marw_the_big_headed_rhino Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Jeg hadde sendt regning til overclockers.co.uk for at jeg var nødt til å sende pc-en tilbake. Mitt etiske og moralske ståsted sier knallhardt at jeg må levere produktet tilbake. Lenke til kommentar
OverCaffeinatedFightrpilot Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 For å si det slik, hvis du hadde bestilt HDD og PC men fikk kun HDD, hadde du da gitt beskjed ? kanskje det mest inteligente svaret i denne tråden Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 (endret) Dette er mer et moralsk spørsmål enn et juridisk. Sannheten er at siden det er snakk om handel over landegrenser er det svært liten fare for at butikken faktisk etterfølger saken (med mindre de gjør det en prinsippsak), da det sannsynligvis vil koste mer å få gjort dette enn verdien av varen i seg selv. Men så til det moralske: Klarer man å leve med faktumet at man: 1) Er i besittelse av en vare man egentlig ikke skulle hatt 2) Vet at resultatet er at prisen på varene i nevnte butikk går opp (Riktignok svært lite, men det er summen av alle slike saker som teller). I tillegg. Dersom man faktisk sier fra så koster det en ikke noe (butikken betaler selvsagt frakt - meget stor fare for at de faktisk sender deg ferdigbetalt fraktbrev i posten). I tillegg får man kudos, følelsen av å ha gjort det riktige, samt stor sjanse for en finnerlønn av et eller annet slag. Husker jeg leste noe for en god stund siden (mange år) om noen som hadde mottatt 6 rådyre SCSI-disker fra komplett ved en feiltagelse. Vedkommende sa i fra og fikk en meget fin belønning (Var en "state of the art" LCD skjerm om jeg ikke husker helt feil). Endret 25. oktober 2007 av cyclo Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Send dem en mail hvor du forklarer situasjonen og ønsker å returnere den. Skal ikke se bort fra at det drypper litt på deg for din ærlighet. Lenke til kommentar
LWSR Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 kjørte for fort sist og stakk innom politi og betalte 2000.- frivillig.. kunne ikke leve med dårlig samvittigheten lenger Hadde send en mail til netbutikken og klaget over skjermkortet 2900xt er minimum.. on topic... hadde vel returnert PC mot porto så en slipper masse mas etterpå kanske om de merker det Lenke til kommentar
aGal Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 "Finner'n" er vinner'n ! Behold den ! Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Jeg vil si til alle de som ville beholdt den: Hvis noen svindler deg noen gang så fortjener du det og trenger ikke komme og sutre for det. Det er tydelig at moral begynner å bli et fremmedord her i landet, og jeg begynner å skjønne hvorfor en del butikker starter med utgangspunktet at kunder som klager er løgnere og kjeltringer. Lenke til kommentar
aGal Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Man beholder pakken så lenge den ikke blir etterspurt, er det ingen som bryr seg er det ikke vits i å sende den tilbake?! Lenke til kommentar
andylove Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Må si det er mange her som er moralens vokter. Tror ikke jeg har sett så mange ærlige mennesker på en lang stund. Mener, hvis du betaler i butikken med en 200,- og får igjen på 500,-, vil du automatisk da gi tilbake de pengene du får for mye? Ja, det ville jeg også ha gjort. Også fordi jeg har jobbet i butikk og vet hvor tøft det vil være å måtte svare for mangler og feil man har gjort med penger. Så kommer vi til en utelands nettbutikk. Jeg vet sannelig ikke om jeg hadde levert tilbake maskinen. Det er jo veldig fristende å beholde noe så bra, men samtidig er det å utnytte en feil i et system. Jeg har svært vanskelig for å tro at de finner ut av feilleveransen. De har ingen mulighet til å kunne spore hvor det ble av den pakka siden ingen informasjon ble lagt til pakkekontrollen om at det var en ekstra maskin der. Måtte f.eks denne karen betale toll og avgifter på maskinen? Hvis så var tilfellet skulle han hatt dette tilbake ved en evnt tilbakelevering. EDIT: Så at han bor i england, stryk derfor det siste her Det er jo helt og holdent opp til enhver hva man ville ha gjort. Kanskje veldig dumt å poste noe slikt her, for ikke bare blir folk misunnelig, men enkelte kan faktisk lage såpass problemer for en (u)heldig kar å ta kontakt med nettbutik og sladre. Da vil det i såfall blir en anmeldelse og den er basert på noe som er skrevet her uten å helt vite alle fakta i saken. Informasjonen man fikk er basert på tredjehåndsopplysning og det KAN tenkes det hele er oppspinn. Og denne kompisen som har "sladret" her om sin kompis er enten veldig sjalu eller ikke særlig god kompis, spør du meg. Endret 26. oktober 2007 av andylove Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Må si det er mange her som er moralens vokter. Tror ikke jeg har sett så mange ærlige mennesker på en lang stund. Mener, hvis du betaler i butikken med en 200,- og får igjen på 500,-, vil du automatisk da gi tilbake de pengene du får for mye? Ja, det ville jeg også ha gjort. Også fordi jeg har jobbet i butikk og vet hvor tøft det vil være å måtte svare for mangler og feil man har gjort med penger. Så kommer vi til en utelands nettbutikk. Jeg vet sannelig ikke om jeg hadde levert tilbake maskinen. Det er jo veldig fristende å beholde noe så bra, men samtidig er det å utnytte en feil i et system. Jeg har svært vanskelig for å tro at de finner ut av feilleveransen. De har ingen mulighet til å kunne spore hvor det ble av den pakka siden ingen informasjon ble lagt til pakkekontrollen om at det var en ekstra maskin der. Måtte f.eks denne karen betale toll og avgifter på maskinen? Hvis så var tilfellet skulle han hatt dette tilbake ved en evnt tilbakelevering. EDIT: Så at han bor i england, stryk derfor det siste her Det er jo helt og holdent opp til enhver hva man ville ha gjort. Kanskje veldig dumt å poste noe slikt her, for ikke bare blir folk misunnelig, men enkelte kan faktisk lage såpass problemer for en (u)heldig kar å ta kontakt med nettbutik og sladre. Da vil det i såfall blir en anmeldelse og den er basert på noe som er skrevet her uten å helt vite alle fakta i saken. Informasjonen man fikk er basert på tredjehåndsopplysning og det KAN tenkes det hele er oppspinn. Og denne kompisen som har "sladret" her om sin kompis er enten veldig sjalu eller ikke særlig god kompis, spør du meg. Vel, men da får folk jammen slutte å syte og klage når de selv har blitt lurt også. Har de betalt for en PC og bare får en HDD i pakka. Så synd, det er sånn som skjer, bare hold kjeft. Har de kjøpt en brukt laptop og fått en skrivemaskin i posten? Så synd. Har noen svindlet dem på bruktmarkedet? Hold kjeft, ikke forstyrr de som skal lure til seg penger og ting. Lenke til kommentar
Andersr89 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Det er to forskjellige ting og svindle en privatperson og en bedrift. Endret 26. oktober 2007 av Andersr89 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Er skremt over innstillingen til enkelte her inne, for vi vet alle det hadde vært en "katastrofe av uante dimensjoner" hvis situasjonen hadde vært motsatt, nemlig at kunden hadde fått mindre utstyr enn det han hadde betalt for. Men for all del, fortsett på den måten, forhåpentligvis så får dere det dere fortjener.. Denne håpløse moralen med at de strengt tatt ikke kan gjøre noe og at man derfor bare burde beholde varen, kan lett knyttes opp mot de som svindler på finn.no og qxl. Politiet nærmest ignorerer det ettersom de ikke prioriterer slikt, så svindlerne slipper som regel unna , men merkelig nok så inneholder de trådene som regel tips om at man burde møte opp på døra til svindleren med balltre... At det er forskjell på å svindle en privatperson og en bedrift er nå en ting, men det er fortsatt svindel. Så man får bare lene seg tilbake og håpe på at enkelte av dere blir offer for en svindel, men det skal vel mye til for å svindle en svindler Lenke til kommentar
aGal Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Vel, men da får folk jammen slutte å syte og klage når de selv har blitt lurt også. Har de betalt for en PC og bare får en HDD i pakka. Så synd, det er sånn som skjer, bare hold kjeft. Har de kjøpt en brukt laptop og fått en skrivemaskin i posten? Så synd. Har noen svindlet dem på bruktmarkedet? Hold kjeft, ikke forstyrr de som skal lure til seg penger og ting. Er en viss mangel for "akseptering" av hva andre gjort finnes også her, det er opp til den enkelte hva vi gjør ? Om vi gjør "feil" etc. blir man som regel straffet en eller annen gang, om det ikke skjer i dag eller i morgen skjer det kanskje neste uke etc. Hva vi sier/skriver (i dette tilfellet skriver) og gjør er to forskjellige ting bare så det er sagt. Folk tenker kanskje to ganger om de får en pakke som er feilsendt etc. i hendene. For meg nå er det veldig lett å skrive: Jeg ville beholdt pakken. Eller å skrive: Jeg ville levert tilbake pakken. Ikke sant ? Det er to forskjellige ting og svindle en privatperson og en bedrift. Det er på ett vis riktig en, bedrift er som regel sterkere enn en enkeltperson, men begge deler er egentlig galt da.. Endret 26. oktober 2007 av aGal Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Det er to forskjellige ting og svindle en privatperson og en bedrift. Håper du snart får et tilbud om å hjelpe til med å svindle en stor bedrift i Nigeria :-P Lenke til kommentar
