Kimelimm Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 OK. Først og fremst vil jeg si at de som kødder med dette, vil jeg rapportere til en moderator og/eller administrator, for dette er ikke noe morsomt Ja jeg er Kim, 14 år, 195-200cm høy, 100-110kg tung, og BMI på 25.5 eller 26.5 i følget en kalkulator på nettet jeg fant. Jeg har da en god del "flesk" på kroppen, som jeg gjerne vil fjerne. Dette kommer av at jeg spiser hamburger ganske ofte, og sitter inne HELE dagen. For jeg har ingen "venner" enkelt og greit. Jeg har spurt mamma om jeg kan begynne på diett etc, men har ikke snakka noe om det på noen dager. Vi har en trimsykkel i kjelleren (bor i blokk og trimsykkelen er våres) og den er det mulighet til og bruke. Men det jeg også da tenker på er "diett". Det er jeg litt redd for iom at jeg har lest om en dame på vg.no eller noe som gikk på Atkins(?) diett og fikk hjerteproblemer etc ut av det. Det er jo noe jeg gjerne vil unngå. Det jeg håper på herifra er hjelp fra dere, iom jeg ikke vil snakke med noen helsesøstere eller noe slikt etter en episode jeg hadde... Så jeg håper på svar, MEN LES ØVERSTE LINJE BÅDE EN OG TO GANGER. Kim Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Hei, Kim. Jeg tror ikke at du trenger å bekymre deg for at noen her vil gjøre narr av deg eller lignende, de fleste er nok såpass oppegående at de skjønner at sånt ikke passer helt inn. Dessuten finnes veldig mange i akkurat samme båt som deg. Jeg vet ikke helt om jeg ville gått inn for en ekstrem diett om jeg var deg, men jeg hadde helt klart vurdert å begynne og spise litt sunnere. Jeg kan love deg at du vil komme meget langt med bare dette. Drop mcdonaldsmat til middag, og spis heller litt kylling og ris. Få mora de til å lage sunn mat (hvis hun ikke gjør det allerede). Hvis du vil ned i vekt handler det enkelt og greit om at du får i deg litt færre kcal enn du forbrenner. Spis mye frukt og grønnsaker. Når det gjelder trening tror jeg du kan nå langt bare ved å ta deg et par joggeturer i uka. Hvis du ikke liker å jogge, eller føler at det blir for slitsomt, kan du gjerne ta deg noen gåturer i stedet. Hvis du setter av noen dager i uka der du spaserer (rask gange) i f.eks 45-60 minutter, tror jeg du vil merke forskjell bare på det. Ellers kan du jo, som du selv sier, selvsagt ta i bruk trimsykkelen. Det trenger ikke være noe store greier, men et par/tre ganger i uka hvor du sykler med moderat intensitet i 25-30 minutter. Lykke til! Mvh. Edit. Hvis du sliter med at du fort blir sulten, og "bare må" ha noe mat, kan det være en ide å spise oftere. Altså at du minsker tiden mellom hvert måltid, men at du ikke spiser så veldig mye hver gang. Endret 24. oktober 2007 av Stian89 Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 Takk for svar. Jeg spisrer da ikke sååå sunt nei, spiser nesten ikke grønnsaker eller frukt, bare erter og gullerøtter til ting og tang. Og ang jogging, jeg liker ikke og jogge er redd for og dette og slå meg så jævlig som jeg gjorde en gang. Jeg spiser kylling noen ganger, men jeg har noen flere problemer enn som så. Jeg vet ikke om det enda fåregår, men jeg hadde/har en tendens til og trøstespise noen ganger, uten at det egentlig er noe. Men somdu sier, så kan jeg jo bruke trimsykkelen, det er jo noe vi bare kan ta opp av kjelleren. Ang maten, så kan jeg jo be henne lage kylling og ris litt oftere, men blir fort lei av det etter 1 uke med det samme hver dag Men jeg har også et slikt "varmebelte" som det kalles, som blir dritt varmt også svetter du AKURATT på den plassen, veldig effektiv hvis du har vondt i magen, men jeg vet ikke om den gjør deg tynnere akuratt, jeg vil helst holde meg unna den støt greia. Ang kCal, hvordan skal jeg vite hvor mye jeg får i meg etc? Og tar det ikke LANG tid og gå ned i vekt ? Kim Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Å gå ned i vekt på riktig måte tar lang tid, du kan lett gå ned 5 kilo i uka. men da vil du legge på deg 10 kilo de neste 2 ukene etter. Mange sier at man bør kontrollere kaloriinntaket slik at man går ned 1-1.5 kilo i uka. går man ned raskere enn dette er det større sjanse for å gå opp igjen senere. Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg startet ganske enkelt, ta opp trimsykkelen, sett den foran tv'n og sykle 3 ganger i uka. gjerne finn et tvprogram du liker å se så forsvinner den halvtimen. Slutt å spis mye usunt om kvelden (potetgull, pizza, hamburger, brus osv). Lett brus er ingen slankedrikk, den kan gjøre forbrenningen din lav å da sitter du igjen med det samme som om du drakk sukkerholdig brus. Om du setter deg som mål å sykle 2-3 ganger i uka, unngå de virkelige matbombene hvor du spiser seg stappmett på ett eller anna usunt. så tror jeg det er en veldig bra start. Jeg sykler selv 2 ganger i uka til tven og synes det fungerer utmerket. Lykke til Lenke til kommentar
Frosten Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Fine svar her må jeg si Synes det er flott at ingen har kommet med noe diettopplegg med kaloriinntak osv, for når man er 14 år så blir det litt for tidlig etter min mening. Vil bare følge opp det de andre har sagt, og det er at det viktigste for deg er å komme i gang. Ikke tenk for mye på å slanke deg, men tenk heller på å prøve å spise fornuftig og på å holde deg i aktivitet. En enkel regel hva middag angår er å spise ca en knyttneve med kjøtt, en knyttneve med poteter eller ris og så mye grønnsaker som du bare vil! Dette er en enkel metode for å passe på at man får et godt og balansert måltid uten å overspise. Hvis du er ekstra sulten til middag så kan du ta litt ekstra kjøtt og masse ekstra grønnsaker. Grønnsaker er veldig bra vomfyll og inneholder mange viktige mineraler kroppen vår trenger. Vil ikke gå så mye inn på kosthold da du er ganske ung. Prøv bare å unngå det verste av det du selv vet er dårlig mat. Hvis du får kontroll på trøstespisingen så vil mye forbedres allerede der. Tørk støvet av sykkelen din og finn frem vannflasken! Sett den foran tven så har du noe å se på mens du holder på. Hvis du føler deg sliten en dag, så ta deg en liten økt likevel selv om den blir veldig rolig. Poenget er å komme i gang og gjøre noe. Man trenger ikke å bli kjempesliten hver gang man trener. Siden du bor i blokk så kan du jo la det bli en vane å ta trappene i stedet for en evt heis? Hvis det er for langt opp, så ta trappene et par etasjer opp og så ta heisen resten. Mye man kan gjøre om man bare vil Prøv også å komme deg ut litt. Selv om du ikke har noen venner der du bor nå, så må du tenke på at man i hvert fall ikke får nye venner ved å sitte inne! Ta deg en gåtur eller to, trenger ikke være langt. Er det en fotballbane eller noe i nærheten så ta deg en tur bort dit og se om det er noe aktivitet der. Trenger ikke å spille om du ikke vil, men du treffer kanskje noen mennesker og uansett fikk du gått litt. Det beste er om du også prøver å trene litt styrke. Tren pushups, situps, knebøy/harehopp annenhver dag og du vil se at du vil bli gradvis sterkere etter hvert som ukene går. Kort og godt, det viktigste er at du prøver å holde deg i en eller annen form for aktivitet noen timer om dagen samtidig som du ikke spiser for mange hamburgere. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Og istedefor brød kan du spise knekkebrød, og hvis du er sugen på noe godteri / noe småspising mellom måltider kan du feks kjøpe sånne mini gulrøtter isteden... Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 Tusen takk for svar! Jeg har tenkt og ta opp trimsykkelen litt og sette den forann den store 42'' plasmaen på stuen vår, og sykle 30min-1 time hver dag... Btw, jeg bor i samme by som jeg alltid har gjort da ^^, Så det er ikke noe "der du bor nå" Det er bare trapper her, jeg bor i 3 etasje, og må løpe stadig opp og ned... Og kan spørre om mamma kan ta med seg knekkebrød neste gang hun handler (i morgen antar jeg) Takk for tips! Skal prøve det litt og se hva som skjer Har Power-Ball og hvis det er noe, men det er vel ikke akuratt noe med dette og gjøre da Takker og bukker, skal se, og da kommer jeg tilbake til tråden. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Tusen takk for svar! Jeg har tenkt og ta opp trimsykkelen litt og sette den forann den store 42'' plasmaen på stuen vår, og sykle 30min-1 time hver dag... Sounds like a plan, my man! Eneste du må være litt obs på, noe jeg i alle fall hadde tenkt litt på, er at om du skal sykle hver eneste dag kan det hende at du blir litt fort lei. Utbrendt, rett og slett. Jeg kan love deg at du vil komme meget langt ved bare å sykle 3 ganger i uka også! Det er ikke så mye som skal til. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Du er nokså høy ser jeg, og du har lett for og veie mye pga høyden. Men er det sånn du har stoor mage og svære lår? Da kan fort jogging bli demotiverende for det er altfor tungt i starten og du sliter deg ut etter 1km. Så i starten ville jeg ha syklet på trimsykkelen og spise mye, mye sunnere(knaske-gulerøtter er snop). Når du kommer deg, og får litt bedre kondisjon så ta gjerne en lang gåtur, finn ut en jogge-løype på ca 45min-1t. Når du har pekt ut løypa, ta med mobilen eller en stoppeklokke og ta tida, om du bruker 2timer første dag har ingenting å si, skriv ned resultatet så snart som du kommer hjem, lag et skjema så det er oversiktelig. Jogg 2-3 dager i uka i starten, etter 1mnd eller 2 så kan du øke til 3-4. Skriv ned resultatene, se hvor mye kjappere du jogger det på, se fremgangen og du får lyst til og jogge mer for og sette ny "rekord" kanskje du om 1mnd eller 2 klarer der på minuttet? Og sånn ekstrem slanking på TV er noe du skal holde deg borte fra, de blir like svære etter 1mnd. Ting tar tid, dette kan være snakk om 5-8mnd før du er på vei til normal vekt. Endret 25. oktober 2007 av Dranc Lenke til kommentar
Bonnskij Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Mange gode svar her må eg seie. Som sagt er ekstremdiettar ingenting å satse på, spesielt ikkje i din alder. Det heile dreier seg om kaloriar inn vs kaloriar ut. Det er ikkje berre langdryg sykling og springing som brenn feitt, total treningsmengd vil telle mykje. Vekttrening og for eksempel sprinttrening vil og hjelpe deg å brenne feitt, fordi metabolismen er høgre ei stund etter ei slik trening (Sagt enklare, vil kroppen gå på ei slags "etterbrenning" og vil ikkje kome ned på normalt nivå før etter ei stund) Det er blandt anna på grunn av dei to siste nemnte faktorane at sprinterar er såpass definerte. Styrketrening er bra for å oppretthalde musklane medan ein går ned i vekt, så det kan vere lurt å legge inn eit par dagar med det om du har høve til det. Variasjon er og viktig for ikkje å gå lei trening, prøv deg fram med mykje forskjellig, kanskje begynne i eit friidrettslag, eller med ein eller annan idrett. Det sosiale i eit idrettslag vil hjelpe deg med å nå måla dine, å få treningskameratar som pusher på, og hjelp deg gjennom treninga er heilt uvurdeelig, og du vil nok få mange vener på den måten. Lukke til framover Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Du er nokså høy ser jeg, og du har lett for og veie mye pga høyden. Men er det sånn du har stoor mage og svære lår? nja, jeg har litt store lår og en ølmage (drikker ikke øl da ) Men slik som 5-6 mnd er jo greit, men tenkte liksom "GÅ NED 10 KILO PÅ ET ÅR! BIG DEAL!111oeneoeneoen" Me njeg skal ta og kikke litt, tenkte på at man kan bli lei av og sykle og :O Men skal se Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå