Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

hvordan formatere harddisk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, derfor jeg ihvertfall vanligvis lager en partisjon til for å installere på. Skjønner ikke helt hvorfor han ikke får til dette? Bruker den ene partisjonen hans hele diskplassen da mon tro? For det har jeg aldri opplevd ettersom jeg vanligvis lar det stå igjen litt raskplass på disken. :)

Går ann å unngå den biten med 7,(et eller annet) med restplass ja...

Lenke til kommentar

Hei, du gjør det helt feil. Du skal restarte PC-en, så kommer det melding "Press any key to boot from CD" eller noe tilsvarende. Trykk da <enter> eller en annen tast. Først da kommer du til rett sted for å formatere og partisjonere.

Du skal ikke logge inn i windows og formatere derfra.

Lenke til kommentar
Hei, du gjør det helt feil. Du skal restarte PC-en, så kommer det melding "Press any key to boot from CD" eller noe tilsvarende. Trykk da <enter> eller en annen tast. Først da kommer du til rett sted for å formatere og partisjonere.

ehm, i knooow. men får ingenting om formatering.

Lenke til kommentar

Når du installerer windows, gjør du det ved å putte cd-platen i maskinen mens maskinen er på, og så velge "innstaller windows" derifra? Det gjorde jeg en gang, og da fikk jeg ikke formattert. Det du må gjøre er å gå inn i BIOS og velge cd-rom som første boot device. Det funket iallfall for meg

Lenke til kommentar
Når du installerer windows, gjør du det ved å putte cd-platen i maskinen mens maskinen er på, og så velge "innstaller windows" derifra? Det gjorde jeg en gang, og da fikk jeg ikke formattert. Det du må gjøre er å gå inn i BIOS og velge cd-rom som første boot device. Det funket iallfall for meg

gjort begge deler shø ;)

Vil bare slette den jævela fila som gjør at jeg ikke kan slette partisjonen.

Lenke til kommentar

ehm, i knooow. men får ingenting om formatering.

Se på denne siden, bla deg ned til der det står om "Formatting and Installing from the Windows XP CD". Hvis du får bootet på cd så er du altså kommet frem hit:

Step Five

The CD will load up a blue screen and then spend a while loading files it needs. When it is finished it will list a few options, mainly “Press ENTER to set up Windows XP.” Press Enter or Return. 

og du skal fortsette her: 

Step Six

Now you will be at a screen to select where to install Windows to. This is where you can delete old partitions and format drives. The box in the bottom half of the screen shows all your drives and the partitions that exist on them. Use the Up and Down arrow keys to highlight your “C:” partition and press the 'D' key (if all that shows up is “Unpartitioned space” and you have no C: or D: partitions, skip this step). On the next screen press the 'L' key to finalize deleting the partition.

Nøyaktig hva er det som ikke stemmer med ovenstående i forhold til hva du opplever? Du kan skal ikke kunne få noen feilmelding om fil i bruk, nettopp fordi ingen filer er i bruk så lenge du booter fra CD.

Lenke til kommentar

jeg har prøvd flere måter, jeg fikk beskjed om at noe var i bruk fra C disken når jeg var inne på windows og høyre klikka på harddisken og trykka formater, jeg vet ikke hvilken prosess som må avsluttes.

Det andre er at når jeg skal slette C partisjonen(når jeg holder på å installere windows) så går det ikke fordi den har en fil som trengs for å installere windows.....

thats about it.

Lenke til kommentar

Faktumet er at bruker du samme cden til og innstallere windows på maskinene hele tiden vil ikke dette være noe stort problem. derimot viss du bruker nyere xp CD-er e.l. så vil denne feilmeldingen kommer frem i enkelte tilfeller og jeg har selv vert utenfor dette, testet det og min teori stemmer ettersom det jeg har opplevd :)

Viss man kobler opp denne som C disk i en annen maskin og bruker windows fra denne disken så vil det så klart si at det går ikke, du kan ikke formatere en disk som er i bruk. Alle disker utenom system disken (disken med windows innstalert) kan formateres på ved hjelp av denne metoden, utenom dette er det ingen andre metoder :)

Endret av Johsse
Lenke til kommentar
jeg har prøvd flere måter, jeg fikk beskjed om at noe var i bruk fra C disken når jeg var inne på windows og høyre klikka på harddisken og trykka formater, jeg vet ikke hvilken prosess som må avsluttes.

Det andre er at når jeg skal slette C partisjonen(når jeg holder på å installere windows) så går det ikke fordi den har en fil som trengs for å installere windows.....

thats about it.

Men det er jo nettopp fordi du ikke kan gjøre dét. Du må starte fra XP-CDen, som nevnt. Prøv det, da får du formatert og partisjonert og installert Windows på ny.

Lenke til kommentar

få sikkert en bedre HD en du har nå til en billig penger på en eller annen HW sjappa..slipper svett og tårer og kan kanskje leke med den ødelagte disk når du har installiert en ny harddisk og din pc er oki igjen.. :)

men lykke til i hvertfall og kok noen kopper kaffe .. kan blir en lang natt

Endret av LWSR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...