Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vista bootproblem: "Reboot and select proper boot device"

Anbefalte innlegg

Som overskrift sier, har jeg fått et lite problem på min stasjonære PC. Jeg kjører et Asus P5K hovedkort med to harddisker, en Samsung 500GB med Vista installert, og en WD400GB lagringsdisk.

Av en eller annen grunn får jeg ikke bootet Vista lenger. Jeg får bare opp feilmeldingen: "Reboot and select proper boot device".

Jeg lurer på om dette kan ha sammenheng med et semi-diskkræsj jeg hadde for noen måneder siden, hvor min gamle XP OS disk, en WD på 200GB begynte å skrante. Jeg gikk da til innkjøp av nytt HK, RAM og disker, men lot likevel den gamle OS disken stå i, for sikkerhets skyld. Hadde ikke installert Vista på den. Nå har jeg imidlertid tatt ut denne gamle disken av kabinettet, og da får jeg opp denne feilmeldingen. Kan det ha seg slik at det lå noen kritiske bootfiler på den gamle disken som gjør at Vista ikke starter?

PS. Alle diskene er S-ATA. Har sjekket bootrekkefølge i BIOS, og Samsungen (OS-disken) står først. Vil det hjelpe å sette i Vista DVD-en? Kan jeg bruke den for å boote?

Endret av Athelas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være vanskelig å fikse. Det er mye mulig at Windows disken din bare har en utvidet partisjon, og da er det vanskelig å få den til å boote. Systemdisken har primærpartisjon.

Dette vil man se i Diskbehandling.

Slike problemer er svært vanlig, de færreste tenker over hva som er systemdisk når de installerer Windows.

Lenke til kommentar
Det kan være vanskelig å fikse. Det er mye mulig at Windows disken din bare har en utvidet partisjon, og da er det vanskelig å få den til å boote. Systemdisken har primærpartisjon.

Dette vil man se i Diskbehandling.

Slike problemer er svært vanlig, de færreste tenker over hva som er systemdisk når de installerer Windows.

Skjønner. Så det du sier, er at det ikke går an å gå inn i en diskbehandling etterpå og konvertere Vistapartisjonen til primærpartisjon?

Lenke til kommentar

Det hårek sier er at ...Det er mye mulig at Windows disken din bare har en utvidet partisjon, og da er det vanskelig å få den til å boote....

Men er det tilfelle? ja eller nei?

På spørsmålet...er at det ikke går an å gå inn i en diskbehandling etterpå og konvertere Vistapartisjonen til primærpartisjon?....er svaret ja, det går ikke an å konvertere en utvidet til primær.

Du har følgende alternativer:

-Vista partition er en primær----->da har du løsningen

-Vista partition er i en utvidet---->da må du se om du har andre disker med en primær partition

I begge alternativene, trenger du da å kopiere noe filer over til primær partition som må og merkes som aktive

Du kan kopiere de nødvendige filene enten fra DVD plate eller fra disken som skal ut.

De nødvendige filene og folder er:

-bootmgr.exe

-\boot\*.*

Deretter skal du boote fra dvd plate. Om du kopiere alle filene til \boot, fra den DVd plate, skal du først rename bcd til bcd.old og kjøre Startup repair.

Om ikke det er nok så man må kjøre....boorec /rebuildbcd fra recovery consol.

Alt dette betyr, at du kan ordne opp i det, så sant du finner en primær partition.

Lenke til kommentar
Det hårek sier er at ...Det er mye mulig at Windows disken din bare har en utvidet partisjon, og da er det vanskelig å få den til å boote....

Men er det tilfelle? ja eller nei?

På spørsmålet...er at det ikke går an å gå inn i en diskbehandling etterpå og konvertere Vistapartisjonen til primærpartisjon?....er svaret ja, det går ikke an å konvertere en utvidet til primær.

Du har følgende alternativer:

-Vista partition er en primær----->da har du løsningen

-Vista partition er i en utvidet---->da må du se om du har andre disker med en primær partition

I begge alternativene, trenger du da å kopiere noe filer over til primær partition som må og merkes som aktive

Du kan kopiere de nødvendige filene enten fra DVD plate eller fra disken som skal ut.

