Gå til innhold

Dpreview tester Canon 40D!


Anbefalte innlegg

Så er den mest etterlengtede testen av 40D på plass og det ser for meg ut som 40D imponerer. Til de som var bekymret for økt støy kontra 30D, ser ikke dette ut til å være noe issue. Økt dynamisk omfang pga 14 bits prosessering ser også ut til å ha gitt resultater. Gratulerer til alle nye eiere av 40D! http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/

 

Edit: Er nå også testet her: http://www.imaging-resource.com/PRODS/E40D/E40DA.HTM og her: http://www.dcresource.com/reviews/canon/eo...iew/index.shtml

Endret av Madmax500
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var aldri noen tvil om dette kameraets kvaliteter. Problemet ligger imidlertid i Canons formatkaos. Eksempelvis er EF-S 10-22mm eneste skikkelige vidvinkel til 40D, men oppgraderer man kameraet senere til f.eks. 5D fungerer plutselig ikke dette objektivet lengre. Da vil man heller trenge et objektiv som 17-40mm, men dette er ikke særlig nyttig på 40D. Anbefaler alle å tenke seg om to ganger før de går for 40D. Har dere råd og behov, gå for et kamera med fullformatsensor. Ønsker man et kamera med liten sensor slik som 40D, vil jeg heller anbefale et four thirds kamera. Der passer alle objektivene til alle husene, slik det også var hos Canon i flere tiår før digitalkameraene kom på banen. Objektiver er langtidsinvesteringer, og når man betaler titusen eller mer for kvalitetsglass må man kunne forvente at det er fremtidskompatibelt.

Lenke til kommentar
Var aldri noen tvil om dette kameraets kvaliteter. Problemet ligger imidlertid i Canons formatkaos. Eksempelvis er EF-S 10-22mm eneste skikkelige vidvinkel til 40D, men oppgraderer man kameraet senere til f.eks. 5D fungerer plutselig ikke dette objektivet lengre. Da vil man heller trenge et objektiv som 17-40mm, men dette er ikke særlig nyttig på 40D. Anbefaler alle å tenke seg om to ganger før de går for 40D. Har dere råd og behov, gå for et kamera med fullformatsensor. Ønsker man et kamera med liten sensor slik som 40D, vil jeg heller anbefale et four thirds kamera. Der passer alle objektivene til alle husene, slik det også var hos Canon i flere tiår før digitalkameraene kom på banen. Objektiver er langtidsinvesteringer, og når man betaler titusen eller mer for kvalitetsglass må man kunne forvente at det er fremtidskompatibelt.

 

Objektivene vil jo være fremtidskompatible med 1,6 crop kameraene. Eller tror du disse forsvinner med det første?

Dessuten, har man råd til et fullformatskamera. Så har man veldig sannsynligvis råd til å bytte ut sin EF-S 10-22mm med en EF 17-40mm.

Klarer ikke helt å se problemet og dette formatkaoset.

 

Dessuten er en 17-40mm meget nyttig i bruk på 40D ;)

Lenke til kommentar

Som jeg påpekte i testen av 40D og/eller tråden til den er dynamisk omfang avhengig av hvilken støytoleranse man opererer med. Selv om 40D har mer støy enn 30D i mange tilfeller er den jevnere fordelt og ikke så plagsom og iøynefallende, men målingen av dynamisk omfang påvirkes av dette. Det er godt mulig 40D har større dynamisk omfang enn 30D, hvis man bare aksepterer høyt nok støynivå - dvs et støynivå der man i de fleste tilfeller ikke vil kunne skille støy fra detaljer, og dermed ikke spesielt hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Som jeg påpekte i testen av 40D og/eller tråden til den er dynamisk omfang avhengig av hvilken støytoleranse man opererer med. Selv om 40D har mer støy enn 30D i mange tilfeller er den jevnere fordelt og ikke så plagsom og iøynefallende, men målingen av dynamisk omfang påvirkes av dette. Det er godt mulig 40D har større dynamisk omfang enn 30D, hvis man bare aksepterer høyt nok støynivå - dvs et støynivå der man i de fleste tilfeller ikke vil kunne skille støy fra detaljer, og dermed ikke spesielt hensiktsmessig.

 

okey, takker for svar :)

Lenke til kommentar
Som jeg påpekte i testen av 40D og/eller tråden til den er dynamisk omfang avhengig av hvilken støytoleranse man opererer med. Selv om 40D har mer støy enn 30D i mange tilfeller er den jevnere fordelt og ikke så plagsom og iøynefallende, men målingen av dynamisk omfang påvirkes av dette. Det er godt mulig 40D har større dynamisk omfang enn 30D, hvis man bare aksepterer høyt nok støynivå - dvs et støynivå der man i de fleste tilfeller ikke vil kunne skille støy fra detaljer, og dermed ikke spesielt hensiktsmessig.

 

okey, takker for svar :)

 

 

Er det andre enn meg som syntes det er vel mye fokus på støy ??

Lenke til kommentar
Det er godt mulig 40D har større dynamisk omfang enn 30D, hvis man bare aksepterer høyt nok støynivå - dvs et støynivå der man i de fleste tilfeller ikke vil kunne skille støy fra detaljer, og dermed ikke spesielt hensiktsmessig.

Hva med High tone priority? Den gir større dynamisk omfang uten spesielle negative effekter.

Lenke til kommentar

Våre målinger ble tatt med High Tone Priority, og som du kan se scorer 40D derfor ganske bra på lave ISO-verdier og med høy støytoleranse. Med lav støytoleranse og høyere ISO-verdier blir den slått av 30D, pga at 40D har høyere støynivå.

 

Det er imidlertid viktig å huske på at slike målinger ikke forteller alt, og skal man få hele bildet må man også vurdere visuelt hvordan støyen arter seg i bildene. Personlig ville jeg foretrukket en 40D dersom de kostet det samme, selv om den har høyere støynivå enn 30D, ganske enkelt fordi støyens karakter ikke er like forstyrrende som på 30D.

 

EDIT: Tyrkleif.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Var aldri noen tvil om dette kameraets kvaliteter. Problemet ligger imidlertid i Canons formatkaos. Eksempelvis er EF-S 10-22mm eneste skikkelige vidvinkel til 40D, men oppgraderer man kameraet senere til f.eks. 5D fungerer plutselig ikke dette objektivet lengre. Da vil man heller trenge et objektiv som 17-40mm, men dette er ikke særlig nyttig på 40D. Anbefaler alle å tenke seg om to ganger før de går for 40D. Har dere råd og behov, gå for et kamera med fullformatsensor. Ønsker man et kamera med liten sensor slik som 40D, vil jeg heller anbefale et four thirds kamera. Der passer alle objektivene til alle husene, slik det også var hos Canon i flere tiår før digitalkameraene kom på banen. Objektiver er langtidsinvesteringer, og når man betaler titusen eller mer for kvalitetsglass må man kunne forvente at det er fremtidskompatibelt.

 

Litt meningsløs argumentajon, etter min mening.

 

Canon vil fortsette med APS-C kameraer. Disse har større sensor enn 4/3. I praksis kan Canon lage et kamer med 1,6 sensor med 18Mp med samme pixelstørrelse som et 4/3 med 10Mp. Oppgraderingsmulighetene ved Canon APS-C er betydelig større enn ved 4/3. Objektivutvlget er også mye større. I tilleg kan man velge å oppgradere til FF eller APS-H. Mener du virkelig at det er bedre å låse seg til en format enn å ha valgfrihet? Blir det samme som å velge Lidl foran ICA eller Meny grunnet vareutvalget.

 

Olympus har sine fordeler, og lager flotte kameraer, men å anbefalle det foran et Canon APS-C fordi man har mindre valgfrihet og utvalg er litt håpløst.

Lenke til kommentar
Var aldri noen tvil om dette kameraets kvaliteter. Problemet ligger imidlertid i Canons formatkaos. Eksempelvis er EF-S 10-22mm eneste skikkelige vidvinkel til 40D, men oppgraderer man kameraet senere til f.eks. 5D fungerer plutselig ikke dette objektivet lengre. Da vil man heller trenge et objektiv som 17-40mm, men dette er ikke særlig nyttig på 40D. Anbefaler alle å tenke seg om to ganger før de går for 40D. Har dere råd og behov, gå for et kamera med fullformatsensor. Ønsker man et kamera med liten sensor slik som 40D, vil jeg heller anbefale et four thirds kamera. Der passer alle objektivene til alle husene, slik det også var hos Canon i flere tiår før digitalkameraene kom på banen. Objektiver er langtidsinvesteringer, og når man betaler titusen eller mer for kvalitetsglass må man kunne forvente at det er fremtidskompatibelt.

 

Det eksisterer ikke noe "Canons formatkaos."

 

Canon har tre brikkestørrelser å tilby sine kunder, og før Nikon kom med 24 x 36 mm var de alene om flere brikkestørrelser på sitt leveringsprogram. Jeg har (foreløpig) kun et overfladisk kjennskap til 40D, men eier et 20D. På denne brikkestørrelsen får man utmerket vidvinkel med høy ytelse ved å kjøpe enten et EF 17-40 4.0 eller et 16-35 2.8 II. Disse er sammenliknbare når det gjelder optisk ytelse og mekanisk kvalitet, og kan anbefales fullt ut i likhet med kameraer av typen 20D, 30D og nå også 40D. Av disse er sistnevnte den modellen som gir mest: Kjappest autofokus, raskest skuddtakt og mest batterikapasitet i en solid pakke hvor knapper, brytere og speil/lukkermekanisme er skikkelig utført. Kombinert med god optikk er det få begrensninger i bildekvaliteten så fremt fotografen vet hva han eller hun gjør. Det eneste som mangler er vann/støvsikring, der må en opp til 1D-serien hvis man vil betale for å få det ultimate i stabilitet under vanskelige forhold. Med 40D får en imidlertid en svært kapabel "bildemaskin" til rundt 11000 kroner - hvilket betyr at prisnivået på digitale speilreflekskameraer i den seriøse mellomklasse i praksis er kommet på et nivå tilsvarende filmbaserte hus i samme klassen. Ut fra min erfaring med 40D er det bare å anbefale dette uten noen større betenkeligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...