Gå til innhold

Bestillte HDD fikk HDD og PC.


Anbefalte innlegg

Skjønner ikke helt poenget med å hevise til Engelsk straffelov når den har ingenting å gjøre med folk som er utenfor England sine grenser. Selvfølgelig så kan land ha en "extradition treaty" men jeg tviler på at dette er alvorlig nok til at det skjer...

Les førsteposten du, så skjønner du det kanskje.

Heisann, en venn av meg som bor i england bestillte som topic sier en HDD fra overclockers.co.uk for noen dager siden.

Vedkommende bor i England og har bestillt fra en britisk nettbutikk. Ergo er det ene og alene britisk lov som gjelder. Jeg kan snu litt på visa og spørre hva som er poenget med å dra inn norsk straffelov, som ikke har noe som helst med denne saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Paragarafen du refererte til var ganske klar på at det var de som ikke klarer/vil returnerte varen, ikke?

Men ettersom det er butikkens feil er det også deres ansvar å besørge retur-transport. Intill de gjør det er det ikke noe straffbart forhold.

 

Dette er jeg mer usikker på, men siden jeg referer til opererer faktisk med et uttrykk som omission, og dette henviser vel til å utelate å gjøre noe. Men om dette i seg selv også er straffbart avhenger vel av hva det er så vidt jeg forstår, og jeg antar at grovt tyveri som dette ville ha blitt betegnet som, ikke kommer inn under omission.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Mye jantelov her og går.

 

Jantelov? Dette handler om moral. Og den totale mangel på moral om man ikke informerer avsender om at man har mottatt mer enn man skulle.

 

Hva som er god moral for deg er dårlig moral for en annen.

 

Hva ville være god moral dersom du hadde mottatt en vare du ikke har bestillt eller betalt for og den samme butikken 4 mnd i forveien hadde nektet å ta i retur en tilsvarende dyr vare, som du selv visste ikke var feil brukt men tatt kvelden før forventet levetid?

 

 

Bare ved å lese i denne trådene i dette forumet kan det se ut som om "butkkene" har langt mer å svare for en kundene. Enkelte her har kommet med utsagn som "håper du blir svindlet på bruktmakredet" o.l. Problemet er at mange her har allerede opplevd å bli avspist av webbutikker med bløffer eller uthalingstaktikk så er det da moralsk forkastelig dersom man kan sette dette opp mot hverandre? I mange kulturer er hvert fall dette fullt ut moralsk forsvarbart, hva mener du?

Lenke til kommentar
Mye jantelov her og går.

 

Jantelov? Dette handler om moral. Og den totale mangel på moral om man ikke informerer avsender om at man har mottatt mer enn man skulle.

 

Hva som er god moral for deg er dårlig moral for en annen.

 

Hva ville være god moral dersom du hadde mottatt en vare du ikke har bestillt eller betalt for og den samme butikken 4 mnd i forveien hadde nektet å ta i retur en tilsvarende dyr vare, som du selv visste ikke var feil brukt men tatt kvelden før forventet levetid?

 

 

Bare ved å lese i denne trådene i dette forumet kan det se ut som om "butkkene" har langt mer å svare for en kundene. Enkelte her har kommet med utsagn som "håper du blir svindlet på bruktmakredet" o.l. Problemet er at mange her har allerede opplevd å bli avspist av webbutikker med bløffer eller uthalingstaktikk så er det da moralsk forkastelig dersom man kan sette dette opp mot hverandre? I mange kulturer er hvert fall dette fullt ut moralsk forsvarbart, hva mener du?

 

Vel, etter vikingtidens moral så ville det være helt greit om jeg hogg av deg hodet, tok både PC-en din, dama di og pengene dine og deretter brente ned huset ditt.

 

Men pussig nok så finnes det mennesker i Norge idag som regner sånt for umoralsk...

Lenke til kommentar
Mye jantelov her og går.

 

Jantelov? Dette handler om moral. Og den totale mangel på moral om man ikke informerer avsender om at man har mottatt mer enn man skulle.

 

Hva som er god moral for deg er dårlig moral for en annen.

 

Hva ville være god moral dersom du hadde mottatt en vare du ikke har bestillt eller betalt for og den samme butikken 4 mnd i forveien hadde nektet å ta i retur en tilsvarende dyr vare, som du selv visste ikke var feil brukt men tatt kvelden før forventet levetid?

 

 

Bare ved å lese i denne trådene i dette forumet kan det se ut som om "butkkene" har langt mer å svare for en kundene. Enkelte her har kommet med utsagn som "håper du blir svindlet på bruktmakredet" o.l. Problemet er at mange her har allerede opplevd å bli avspist av webbutikker med bløffer eller uthalingstaktikk så er det da moralsk forkastelig dersom man kan sette dette opp mot hverandre? I mange kulturer er hvert fall dette fullt ut moralsk forsvarbart, hva mener du?

 

Hæ? Prøver du å forsvare det å stjele med at du gjør det på grunn av at du står i fare for å komme ut for noen som snyter deg en gang i fremtiden?

 

I så fall vil jeg påstå at du mangler ryggrad.

 

Prøv i det minste å finn på noe litt bedre hvis du først skal være uærlig...

 

-KJ

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt poenget med å hevise til Engelsk straffelov når den har ingenting å gjøre med folk som er utenfor England sine grenser. Selvfølgelig så kan land ha en "extradition treaty" men jeg tviler på at dette er alvorlig nok til at det skjer...

Les førsteposten du, så skjønner du det kanskje.

Heisann, en venn av meg som bor i england bestillte som topic sier en HDD fra overclockers.co.uk for noen dager siden.

Vedkommende bor i England og har bestillt fra en britisk nettbutikk. Ergo er det ene og alene britisk lov som gjelder. Jeg kan snu litt på visa og spørre hva som er poenget med å dra inn norsk straffelov, som ikke har noe som helst med denne saken å gjøre.

 

Damn, meg som leste litt feil. Trodde at trådstarter bestillte delene fra england (ikke spør hvordan jeg klarte å lese det så feil)

 

Beklager for feilen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...