Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vista bootproblem: "Reboot and select proper boot device"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må restarte uansett. Men du har både bootmanager og \bootfolder der. Så det skal være riktig.

Det er bcd file i boot folder som repareres under repair funksjon.

Husk at du har 2 disker med en active partition og system filene. Så må vi være obs på det.

Velg riktig boot disk i bios. eller kople fra den med XP.

Restarte som vanlig ----resultat?

Restarte til recovery consol igjen hvis ikke det fungerer.

Når den skal forsøke å reparere igjen---lese logfile før du går next og til command prompt igjen.

Det vi skal få fram er hvorfor winload.exe feil.

Det er :

-bcd er ikke restorert /recovery (den gamle ligger der som bcd.old...husker du?)

-feil entries i den-------skrive...... bcdedit... og enter.

Da skal du se det som vi ellers var kjent med boot.ini file.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Du må restarte uansett. Men du har både bootmanager og \bootfolder der. Så det skal være riktig.

Det er bcd file i boot folder som repareres under repair funksjon.

Husk at du har 2 disker med en active partition og system filene. Så må vi være obs på det.

Velg riktig boot disk i bios. eller kople fra den med XP.

Restarte som vanlig ----resultat?

Restarte til recovery consol igjen hvis ikke det fungerer.

Når den skal forsøke å reparere igjen---lese logfile før du går next og til command prompt igjen.

Det vi skal få fram er hvorfor winload.exe feil.

Det er :

-bcd er ikke restorert /recovery (den gamle ligger der som bcd.old...husker du?)

-feil entries i den-------skrive...... bcdedit... og enter.

Da skal du se det som vi ellers var kjent med boot.ini file.

Åååhhh. Dette er så utrolig frustrerende. Jeg fatter ikke hvorfor den disken er så ustabil. Det virker på meg som om av og til den bare "detter" ut når jeg starter opp maskinen. Dvs. at den ikke vises verken i BIOS eller noen av de andre systemene vi har brukt. Har prøvd en rekke ganger nå, og hver gang dukker den ikke opp. Kan det være disken som er ødelagt eller noe?

Lenke til kommentar
Har du merket noe problemer med den før? eller det er bare den er blitt "mongo?

Det er forsåvidt bra du spør. Det er kanskje greit å ha litt background story. Det har seg sånn at den gamle XP disken på 200GB begynte å krangle for et par måneder siden. Da fikk jeg en software/hardwarecrash som gjorde at jeg valgte å bytte ut hovedkort, cpu og ram. Kjøpte i tillegg også da denne Samsungdisken. Trodde aldri jeg skulle få XP til å funke igjen, så bestemte meg for å bare gå for Vista. Det viste seg imidlertid at XP ikke var helt fucket, så jeg gikk inn i det gamle systemet for å preppe den nye disken for OS installering. Deretter installerte jeg Vista på den, og prøvde å få lagt over så mye som mulig fra den gamle disken. Jeg hadde tenkt å bare fjerne den så fort som mulig, men den ble bare stående.

De siste ukene opplevde jeg den irriterende feilmeldinga i topic'en hver gang jeg skrudde på PC-en, men et par restarts gjorde som regel at det ordnet seg, og Vista bootet. I går bestemte jeg meg derfor for å bare fjerne den gamle disken siden jeg tenkte den var årsaken til problemet.

Det gikk ikke helt etter planen.

I retrospekt ser jeg jo at kanskje det var Samsungdisken som skapte problemer hele veien (mht. det jeg beskrev de siste to ukene).

Lenke til kommentar

Jeg vil være forsiktig med å si det eller det andre, men jeg har tenkt litt:

-Bios versjon på kortet ditt er 0123.

Asus har

-ver. 0202 First Release

-ver. 0311 tar opp Enhance device compatibility under AHCI

Samsung

-disken in rare cases.....og bla..bla..bla skal settes til jumper setting for 1.5Gb/s.

Så spørsmålet er:

-er det disken som er mongo---koplinger/data...koplinger/strøm...eller Hovedkort? Vi vet ikke.

Rekner med at du er forsiktig med kabler og at de sitter godt.

Da er det disken og Bios igjen.

Det enkleste du nå må prøve er å sette jumper til 1.5 .....HVIS disken ble levert for 3Gb, og det skal være enkelt å finne ut.

post-90860-1193347724_thumb.jpg

Er det noe jumper på pinnene? Hvis ikke montere en og prøve å se om disken detekteres.

Vi kunne selvfølgelig legge inn verdiene i Bios , CHS for disken, men det er harmløst å bare jumpere den.

Hvis vi finner noe fornuftig svar på det. er OK, hvis ikke går du for å update biosen til version 0404

Og alt dette under forutsetningen at du føler komfortabelt med det.

(edit:harmløst)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Det enkleste du nå må prøve er å sette jumper til 1.5 .....HVIS disken ble levert for 3Gb, og det skal være enkelt å finne ut.

Er det noe jumper på pinnene? Hvis ikke montere en og prøve å se om disken detekteres.

Vi kunne selvfølgelig legge inn verdiene i Bios , CHS for disken, men det er harmfult å bare jumpere den.

Hvis vi finner noe fornuftig svar på det. er OK, hvis ikke går du for å update biosen til version 0404

Det står 3GB på disken. Hvorfor er må man senke den til 1.5?

BIOS oppdatering høres svært fornuftig ut. Jeg har vært og kikket litt på ASUS sine sider, og det virker som om det er en 0601 BIOS ute. Jeg har lastet denne ned, og lagt over på pen driven, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få flashet den. Flashprogrammet til Asus i BIOSen vil ikke finne pinnen. Har det noe å si at den er NTFS?

