pOOf Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Hva tror dere om å skaffe en kamerat til en pusejente på snart 3 år? Hun har vert alene hele livet, så jeg lurer på hvordan hun vil reagere. Har tenkt på en gutt, men vil ikke skaffe meg en katt til hvis hun kommer til å bli sky og ikke like det. Hun er gojenta mi og får masse oppmerksomhet. Tilbringer dagene og nettene ute, og kveldene inne for det meste. Noen som har noen råd? Vil hun trivest med og være alene videre? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Vanskelig og si på forhånd. Jeg vil tro det er kjekkere for hun om hun har noen å leke med. Kanskje vil de hate hverandre, eller bli kjempegode venner. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Problemet som kan oppstå er at katta kan bli illsint. Har 5 katter nå, skaffet de 4 siste når den eldste var 9 år gammel. Hun reagerte med å bli utrolig sint på alt og alle og lå og knurret hele tiden. Nå har hun roet seg ned en god del, men hvis en av de andre kattene ikke respekterer autoriteten hennes, nøler hun ikke med å daske til dem. De andre kattene er dog gode venner nå. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Vet om et tilfelle der to hunnkatter ble anskaffet hver for seg, de var uvenner og i tottene på hverandre så lenge de/den ene levde. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Vet om et tilfelle der to hunnkatter ble anskaffet hver for seg, de var uvenner og i tottene på hverandre så lenge de/den ene levde.Det høres ut som et rimelig realistisk scenario, ja. Katter liker vanligvis ikke katter . Lenke til kommentar
pOOf Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 Ja, jeg også har hørt dette. Derfor tenkte jeg på å skaffe en gutt hvis jeg skal ha en katt til. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Spay and neuter. (kastrer/steriliser dem) Det kan fungere, både med to hunnkatter og med en hannkatt og en hunnkatt. Men det er ganske lurt å la dem ta det i sitt eget tempo. Sett den nye katten ned på gulvet og la dem treffes og bli kjent i sitt eget tempo. Om det blir litt fresing osv, ikke gå i mellom før det er nødvendig, det er deres måte å kommunisere på, og om du bryter inn før det er nødvendig kan det faktisk ende opp med å "utløse" fiendskapet. Lenke til kommentar
pOOf Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Ok. Takk for svar. Lenke til kommentar
PastaJensen Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Skaffa oss ein ny katt for ei stund sia. Den "gamle" (1år) Freste og kjefta i 4-5 dager, Men vart meir leken etterkvart som dagane gikk. Eg meiner det er bra for kattene at dei har ein "kompis". Begge kattane er ho-kjønn. Lenke til kommentar
pOOf Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Kan det være lurt og holde den gamle katten inne med den nye de første dagene? Lenke til kommentar
haalo Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Kan det være lurt og holde den gamle katten inne med den nye de første dagene?Nei, det mener jeg vil være en dårlig ide. Lenke til kommentar
pOOf Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Kan det være lurt og holde den gamle katten inne med den nye de første dagene?Nei, det mener jeg vil være en dårlig ide. Ok. Hvordan det da? Jeg tenkte på å ha de i forskjellige rom. Og så la de møte hverandre litt etter litt. Tenkte kanskje gamlekatta ville stikke av hvis hun blir sluppet ut med en gang den nye katten kommer? Lenke til kommentar
haalo Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Ok. Hvordan det da?Katter har en tendens til å bli sinte på "mammaene" (les: de som gir mat) for sånt, de føler seg gjerne svikta. Tror ikke jeg villle gjort noe som kan hisse opp katta. Jeg tenkte på å ha de i forskjellige rom. Og så la de møte hverandre litt etter litt.Trenger ikke å ha de i forskjellig rom, tror ingen av de ville sette pris på å ikke ha kontroll over sånt sjøl. Tenkte kanskje gamlekatta ville stikke av hvis hun blir sluppet ut med en gang den nye katten kommer?Neida, gamlekatta vil prøve å skremme vekk den nye . Det er større risiko for at den nye stikker av. Endret 25. oktober 2007 av haalo Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Jeg er litt uening med haalo. Jeg ville latt begge være inne, slik at den gamle katten ikke stikker av. Det går stort sett over etter maks en uke(egen erfaring). Lenke til kommentar
pOOf Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 To forskjellige svar ja.. Noen flere som støtter en av disse? Ble litt usikker nå.. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Jeg ville latt begge være inne, slik at den gamle katten ikke stikker av.Har hatt i hvert fall 20 katter før (ikke på en gang, hvis noen tror det), men har aldri opplevd at en stikker av i en sånn situasjon. Det er jeg har opplevd er at den dominante katten (den som er der fra før) blir illsint og direkte voldelig. Ikke en god idé å gi den ennå mer grunn til å være sint. Uansett må du slippe katta ut før eller siden, og hvis faren for at de stikker av er like reell som dere tror, vil den bare bli økt hvis du holder katten inne. EDIT: Uansett kan du ikke tvinge dem til å være venner. Det er opp til den dominante katten hva som skjer. Endret 25. oktober 2007 av haalo Lenke til kommentar
Insomniatic Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Den siste katten vi fikk blir banket opp av den som har bodd her fra før. Lenke til kommentar
pOOf Skrevet 1. november 2007 Forfatter Del Skrevet 1. november 2007 Den siste katten vi fikk blir banket opp av den som har bodd her fra før. Stakk den som bodde hos dere før av da? Eller hva skjedde? Lenke til kommentar
Insomniatic Skrevet 1. november 2007 Del Skrevet 1. november 2007 Den siste katten vi fikk blir banket opp av den som har bodd her fra før. Stakk den som bodde hos dere før av da? Eller hva skjedde? den bodde ikke før, den bodde der fra før av. og den stakk ikke av Lenke til kommentar
Wondershot Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Jeg syns det er en fin tanke, MEN egentlig ikke så lurt. Jeg har sett mine egne katter selv hvis det kommer en ny katt i "flokken". De ser på hverandre som konkurrenter. De konkurrerer om alt og sloss om maten. Med tiden blir de vant med hverandre og blir litt vennligere med hverandre, men aldri bestevenner. Dette kommer jo helt an på hvordan den katten du har er nå, og den nye katten du muligens vil få er. Kanskje de blir perlevenner, kanskje de blir fiender. Det gjenstår og se. Men jeg tror allikevel at hvis du vurderer å få en til katt, så bør du være tålmodig med at kattene ikke kommer til å bli "bestiser" med en gang. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå