Christian86 Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Jeg har et lite problem etter alt for mye jobbing ved et kundesenter. I det siste har jeg merket en stikkende smerte i det ene håndleddet, det er veldig prekært når jeg er på jobb, men begynner også å holde seg når jeg kommer hjem. Vi har prøvd med sittestillinger og musematte på jobben, men det vil ikke helt gi seg, så jeg undres hva det kan være? Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Det kan være senebettenelse, men du bør dra til en faglært lege å få det undersøkt. Lenke til kommentar
Gjest Gjest_Hei_* Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Hvis det er senebetennelse, for all del, kjøp deg en powerball eller noe! Jeg fikk senebetennelse i mars. Legen sa at det skulle gå vekk etter en uke. Men neeeei da! Nå sitter jeg med kronisk senebetennelse ifra håndleddet til litt over albuen i høyre hånd. Hurra for meg. Første du kjenner er stikking, så føler du at du får krampe i hånda med en gang du tar i en blyant e.l. Ting kan virke tyngre enn før, det blir vondt å bevege fingrene og det kommer masse klikkelyder fra håndleddet hele tida. Bare husk å ikke overarbeid hånda for mye. Så tror jeg at det vil gå bra. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Det har ikke blitt bedre i dag. Venstre arm sliter hver gang jeg vil bevege håndleddet, da merker jeg smerte Høyre arm har det værst, der gjør det vondt i enkelte fingre (tommel og lillefingeren blant annet merker enkelte "kramper" eller "stikk smerter", samt leddet. Dette er vedvarende og er selv når jeg våkner på morningen e.l. jeg vurderer å ta ut sykemelding på mandag, først for 3 dager for å se hvordan det går, og så snakke med en lege om det ikke blir bedre. jeg har prøvd å bytte mellom hendene, men jeg jobber på kundesenter hvor EDB er nødvendig, så belastningen kommer jeg ikke unna. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 Liten stund siden jeg skrev her, men er nå ferdig med 2,5 ukers sykemelding. Kom tilbake på jobben på tirsdag, jobbet litt onsdag og frem til helgen. Problemet var at smertene kom relativt fort tilbake enten i form av stikksmerter i overarmen, håndleddet og noen av fingrene eller prikking/kiling i hånden. Jeg har liten lyst å bli langtidssykemeldt, men hva kan ligge bak dette og hva burde jeg gjøre? Jeg vurderer å prøve en uke til, bruke salve for dette og ta det rolig på jobbem. Fungerer ikke det så må jeg til lege for sykemelding resten av året tror jeg. Men håpet som sagt at noen andre visste noe... Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Hei. Ser om du kan være en kandidat for kortisonsprøyte + 2 ukers sykemelding. Det kan gir en "boost", for å blir frisk, fra problemet ditt. vaio Lenke til kommentar
Parafan Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Hva begår jobben din utpå? Har du prøvd å lokalisere smerten? Hvor i håndledde har du smerter? sjekk link til detaljert kart over hånda. Ut ifra erfaring kan jeg si, jeg hadde utrolig mye smerter i håndledde etter hard fysisk jobbing på lageret. Masse dager fylt med overtid, og altfor my "snille" meg som tok på meg ekstra jobbing. Vil bare si jeg gikk 10 uker sykemeldt, og var egentlig ikke frisk etter det heller. Råden du fikk fra legen regner jeg vel med var "avlasting?" Spørr du meg fungerer dette lite i de fleste tilfeller. Det funka litt for det ene håndledde mitt, (håndledde jeg hadde minst vondt i!) men om du fremdeles sliter med den ene eller begge er den eneste løsningen å faktisk begynne å trene. Da mener jeg vel kontrollerte øvelser med vekter. Tren opp armene, underarmene spesielt. Etter 1-2 mnder med trening 2-3ganger i uken kan jeg si jeg er 100% frisk i ene håndledde og 95% frisk i den andre. Skal mye slit til på armene for at jeg skal få belastnings skader eller en slags sene betennelse nå. Gjør øvelser som hovedsaklig ikke gjør vondt, så kommer leddene seg sakte og sikkert. Det nest beste løsningen er å kjøpe deg en spesielt god oljeblanding, med diverse omega3 oljer. Et godt tips vil faktisk være Udos Choice, må være den beste oljeomega3 blandingen på markedet. Består av alt mulig forskjelliger oljer som smører ledd og sener. Medikamenter fra legen, smertedempende og alt slags funka dårlig for min del. Et siste råd kan være å kjøpe deg håndledd støtter, kan kjøpes på de fleste apotek, eller sportsbutikker. Vet dette høres ut som en hel masse treningsskade råd! Men viss ikke noe annet har funket, så hvorfor ikke prøve..bare å skrive til meg privat viss du lurer på noe! Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 (endret) Om du har senebetennelse så kan ofte tøyninger å lette styrkeøvelser med mange repetisjoner være til hjelp. Prøv å tøye innsiden og utsiden av underarmen, illustrasjon på innsiden her: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=22071 For å tøye utsidenknytter du neven, bøyer hånda inn og hjelper til med den andre hånden, hold også her 30-40 sekunder. Gjenta minst et par ganger om dagen noen uker og se om det hjelper. Har ihvertfall hjulpet de fleste av mine pasienter Eks på treningsøvelser for underarm: http://www.trim.no/pub/art.php?id=264 istedet for å kjøre med vekter ala Arnold kan du fylle en 0,5 l flaske med vann og kjøre begge øvelsene 3 runder med 20-30 reps. Endret 18. november 2007 av Delavar Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Jobben består av å sitte ved tastatur og mus i 7,5 timer, av og til opptil 13 timer mer eller mindre sammenhengende 5 dager i uken. Smertene