andylove Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Eller man kan spille på bad karma & good karma. Som jeg sa, var jeg usikker på hva jeg selv ville ha gjort, men hvis man føler for å si ifra og være ærlig så vil man vel høyst sannsynlig tjene på det i lengden. Og hadde det motsatte skjedd, at istedenfor en HDD i posten så fikk man en blekkpatron, er jeg ikke i tvil om at vedkommende hadde konktet selskapet. Det jeg ville presisiere istad som ikke kom så godt frem er dette med antall ukjente faktorer i opplysningene som har kommet frem. Dette er ikke hovedpersonen selv som har postet her, ei heller har han svar her og forsvart seg, så vidt vi det, men opplysningene vi har er basert på hva andre sier om en viss person. Altså kan man ikke ta opplysningene for god fisk. Hva hvis dette er bare en practical joke, altså at duden har bestilt maskinen men bare sier at den dumpet ned i postkassa hans? Ellers tror jeg denne diskusjonen er prinsipielt viktig, for det sier jo litt om almennheten som er her. Ville de fleste levert tilbake varen? Ja, det tror jeg. Men mer av den simple grunn at personopplysninger er registrert ved kjøp av en vare. Altså vil man være redd for å svindle for man kan bli tatt. Jeg sier ikke at dette er ene og alene grunnen til å gi beskjed om forholdet, for det finnes begge typer mennesker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Om det er en spøk eller ei spiller jo liten rolle, dette er gått over til å bli en diskusjon om moralen til enkelte her inne. Lenke til kommentar
Torsph Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 offtopic: For meg virker dette som en tråd der, trådstarter vil skape diskusjon.. Sier dette fordi trådstarter, jegerenfisk, ikke har skrevet et innlegg siden han startet tråden. Hvis han faktisk ville hatt svar på det han spør om, hadde han nok vært litt mer aktiv i tråden. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Om det er en spøk eller ei spiller jo liten rolle, dette er gått over til å bli en diskusjon om moralen til enkelte her inne. Jammen det er jo akkurat jeg prøver å si!! Må sitere meg selv her: Ellers tror jeg denne diskusjonen er prinsipielt viktig, for det sier jo litt om almennheten som er her. Ville de fleste levert tilbake varen? Ja, det tror jeg. Men mer av den simple grunn at personopplysninger er registrert ved kjøp av en vare. Altså vil man være redd for å svindle for man kan bli tatt. Jeg sier ikke at dette er ene og alene grunnen til å gi beskjed om forholdet, for det finnes begge typer mennesker. offtopic: For meg virker dette som en tråd der, trådstarter vil skape diskusjon.. Sier dette fordi trådstarter, jegerenfisk, ikke har skrevet et innlegg siden han startet tråden. Hvis han faktisk ville hatt svar på det han spør om, hadde han nok vært litt mer aktiv i tråden. Stusser litt over dette selv. Endret 26. oktober 2007 av andylove Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 ............. Ellers tror jeg denne diskusjonen er prinsipielt viktig, for det sier jo litt om almennheten som er her. Ville de fleste levert tilbake varen? Ja, det tror jeg. Men mer av den simple grunn at personopplysninger er registrert ved kjøp av en vare. Altså vil man være redd for å svindle for man kan bli tatt. Jeg sier ikke at dette er ene og alene grunnen til å gi beskjed om forholdet, for det finnes begge typer mennesker. Det er da jeg kommer på hva som leses opp i Civ IV som et sitat fra Aristoteles: I have gained this from philosophy: that I do without being commanded what others do only from fear of the law. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Det er to forskjellige ting og svindle en privatperson og en bedrift. Og forskjellen er? Sånn rent bortsett fra at i det ene tilfelle må en enkelt person ta hele tapet, mens i andre tilfellet fordeles tapet på mange personer? Hvorfor er det slik at mange har mye færre moralske betenkeligheter med å svindle en bedrift enn en person? Svindel er svindel uansett hvordan man vrir og vender på det. Er kriminalitet greit, så fremt det ikke går ut over et enkelt individ? offtopic: For meg virker dette som en tråd der, trådstarter vil skape diskusjon.. Sier dette fordi trådstarter, jegerenfisk, ikke har skrevet et innlegg siden han startet tråden. Hvis han faktisk ville hatt svar på det han spør om, hadde han nok vært litt mer aktiv i tråden. Spiller det noen rolle? En diskusjon er en diskusjon uansett hvilken årsak den startet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå