Gå til innhold

Ny HTPC: Ca 10k + . Har oppsett! Trenger godkjenning, tips og alternativ!

Anbefalte innlegg

Ny HTPC / Stue-PC

Trenger godkjenning av oppsett, men gjerne også forslag til forbedringer. Trenger også hjelp til å velge et par komponenter.

Heisann! :)

Nå skal jeg endelig bestille meg HTPC! Har ventet lenge nok, så nå får jeg bare sette i gang..

Mine PC -kunnskaper var en god del bedre før, da jeg hadde tid til å følge med, men slik er det ikke nå dessverre! Nå setter jeg meg bare inn i "dataverdenen" hver gang jeg skal kjøpe noe nytt, men i mellomtidene så går informasjon og oppdatering av datakomponenter meg litt "hus forbi" ..

Jeg tok utgangpunkt i følgende link, som jeg fant i en annen tråd, og valgte CPU utifra det. Så prøvde jeg, som best jeg kunne, å finne komponenter som kanskje da passet sammen.

Jeg hadde i utgangpunktet sett for meg en ca pris på 10k, men har blitt litt høyere. Det er ikke ønske om å gå høyere enn hva jeg har kommet frem til, så sant det ikke kommer et virkelig godt argument på 'hvorfor'! :)

Har også tatt utgangspunkt i at jeg kan bestille varene fra NetShop, avdeling Oslo -slik at det går fort å hente produktet når det er ferdig; Er litt utålmodig av meg, når jeg først setter i sving! Samt at jeg liker NetShop nokså godt!

Oppsett:

Handlevogn "HTPC - Høst 2007 (alternativ 2)"

Hovedkort: ASUS PK5 Premium / WiFi-Ap "Black Pearl". Socket 775.

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6850.

RAM: OSZ DDR2-8500 Reaper HPC 2GB

Skjermkort: Gainward GeForce 8800GTS, 640MB.

Lydkort: Creative SB X-Fi XtremeGamer PCI

Kabinett: Lian Li PC-C30B

Harddisk: Samsung SpinPoint T166 500GB S-ATA

DVD-Brenner: Plextor PX-760A

Tastatur/Mus: Logitech Cordless Desktop MX5000

Et par ting først; Når jeg kikket igjennom NetShop Oslo sine sider, så virket det MX5000 som er bra/greit valg. I følge lesererfaringer, så overbeviste ikke akkurat de. Har dere eventuelt noen alternativer til Tastatur og mus? Har på følelsen at jeg ønsker å gå i retning "Bluetooth / Blåtann", men jeg har alltid vært fan av ledninger, og har da ingen spesiell erfaring med annet, så jeg vet ikke helt hvor bra de andre fungerer. Eller er det bare "negative personer" som har skrevet brukererfaringer, og MX5000 fungerer generelt veldig bra?

Jeg mangler også strømforsyning! DET trenger jeg hjelp til å finne!

Ellers, er det noe annet jeg mangler som jeg har glemt?

Bruksområde og Kommentarer:

Dette er først og fremst en PC som skal brukes til å spille av vanlige divx/xvid -filmer, dra 720p -filer, og optimalt kunne dra 1080p -filer.

Den skal også brukes til å spille av vanlige .mp3'er / musikk i stua (men kravene til det stadiet er vi jo forlengst forbi).

Den skal også brukes litt til spilling (ja, i stua, ja! :blush: ). Når min første tanke angående HTPC først begynte å ta form for en god stund tilbake, så var litt av tanken at PC-en skulle dra spill som de Sam & Max / Bone -spilla; altså generelle "point & click" / adventure -spill, som man bare kan ligge i sofaen og sløvt styre med musa. Og optimalt spill som Civilization 4 og slike; spill som ikke krever den intense, hurtige konsentrasjonen og utførelsen deretter. Nå som jeg etter hvert har fått satt i sammen noen komponenter, så ser og skjønner jeg vel at også dette området er bra dekket (skyt meg hvis jeg tar gruelig feil nå, men det tror jeg dere skal slippe).

Jeg regner med at både spill og musikk -delen er godt dekket med oppsettet mitt, og også de fleste "film-krav". Det eneste området JEG er litt usikker på, er hvorvidt den klarer å dra disse 1080p -filmene!? Det ønsker jeg gjerne kommentar og tilbakemelding på!