er nå i begge armledd, begge armer og spesielt merkbar i lillefingeren, tommelen og fingeren ved siden av tommelen på høyre hånd. Det er snakk om stikkende og bankende smerte . Dette er vedvarende uansett om jeg pauser eller ikke, og var meget plagsomt i helgen med resultatet at jeg begrenset databruken vesentlig. Har prøvd med lette vekter, men opplever ikke noe bedring. Dette var det jeg prøvde i kombinasjon med salver de første to ukene, så ble det bedre oge jeg kunne sitte på laptopen hjemme, men når jeg kom på jobb igjen så begynte det med en gang. Ettersom jeg snart har eksamen så prøver jeg å få tak i legen, dette bekymerer meg veldig og jeg er relativt ung noe som gjør bekymringen ekstra ille. Jeg skal forsåvidt spørre om sykemelding ut året for å få tatt meg igjen. Jeg har jobbet skrekkelig mye under forhold som bedriften selv visste var for ille, noe som har resultert i at flere enn meg har hatt tilsvarende problemer og fått det kronisk. Nå har vi nytt utstyr, men jeg liker ikke tanken på å ha dette i meg og så gå på jobb. Føler nemlig ikke at jobben tilrettelegger slik at jeg kan jobbe litt og pause en del, så sykemelding er det beste tror jeg...blæh! Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Prøvd tøyninger? For endel med senebetennelser kan det være det viktigste da muskulaturen ofte er stram\forkortet. Lenke til kommentar
Parafan Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Det er tydelig at du har fått musesyken. bare ta en google "musesyken" På de fleste innlegg finner du vel bare fram til at ro og hvile er det eneste løsningen. Men dette har du vel prøvd. Har du blitt henvist til røntgen/ eller MR undersøkelse? Dette kan være lurt slik at både du, og legen kan få en konkret oversikt over hvor hevelsene/veskene ligger rundt leddene. Jeg er litt nyskjerrig på hva slags trening du starta med. Du skriver du har prøvd dette, men du hadde vel bare sykemelding i 2 uker sant? Jeg mener 2 uker er i hvertfall altforlite opptreningstid. Har du noe trenings erfaring fra før? Hva slags øvelser? og hvor mange/lange trenings perioder hadde du? Jeg tror det beste ville være lurt å kjøre på med all slags trening. Ikke bare underarms øvelser, men kjøre på med alt. Fordi det ville være viktig å kunne trene og isolere hele arma ved hjelp av mange øvelser. Det vil være det samme som å styrke leddet ditt i forskjellig vinkler og stress. (kompresjon/kontraksjon) Kom deg på helsestudio 4x i uken i 1 - 2 mnd burde gjøre merkbar forbedring. Samt som du må begrense data bruken hjemme. Jeg ville foreslått et par timer om dagen, men ikke begrens det til ingenting. Det er også viktig å ta med seg en veldig mild del databruken gjennom opptrenings fasen. Kjøp en flaske halv liter udos choice, og et par håndledd beskyttere. Ta deg en uke hvile uten jobb og trening før du starter på Som jeg sa til slutt sist, du behøver ikke å ta råde mitt. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 19. november 2007 Forfatter Del Skrevet 19. november 2007 Har trent mer eller mindre fast de siste årene, men i det siste er det opplegget som jeg skrev på pm. Dette har vært siden august ca Så treningen har jeg holdt på lengre enn 2,5 uker som sykemeldingen gav meg. Jeg skal begrense meg til noen timer med regnskapsøvning denne uken og helgen, men er nå sykemeldt til torsdag i påvente av legetime. Skal visstnok på pillekur og legen ville se nærmere på dette ettersom det blusset opp så og si med en gang. Sjefen var jo ikke så lykkelig for dette da, men jaja Lenke til kommentar
Gjest Guest_Siv_* Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Hei hei alle sammen.. Jeg har vært hos legen for jeg har hatt smerter i håndleddene mine.. han sa det ikke var noe gale. Men jeg sliter mest med venstre håndledd, altså vist jeg skal foreksempel reise meg fra sofa eller stol eller lignende får jeg veldig stor smerte og klarer ikke å bruke venstre hånden min. Klarer ikke helt å forklare smerten men om noen kunne fortelle meg om de er eller kan være senebetennelse? Klem fra Siv Lenke til kommentar
Gjest Guest_Erlend_* Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 har hatt senebetennelse i 7mnd nå pga databruk. det eneste som hjelper er å kutte ut musebruken fullstendig. skaff deg heller en slik fotmus, det har jeg: http://www.bilila.com/foot_mouse_slipper_mouse Lenke til kommentar
Piratpjokken Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hvis det er senebetennelse, for all del, kjøp deg en powerball eller noe! Jeg fikk senebetennelse i mars. Legen sa at det skulle gå vekk etter en uke. Men neeeei da! Nå sitter jeg med kronisk senebetennelse ifra håndleddet til litt over albuen i høyre hånd. Hurra for meg. Første du kjenner er stikking, så føler du at du får krampe i hånda med en gang du tar i en blyant e.l. Ting kan virke tyngre enn før, det blir vondt å bevege fingrene og det kommer masse klikkelyder fra håndleddet hele tida. Bare husk å ikke overarbeid hånda for mye. Så tror jeg at det vil gå bra. Spiller du gitar, ikke bruk powerball. Endte opp med senebetennelse etter daglige 40x3 armhevinger, ny rekord på 350hz'en (8640 RPM Noe som er veldig bra for meg.. Er ikke akkurat så svær ), og et par gitarsoloer.. Men jeg gikk samme dag som jeg hadde fått svineriet og kjøpte meg en skinne til hånden. Man kan bruke elastisk bandasje, eller en "hanske" som støtter, og hemmer hånden for diverse bevegelser som gjør at situasjonen ikke forværrer seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå