Gå til innhold

Hvordan burde jeg partisjonere en HDD?

$ig

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt en Compal med 160 GB disk, men hvordan burde jeg partisjonere den?

På min stasjonære la jeg windows på en partisjon og alt annet på en annen - skal jeg fortsette med det eller gjøre det annerledes?

(til moderator: Vet at dette har med HDD å gjøre, men den er i en bærbar, derfor la jeg denne tråden i "Bærbare datamaskiner" :w00t: )

Endret av $ig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har bestilt en Compal med 160 GB disk, men hvordan burde jeg partisjonere den?

På min stasjonære la jeg windows på en partisjon og alt annet på en annen - skal jeg fortsette med det eller gjøre det annerledes?

(til moderator: Vet at dette har med HDD å gjøre, men den er i en bærbar, derfor la jeg denne tråden i "Bærbare datamaskiner" :w00t: )

Vil nok anbefale 2 partisjoner , har det selv også. Mye greiere hvis man skal/må reinstallere XP/Vista.

Da har du lagret på egen partisjon alle dine filer og media..

JEg anbefaler ihvertfall helt klart 2 partisjoner. Mye enklere hvis man skulle få noen problemer?

Mvh

Lenke til kommentar

Enig med Krbalto, men å installere OS på en partisjon og programmer på en annen, kan gjøre noe med ytelsen. Spill, program og andre frittstående applikasjoner kan fint installeres på en egen partisjon. Prater vi om program som er integrert med Windows som f.eks Office eller der programmet installerer deler av seg selv i windowsmappa, vil du uansett være nødt til å installere på nytt dersom du må reinstallere windows ved en reformatering. Andre program vil også kunne yte dårligere ved å ligge på en annen partisjon enn OS-partisjonen.

En lettvint løsning vil være å ta en backup av ditt fungerende system, som du siden kan bruke når du vil gjøre en reinstallasjon.

Endret av TOMpsy
Lenke til kommentar

Hei.

Spørs hvor ofte du regner med å få problemer med operativsystemet.

XP har vært veldig stabilt i det siste, men da det kom måtte jeg reinstallere et par ganger i året. Tipper det kan være litt sånn for Vista nå også.

Personlig liker jeg å ha en for operativsystemet, en for program og en (evt extern) for bilder, musikk og nedpakkede program.

Problemer har jeg stort sett først fått når jeg har satt av for lite plass til operativsystem og det begynner å klage og vil rydde plass. Så jeg bruker å beregne minst 3 ganger plassen som operativsystemet tar alene.

Endret av Erigon
Lenke til kommentar

Pleier som regel å legge av en 30-50GB av plass til OS. (XP = 30, Vista = 50)

Pleier som regel å legge av en 30-50GB av plass til OS. (XP = 30, Vista = 50)

De første 10 gigabytene går som regel utrolig raskt. (overraskende hvor raskt jeg bruker opp 10GB, til tross for at ingenting installeres der)

10GB til er for "fremtiden" slik at det er plass til at det skal samles litt "skjit" osv.. (vokser alltids litt)

De siste 10GBene skal være ledig, og brukes til mellomlagring av OS og meg, osv..

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...