Gå til innhold

filtre til pentax k10d

Anbefalte innlegg

Jeg har vært så vågal og kjøpt fra en ebay shop, k10d med pentax objektiver. Du finner url her

dessverre fulgte det ikke med filtre i pakken min, så jeg har vert rundt og sett, men skjønner egentlig ikke så mye. Uv ble jeg fortalt bare gjaldt for gamle film slr, linear polarizer passer ikke med digital slr, så man må ta circulær polariser (denne er vel det eneste jeg skjønner vitsen med).

I norge er det helt syke priser for filtre så jeg lurer på om det også blir et ebay kjøp.

Hvilke filtre er å anbefale til disse pentax objektiver?

Pentax SMC DA 50-200mm f/4-5.6 ED Lens

Pentax SMC DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL Digital Zoom Lens

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har dekslet på, når ikke du bruker objektivet, så greier du deg i utgangspunktet helt utmerket uten filter. Med moderne kameraer kan du lage så og si alle filtereffekter i etterbehandlingen.

De som bruker filter jevnlig gjør det for å beskytte objektivets frontglass mot støt og riper. Jeg er av den mening at å bruke motlysblenderen gjør praktsik talt samme nytta, i mange tilfeller bedre, pluss at den beskytter mot strølys. Dermed synes jeg personlig at filter er overflødig i daglig bruk. Men det finnes nok av dem som er uenig med meg i dette.

Så kanskje det er lurere å bruke de pengene på noe annet. Fotobøker f.eks, vi har ale mye å lære, og de fleste av oss har nytte av litt inspirasjon.

Men hvis du skal ha filter til de objektivene du har, og ikke har planer om andre objektiver, så kjøper du et med 52mm filtergjenger. Det passer på begge. Har du planer om å kjøpe fler obejktiver seinere, kan det være en ide å satse på et større filter, som også dekker det nye. Men da må du i tillegg ha step ring f.eks 52-67mm og filter med 67mm filtergjenger. Fordelen med en slik løsning er at du da slipper å kjøpe dobbelt opp av alle filtre. Det blir det fort en del kroner av.

Det kan forresten være lurt å kjøpe filter på eBay, side filtre ofte er uforholdsmessig dyrt i Norge. Det er faktisk betydelig forskjell på den optiske kvaliteten på filtre. Derfor kan det være lurt å unngå ukjente merker og de typiske billigmerkene.

Mvh

Lenke til kommentar

Veldig flott svar! Takk

Jeg bestillte et sirkulært palaroid og et dobbelt coated skylight før jeg leste svaret ditt, kostet meg 50 dollar inklusive frakt fra usa, i to seperate sendinger for å komme under toll grensen.

Jeg får leke/utforske videre med kameraet (som også er på vei)

*gleder meg*

om jeg føler det var en god investering, satser jeg på noen nye objektiver i tillegg..

edit: begge var hoya

Endret av anbar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...