Lenke til kommentar

Vi kunne selvfølgelig legge inn verdiene i Bios , CHS for disken, men det er harmfult å bare jumpere den.

Det står 3GB på disken. Hvorfor er må man senke den til 1.5?

BIOS oppdatering høres svært fornuftig ut. Jeg har vært og kikket litt på ASUS sine sider, og det virker som om det er en 0601 BIOS ute. Jeg har lastet denne ned, og lagt over på pen driven, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få flashet den. Flashprogrammet til Asus i BIOSen vil ikke finne pinnen. Har det noe å si at den er NTFS?

Har prøvd med jumpers nå, men det ser ikke ut til å forbedre noe.

Lenke til kommentar

Det med 1.5 contra 3 var for å kanskje få en antydning til problemet med at disken kommer og går som den vil. Detektering blir problematisk. Men du skal selvfølgelig ha den på 3 til slutt.

Men ok siden du går for bios.

Den 0611 er Beta, vil du prøve på den med det samme ?

Starte med den 0404 og etterpå oppover.

Ja du må bruke Fat32 filesystem, men dog kan du få problemer med stick detektering (har lest at enkelte hadde problemer med det).

Du skal bruke de Asus Z flash ikke sant?

Uansett hvilken du velger, jeg tror at du må rename ROM folen til 8.3 format, før du kopiere den inn til stick.

Slik P5K-ASUS-Deluxe-0404.ROM------->P5K0404.ROM og prøve.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Det med 1.5 contra 3 var for å kanskje få en antydning til problemet med at disken kommer og går som den vil. Detektering blir problematisk. Men du skal selvfølgelig ha den på 3 til slutt.

Men ok siden du går for bios.

Den 0611 er Beta, vil du prøve på den med det samme ?

Starte med den 0404 og etterpå oppover.

Ja du må bruke Fat32 filesystem, men dog kan du få problemer med stick detektering (har lest at enkelte hadde problemer med det).

Du skal bruke de Asus Z flash ikke sant?

Ja. Betyr dette at jeg må tømme pen driven, og så konvertere til FAT32 i disk management?

Lenke til kommentar

Ja du må fjrne det du har der før du formatere til fat32.

Har du mye der?

(Har lest at noen har brukt alt fra mobil til noe små spill som kan koples med usb kabel. Det var her på forum. Husker ikke navn på det de brukte,men det var morsomt og vellykket.)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Mens du flasher...

Jeg ser at du har veldig mye ledig på den første partition og ikke så mye på den du har Vista.

Etter hvert vil du kanskje installere Vista på den første?

Tenkte jo den på ca. 100GB skulle være en dedikert OS partisjon, med alt av store filer etc liggende på den andre.

Mens du flasher...

Jeg ser at du har veldig mye ledig på den første partition og ikke så mye på den du har Vista.

Etter hvert vil du kanskje installere Vista på den første?

Tenkte jo den på ca. 100GB skulle være en dedikert OS partisjon, med alt av store filer etc liggende på den andre.

Fikk beskjed om at CMOS checksum er bad nå. Hva gjør jeg da?

Lenke til kommentar

Du brukte Alt+F2 ? eller valgte du å boote med stick inn?

Har du noe alternativer /instruksjoner for hva du skal taste ellers?

Du enten resete bios eller starte på nytt.

Du bruke enten Asus support CD plata eller du bruker den 0404 versjon.

Etter flashing skal du egentlig rett i bios og bruke F5 før du konfigurerer på nytt.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Tror det ordnet seg nå. Jeg måtte bare inn å ordne en del settings på nytt i BIOS. Jeg flashet ved å gå inn i BIOS og deretter velge Asus EZ flash. Oppdaterte via pen drive.

Tror det ordnet seg nå. Jeg måtte bare inn å ordne en del settings på nytt i BIOS. Jeg flashet ved å gå inn i BIOS og deretter velge Asus EZ flash. Oppdaterte via pen drive.

Den vil fortsatt ikke starte Vista. Enten blir skjermen bare helt svart, med en liten skrivemarkør blinkende oppe i venstre hjørne, eller så får jeg bootet via Vista DVD-en. Syke greier, dette her.

Lenke til kommentar
Med bare den 500GB tilkoplet får du ---blink og svart skjerm?

Det var ikke så galt.

Detekteres disken i Bios nå da?

Ja. I tillegg får jeg opp partisjonene i Vista install. Nå har jeg bare Samsungdisken koblet til. Jeg er nesten litt fristet til å bare installere på nytt. Synes du jeg skal gjøre det? Kan jeg da installere over, på den gamle partisjonen? Vil ting forsvinne da?

Lenke til kommentar

Du har mange muligheter når du først får stabilisert dette.

Når du installerer Vista uten å manuelt formatere, så blir ingenting av dine filer borte.

Du kan til og med installere på den første uten å miste det som er der.

Men jeg tenker da på følgende:

-er det noe feil med partitions tabellen. Er det noe her som vi har ikke kontroll?

Siden du har arbeidet så mye med det, du burde prøve litt til med å boote til ...Repair my computer.

Du har det ....bcdedit...commando .

Og uansett om du lykkes eller ikke så kan du eventuelt kopiere endel av det du vil ikke miste for så å utføre en ny instalasjon.

Hva syns du?

Et ting til...Vista partition har ikke mer enn 30GB rest plass. Så du burde kopiere noe over til den første partition før du installere på nytt, uansett, for å ikke komme på noe andre prob....

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...