DisturbedMet Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Hvordan fungerer det dersom du tar av sidedøren i kabinettet? Er skjermkortet av den vifteløse typen? En del av disse blir SVÆRT varme og krever meget god kjøling for å fungere. Prøv evt. å klokke ned skjermkortet litt. Skjer akkurat det samme om jeg tar av sidedøren. Skjermkortet har vifte. Kjører på 540 Mhz på skjermkortet nå, kan prøve å klokke ned litt ja. Litt off topic; å sette ned skjerminstillingene i selve spillet til minimum hjelper heller ikke. Lenke til kommentar
DisturbedMet Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Da har jeg prøvd alle testene som er blitt foreslått uten at noen av de har funnet noen feil. Eneste jeg ikke har gjort nå er å fjerne den cpu rammen. (som jeg ikke kan se skal være nødvendig da temperaturen ligger jevnt på 46 grader). Har også for sikkerhets skyld oppdatert drivere igjen og bios kjører siste version. Prøvde 2 spill nå. Spillte først Settlers 6 der jeg klarte å spille sammenhengende i 20 min uten problemer. (eneste er litt hakking når en beveger skjermen bortover). Prøvde så å spille Civilization 4 men her klikket PC-en ca 10 min ut i spillet. Prøvde en gang til men da klikket den ennå tidligere (5-7 min). Kom på en ting jeg har glemt å nevne tidligere i tråden, og det er at grunnen til at jeg ikke kjører Vista nå er fordi at jeg rett og slett ikke klarer å installere det igjen. All install går fint helt til man kommer til den siste innloggingsdelen inn i win, der den skal utføre ytelsestester. Da restarter maskinen slik som den gjør når en spiller. Det merkelige er at førstegangs install med Vista gikk fint og PC-en fungerte fint (selv spilling) den første uken. Men så plutselig begynnte den å tulle seg med at den ikke klarte å kjøre spill eller film i vista.. Deretter installerte jeg XP og resten av historien ligger i første post.. Jeg kan ikke skjønne at dette er noe annet enn et hardware problem da jeg nå har prøvd alt på software siden. Men på den annen side så klarer jeg jo ikke å finne ut hvilket av komponentene som eventuellt ikke fungerer som de skal siden jeg bare har 1 intel basert maskin og derfor ikke kan bytte ut deler (min andre maskin kjører amd prosessor). Jeg får vel begynne en ringerunde og høre om det er noen kompiser som kansje har en intel maskin som er villig til å låne den bort litt.. Kansje ta meg en tur bort på elkjøp eller noe å kjøpe en noen lunde lik pc for så å levere den tilbake og få pengene igjen? Tillater de dette tro? eller har de kansje satt på klistremerke på kabinettet slik at dette ikke skal skje hehe.. Lenke til kommentar
DisturbedMet Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Da har jeg prøvd med et annet skjermkort uten at dette har hjulpet. Testet nå med et nvidia geforce 7600 med passiv kjøling. Det jeg registrerte med dette var at det ble ekstremt varmt. Temperaturen steg mot 80+ grader før PC-en klikket. Så da har jeg hatt samme resultat med 3 forskjellige skjermkort. Hva det er som gjør at kortene blir så varme vet jeg ikke. Det eneste jeg vet at det resulterer i er at PC-en klikker og restarter. Det ligger vel kansje en sperre i bios mot overoppheting eller noe, det eneste er at jeg ikke finner denne i bios. Det er ikke så veldig mange innstillingsmuligheter som ønsket i Bios. Det skal jo ikke være så alt for krevende spill jeg tester med, men allikavel oppnår jeg en høy temp. Noen som har noen idéer rundt dette? Kortet jeg bruker er et nvidia geforce 8600 GT med vifte. Og er det en mulighet at PC-en klikker pga denne temperaturen? Hva er vanlig arbeidstemperatur for et skjermkort i denne klassen? Kan det være at det er hovedkortet som er gåent? er det en reell mulighet?? Ble litt mange spørsmål på slutten her men det hadde vert fint med svar på noen i alle fall.. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Ser ut som du har sjekka det meste. Det du kan gjøre er å teste ut all hardwaren på et annet HK. Hva med lydkortet og driveren til det? Lenke til kommentar
