Gå til innhold

Hvor lang oppe tid tåler en laptop?

Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Kan en laptop stå like lenge påslått som en stasjonær maskin? Altså er laptopen mindre holdbar enn en stasjonær maskin? :hmm:

Og siden jeg er i gang, hvor lang oppe tid har du på din laptop? Før du måtte (frivillig/ufrivillig) reboote den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tror du skal kunne ha den på så lenge du vil, men at maskinen blir fortere "slitt" er klart.

bare husk å ikke la strømledningen stå i hele tiden.. da blir batteriet ødelagt... (det har jeg gjort :tease: )

Nei, du kan helt fint ha i strømledningen aka laderen, det problemet var vel med langt eldre bærbare maskiner.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Min bærbare har stått på ca konstant i 7 år, med unntak av når jeg har den med meg, da står den i hvilemodeus.

Hehe.. 7 år.. særlig at jeg tror på den da?

Det som er greit med denne er at jeg har Linux installert og den bruker nå kun 300mb av mine 2GiB. Så disken blir ikke akkurat slitt her i gården. :)

Lenke til kommentar
Min bærbare har stått på ca konstant i 7 år, med unntak av når jeg har den med meg, da står den i hvilemodeus.

Hehe.. 7 år.. særlig at jeg tror på den da?

Det som er greit med denne er at jeg har Linux installert og den bruker nå kun 300mb av mine 2GiB. Så disken blir ikke akkurat slitt her i gården. :)

Hva er problemet med å tro på det? Man får det man betaler for. Den maskinen her har vært gjennom bank som får de fleste andre PC-er til å drite batterisyre.

Du høres faktisk ut som en drittunge på 11 år: Særlig at jeg tror på den a.

Om du vil så kan jeg ta bilde av service taggen på undersiden, dvs det som er igjen av den da.

Lenke til kommentar
bare husk å ikke la strømledningen stå i hele tiden.. da blir batteriet ødelagt... (det har jeg gjort :tease: )

Nei, det er ikke riktig. Problemet er ikke tilkoblingen til strømnettet, men heller hva laptopen gjør med strømmen. En rekke bærbare kan stilles til å *ikke* lade batteriet, selv når de har vanlig strøm.

Lenke til kommentar

Jeg har en laptop her som har stått på bortimot konstant siden 1995/1996, var i bruk til overvåkning av et nettverk på jobben til fattern i noen år, også tok han den med hjem og jeg tok over den. Pentium 133 med 16MB RAM, ikke stort man kan bruke den til, men den virker ihvertfall enda. Kjører for tiden NetBSD på den. Batteriet er helt ødelagt, men den funker fint når den er plugget i stikkkontakten.

Ellers har min "hovedlaptop", en Dell Inspiron 500m (Pentium M 1.4GHz) stått på sånn ca. siden august 2003, bare rebootet ved OS-reinstallasjoner etc, og slått av eller stått i hvilemodus når jeg har flyttet den rundt.

Lenke til kommentar

Hehe.. 7 år.. særlig at jeg tror på den da? Det som er greit med denne er at jeg har Linux installert og den bruker nå kun 300mb av mine 2GiB. Så disken blir ikke akkurat slitt her i gården. :)

Har ingen problemer med å tro på at en laptop holder i 7 år. Den jeg bruker daglig var ny i oktober 2003. Den står alltid tilknyttet strøm, men er i ventemodus om natta. Kun når jeg er ute på reise slår jeg den av, og bank i bordet, batteriet er friskt og holder ennå i nesten 2 timer. Men, jeg har en som er eldre også, fra 1992. Dette er en IBM Note med 80386 12MHz CPU og 20MB harddisk som var født med kun 2MB RAM. Minnet ble øket til 6MB (som var max) og jeg bruker den ennå ofte til å styre/overvåke forskjellig. Den kjører Windows 3.11 (såvidt). Det eneste som er defekt på den er batteriet, som jeg husker kun holdt i under ett år. I tillegg har jeg en fra 2005, men den måtte jeg skifte batteri på nå i høst.

Lenke til kommentar
Kan jeg spørre hva slags maskin den gamle krigeren er micke090? Det skulle ikke være en Thinkpad... :roll:

Hvordan kunne du gjette noe sånt ;)

Ble kjøpt inn som arbeidspc rundt 2000, det stod den på konstant, natt som dag i 3 år elns, så fikk jeg den, og den har vært behandlet akkuratt likt etter det.

En thinkpad T20, avataren min er en sånn pc

Lenke til kommentar

Skjønner det er mange som fortrekker å bare la laptop gå i standby, men jeg vil nå anbefale en reboot nå og da...

Hadde en merkelig case relatert til topic her om dagen:

Fikk in en PC som ikke snakket med nettverket lenger, bruker satte laptop'en konsekvent i standby eller hibernate. Kikket på "Local Area Connection Status" og fant ut at nettverkskortet hadde vært tilkoblet i "255 days, 23:59:59" og frosset der. Enkel restart ordnet problemet, men:

- Er det noen som har opplevd det samme? Finnes en begrensning ved at Microsoft har brukt en "short integer" for telling av dager på nettverkskortet? Det må jo bli veldig dumt på servere? Eller er det bare en syk tilfeldighet at det stoppet like før det skulle bli "256 days..."?

Laptop'en var forøvrig in IBM TP R51.

Lenke til kommentar
Skjønner det er mange som fortrekker å bare la laptop gå i standby, men jeg vil nå anbefale en reboot nå og da...

Hvorfor det? Ny kjerne fordrer dessverre en reboot. Men ikke ellers.

Hehe, ser poenget. :thumbup:

Nå tenkte jeg selvfølgelig mest på Microsoft laptop'er...

Men med laptop, ville jeg fortsatt ha rebootet en gang i blant - også med linux. Det finnes ingen garanti mot dårlig programmert programvare der heller. Og det er tross alt lettere å restarte enn å lete etter overflødige minnesultne prosesser.

Hadde en T42 med Ubuntu en kort periode. Den hadde en stygg tendens til ikke å ville ut av standby. Da ble det ordentlig "restart" :!::-)

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Ny kjerne fordrer dessverre en reboot. Men ikke ellers.

Hadde en T42 med Ubuntu en kort periode. Den hadde en stygg tendens til ikke å ville ut av standby. Da ble det ordentlig "restart" :!::-)

Ikke kjøp laptoper med ATI-kort. *DUH*

Spesielt harddisk kan raskt ta kvelden ved slik bruk. Maskinen bør slås helt av under transport.

Hva er galt med å parkere lese- og skrivehodet og få laptopen inn i suspend-to-ram? Dvs. hvorfor skal transporten av laptopen i slik tilstand være farligere enn transporten av laptopen som er skrudd av?

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Har en 450mhz Compaq-laptop som brukes som server (kjører Linux). Den hadde en oppetid på 1 år i midten av september (da fikk den en reboot og reinstall) og fungerer strålende fortsatt. Batteriet er ikke helt dødt slik at den overlever om jeg drar ut strømmen i noen minutter, men har ikke testet levetiden noe mer enn det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...