Etter å ha sett på noen andre HTPC'er her på forumet, så har jeg litt på følelsen at min er kanskje litt "overkill". Er den? Men, det ble ikke den verste prisen jeg har vært borti. Det ble bare sånn når jeg begynte å finne frem til komponenter, så ballet det bare på seg. Jeg ønsker ikke å gå noe dyrere, som sagt, men hvis det er noen komponenter her som virkelig ikke passer sammen, av en eller annen grunn, så må / bør jeg jo føye meg deretter. Men, hvis PC-en er nokså bra, så vil jeg jo også gå utifra at den "varer" en stund, til HTPC å være.. og siden jeg ikke synes prisen ble den mest skremmende, så er det helt greit for min del..

Jeg har en PS3 som jo tar Blu-ray -filmer, og jeg har den HD-DVD -avspilleren til Xbox360, så de to områdene er dekket.

Noe av det første dere legger merke til, kanskje, er mangelen av TV -kort. Det er bevisst utelatt. Jeg ser ikke noe på TV lengre, og ikke gjort de siste 2 årene.. ingen grunn til TV -kort med det første, men kanskje tiden forandrer seg.. Men, per nå, ingen TV -kort.

Til informasjon så skal dette koblet opp mot en SONY 40" LCD -skjerm; 40W2000, en Full-HD -skjerm (som jeg til informasjon er veldig fornøyd med). Jeg fant ingen grafikkort som hadde HDMI -utgang, men jeg har en kabel som går fra DVI <-> HDMI (som er inngangen jeg kommer til å bruke på TV'n min). Det fungerer greit det, eller?

Tusen takk for all hjelp!! Håper dere kan komme med noen gode tilbakemeldinger!! :w00t:

- Bone :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, noen ting her er litt overkill.

Skjermkort:

Dette kortet hos netshop er et veldig bra kort til ditt formål. Dette kortet er ~2000,- billigere enn det du har valgt, og har gjort det svært bra i testen her på hw.no.

Når det gjelder videoytelse, er kortene nemlig helt i toppsjiktet. Med mulighet for å spille av dual-link DVI og HDMI i full HD-oppløsning og støtte for alle fire stegene i Universal Video Decoder (UVD), er disse kortene svært godt egnet for stue-PC-er. Kortene kan vise til den beste videoakselerasjonen vi hittil har testet.

Kortet jeg linket til er også vifteløst, og bruker lite strøm.

PS: etter meg bekjent har heller ikke 8800-kortene HD-dekoding..

Cpu:

Denne her er også litt overkill, men siden prisen er såpass lav, gjør det vel ingenting. Verdt å merke er at du kan spare 700,- på å gå for E6750 istedet for E6850.

Lenke til kommentar

Takker for svar! :)

Skjermkort:

Ett spørsmål først; Bortsett fra at skjermkortet er 2000,- kroner billigere, trenger man -med det oppsettet jeg har- "videoakselerasjon"? For, det er vel det som gjør dette kortet her så meget bra til sitt bruk, eller? Tenker litt på følgende måte; Siden kanskje CPU og sånn er så bra(?) som det er, så vil den videoakselerasjonen kanskje bli overflødig!? Og, om jeg da velger det kortet jeg har valgt, så får jeg kanskje da i "pose og sekk", mot for bare "pose" hvis jeg bestiller det du linket til? Men, tanken var meget god! 2k er en god slump med penger å spare, og hvis den i tillegg sikkert er en del mer stillegående, så er jo det en god ting, også! :)

Prosessor:

Dette blir vel "bare" et budsjettspørsmål! 700,- kroner her, og 2000,- kroner der, blir fort litt til slutt.. Det er vel kanskje ikke så stor forskjell på disse kortene -ikke til mitt brukt, kanskje, at de 700,- kronene er verdt å spare!? God tanke!

RAM:

Ja, dette med RAM har jeg av og til litt vanskeligheter med å forstå; Er det slik at den "dyrere" RAM'n kun (i hvert fall i hovedsak) er dyrere rett og slett pga overklokkingsmuligheter? Og, at for slike som meg, som ikke klokker noe særlig lengre, har det ikke så mye å si? At jeg da kan kjøpe en del billigere RAM, og jeg vil knapt merke forskjell? :ermm:

Trenger fortsatt litt tips angående PSU! Noen som har et forslag på hva som trengs for å dra det jeg har valgt her? :)

En annen liten ting; Jeg er virkelig ikke kresen, men vil systemet jeg originalt har satt opp bråke en del? Igjen; jeg tilhører gruppen som ikke plages av noe særlig av støyende lyder fra hverken Xbox360, eller PS3.. men, hvordan er det med denne kassa til slutt?

Jeg satt også nå sammen en "Billigversjon", som er en redigert utgave av et tidligere oppsett.

Prisen kom på ca 7000,- kroner, altså en god del billigere enn den "dyre" versjonen jeg har satt sammen over her, som jo kom opp i ca 13k.

Noen som har lyst til å kommentere den handlevognen? Og, hvis dere ikke orker å klikke, så fører jeg fort opp litt her;

Oppsett for "Billigversjon":

Hovedkort: Abit AN-M2HD

CPU: AMD Athlon 64 X2 4200+

Lydkort: Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS

RAM: Kingston ValueRAM DDR2-667 2GB

Kabinett: Lian Li PC-C30B

Tastatur/Mus: Logitech MX5000

DVD-Brenner: Plextor PX-810A/T3B

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 2600 XT 512 MB

Harddisk: Western Digital Caviar SE16 500 GB

Tastatur og Mus er det samme som over, og selv om jeg ikke vet om jeg skal ha akkurat det enda, så er det tatt med for å få et totalt prisoverslag.

** Kravene mine er fortsatt de samme; Spille av 1080p -filer (og klarer den det, så tar den jo sikkert 720p, og vanlig divx/xvid, også, samt musikk). Spille "lette adventure -spill", som Bone og Sam & Max -spilla, og også få Civilization 4 til å gå greit!

** Har egentlig et ønske om at hovedkortet skal støtte WiFi. Dette kortet gjør nok ikke det.. er det ikke så mange kort som gjør det, kanskje!? Hva er det beste alternativet? Kjøpe PCI trådløst kort?

** Noen som vil gi en litt løs kommentar til disse to oppsettene; den dyre og den billige. Fortalt med dine ord hva jeg får og hva jeg går glipp av ved å velge den ene fremfor den andre!?

Takker igjen! Håper på flere gode svar! :w00t:

Lenke til kommentar

Satte opp en handlevogn for deg og tok utgangspunkt i det du har valgt. Gikk i fra AMD til Intel. Intel krever mindre strøm og er kjøligere. Prisen er omtrent den samme, men ytelsen er bittelitt høyere.

Link til handlevogn

Som du ser, satte jeg også inn en Mist 500W strømforsyning, som vil holde i massevis til dette oppsettet. Denne kommer veldig godt ut, og anbefales til HTPC, siden den har veldig lavt støynivå.

En test av denne finner du her.

Lenke til kommentar

Ja.. hvis du leser sitatet jeg hadde om skjermkortet, klarer det dual link full HD.

Når det gjelder videoytelse, er kortene nemlig helt i toppsjiktet. Med mulighet for å spille av dual-link DVI og HDMI i full HD-oppløsning og støtte for alle fire stegene i Universal Video Decoder (UVD), er disse kortene svært godt egnet for stue-PC-er.
Lenke til kommentar

Leste sitatet, men skjønte aldri at det sto noe der om 1080p -filmer.

Forsto det egentlig bare som den kunne kjøre en oppløsning på 1920x1080, men ikke nødvendigvis dra de 10 GB store .mkv -filene!?

Spille av "dual-link DVI" og "HDMI" skjønner jeg ikke hva menes med i hele tatt.. HDMI er da visselig en ut/inngang; er vel ikke noe man kan "spille av"!? Eller? Og hva "dual-link DVI" er, vet jeg ikke.. hmm..

Lenke til kommentar

Okei! :)

Noen som kan si noe om varmeutvikling og støy på den siste som RRhoads har satt opp, og den første "dyre" jeg har linket til?

Jeg skal sette maskinen i en seksjonsdel, som er ca 18 x 48 cm (+ dybde -ikke målt). Jeg KAN justere høyden opp litt med noen cm..

Takk :)

(Kan gjerne få noen andre med i tråden, også!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...