Athelas Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Hehe, Frank Sinatra og New York var ikke/er de eneste som never sleep. Neste: For å gjøre det lettere for deg, så kan du kople fra XP disken hvis du vil, bare kople fra strømen. Du starter fra dvd og kommer til vindue Install Now. -klikk... next.... osv til du kommer til Vindue som viser alle partitioner og disker. Her skal du bekrefte status.....disker...partitioner...type------>ta bilde Det skal være lettere å forstå hva er hva. Etterpå kan du avslutte, ikke gå videre. Lukke vindue slik at du går tilbake til Install Now. -klikk...repair my computer -klikk...command prompt -skrive...bcdedit Vi vil ha den info som du finner der. Her ser vi info for Vistas oppstartlasting og alternativer. Det vil vise om vi er på riktig plass, siden den \windows\system32\winload.exe feilmeldning kan tyde på det. Om.... device partition bokstav er ikke det same som osdevice bokstav, så må vi forandre det med å bruke bcdedit /set commando Ta bilde det er lettere enn å skrive. Heh. Jeg måtte bare gå å legge meg til slutt, men back in action nå. Jeg har gjort som du beskrev i de første stegene, men når det kommer opp melding om hvor jeg vil installere Windows, så kommer det ikke opp noen alternativer i det hele tatt. Det lille vinduet er helt blankt. Dette er etter jeg har koblet fra den XP disken. Slik ser det ut. Er det mulig jeg trenger noe drivere til Samsung 500GBen? Den vises i BIOS. Tror det er denne jeg har: http://www.samsung.com/global/business/hdd...n&ppmi=1156 Vet ikke helt hvordan jeg i så fall skal få installert denne som driver. Endret 25. oktober 2007 av Athelas Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Hei igjen ja. De drivere du trenger nå er drivere til Sata kontroller. De skal lastes med....load driver...i det første Vindue du kommer etter...repair my computer. Etter at drivere er lastet inn--de kan lastes fra Usb---cdplate fra leverandøren...osv. Etter at drivere er lastet inn skal du klikk...next, hvis du ikke får meldning om noe annet. Da skal vi forsøke både via command prompt igjen med....bootrec /rebuildbcd og med StartupRepair. Men først må vi finne chipdrivere. Har du noe modell/hovedkort slik at vi ser på det? Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Hei igjen ja. De drivere du trenger nå er drivere til Sata kontroller. De skal lastes med....load driver...i det første Vindue du kommer etter...repair my computer. Etter at drivere er lastet inn--de kan lastes fra Usb---cdplate fra leverandøren...osv. Etter at drivere er lastet inn skal du klikk...next, hvis du ikke får meldning om noe annet. Da skal vi forsøke både via command prompt igjen med....bootrec /rebuildbcd og med StartupRepair. Men først må vi finne chipdrivere. Har du noe modell/hovedkort slik at vi ser på det? ASUS P5K Deluxe Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Vi kan prøve å begrense mulighetene for feil: -kople den 500GB disk til Sata port 1 Etterpå kontrollere i Bios i hvilken mode er på den sata kontroller... ....da leser jeg litt om kortet ditt Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Vi kan prøve å begrense mulighetene for feil: -kople den 500GB disk til Sata port 1 Etterpå kontrollere i Bios i hvilken mode er på den sata kontroller... ....da leser jeg litt om kortet ditt Her er bilder fra BIOS: Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 På bilde nr 1. Gå ned til Sata Configurasion og tast enter der. Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 På bilde nr 1. Gå ned til Sata Configurasion og tast enter der. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Helt normalt. Hvorfor vises ikke disken /partitioner i Vista-----du må forsøke igjen. Det skal ikke være nødvendig med drivere. Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Helt normalt. Hvorfor vises ikke disken /partitioner i Vista-----du må forsøke igjen. Det skal ikke være nødvendig med drivere. Du mener jeg skal prøve å kjøre den installasjonen på nytt? I'm on it. Helt normalt. Hvorfor vises ikke disken /partitioner i Vista-----du må forsøke igjen. Det skal ikke være nødvendig med drivere. Du mener jeg skal prøve å kjøre den installasjonen på nytt? I'm on it. Fortsatt det samme problemet. Den dukker ikke opp blant partisjonene. =/ Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Det er et problem å arbeide med en disk vi ikke ser. Er det samme problem med det XP disk og den på 400GB, hver for seg ? Kan du ikke undersøke ?----(-få laga litt kaffe jeg da i mellom tiden) Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Det er et problem å arbeide med en disk vi ikke ser. Er det samme problem med det XP disk og den på 400GB, hver for seg ? Kan du ikke undersøke ?----(-få laga litt kaffe jeg da i mellom tiden) Hehe. Det er deg vel unt. Jeg skal sjekke med de andre diskene. Har hatt begge koblet fra en stund nå. Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Det er et problem å arbeide med en disk vi ikke ser. Er det samme problem med det XP disk og den på 400GB, hver for seg ? Kan du ikke undersøke ?----(-få laga litt kaffe jeg da i mellom tiden) Hehe. Det er deg vel unt. Jeg skal sjekke med de andre diskene. Har hatt begge koblet fra en stund nå. Ok. Sånn ser det ut når alle diskene er i. Det siste bildet er når jeg har prøvd å starte opp helt vanlig med alle disker i og DVD-en i trayet. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Den siste bilde, er greit den. Den kan vi generere manuelt om vi vil. Og det har med det å gjøre at Vista har ikke klart å rebuild bcd i \boot folder, siden den disken er ikke å finne. Det kan føre tilbake til det vi gjørde i går. Du må kjøre installasjon igjen fram til der hvor diskene skal vises fram med partitioner. Hvem av de kommer fram da? Ta bilde igjen ( du blir vel snart en Knut Brye du!) Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Det er et problem å arbeide med en disk vi ikke ser. Er det samme problem med det XP disk og den på 400GB, hver for seg ? Kan du ikke undersøke ?----(-få laga litt kaffe jeg da i mellom tiden) Hehe. Det er deg vel unt. Jeg skal sjekke med de andre diskene. Har hatt begge koblet fra en stund nå. Ok. Sånn ser det ut når alle diskene er i. Det siste bildet er når jeg har prøvd å starte opp helt vanlig med alle disker i og DVD-en i trayet. Yay! Nå har vi endelig fått en break her. Sjekk dette. Det eneste irriterende er at 500gigen ikke vises her. =/ Endret 25. oktober 2007 av Athelas Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Det mangler disk nr 2 som er den 500GB. (dvs disk nr 3) Tidligere vi snakket om Disk 0 og Disk 1 #Nå har jeg funnet Primary Partition. Den ligger på disk 1 og er på 15 gig. Det er den gamle XP partisjonen. Hmm, jævlig rart. Finner to Primary partitions på disk 0 også. =/ En på 368GB, og en på 98GB. Tror den på 98 er Vista OS partisjonen.# Hadde du funnet en disk 0 , disk 1 og disk 2 i går? Endret 25. oktober 2007 av wiberos Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Det mangler disk nr 2 som er den 500GB. (dvs disk nr 3) Tidligere vi snakket om Disk 0 og Disk 1 #Nå har jeg funnet Primary Partition. Den ligger på disk 1 og er på 15 gig. Det er den gamle XP partisjonen. Hmm, jævlig rart. Finner to Primary partitions på disk 0 også. =/ En på 368GB, og en på 98GB. Tror den på 98 er Vista OS partisjonen.# Hadde du funnet en disk 0 , disk 1 og disk 2 i går? Ja, når jeg var inne i det programmet i DOS du snakket om. Men den dukker ikke opp i denne interfacen. Det mangler disk nr 2 som er den 500GB. (dvs disk nr 3) Tidligere vi snakket om Disk 0 og Disk 1 #Nå har jeg funnet Primary Partition. Den ligger på disk 1 og er på 15 gig. Det er den gamle XP partisjonen. Hmm, jævlig rart. Finner to Primary partitions på disk 0 også. =/ En på 368GB, og en på 98GB. Tror den på 98 er Vista OS partisjonen.# Hadde du funnet en disk 0 , disk 1 og disk 2 i går? Ja, når jeg var inne i det programmet i DOS du snakket om. Men den dukker ikke opp i denne interfacen. Denne dukker imidlertid opp på file repair. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Gå next og command prompt----skrive ..diskpart og list disk. Kommer alle 3 disker opp ? Det er noe som er feil ser u. Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Gå next og command prompt----skrive ..diskpart og list disk. Kommer alle 3 disker opp ? Det er noe som er feil ser u. Du har rett. Samsungdisken (500gb) kommer ikke opp denne gangen. Merkelig. Gå next og command prompt----skrive ..diskpart og list disk. Kommer alle 3 disker opp ? Det er noe som er feil ser u. Du har rett. Samsungdisken (500gb) kommer ikke opp denne gangen. Merkelig. Gah! Jeg skjønner absolutt ingenting nå. Dette er de verdiene jeg får opp i det partisjonsprogrammet. Hadde det ikke vært like greit og tatt ut den ene lagringsdisken, slik at vi ikke blir forvirret? =) EDIT: Da har jeg tatt ut kabelen til lagringsdisken, og kjørt samme opplegg. Nå finner jeg Samsungdisken: EDIT2: Sukk. Alt vistes i Vista installasjonen, men så prøvde jeg å velge reparer, og starte på nytt. Da henger maskinen slik det det vises på dette siste bildet. Endret 25. oktober 2007 av Athelas Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Det var bra, jeg hadde skrevet en del for å feilsøke, og noe som skulle vedlegges, men da fikk jeg ikke til, så måtte jeg ut og inn igjen.....men... men OK. Det skulle ikke være problem for oss med alle diskene på. Det er riktig at en disk om gangen vil gjøre det lettere, men da fungerer ikke den 500GB med å stå for seg selv. Det er problematisk uansett. Du kan lukke vindue der slik at du går tilbake til Install Now. Velg Repair my computer Command prompt diskpart.....list volume-----se hvilken bokstav har den 97.8 partition. Når du har funnet det...exit diskpart skrive da.... ?: (?=bokstav for den 98GB) skrive..... dir...-------> finner du \boot folder i den? (det er folder du laget igår med md boot commando) Gå tilbake til x:\sources skrive ....bootrec /rebuildbcd Hva får du her da? Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Skal sjekke det nå. Men jeg blir bare så oppgitt på denne disken, den er jo helt på sydenferie. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så ustabilt. Jeg lurer på om det faktisk kan være noe galt med den. Av og til dukker den opp som vanlig, andre ganger bare henger alt. Kan det være kontaktene til hovedkortet eller noe? Har prøvd med flere kabler. Men anyway... sjekker nå. Edit: Merkelig Nå kom faktisk Vista disken opp slik den skal i repair funksjonen. Merk at det ikke står 0MB lenger under partition size. Endret 25. oktober 2007 av Athelas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå