Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

problem med varmeapparat på BMW 520i -87mod (e28) [LØST]


SirAmp

Anbefalte innlegg

Hei jeg har netop kjøpt meg en BMW 520i -87mod (e28) idag var det kaldt og det viste seg at varmeapparatet ikke virker :(

 

Jjeg tror varmeapparatet funket før, uten å være helt sikker, ettersom det har vært mildt de andre gangene jeg har kjørt den, men skrudde det opp litt en gang og hadde inntrykket av at det ble varmere, men i ettertid er jeg ikke sikker, kan jo hende jeg bare vendte meg til temperaturen for det var jo ikke så veldig kaldt.

 

i etterkant av det har jeg for sikkerhets skyld kjørt gjennom radiator rens og tømt og fylt opp igjen kjølevæske. det viste seg da at det var en lekkasje, som heldigvis ser ut til å ha latt seg fikse med sånn væske man heller på kjølesystemet.

 

håper noen har noen ideer om hva som kan være galt, og hvordan jeg kan fikse det, foretrekker å gjøre det selv.

 

bare spørr hvis jeg har formulert meg uklart eller hvis jeg bør gi noen tileggsopplysninger

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gåen sikring?

 

Er ikke noen sikring til varmen. Coupevarmen kommer fra kjølesystemet, og det kommer varm luft selv om sikringen til vifta skulle gå.

 

Trådstarter. Prøv å sette bilen i litt oppoverbakke når du lufter, det bruker å hjelpe. Sett temperaturen på varmeapparatet på fullt, for å få ut eventuell luft i varmeapparatregisteret.

Lenke til kommentar
Gåen sikring?

 

Er ikke noen sikring til varmen. Coupevarmen kommer fra kjølesystemet, og det kommer varm luft selv om sikringen til vifta skulle gå.

 

Trådstarter. Prøv å sette bilen i litt oppoverbakke når du lufter, det bruker å hjelpe. Sett temperaturen på varmeapparatet på fullt, for å få ut eventuell luft i varmeapparatregisteret.

Blir vel bedre i nedoverbakke.

 

Var ikke noe problem å lufte min E36.

Lenke til kommentar

Hvis tempen stiger ved tomgangskjøring er viskosekoblingen på vifta defekt, men det bryr vi oss ikke om nå. (fra 500-1000,-)

Hvis tempen er stabil på tomgang, men øker ved kjøring har skovlehjulet på pumpa løsna.

Samme som over, men hvis tempen synker ved kjøring er termostaten defekt.

 

Kjenn etter om slagene inn til varmeregisteret blir varme. De skal ble heite! Ta dem av og sett hageslagen rett innpå så du får sett om det er noe "flow" inni der. Det er ikke noen lufteskruer der? ellers skal det sitte en på radiatoren og evt en på øvre radiatorslange.

 

Ha varmeapparatet på full guffe når du lufter.

Lenke til kommentar

Som mekker'n sier, kjenn på slangene som går inn i torpedoveggen/varmeapparatregister.

Vet ikke hva slags system det er på din 520i, men hadde en 528i (E28) en gang i tiden, som fikk problemer med varmeapp. Der er det elektronisk styring av kranen som åpner/lukker for vann inn til registeret. På den måtte elektronikkenheten skiftes (den sitter bak knotten der du regulerer varmen/bryteren)

 

Enten har den et slikt system, eller det kan være en mekanisk kran, med wire fra knotten for varmeregulering. Er det mekanisk er det greit å sjekke at den faktisk åpner for vannet. Selve kranen, enten den er elektronisk eller mekanisk, sitter like ved der slangene går inn til torpedovegg.

 

Men kjenn på slanger, og dette med luft først du :)

Lenke til kommentar

tusen takk for alle svar :) har hatt varmeapparatet på full guffe, og stått i både oppover og nedover bakke uten at det har betydd noe, hvordan vet jeg om det er luft i registeret? og hvordan får jeg det ut isåfall?, ganske sikker på at det er elektronisk regulering på den, og har intrykket av at slangene forsvinner inn torpedoveggen, skal sjekke om de blir varme

Lenke til kommentar

Har du åpnet lufteskruen? Den er på termostathuset, den åpnes med motoren igang, og når det begynner å renne en gjevn strøm med vann ut, lukker du den igjen.

