boblikof Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Hjort er storvilt, rådyr er småvilt. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Det er fort hjort og ta feil av dette, og kan fort bli rådyrt Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Det er fort hjort og ta feil av dette, og kan fort bli rådyrt Lenke til kommentar
audifreek Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Hjort er storvilt, rådyr er småvilt. hvorfor tar man storviltprøva på rådyr hvis det er småvilt? hehe Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Rådyr (og større) er storvilt. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Både rådyr og hjort er vel storvilt men hva er småvilt? hare og ekorn? Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 men hva er småvilt? hare og ekorn? ja, og rev, fugl, gaupe ol. Lenke til kommentar
HBKarls3n Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Småvilt: hare, fugl, rev.. hjort er ikke småvilt! Småvilt: hare, fugl, rev.. hjort er ikke småvilt! Lenke til kommentar
havfal Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Rådyr er da storvilt, men det kan skytes med hagle, men på meget kort hold, ca 20 meter. Selv kunne jeg aldri tenke meg å skyte et rådyr med hagle, kan liksom ikke tenke meg at det vil dø skikkelig. Lenke til kommentar
Perazzi Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) Rådyr er da storvilt, men det kan skytes med hagle, men på meget kort hold, ca 20 meter.Selv kunne jeg aldri tenke meg å skyte et rådyr med hagle, kan liksom ikke tenke meg at det vil dø skikkelig. Hørt om slugs ? Endret 4. november 2007 av iggipop Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Se her er en side som er meget nyttig i forhold til ditt spørsmål og til samtlige svar/spørsmål som er fremkommet til nå. http://home.c2i.net/vsmedsru/Jakt/Lover/lover.html Lenke til kommentar
havfal Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Rådyr er da storvilt, men det kan skytes med hagle, men på meget kort hold, ca 20 meter.Selv kunne jeg aldri tenke meg å skyte et rådyr med hagle, kan liksom ikke tenke meg at det vil dø skikkelig. Hørt om slugs ? Ja, men har du noen gang sett noe bli truffet av slugs? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Slugs vil bare lage store stygge hull i dyret. Man jakter ikke bare for drepingen sin skyld, vettu. Skal jo gjerne lagre/selge kjøttet etterpå, da kan det ikke se ut som en bombe slo ned i dyret. Lenke til kommentar
Perazzi Skrevet 6. november 2007 Del Skrevet 6. november 2007 Slugs vil bare lage store stygge hull i dyret. Man jakter ikke bare for drepingen sin skyld, vettu. Skal jo gjerne lagre/selge kjøttet etterpå, da kan det ikke se ut som en bombe slo ned i dyret. Jeg er ikke enig i det, har selv skutt rådyr med slugs i år. Dyret gikk rett i bakken, avstand 60 meter, skøyt den i halsen. NB! Hadde selvfølgelig anlegg og dyret sto helt åpent til, er ikke verre kjøttødeleggelser ved bruk av slugs på 60 meter enn ved å felle et rådyr med kaliber .308 eller 30.06 på samme avstand. Lenke til kommentar
audifreek Skrevet 7. november 2007 Del Skrevet 7. november 2007 Slugs ja, lurer på hvordan kulebane slugs har?? 60 meter og sikter på halsen på dyret, er ikke det litt bingo, det er jo tross alt en hagle den kommer ut fra og ikke ei godt innskutt rifle. jeg jakter selv rådyr med 308, skyter så og si aldri i halsen , selv med ei godt innskutt rifle, jeg har selvfølgelig gjort det en gang eller to i min tid som jeger jeg også, men har ikke det for vane. det er jo ikke større område enn en femmer man skal sette kula i halsen, fare for skade skyting er relativt stor. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Hjort er storvilt, rådyr er småvilt. hvorfor tar man storviltprøva på rådyr hvis det er småvilt? hehe Svaret er bukkejakt med rifle, men det er også tillatt med hagle. Lenke til kommentar
Perazzi Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 (endret) Slugs ja, lurer på hvordan kulebane slugs har?? 60 meter og sikter på halsen på dyret, er ikke det litt bingo, det er jo tross alt en hagle den kommer ut fra og ikke ei godt innskutt rifle. jeg jakter selv rådyr med 308, skyter så og si aldri i halsen , selv med ei godt innskutt rifle, jeg har selvfølgelig gjort det en gang eller to i min tid som jeger jeg også, men har ikke det for vane. det er jo ikke større område enn en femmer man skal sette kula i halsen, fare for skade skyting er relativt stor. Som jeg poengterte i det forrige innlegget mitt så var jeg helt sikker på å treffe der jeg siktet. Bruker en Remington, enkeltløper, denne har jeg trent med en del på skytebanen (100m), har testet ut en del patroner og funnet ut at Federal slugs'ene fungerer utmerket i min hagle. Hadde aldri i verden løsnet skudd med hagle på det holdet dersom jeg ikke visste hvordan denne patronen fungerte i praksis. Skyter vanligvis rådyr med rifle jeg også, .308 Var egentlig på skogsfugljakt, men hadde slugs i lomma i tilefelle sjansen skulle by seg... Endret 8. november 2007 av iggipop Lenke til kommentar
audifreek Skrevet 8. november 2007 Del Skrevet 8. november 2007 Ja jeg skjønner det var ikke ment som kritikk, lurte egentlig bare på hva slags kulebane en slug har, den er jo relativt tung. skyter rådyr med hagle jeg også, men har pr idag aldri brukt slug i den. Lenke til kommentar
Perazzi Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 (endret) Ja jeg skjønner det var ikke ment som kritikk, lurte egentlig bare på hva slags kulebane en slug har, den er jo relativt tung. skyter rådyr med hagle jeg også, men har pr idag aldri brukt slug i den. Neida, jeg skjønner det. Hadde også vært litt skeptisk til å bruke slugs på såpass langt hold hadde det ikke vært for at jeg har "skutt" inn hagla på 100 meter med denne typen slugs. Har som jeg nevnte i den forrige posten min testet flere typer slugs av forskjellig merke, og ja, det er stor forskjell på kulebanen på de forskjellige slugsa. Du må som regel holde et godt stykke over der du vil at skuddet skal sitte når holdet blir 50 m + Endret 9. november 2007 av iggipop Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå