Gå til innhold

nytt videokamera - yoga - reise

Anbefalte innlegg

Hei hei! Noen som kan veilede meg?

Jeg skal lage en yoga film. har planer om å kanskje kunne selge den, ikke noe stort men på festivaler ol.

Jeg skal filme den på Bali, altså det er varmt og fuktig der!

Jeg skal redigere filmen, jeg har en macbook 2.16ghz core2duo!

Kameraet skal stå stille, så et konkret forslag til stativ hadde også vært ypperlig, leste et innslag om et fra clas olson.

Pris på kameraet bør være rundt 5000, men kan gjerne gå under ;) og også over!

Jeg forstår at dere anbefaler dv på det sterkeste når det gjelder redigering og jeg forstår dette med hensyn til kvalitet, men det er en del i meg som sier at jeg bør velge et hdd kamera, ettersom jeg skal ut og reise. vet ikke hva jeg kan få tak i av dv-tape på bali, hvordan tåler kasettene fukt? jeg har nok av tid så det spiller ingen rolle, men er det virkelig så mye forskjell på bildekvaliteten? hvis det er noen som kan forklare det med andre ord enn dataspråk mpeg2 vs avhcd (eller hva det var) etc, men heller et eksempel på???? hehehe, er ikke så godt og forstå alltid!

jeg er også litt miljøtenker og tenker at jeg sparer også miljøet for masse dv kasetter ved og kjøpe et hdd kamera! alle monner drar! ;) og også iforhold til plass når man må bære alle ting med seg. Jeg skal jo ha med datan, og kommer også til og kjøpe en ekstern harddisk.

en annen ting jeg merker meg er at dere er veldig oppsatt på at hdd er noe dritt, men er det ingen fordeler ved det? finner man et hdd kamera med 3ccd?

Mange spørsmål, men håper på noen svar.

Tusen takk....

hjertlig hilsen Lina

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal prøve å svare deg. Det siste først: Det er mange som har problemer med å åpne filer fra et HDD-kamera. Det finnes forøvrig 3CCD-kamera med HDD. Nå er det ikke slik at du trenger masse kassetter. Har du med deg pc-en kan du jo bare klare deg med en eller to? Kjøre videoen over på pc, og ta opp på nytt på kassettene. Tviler på at et HDD-kamera er med miljøvennlig da det er tungmetaller som kvikksølv og bly i HDDen. Dette er ikke et helt riktig bilde, men det sier jo en god del: en time video fra HDD gir kun 2,8Gb, mens på kassett får du 13,2Gb. Altså DV gir en mye større fil som tåler og bli redigert, før du lager en DVD-film av den, mens HDD gir kun et kraftig komprimert visningsformat hvor kvaliteten ytteligere forringes hvis du redigerer.

Når det gjelder stativ, gir nok denne mest for pengene, men skal kameraet bare stå helt stille på stativet, kan du kjøpe et billigere et, som f.eks dette.

Jeg ville anbefalt deg en av disse kameraene. Kanskje med en Røde Videomic tilkoblet NV-GS 230 elle NV-GS 500. :yes:

Lenke til kommentar

hei igjenn..

tusen takk for et godt svar... :D

en ting: fukt? har det noe å si?

og enda en ting... min bror fortalte meg at jeg likså godt kunne kjøpe et billigkamera til den yoga filmen jeg skal filme ettersom jeg (som har litt peil, men ikke veldig) ikke kunne klare og filme en "proff" film med et kamera til 6000 eller et kamera til 2000! Da måtte jeg opp på de dyre kameraene til 20 osv...

Stemmer dette? vil jeg kunne lage en halv-proff- proff film som jeg kan selge, med et panasonic kamera? og vil det kvalitetsmessig synes en forskjell på tv med et panasonic, istede for et billig?

det er så fantastiskt at det finns mennesker som kan ting! :D

tusen hjertlig takk for hjelpen..

Lina

Lenke til kommentar
hei igjenn..

tusen takk for et godt svar... :D

en ting: fukt? har det noe å si?

og enda en ting... min bror fortalte meg at jeg likså godt kunne kjøpe et billigkamera til den yoga filmen jeg skal filme ettersom jeg (som har litt peil, men ikke veldig) ikke kunne klare og filme en "proff" film med et kamera til 6000 eller et kamera til 2000! Da måtte jeg opp på de dyre kameraene til 20 osv...

Stemmer dette? vil jeg kunne lage en halv-proff- proff film som jeg kan selge, med et panasonic kamera? og vil det kvalitetsmessig synes en forskjell på tv med et panasonic, istede for et billig?

Lina

Når vi viste film på ungdommens kulturmønstring, ble den vist på et stoort, ordentlig kinolerett, og jeg vil ikke si at det var så mye å klage på, selv om det var filmet med to kameraer til mellom 2 og 3000. Så lenge du har godt med lys, så bør det ikke være så altfor mye forskjell (vi så gedigen forskjell på kvaliteten på det vi filmet ute i godt lys og det vi filmet inne).

Du kjenner sikkert noen som har et slikt kamera, spør om du kan få prøve det! :)

Lenke til kommentar

hei og hopp..

Har nemlig fått låne min brors kamera som er et sony dcr-hc46, er det noen som vet noe om dette kameraet?

ønsker jo et kamera selv og kommer mest sannsynlig til å ende opp med den store vinnern av diskusjonsforumet, men det er jo greit og komme igang, mens man sparer!

min lille yoga ekspedisjon fortsetter...

flere tips og meninger er høyst velkommen! :D

åh! en ting til...

Referer til min data, er det mulig og redigere AVCHD med mac´en min, eller trenger jeg en sterkere maskin?

Lenke til kommentar

Lina

Broren din har delvis rett. Har du et Panasonic kamera til 6-7000 kroner (GS500), vil TV-selskapene så absolutt akseptere film fra dette, ihvertfall hvis vi tenker på den tekniske kvaliteten (hvor god du er til å filme, har selvsagt også litt å si :) ). Et billigkamera til 2-3000 er noe annet, for det er stor forskjell mellom de billigste kameraene med 1CCD, og de litt dyrere Panasonic'ene med 3CCD.

Panasonic NV-GS230 (som koster ca. tusenlappen mer enn NV-GS80) har såkalt 3CCD teknologi. Dette gir himmelvid forskjell i fargemetning, fargekvalitet og skarphet i forhold til f.eks. NV-GS80. Forskjellen opp til NV-GS500 er ikke så stor hvis du skal filme utendørs, men innendørs vil NV-GS500 ha mye bedre forutsetninger for rene og klare bilder (det er mer lysfølsomt).

Jeg vil, i likhet med Olav, anbefale mini-DV uansett hva du tenker om saken og miljøet. Skal det redigeres, og vises på TV, er det en forutsetning at det er lett å redigere, og at kvaliteten beholdes. En del TV selskaper vil muligens nekte å ta i mot DVD/HDD filer, og kanskje også ferdigredigert resultat på grunn av kvalitetstapet man opplever både under opptaksprosessen, konvertering til redigerbare filer, redigeringen og konverteringen tilbake til distribuerbart lagringsmedie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...