 

-shark- Lufteskruen på m20 maskinen er i forkant av motoren. Luft stiger i vann, derfor er det lettest å få ut luften når lufteskruen er høyeste punktet.

Lenke til kommentar

Jeg er også ganske sikker på at den er elektronisk styrt, men er ikke 100% sikker.

Du kan fastslå dette om du titter litt nøye rundt der slangene går. fant et bilde av regulatoren (altså kranen) og jeg mener den sitter festet i torpedoveggen.

ser i såfall omtrent slik ut:

post-56388-1193245597_thumb.png

 

Mange biler har jo et system der det varme vannet går gjennom registeret hele tiden, også er det spjeld inni dashbordet som leder luften enten gjennom, eller forbi det varme registeret. Men om BMW ikke har endret system underveis på E28 er det ikke det du har.

 

Det pleier å være lufteskruer et eller flere steder i kjølevannsystemet. Gjerne da på et høyt punkt, og ofte på termostathus, eller på slanger til varmeapp. (vet ikke hvor de er på 520) Men har du kjørt en stund, og tempen er stabil, og vann-nivå ikke synker er det som regelt greit.

Men kjenn på slangene du, om ingen er varme, de begge er varme, eller bare en av dem.

Kan være reguleringsfeil, luft i systemet, tett varmeapp og litt av hvert dette her. :)

 

Edit: og der la Yngvejos til hvor du finner lufteskrue ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Har du åpnet lufteskruen? Den er på termostathuset, den åpnes med motoren igang, og når det begynner å renne en gjevn strøm med vann ut, lukker du den igjen.

 

-shark- Lufteskruen på m20 maskinen er i forkant av motoren. Luft stiger i vann, derfor er det lettest å få ut luften når lufteskruen er høyeste punktet.

Er slikt på min E36 94modell tror jeg i alle fall. Luftet med lufteskruen på Radiator.

Lenke til kommentar
tror ikke jeg har sett noen sånn skrue, men skal sjekke i mårra, for det er på toppen av radiator vi snakker om ikke sant? og hvor er /hvordan ser dette berømmelige termostathuset ut?

termostathuset er på motoren, framme, helt øverst. Går et par vannslanger inn til det.

Den delen som er merka med J på dette bildet.

Moteur_M20b25_01.jpg

Lenke til kommentar

tusen takk for mange svar og til og med et bilde :D da skal jeg sjekke det i mårra, prøvde å bare kjøre den uten lokk på ekspansjonstank, virker som om det er MYE luft i systemet, så da kan jeg jo håpe det er det som er problemet!

Ellers virket det som om regulatoren inn til registeret funka, for da jeg skrudde på termostaten inne i bilen mens bilen gikk med åpen ekspansjonstank merket jeg endringer i nivået i ekspansjonstanken

Lenke til kommentar

tror jeg har funnet termostathuset og lufteskruen, og tror jeg har fått ut endel luft, men ikke all, skal man bare la motoren gå på tomgang med åpen lufteskrue? da renner jo masse kjølevæske ut...

har kjent på slangene inn til registeret, de er kalde

Lenke til kommentar

Hei alle sammen! nå har jeg skrudd og kikka litt og er ganske sikker på at det skal være ganske lite luft igjen i systemet

 

dessverre funker varmeapparatet fortsatt ikke, jeg har løsnet slangene som gikk inn torpedoveggen og sjekket at registeret ikke er tett.

 

Jeg går derfor ut fra at det må være regulatoren som ikke fungerer som den skal. Slangen fra den til torpedoveggen er kald, men den andre slangen inn i den er litt halvlunka, så vil tro den er tilkoblet et sted med varmt vann.

hvordan kan jeg finne ut hva som er galt med den? er det noen elektriske målinger jeg kan gjøre? hva skal jeg isåfall forvente av resultat? hadde vært fint å finne ut av om det er betjeningsdelen inne i kupeen som er gåen eller om det er selve regulatoren i motorrommet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...