SuprG Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 (endret) Hei Har en gammel maskin med Intel p3 500Mhz, 512 mb ram og to 20 gb harddisker stående å støve ned! Så da tenkte jeg at jeg ville prøve å sette opp en webserver! Men er usikker på hvordan linux distro jeg burde velge. Har tidligere prøvd Ubuntu 7.04 ut men aldri prøvd noen form for linux gjennom server siden. Det må være enkelt å bruke og mange bruker guider på internett for den distroen. Endret 24. oktober 2007 av Ueland Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Hva med Debian? Den er favoritten min! Pakkesystemet er veldig greit også. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Gentoo har den beste dokumentasjonen IMO . Men bruker du ubuntu server edition er oppsettet veldig enkelt. Da velger du bare LAMP oppsett ved installasjonen og du har alt du trenger. Lenke til kommentar
nPulz Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Som arnizzz skriver, så er Ubuntu Server Edition og anbefale, er svært enkel i bruk, og ligger mye god dokumentasjon ang oppsett, ute på nettet. Lenke til kommentar
SuprG Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 Okey, har prøvd nå å boote fra Ubuntu server CD-en. Men får det ikke til, men når jeg putter inn ubuntu 7.04 CD-en så klarer den å boote fint. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Hvor feiler det da? booter det ikke i det hele tatt så har du vel brennt DVD-en feil? Lenke til kommentar
nPulz Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Kan være at plata er feilbrent, slik at den ikke får bootet. Høres hvertfall ut slik. Prøv og brenn plata pånytt. Lenke til kommentar
SuprG Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 Hvor feiler det da? booter det ikke i det hele tatt så har du vel brennt DVD-en feil? Den booter men det står at det er feil. Og jeg har prøvd å brenne flere gang + bytte brenne program. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Hmm. aner ikke. Bruker ikke ubuntu. Men trodde vel at hardware-støtten var den samme på ubuntu desktop og server edition. er ikke sikkert den er det da. Mulig server edition er strippet for "desktop-hardware". Lenke til kommentar
SuprG Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 Hmm. aner ikke. Bruker ikke ubuntu. Men trodde vel at hardware-støtten var den samme på ubuntu desktop og server edition. er ikke sikkert den er det da. Mulig server edition er strippet for "desktop-hardware". Har faktisk hatt samme problem når jeg har prøvd å installere microsoft os også: Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 aah. Prøv å brenn som RAW image i stedet. Tipper det er noe med at det er for mange undermapper i cd-strukturen slik at din gamle cd-spiller ikke skjønner hva som skjer. Eller prøv en annen DVD-rom.. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Korleis brenne du det ut? Bruke du Iso filen å brenne det ut? hadde ein venn som i vista som starte Winrar å begynte å pakke filene ut så brente dei då vert da defect cd... Prøv å brenn ut direkte i fra Iso filen. Ubuntu Server Edition anbefalest på det sterkaste Som fleir har anbefalt tidlegare i posten Endret 24. oktober 2007 av Tj-nome Lenke til kommentar
nPulz Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Om du feks har Nero eller et annent brenne program installert på din maskin, er det bare og dobbel klikke på ISO fila, deretter åpnes denne via ditt brenne program, så er det bare og brenne ut. Om ikke kan du først mounte ISO fila, og deretter kopiere denne via ditt brenneprogram. Lenke til kommentar
SuprG Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Om du feks har Nero eller et annent brenne program installert på din maskin, er det bare og dobbel klikke på ISO fila, deretter åpnes denne via ditt brenne program, så er det bare og brenne ut. Om ikke kan du først mounte ISO fila, og deretter kopiere denne via ditt brenneprogram. Akkurat dette jeg gjør :S Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Du kan prøve å brenne ut isoen med http://www.imgburn.com/ Anbefales! Birger Lenke til kommentar
jokkakim Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 hvis man går for ubuntu, burde man da velge 6.06 som har LTS eller nyeste 7.10 ? Lenke til kommentar
SuprG Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2007 Du kan prøve å brenne ut isoen med http://www.imgburn.com/ Anbefales! Birger Har prøvd med Nero, alcohol og en gratis på internett (husker ikke hva den het) men får samme feil meldingnen hele tiden. Lenke til kommentar
nPulz Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Prøv og last ned plata pånytt, evt kopier alt inneholde på platen, og legg dette inn på ny plate, uten og konkret "kopiere platen". Lenke til kommentar
SuprG Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Skal prøve det. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Hvis du ikke har prøvd ImgBurn. Vil jeg at du tester det, og laster ned Ubuntu Server i368 på nytt. Har du 64bit? Så laster du ned Ubuntu Server AMD64. Birger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå