Gå til innhold

Uskarpe farger ved bruk av HDR

Anbefalte innlegg

Hei

Har prøvd meg litt fram ved bruk av HDR i photoshop cs3. Har og prøvd i photomatrix. Men sliter litt med å få bildene helt klar. De blir ofte litt "blass", fargene flyter på en måte utover og de er ikke skarpe i det hele tatt. Er mye støy i bildet. Noen tips? Bør man ta de forskjellige eksponeringene på en spessiell måte?

Mvh

Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ihvertfall bruke stativ slik at utsnittet er helt identisk på alle eksponeringene. Men det regner jeg med at du vet :)

Og du varierer selvfølgelig *kun* lukkertiden og ikke blenderen på de ulike eksponeringene.

Ellers vet jeg ikke hva som kan føre til at ting blir uskarpt.

Lenke til kommentar
Jeg har forstått det slik at det ikke spiller noen rolle om det er lukkertid eller blender man endrer? Har jeg ikke stativ så kjører jeg kjapp lukkertid og justerer blender, slik at utsnittet etc i bildene blir identiske?

om du justerer blenderen så endrer du dof (depth of field) noe som gjør at bildet kan virke uskarpt.

sett kameraet på manuell, med fast blender, iso OG fokus og juster deretter kun lukkerhastighet.

med photoshop er det mulig å ta bildene håndholdt så lenge du har godt med lys. dette er et eksempel på et håndholdt hdr:

forfallen låve i hdr

om du lurer på hvordan du skaper hdr-bilder, sjekk de øverste guidene her, evt den norske guiden nesten nederst:

HDR - How to and why

Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

Ja bruker stativ. Men jeg har KUN justert blender. Mulig jeg har lest litt feil, så er vel der feilen ligger :)

Det bildet av den låven var nydelig..

Står forresten en artikkel ang. HDR på vg, se her , hvor de kaller HDR "juks", men etter min mening må man da være en akkurat like flink fotograf for å få gode HDR-bilder. HDR er jo bare ett hjelpemiddel på lik linje med mange andre verktøy i PS.. HDR er veldig nyttig ved såkalte "Umulige kontraster".

Lenke til kommentar
Men jeg har KUN justert blender. Mulig jeg har lest litt feil, så er vel der feilen ligger :)

Det høres ut som en sannsynlig feilkilde ja; endrer du blenderen så blir jo ikke bildene 'like'.

Den største ulempen ved HDR slik jeg ser det er at mange tar i altfor mye og resultatet ender opp med å se mer ut som et 'maleri' enn et foto. Og det kan man jo alikevel oppnå med litt filterbruk i Photoshop ut i fra kun ett bilde.

Mange av bildene her f.eks. er jo helt grusomme: http://www.flickr.com/groups/hdr/pool/ mens linken fra Crazysteps jo er til et bilde der HDR er brukt med måte og med veldig godt resultat :)

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

HDR i seg selv er kun bilder med større dynamisk omfang. Altså at det er større "avstand" fra den mørkeste til den lyseste delen av bildet og at denne avstanden er delt opp i flere trinn.

Er "tonemapping" og etterbehandlingen av HDR-bildet som gjør enkelte bilder til glorete møkk, for å si det rett ut.

Ikke den typen HDR-bilder jeg liker.

Mine HDR bilder

Lenke til kommentar
HDR i seg selv er kun bilder med større dynamisk omfang. Altså at det er større "avstand" fra den mørkeste til den lyseste delen av bildet og at denne avstanden er delt opp i flere trinn.

Er "tonemapping" og etterbehandlingen av HDR-bildet som gjør enkelte bilder til glorete møkk, for å si det rett ut.

Mine HDR bilder

Ha bruker du?

Lenke til kommentar

Mine HDR bilder

Liker den stilen din veldig godt. Og helt enig i at slike glorete bilder ikke er noe pent. Du har brukt HDR til hjelp for å kompensere for det kamereat ikke får til. Nydelig rett og slett :)

Er vel PS du bruker tenker jeg?

Lenke til kommentar

Hei

Da var jeg en tur ute å prøvde å knipse en serie på 3 bilder. Justerte kun shutterspeed, og gikk ned til -2 på første bilde, 0 på andre og +2 på tredje. Var dette litt for drastisk? Burde jeg tatt flere bilder?

Ble ikke fornøyd denne gangen heller. Har ikke gjort så mye med photo-shop bildet utenom å justere curves litt og fjerne noen rare farger på higlights i skyene..

Bilde nr. 1 er laget i photomatrix, mens bilde nr. 2 er fra photoshop. Så jeg spør så enkelt som, hva har jeg gjort galt? For dette ble ikke pent.

Photomatrix:

hdr1.jpg

Photoshop:

hdr2.jpg

Beklager størrelsen på det første, men det er for at dere skal se hvor kornete det ble...

Endret av Stingah
Lenke til kommentar
Kva gjer du når du brukar Photoshop då? Kan du forklare framgansmåten din, sånn at eg kan sammenligne det med måten eg ville gjort det på?

Jepp

Går inn på file- automate - generate HDR (tror jeg det står). Velger de tre bildene (prøvde denne gangen med RAW-filer). Og så er egentlig jobben gjort for min del.. Justerer litt curves etc. som jeg ville gjort med ett hvert annet bilde.

Men driver å printer ut guider as we speak, så blir nok bedre. Men generelle tips tar jeg gjerne imot!

Endret av Stingah
Lenke til kommentar

Eg brukar å merke dei bilda eg skal bruke i Adobe Bridge og deretter Merge to HDR. Så lagar det eit bilde i 32 bit. Dette justerer eg litt, med exposure og sånne ting, berre litt ettersom eg ikkje syns eg får så mykje utav akkurat dette. Deretter går eg på mode og konverterer til 16-bit og der brukar eg curves til å justere så godt som mulig... Local adaptation er det eg brukar under konverteringa.

Så blir det å justere opp litt fargar i ettertid. Har vel ikkje fått det til fantastisk bra, men det ser bedre ut enn den PS versjonen din... Den ser det egentlg ikkje ut som at du har brukt HDR på

Lenke til kommentar
Eg brukar å merke dei bilda eg skal bruke i Adobe Bridge og deretter Merge to HDR. Så lagar det eit bilde i 32 bit. Dette justerer eg litt, med exposure og sånne ting, berre litt ettersom eg ikkje syns eg får så mykje utav akkurat dette. Deretter går eg på mode og konverterer til 16-bit og der brukar eg curves til å justere så godt som mulig... Local adaptation er det eg brukar under konverteringa.

Så blir det å justere opp litt fargar i ettertid. Har vel ikkje fått det til fantastisk bra, men det ser bedre ut enn den PS versjonen din... Den ser det egentlg ikkje ut som at du har brukt HDR på

Skal lese gjennom de guidene jeg har og så prøve på nytt i morgen :) Er det noe forskjell mellom å gjøre det gjennom automate og bridge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...