU viften snurrer rundt. Bakvifta i kabinettet og den på siden virker. Vifta på skjermkortet virker også. Og maskinen ser ut til og oppføre seg normalt frem til den spontant slår seg av.

Lenke til kommentar

Har du tat ut Prossesoren eller andre ting i pc etter strømforsyning din vart øydelagt? rart at den ikkje starte opp ein gang. Hadde det med gamle pc min at den stoppa rett etter Bios var loada. Tokk ut prossesoren og satt den inn igjen og det hjalp og den starta opp heilt fint etterpå

Kanskje det kan hjepa får deg og, ellers er eg tom får idear.

Lenke til kommentar
kan ha vært at den gamle psu'en din ga fra seg en høy spenningstopp før den tok kvelden og tok med seg andre komponenter i grava samtidig.. første jeg tenker på er cpu, ram eller hk.

Er det en annen måte enn og teste del etter del i en annen kompatibel maskin? Jeg har dessverre ingen andre maskiner eller deler som jeg kan teste dem med (som er kompatible). Kanskje jeg må levere maskinen inn til noen proffesjonelle datateknikere eller noe sånt? Hvis de kan finne ut hvilke deler som er ødelagt og hvilke som ikke er det så kan det jo hende det lønner seg i stedet for og kjøpe nye deler i "blinde" uten og vite hva jeg trenger før jeg kjøper.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg fått beskjed fra PSDATA at "operasjonen" gikk bra og "lille trille datamaskin" har det bra igjen. Det var kun CPU-vifta visstnok. :) Jeg var redd for at det var mer som var ødelagt. Glad for at jeg også tydeligvis slipper og ut med en eneste krone til. Da har jeg pæng til det nye skjermkortet jeg har sett på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...