Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

problem med varmeapparat på BMW 520i -87mod (e28) [LØST]

SirAmp

Anbefalte innlegg

Jeg går derfor ut fra at det må være regulatoren som ikke fungerer som den skal. Slangen fra den til torpedoveggen er kald, men den andre slangen inn i den er litt halvlunka, så vil tro den er tilkoblet et sted med varmt vann.

hvordan kan jeg finne ut hva som er galt med den? er det noen elektriske målinger jeg kan gjøre? hva skal jeg isåfall forvente av resultat? hadde vært fint å finne ut av om det er betjeningsdelen inne i kupeen som er gåen eller om det er selve regulatoren i motorrommet.

Jeg mener bestemt å huske at den elektriske ventilen på slangen ved torpedoveggen skal være åpen i strømløs tilstand. Så jeg ville prøvd å nappe av ledningen på denne kranen først. Da skal den i teorien være åpen, og du får full varme.

Selve ventilen om du ikke har funnet den sitter altså på en av slangene på torpedovegg, tror det var i nærheten av bremsekraftforsterkeren. Du ser toppen av den som er blank metall, og 4 skruer.

Det skal gå an å bytte innmaten i den, men har aldri prøvd dette selv. Men den kan også rett og slett ha satt seg fast på noe vis.

Prøv først å ta av ledingen, gjør ikke det noe til eller fra, ville jeg prøvd med ledningen på, motor igang, og varme på full, og slå litt på denne ventilen, i håp om at det kan løsne den.

Det er sikker også mulig å måle noe på dette systemet, men der kan dessverre ikke jeg bidra med noe. Kranen er i prinsippet en solinoid, eller magnetventil, men det er ikke så enkelt som at den bare skal ha strøm. Såvidt jeg vet jobber den med pulser, så hva som er fornuftige måleresultater vet jeg ikke.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

da har jeg prøvd med ledning både på og av, uten at det gjorde noen forskjell, har også dunket litt på regulatoren uten at det gjorde susen heller, så da må jeg vel kansje åpne og fikse eller bytte den regulatoren

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Ja, da tør ikke jeg gi deg noe konkret råd SirAmp, siden jeg er på så tynn is her nå, er en ting hva jeg hadde gjort om det var min bil, noe annet er hva jeg vil anbefale andre å gjøre, hvis du skjønner. :whistle:

Jeg ville nok fysisk sjekket at den var åpen, feks ved å ta av slanger å blåse gjennom den. Noen BMW'er har forøvrig en egen elektrisk sirkulasjonspumpe også, men det tror jeg ikke det er på din bil. Det er jo i prinsippet så enkelt som at enten er det ventilen som er stengt, eller du mangler sirkulasjon på vannet...

Men grunnene til dette kan være litt mer komplisert, og det blir så mye synsing fra min side, at jeg vil anbefale å søke råd et annet sted om du ikke får mer input her i tråden. BMW er et unikt bra merke når det gjelder tilgjengelig informasjon på nettet, men det er jo litt jobb å finne frem.

Ventilen kalles Heater Valve.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Flott at det ordnet seg for deg SirAmp, kan hende det er en ide å bruke varmeapp av og til på sommeren også på samme måte som Aircond bør brukes litt i løpet av vinteren. Hvis jeg husker riktig blir det varme hvis ventilen er strømløs, og i såfall bortfaller kanskje nødvendigheten av dette, men det er alltid lurt å bruke ting som har bevegelige deler på en bil så de ikke setter seg fast. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...