Gå til innhold

Pocket PC og Mail/FTP eventuellt SQL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I InTheHand.WindowsMobile.PocketOutlook namespace der har du alt tilknyttet mail på mobilen med windows mobile OS, men denne InThehHand greia koster litt flesk da, men har du den først, er det utrolig mange forskjellige mobilapplikasjoner som kan lages basert f.eks. på simkortet etc. Liker du således å programmere, er du garantert mye gøy! Har selv f.eks. laget en applikasjon som stopper calls fra visse numre slik at mobilen ikke ringer i det hele tatt, en som automatisk iverksetter handlinger på mobilen basert på en bestemt sms melding som kommer, og en som automatisk svarer med sms-melding hvis jeg etter en bestemt tid ikke tar mobilen når den ringer.

Lenke til kommentar

Nei. De fleste støtter POP3 og/eller IMAP for å lese mail, og SMTP for å sende.

Men mail er en ganske teit måte å utveksle data på. Lag heller en webservice. Eller bruk SQL Server Everywhere med replikering (SQL Server på PocketPC).

Endret av jorn79
Lenke til kommentar

Helt enig at mail er teit, men å bruke en lokal SQL Server krever instalasjon. Dete programmet skal gå på telefonene til en masse freelance agenter og det er helt utenkelig at jeg skal reise rundt i landet for å vise installasjon av SQL etc. Nei - dette må være slik at jeg sender dem en programfil som bare virker out of the box. Eneste forutsetning for at dette skal virke er at telefonen har internet tilgang gjennom GPRS eller 3G

Men WebService er et veldig interresant ord. Tell me more, tell me more!

Lenke til kommentar
Helt enig at mail er teit, men å bruke en lokal SQL Server krever instalasjon. Dete programmet skal gå på telefonene til en masse freelance agenter og det er helt utenkelig at jeg skal reise rundt i landet for å vise installasjon av SQL etc. Nei - dette må være slik at jeg sender dem en programfil som bare virker out of the box. Eneste forutsetning for at dette skal virke er at telefonen har internet tilgang gjennom GPRS eller 3G

Men WebService er et veldig interresant ord. Tell me more, tell me more!

Uansett så krever dette at det står en fysisk server et eller annet sted. Om mobilene bruker epost, webservices eller SQL Server for å kommunisere med denne bør vel være hipp som happ rent installasjonsmessig. Med epost og webservices må du programmere selve synkroniseringen selv. Med SQL Server kan dette skje automatisk.

Uansett kan jo du selv drifte serveren som mobilene bruker. Dermed kan du også ta abbonementskostnad fra brukerene :)

WebServices er at du kjører funksjoner på serveren. Men disse funksjonene kjører du fra klienten. Det blir nesten som web, bare med xml istedenfor html. Webservices kan både ta imot parametere og returnere avanserte objekter. I .Net verden er dette såpass sømløst at du "nesten ikke" merker forskjellen på å kjøre en funksjon i en webservice eller lokalt i applikasjonen din.

Lenke til kommentar

Tutorial på 3 sekunder: :!:

Lage:

File - New project - Web service project

Bruke:

Høyreklikk på prosjektet og velg "Add web reference". Da blir det generert en "proxy-klasse" for deg. Slik at du kan initialisere den som en vanlig klasse.

Ex:

MinService MittObjekt = new MinService();

string resultat = MittObject.MinFunksjonSomKjørerPåServeren();

http://www.exforsys.com/tutorials/asp.net/...ith-csharp.html

Endret av jorn79
Lenke til kommentar
Pen 3 sekunders tutorial! :D

Hvordan får jeg den inn i det andre prosjektet? (Som et annet Windows Form prosjekt?)

Høyreklikke på prosjektet (I solution explorer) og velger "Add web reference...". Skriv inn URL til webservice'n eller du kan også velge referense til et prosjekt (gjerne i samme solution - det er enklest og tøffest). Du må også gi den et navn. Dette blir navnet på proxy-klassen. Som default står vel "localhost" (eller "domenet" hvor webservice'n ligger), da blir eksempelet sånn:

Localhost MinWS = new Localhost();

MinWS.KjørMinFunksjon();

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...