Gå til innhold

Hjelp til kjøp av nytt stereoanlegg...

Anbefalte innlegg

Hei hei...

Jeg skal nå kjøpe meg egen leilighet og tenkte i den anledning å investere i nytt anlegg. Forrige gang jeg kjøpte anlegg var etter konfirmasjonen og da gikk jeg for den enkle løsningen å gikk til elkjøp og kjøpte dette...:)

Jeg kan nå tenke meg å skaffe meg ett anlegg med litt høyere kvalitet enn dette. Ikke det at jeg har planer om å svi av hundretusner på stereo, men at jeg kan få et anlegg som jeg kommer til å trives med og beholde i en god stund framover.... Da jeg ikke er helt inne i stereoverdenen tenkte jeg at det måtte finnes noen dyktige folk på dette området innom dette forumet..:)

Planen min er å ha anlegget i en leilighet, kanskje hus, med en stue på omtrent 30m2... Anlegget kommer til å bli brukt til både musikk og film. I utgangspunktet tenkte jeg meg et vanlig stereoanlegg, har ikke tatt sikte på surround, men hvis det finnes noen gode surround recievere der ute så går det ann å tenke på. Da kan man eventuelt utvide senere hvis man finner ut at man ønsker dette...

Håper noen der ute kan anbefale komponenter til dette anlegget, og gjerne med en liten beskrivelse/erfaringer med hvorfor jeg burde kjøpe disse delene.... Og eventuelt hvor jeg kan få kjøpt det...:)

Jeg har ikke satt noen spesiell pris, men har ikke planer om å bruke over 20 000 totalt... Dette er noe jeg mest sansynlig kommer til å kjøpe litt over tid....

Håper noen der ute kan hjelpe meg med dette, på forhånd takk...:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei du..

Er ikke veldig ekspert på akkurat dette området men jeg har akkurat gjort det samme som det du skal til å gjøre.

Jeg kjøpte meg et stereo anlegg til rundt 20 lapper, da med forsterker, cd/dvd spiller og 2 gulvstående høytallere+ ganske greie kabler.

Hva musikk hører du på, det er nemlig ørene dine som må være med å bestemme hva du skal ha, ikke se deg blind på alt det tekniske.

Jeg brukte et halvt år på å bestemme meg men nå sitter jeg med et anlegg som jeg bare blir mer og mer glad i!

Noen mener at jeg burde kjøpt det og det istedenfor akkurat dette men det er du som skal bruke det og høre på det.

Jeg kan ramse opp det jeg har:

Forsterker: NAD c372

Høytallere: Dali Concept 8

CD/DVD: NAD T 585

Også kommer signalkabel og ymse.

Jeg er kjempefornøyd med dette oppsettet, min musikksmak er mye rock'n roll, 60-70 tallet etc.

Har bare sett nooen episoder med sopranos med anlegget igang og fungerte temmelig bra men kan ikke si noe særlig mer da jeg ikke ser på tv, bare film og dvd og det har det blitt lite av da jeg har heller hørt på musikk istedenfor.

Noen vil mene at dvd spilleren jeg har kjøpt er overkill, jeg syntes det var et bra kjøp men.

Ta deg en tur på Hifiklubben, spør og grav, det gjorde jeg og er meget fornøyd her jeg sitter.

Endret av Haandtverkern
Lenke til kommentar

Let på bruktbørsen el.lignende og finn en Pioneer VSX-AX4Asi-S surround-receiver. Disse får du ned i 8000,- nå(Nypris 15000,-) Spiller kjempebra og du kan utvide med surround ved behov.

XTZ 99.36 er et bra valg ang høyttalere.

Jeg har selv forrige modell, på samme forsterker som i forslag, og det spiller flott, med dyp bass og klar/varm mellomtone, og behagelig diskant. pris: 7990,-

Da har du ca 4000,- til cd/dvd-spiller/kabler og skulle ha plenty av valgmuligheter. :thumbup:

Lenke til kommentar

XTZ 99.36 bruker SEAS elemeter, noe som e et godt og trygt valg.

Selv syntes jeg det blir litt småtrist med svart til tider, så jeg kan linke til en høyttaler som burde tilfredstille de flestes krav om go'lyd.

B&W DM683, til 9996,-.

De ser etter min mening mye bedre ut, og har potensiale til å spille både høyt og rent, med godt trykk.

Prisen er høy, så du må i så fall kompromissere ved å la være å kjøpe subwoofer og\eller kjøpe billigere CD-spiller eller forsterker.

Var jeg deg ville jeg brukt 3-4000 på CDspiller, 5-6000 på forsterker og de resterende på høyttalere og gode kabler.

Kjøper du rette høyttalere skal du ikke ha behov forn noen subwoofer, litt avhengig av hva slags musikk du skal spille.

Du får også gode surroundpakker til 20 000kr.

Her har du fire gode, og forskjellige pakkeløsninger til rett rundt 10 000kr.

Alle spiller bra, men de har hver sin karakteristikk, så prøvelytting eller tidligere erfaring kan være lurt å ha før du bestiller.

Som forsterker kan NAD T754 fungere godt på de fleste høyttalerpakkene.

6x70W i 8 Ohm bør være plenty.

Om du vil ha noe mer brutalt, så kan du bare gå opp litt i pris, så får du kraftigere forsterkere med 100W og mer.

De koster, men så får du igjen for pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...