Gå til innhold

Et praktisk spørsmål om OEM

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg vet hva OEM er, men har følgende spørsmål:

1. Hvis jeg bestiller en PC på Komplett.no (i deler, som jeg skal bygge selv uten å bruke "PC-byggeren") da har jeg vel rett på Windows XP OEM, ikke sant? Hvilke deler inngå i samme bestilling for at jeg "godkjennes" WinXP OEM?

2. Er det noe som helst forskjell på vanlig versjon og OEM når det gjelder innholdet på CD-ROM(ENE) som kommer i pakken?

3. Er det noen som helst små eller store dilemmaer eller begrensninger med WinXP OEM i forhold til vanlig versjon (oppdateringer etc.)? Da tenker jeg på at OEM versjonen bestilles fra Komplett.no.

På forhånd takk for tålmodige svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve å svare etter beste evne, men kan ta feil. Har en OEM og en universitetslisens av win98. De er iallefall like. Har sett OEM og ..host..kremt...en annen.. kremt.. versjon av winXP. De så svært like ut.

Det kan sikkert hende at det følger med noe ekstra dritt dersom du kjøper en original (hvem i helsike kjøper original 1-bruker lisens??? Det lønner seg nesten å kjøpe en ny maskin bare for å få oem-versjonen...)

Når det kommer til brukerstøtte, så TROR jeg den er like god/dårlig som for OEM.

Jeg tror de fleste krever å bygge maskinen for deg for å sende med OEM-versjon. Men det går jo an å mase litt da.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg vet hva OEM er, men har følgende spørsmål:

1. Hvis jeg bestiller en PC på Komplett.no (i deler, som jeg skal bygge selv uten å bruke "PC-byggeren") da har jeg vel rett på Windows XP OEM, ikke sant? Hvilke deler inngå i samme bestilling for at jeg "godkjennes" WinXP OEM?

2. Er det noe som helst forskjell på vanlig versjon og OEM når det gjelder innholdet på CD-ROM(ENE) som kommer i pakken?

3. Er det noen som helst små eller store dilemmaer eller begrensninger med WinXP OEM i forhold til vanlig versjon (oppdateringer etc.)? Da tenker jeg på at OEM versjonen bestilles fra Komplett.no.

På forhånd takk for tålmodige svar  :D

1. Du kan i teorien kjøpe en IDE-kabel til 30kr sammen med OEM-versjonen av XP. Reglene sier ikke noe om verdien på varen... Det er jo kjekt at man kan få XP til halv pris :-D Dette "tipset" står faktisk på noen websjapper...

2 og 3. Dette er jeg noe usikker på, men jeg vil tro at det er uhyre sannsynlig at det ikke er noen forskjell på OEM og retail hva det angår support. Jeg skal nevne at samtlige elkjøp-PCer bruker OEM-programvare (alltid OSet=windows) og det er ikke noe problem å laste ned oppdateringer etc. Det er en 2 IBM-maskiner i huset her; en med Windows 98 og èn med Windows XP Home, og jeg kan konkludere med at det ikke er noen forskjeller på disse i forhold til "retailen" med hensyn til innholdet på CDene og supporten (både i form av telefonisk support og oppdateringer).

Den eneste forskjellen jeg kan tenke ut er at det vil være et "segl" på CDen hvor det står noe som "Bare for distribusjon sammen med nye PCer..." . Og så er det litt trist at du må ødelegge maskinene hvis du skal overføre lisensen til en annen maskin :roll: Jeg tror det var noen slike syke regler (som ingen har mulighet til å sjekke....) :rofl:

Lenke til kommentar

Kom på noe: Enkelte OEM-cd'er har vært kranglete på å reinstallere OS dersom det trengs. De detekterer at det ligger et OS der og sier at de kun vil installeres på en "fersk" disk. Du må m.a.o. formatere disken for å kunne installere OEM (vet ikke om dette gjelder winXP, men NT og 98SE har oppført seg slik).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...