De nødvendige filene og folder er:

-bootmgr.exe

-\boot\*.*

Deretter skal du boote fra dvd plate. Om du kopiere alle filene til \boot, fra den DVd plate, skal du først rename bcd til bcd.old og kjøre Startup repair.

Om ikke det er nok så man må kjøre....boorec /rebuildbcd fra recovery consol.

Alt dette betyr, at du kan ordne opp i det, så sant du finner en primær partition.

Hmm. Bra post. Litt usikker på om jeg er helt med på den siste biten. Er jeg avhengig av å komme inn i Windows? Det virker som om master boot record er skadet, og Vista DVD-en sliter med å reparere den. De filene du snakker om, må jeg ha de fra den originale primærpartisjonen siden de er skreddersydd mitt system, eller kan jeg finne dem en annen plass?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å komme inn i Vista, eller den gamle OS disk.

Det du trenger er DVD plate og en primær partition.

Hvis du ikke husker om du har en primær og ellers hvor/hvilken disk, så må du bruke ...diskpart...fra recovery consol.

Med ...list disk...select disk ?...list partition....commando vil du se alle dine partitioner.

Deretter med ...list volume...vil du se alle bokstaver.

Når du har det på plass, resten er enkelt men dog litt.

Du kan starte med å boote fra dvd plate.

I install Now vindue, nederst til venstre, velger du ,...Repair my computer.

Da kan du velge ..Command prompt..

-skrive...diskpart

-skrive...list disk

Allerde der vil du se diskene dine.

Se etter disk nr, hvor Vista er installert. (heldigvis du hadde en på 500 og en til, ikke med samme GB).

Da kan du velge disk med å skrive....select disk ? (?=nr , 0 eller 1 siden du har to)

Videre---skrive...list partition. Det vil komme fram om du har en utvidet partition eller ikke.

Resten tar vi etter hvert

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Du trenger ikke å komme inn i Vista, eller den gamle OS disk.

Det du trenger er DVD plate og en primær partition.

Hvis du ikke husker om du har en primær og ellers hvor/hvilken disk, så må du bruke ...diskpart...fra recovery consol.

Med ...list disk...select disk ?...list partition....commando vil du se alle dine partitioner.

Deretter med ...list volume...vil du se alle bokstaver.

Når du har det på plass, resten er enkelt men dog litt.

Du kan starte med å boote fra dvd plate.

I install Now vindue, nederst til venstre, velger du ,...Repair my computer.

Da kan du velge ..Command prompt..

-skrive...diskpart

-skrive...list disk

Allerde der vil du se diskene dine.

Se etter disk nr, hvor Vista er installert. (heldigvis du hadde en på 500 og en til, ikke med samme GB).

Da kan du velge disk med å skrive....select disk ? (?=nr , 0 eller 1 siden du har to)

Videre---skrive...list partition. Det vil komme fram om du har en utvidet partition eller ikke.

Resten tar vi etter hvert

Ok. Jeg klarer faktisk å få listet opp alle via command prompten fra Vista recovery. Jeg får opp alle diskene, inkludert den med XP før, som jeg tror er primær partisjon.

Lenke til kommentar

Hvor mange disker har du, er det 3 stk?

Ok si at du har 3 disker. disk 0 disk 1 disk 2

Hvis du skriver:

select disk 2 og enter

list partition og enter

vil du se alle partitioner på disk 2. Da står det gjerne primary eller extended.

Det samme kan du gjøre med de andre, med select disk 0 , osv.

Du kan notere ned det du har av partitioner.

Poeng her er å finne en primær partition----unntatt XP disken da, for at den skal ut, ikke sant?

Eller?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Hvor mange disker har du, er det 3 stk?

Ok si at du har 3 disker. disk 0 disk 1 disk 2

Hvis du skriver:

select disk 2 og enter

list partition og enter

vil du se alle partitioner på disk 2. Da står det gjerne primary eller extended.

Det samme kan du gjøre med de andre, med select disk 0 , osv.

Du kan notere ned det du har av partitioner.

Poeng her er å finne en primær partition----unntatt XP disken da, for at den skal ut, ikke sant?

Eller?

Helt korrekt så langt. Det er tre disker nå, inkl. den jeg vil hive ut. Når den er borte er det bare to igjen. Fire partisjoner til sammen, inkl en OS Vista partisjon.

Lenke til kommentar
Kan du bekrefte at den OS partition er en primær, i hvilken disk ?

I wish, men nå bare henger den på bootscreen igjen. Høyst ustabil. Jobber febrilsk med å få den til å boote fra CD igjen, men for øyeblikket står det bare "Auto-detecting S-ata 1" og så skjer det ikke mer. Jeg skriver med en gang jeg er inne igjen.

//Edit: Ok, nå laster den fra Vista CDen igjen. Sier ifra når jeg har command prompt oppe.

//Edit2: Yeppers. Da er jeg inne i Diskpart menyen og styrer.

Endret av Athelas
Lenke til kommentar
Kan du bekrefte at den OS partition er en primær, i hvilken disk ?

I wish, men nå bare henger den på bootscreen igjen. Høyst ustabil. Jobber febrilsk med å få den til å boote fra CD igjen, men for øyeblikket står det bare "Auto-detecting S-ata 1" og så skjer det ikke mer. Jeg skriver med en gang jeg er inne igjen.

//Edit: Ok, nå laster den fra Vista CDen igjen. Sier ifra når jeg har command prompt oppe.

//Edit2: Yeppers. Da er jeg inne i Diskpart menyen og styrer.

Nå har jeg funnet Primary Partition. Den ligger på disk 1 og er på 15 gig. Det er den gamle XP partisjonen.

Hmm, jævlig rart. Finner to Primary partitions på disk 0 også. =/ En på 368GB, og en på 98GB. Tror den på 98 er Vista OS partisjonen.

Endret av Athelas
Lenke til kommentar

Men da betyr det, at du har Vista på den 500GB disken.

Om det er den 368GB først og den 98GB etter, vet ikke jeg nå.

Det ser du fra partitions nr.

Er den 368GB=partition 1 og den 98GB=partition 2 ?

Da skriver noe som du kan gå etter:

Disk 0----->er disken du skal arbeider med

Når du er i diskpart:

-skrive...select disk 0

-skrive...list partition---->se etter nr på den partition som er på 98GB

-skrive...select partition ? ( ?=nr)

-skrive...active

Da skal du få meldning at den er satt som aktiv.

-skrive....list volume------>notere ned bokstav for den 98GB , bokstav for DVD rom, bokstav for den XP 15GB.

Vi skal ikke gjøre noe som helst med den XP disk, vi prøver slik som om disk 1 er stekt

-skrive...exit

Jeg vil bruke 3 bokstaver som eksempel her, du skal bytte dem med de riktige.

P=98GB

R=DVD

S=XP

-skrive....P:

-skrive...md boot

-skrive...R:

-skrive...xcopy bootmgr P:

-skrive...cd boot

-skrive...xcopy *.* P:\boot /s (mellomrom mellom *.* og P)Generelt vær Obs med mellomrom

-skrive...ren P:\boot\bcd bcd.old

-skrive...exit

Klikk...Restart

Boote i Bios------forandre hardiskbootpriority til den 500GB disk-----F10------Reboot

Boot i DVD plata

-Velg repair my computer

Kontrollere at din Vista kommer opp i det første Vindue.

Neste...klikk Startup Repair....notere meldningen.

Reboot---la den boote på vanlig måte.

Notere feilmeldninger.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Men da betyr det, at du har Vista på den 500GB disken.

Om det er den 368GB først og den 98GB etter, vet ikke jeg nå.

Det ser du fra partitions nr.

Er den 368GB=partition 1 og den 98GB=partition 2 ?

Da skriver noe som du kan gå etter:

Disk 0----->er disken du skal arbeider med

Når du er i diskpart:

-skrive...select disk 0

-skrive...list partition---->se etter nr på den partition som er på 98GB

-skrive...select partition ? ( ?=nr)

-skrive...active

Da skal du få meldning at den er satt som aktiv.

-skrive....list volume------>notere ned bokstav for den 98GB , bokstav for DVD rom, bokstav for den XP 15GB.

Vi skal ikke gjøre noe som helst med den XP disk, vi prøver slik som om disk 1 er stekt

-skrive...exit

Jeg vil bruke 3 bokstaver som eksempel her, du skal bytte dem med de riktige.

P=98GB

R=DVD

S=XP

-skrive....P:

-skrive...md boot

-skrive...R:

-skrive...xcopy bootmgr P:

-skrive...cd boot

-skrive...xcopy *.* P:\boot /s

-skrive...ren P:\boot\bcd bcd.old

-skrive...exit

Klikk...Restart

Boote i Bios------forandre hardiskbootpriority til den 500GB disk-----F10------Reboot

Boot i DVD plata

-Velg repair my computer

Kontrollere at din Vista kommer opp i det første Vindue.

Neste...klikk Startup Repair....notere meldningen.

Reboot---la den boote på vanlig måte.

Notere feilmeldninger.

Wow. Kanonbra svar. Jeg skal prøve så fort jeg kan. Tusen tusen takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar

Ok, når du prøver med dette, husk å se etter meldninger når du utfører commandoer. De fleste ganger er enten på grunn at vi skriver feil noe bokstaver eller det med mellomrom.

Alt som du utfører her kan reverseres, ingen skade.

Vi har valgt å merke den 98GB som active. Det er ikke nødvendig. Vi kunne bruke den 368GB og som systen disk.

Det betyr at boot folder og bootmgr skal inni der.

Videre siden du nevnte boot sector på partition.

Fra recovery consol og når du står i x:\sources

med å

-skrive...bootrec /fixmbr----->fikser du master boot record

-skrive...bootrec /fixboot----->fikser du boot sector

-skrive...bootrec /rebuildbcd-----> skal den forsøke å reparere Bcd store i \bootfolder

......det er så mye.....vi ser i morgen hvordan det går....lykke til. :)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Ok, når du prøver med dette, husk å se etter meldninger når du utfører commandoer. De fleste ganger er enten på grunn at vi skriver feil noe bokstaver eller det med mellomrom.

Alt som du utfører her kan reverseres, ingen skade.

Vi har valgt å merke den 98GB som active. Det er ikke nødvendig. Vi kunne bruke den 368GB og som systen disk.

Det betyr at boot folder og bootmgr skal inni der.

Videre siden du nevnte boot sector på partition.

Fra recovery consol og når du står i x:\sources

med å

-skrive...bootrec /fixmbr----->fikser du master boot record

-skrive...bootrec /fixboot----->fikser du boot sector

-skrive...bootrec /rebuildbcd-----> skal den forsøke å reparere Bcd store i \bootfolder

......det er så mye.....vi ser i morgen hvordan det går....lykke til. :)

Hehe. Du er en engel. Nå har jeg gått gjennom alt, men på slutten av repair forsøket, så kommer det opp: "Startup Repair cannot repair this computer automatically". Legger ved bilder av feilmeldingene. Skal prøve å skrive inn de tingene der nå. =)

post-20521-1193272629_thumb.jpg

post-20521-1193272640_thumb.jpg

post-20521-1193274336_thumb.jpg

Endret av Athelas
Lenke til kommentar

Hehe, Frank Sinatra og New York var ikke/er de eneste som never sleep.

Neste:

For å gjøre det lettere for deg, så kan du kople fra XP disken hvis du vil, bare kople fra strømen.

Du starter fra dvd og kommer til vindue Install Now.

-klikk... next.... osv til du kommer til Vindue som viser alle partitioner og disker.

Her skal du bekrefte status.....disker...partitioner...type------>ta bilde

Det skal være lettere å forstå hva er hva.

Etterpå kan du avslutte, ikke gå videre.

Lukke vindue slik at du går tilbake til Install Now.

-klikk...repair my computer

-klikk...command prompt

-skrive...bcdedit

Vi vil ha den info som du finner der.

Her ser vi info for Vistas oppstartlasting og alternativer. Det vil vise om vi er på riktig plass, siden den

\windows\system32\winload.exe feilmeldning kan tyde på det.

Om.... device partition bokstav er ikke det same som osdevice bokstav, så må vi forandre det med å bruke bcdedit /set commando

Ta bilde det er lettere enn å skrive.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...