Gå til innhold

En stein som faller på jorda kontra månen

Anbefalte innlegg

som jeg sier, så er det snakk om at det skal ha sitt eget gravitasjonsfelt som påvirker den andre gjendstanden, så jo, det tells.

for å ta et eksempel, kan vi si at månen plutselig slutter å rotere, og begynner å falle mot jorda. dersom månen hadde hatt samme størrelse, men masse på en kg, vill den falt upåvirket av sitt eget tyngdekraftfelt... men slik er det ikke. den vil øke falle fortere, pga gravitasjonsfeltet sitt som trekker det til jorda, i tilleg til jorda som gjør det samme.

(egentlig faller månen like fort ja, men jorda faller svakt mot månen også, og det er det som skaper den ekstra farten)

Javel da. Får skylde på tida jeg da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Mange av disse formlene kan du lett tenke deg til.. Da vi begynte med fysikk fant jeg (uten at jeg visste det) formlene i hodet, alt er jo logisk.. Å kunne bruke formlene er faktisk ikka alltid like lett..! Men er redd for at formlene blir litt mer avansert etter hvert..

Lenke til kommentar
ojoj dette var vist komplisert.. går i tiende og det gikk litt i surr for meg.. det var en stein på 4 kilo som faller på jorde kontra månen. nei ingen luftmotstand. Fins det en enkel formel? slik at læreren min forstår at jeg ikke kibba dette fra noe sted

Bare så det er sagt, vekt har ingenting med hvor fort det faller, med mindre vi snakker mange hundre millioner tonn+ :)

Har nok ikke noe å si da heller :wee:

Det kan påvirke tyngdekraften, så jo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...