Gå til innhold

er hjort små vilt?

Tirehu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Rådyr er da storvilt, men det kan skytes med hagle, men på meget kort hold, ca 20 meter.

Selv kunne jeg aldri tenke meg å skyte et rådyr med hagle, kan liksom ikke tenke meg at det vil dø skikkelig.

Hørt om slugs :D ?

Endret av iggipop
Lenke til kommentar
Rådyr er da storvilt, men det kan skytes med hagle, men på meget kort hold, ca 20 meter.

Selv kunne jeg aldri tenke meg å skyte et rådyr med hagle, kan liksom ikke tenke meg at det vil dø skikkelig.

Hørt om slugs :D ?

Ja, men har du noen gang sett noe bli truffet av slugs?

Lenke til kommentar
Slugs vil bare lage store stygge hull i dyret. Man jakter ikke bare for drepingen sin skyld, vettu. Skal jo gjerne lagre/selge kjøttet etterpå, da kan det ikke se ut som en bombe slo ned i dyret.

Jeg er ikke enig i det, har selv skutt rådyr med slugs i år. Dyret gikk rett i bakken, avstand 60 meter, skøyt den i halsen. NB! Hadde selvfølgelig anlegg og dyret sto helt åpent til, er ikke verre kjøttødeleggelser ved bruk av slugs på 60 meter enn ved å felle et rådyr med kaliber .308 eller 30.06 på samme avstand.

Lenke til kommentar

Slugs ja,

lurer på hvordan kulebane slugs har??

60 meter og sikter på halsen på dyret, er ikke det litt bingo, det er jo tross alt en hagle den kommer ut fra og ikke ei godt innskutt rifle.

jeg jakter selv rådyr med 308, skyter så og si aldri i halsen , selv med ei godt innskutt rifle, jeg har selvfølgelig gjort det en gang eller to i min tid som jeger jeg også, men har ikke det for vane. det er jo ikke større område enn en femmer man skal sette kula i halsen, fare for skade skyting er relativt stor.

Lenke til kommentar
Slugs ja,

lurer på hvordan kulebane slugs har??

60 meter og sikter på halsen på dyret, er ikke det litt bingo, det er jo tross alt en hagle den kommer ut fra og ikke ei godt innskutt rifle.

jeg jakter selv rådyr med 308, skyter så og si aldri i halsen , selv med ei godt innskutt rifle, jeg har selvfølgelig gjort det en gang eller to i min tid som jeger jeg også, men har ikke det for vane. det er jo ikke større område enn en femmer man skal sette kula i halsen, fare for skade skyting er relativt stor.

Som jeg poengterte i det forrige innlegget mitt så var jeg helt sikker på å treffe der jeg siktet. Bruker en Remington, enkeltløper, denne har jeg trent med en del på skytebanen (100m), har testet ut en del patroner og funnet ut at Federal slugs'ene fungerer utmerket i min hagle. Hadde aldri i verden løsnet skudd med hagle på det holdet dersom jeg ikke visste hvordan denne patronen fungerte i praksis. Skyter vanligvis rådyr med rifle jeg også, .308 Var egentlig på skogsfugljakt, men hadde slugs i lomma i tilefelle sjansen skulle by seg...

Endret av iggipop
Lenke til kommentar
Ja jeg skjønner

det var ikke ment som kritikk, lurte egentlig bare på hva slags kulebane en slug har, den er jo relativt tung.

skyter rådyr med hagle jeg også, men har pr idag aldri brukt slug i den. :whistle:

Neida, jeg skjønner det. Hadde også vært litt skeptisk til å bruke slugs på såpass langt hold hadde det ikke vært for at jeg har "skutt" inn hagla på 100 meter med denne typen slugs. Har som jeg nevnte i den forrige posten min testet flere typer slugs av forskjellig merke, og ja, det er stor forskjell på kulebanen på de forskjellige slugsa. Du må som regel holde et godt stykke over der du vil at skuddet skal sitte når holdet blir 50 m +

Endret av iggipop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...