Gå til innhold

En stein som faller på jorda kontra månen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På jorda har vi en tyngdeakselerasjon som er tilnærmet 9.81 m/s^2.

Farten etter fire sekunder vil da være v = v_0 + at

Dvs farten er lik startfarten pluss akselerasjonen ganger tiden

v = 0 + 9.81*4

v = 39.24 m/s

39.24*3.6

v = 141.3 km/t

(Sett bort ifra luftmotstanden)

Hvis du skal ha med luftmotstand blir det:

F_res = ma

G - R = ma

mg - kv(eller kv^2) = ma

a = g - kv/m

Dette er litt verre å regne ut pga k. K er som regel alltid gitt i oppgaver hvor man trenger den.

Tyngdeakselerasjonen på månen er tilnærmet 1.62m/s^2.

v = 0 + 1.62*4

v = 6.48m/s

6.48m/s * 3.6

v = 23.3 km/t

Endret av EDB
Lenke til kommentar

Uten luftmotstand vil slutthastiheten være den samme enten det er en fuglefjær på 50 gram som faller eller en diger stein på flere tonn, det vil altså si at hastigheten på Jorda uten luftmotstand vil være 39,2 m/s (som er det samme som 141 km/t) og på månen 6,5 m/s (23,3 km/t). Dette forsøket er testet på månen med en fuglefjær og en hammer. På månen er det nemlig ikke noen atmosfære og derfor heller ingen luftmotstand:

Lenke til kommentar

min feil tok alt ^2 istedenfor bare 4...

men hva med 0.5 hvordan kom det i tilfelle læreren min lurer?

foresten, er luftmotstanden det samme rundt omkring i hele jorda?

( dette var ikke nødvendig for denne oppgaven bare lurer)

Endret av Diskutermann
Lenke til kommentar

OT: Du skal ikke vurdere å bruke en tråd?

Vi vet at farten på et objekt er lik startfarten pluss akselerasjonen ganger tiden. (v = v_0 + at)

Vi vet at forflytning er lik gjennomsnittsfart ganger tid. (s = v_strek * t)

Ved konstant akselerasjon, som er tilfelle her, endrer farten seg like mye per tidsenhet hele tiden. Da kan vi si at v_strek = (v_0 + v) / 2, altså gjennomsnittsfarten.

Ved å sette inn litt her får vi:

s = (v_0+v)/2)*t

s = (v_0 +v_0 + at) * t

s = (2v_0/2 + at/2) * t

s = v_0t + 0.5at^2

at^2 / 2 = 1/2 * at^2 = 0.5at^2

Endret av EDB
Lenke til kommentar

En annen måte å tenke seg utledningen av falloven på:

v = v0 + at

Denne er jo nærmest intuitivt evident, eller hva? Fart er lik startfart (0 når det er snakk om å slippe noe fra en høyde), pluss akselerasjon multiplisert med tid.

Vi vet at farten (v) er den deriverte av strekningen (s) med hensyn på tiden (t). Dermed kan vi integrere uttrykket over med hensyn på t:

int(v)dt = int(v0 + at)dt

Dette gir oss det resultatet vi ville ha:

s = v0t + 1/2*at²

Som sagt er v0=0 når det er snakk om å slippe noe, så da faller v0t-leddet bort og vi får den enkleste varianten:

s = 1/2*at²

Edit: Kom på at indeksene skal være hevet, ikke senket. Dessuten beklager jeg samtidig hvis dette ble for avansert, kom ikke på hvilket klassetrinn det var snakk om her ...

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Nei, ikke gjør det altfor komplisert for han. Han går bare i 10.klasse, der lærer de ikke noeom luftmotstand i måneden. Bare at det er 6 ganger mindre gravitasjon på månen, det er det eneste som skal være i forskjell fra jorda. Arbeid: Kraft * Vei

Går 1 videregående, og sliter med å balansere likninger kjemisk (Oksidasjon og reduksjon kapitellet :() Noen som kan hjelpe meg å forstå, sånn kjapt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
ojoj dette var vist komplisert.. går i tiende og det gikk litt i surr for meg.. det var en stein på 4 kilo som faller på jorde kontra månen. nei ingen luftmotstand. Fins det en enkel formel? slik at læreren min forstår at jeg ikke kibba dette fra noe sted

Bare så det er sagt, vekt har ingenting med hvor fort det faller, med mindre vi snakker mange hundre millioner tonn+ :)

Lenke til kommentar
ojoj dette var vist komplisert.. går i tiende og det gikk litt i surr for meg.. det var en stein på 4 kilo som faller på jorde kontra månen. nei ingen luftmotstand. Fins det en enkel formel? slik at læreren min forstår at jeg ikke kibba dette fra noe sted

Bare så det er sagt, vekt har ingenting med hvor fort det faller, med mindre vi snakker mange hundre millioner tonn+ :)

Har nok ikke noe å si da heller :wee:

Lenke til kommentar

som jeg sier, så er det snakk om at det skal ha sitt eget gravitasjonsfelt som påvirker den andre gjendstanden, så jo, det tells.

for å ta et eksempel, kan vi si at månen plutselig slutter å rotere, og begynner å falle mot jorda. dersom månen hadde hatt samme størrelse, men masse på en kg, vill den falt upåvirket av sitt eget tyngdekraftfelt... men slik er det ikke. den vil øke falle fortere, pga gravitasjonsfeltet sitt som trekker det til jorda, i tilleg til jorda som gjør det samme.

(egentlig faller månen like fort ja, men jorda faller svakt mot månen også, og det er det som skaper den ekstra farten)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...