DisturbedMet Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Ser ut som du har sjekka det meste. Det du kan gjøre er å teste ut all hardwaren på et annet HK. Hva med lydkortet og driveren til det? Jeg har ikke noe lydkort i PC-en da det er mer enn godt nok det som er integrert i HK. Fikk ikke testet hardware i den andre PC-en da det var broderen sin kamerat jeg lånte skjermkortet av (også kjent som naboen). Men er det en reel mulighet at det er HK som klarer å varme opp skjermkoret slik da alle andre temperaturer ligger på mellom 40 og 50 grader? Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Ser ut som du har sjekka det meste. Det du kan gjøre er å teste ut all hardwaren på et annet HK. Hva med lydkortet og driveren til det? Jeg har ikke noe lydkort i PC-en da det er mer enn godt nok det som er integrert i HK. Fikk ikke testet hardware i den andre PC-en da det var broderen sin kamerat jeg lånte skjermkortet av (også kjent som naboen). Men er det en reel mulighet at det er HK som klarer å varme opp skjermkoret slik da alle andre temperaturer ligger på mellom 40 og 50 grader? Også det integrerte lydkortet trenger driver, men jeg tror ikke det er problemet, men man vet aldri. Skjønner ikke helt spørsmålet ditt, men en cpu eller gpu temp på 40-50° er ikke så høyt at PC-en skulle restarte seg. http://global.msi.com.tw/index.php?func=do...mp;prod_no=1215 Lenke til kommentar
DisturbedMet Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Også det integrerte lydkortet trenger driver, men jeg tror ikke det er problemet, men man vet aldri. Skjønner ikke helt spørsmålet ditt, men en cpu eller gpu temp på 40-50° er ikke så høyt at PC-en skulle restarte seg. http://global.msi.com.tw/index.php?func=do...mp;prod_no=1215 Jeg vet at lydkortet på HK drenger drivere og de er selvfølgelig oppdattert. CPU temperaturen er ikke noe høy, men en skjermkort temperatur på rundt 80 grader begynner å bli litt i meste laget. Det er det jeg mener er grunnen til at maskinen restarter seg selv. Altså pga varmt SKJERMKORT på 80 grader. Men hvorfor det presterer å bli så varmt aner jeg ikke, jeg vet heller ikke hva normal arbeidstemperatur for et skjermkort er under spilling. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 (endret) Tror 80° C skal gå greit egentlig. http://forum.battle.no/lofiversion/index.php/t17521.html http://www.battlefield.no/forum/index.php?showtopic=69063 Kanskje du finner svaret her: http://verden.abcsok.no/index.html?q=PC%20...g&cs=latin1 Endret 26. oktober 2007 av ronron25 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Maskinen virker ok til alt uten spilling . Javel - logikken tilsier at systemet ditt feiler ved 3D aksellerasjon (dermed også økt +12v watt forbruk). Apevia PSUer er ikke allverden . Tipper at det er power supply'en din som er årsaken. Lenke til kommentar
DisturbedMet Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 Maskinen virker ok til alt uten spilling .Javel - logikken tilsier at systemet ditt feiler ved 3D aksellerasjon (dermed også økt +12v watt forbruk). Apevia PSUer er ikke allverden . Tipper at det er power supply'en din som er årsaken. Ja. tenkte dette kansje var problemet jeg og.. men satt inn PSU'en fra den andre PC-en min, en Hiper type R 580W, uten at det hjalp. Men synes det er rart at maskinen klikker under install av Vista, idet den skal begynne hardware testingen.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Tror du heller skal registrere deg og spørre her : http://forum.msi.com.tw/index.php?board=47.0 Lenke til kommentar
DisturbedMet Skrevet 27. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2007 (endret) Ny oppdagelse!! Det er ikke "bare" under spilling at maskinen klikker. Fant nettop ut at når jeg prøver å lage grafer i Exel 2007 så klikker den med en gang og restarter. Så det må være noe annet enn varmeproblemer. Har også prøvd å spille med en kraftig vifte på fullt inn i maskinen uten at dette hjalp. Så det må være noe annet som gjør at ting ikke fungerer som det skal. Dvs at ett eller fler av komponentene ikke fungerer som de skal. Men som sagt så finner jeg ikke ut hvilke. Kan det være ram brikkene som fører til en slik feil? Jeg har prøvd å bare kjøre en av gangen men har ikke erstattet de med noen andre. Så om det er noe feil på ram brikken så gjelder det isåfall begge. Eller så må det vel være HK som ikke fungerer som det skal.. Noen som har hatt lingnene problemer? Update: Jeg har også fjernet den rammen rundt CPU på HK som det har vert nevnt tidligere.. Det hadde så godt som ingen virkning på cpu temp. Endret 27. oktober 2007 av DisturbedMet Lenke til kommentar
Beyeren Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 det kan godt være tempratur. tempraturen stiger ikke bare når du spiller. andre ting og progam som er kvende og forårsaker varme Lenke til kommentar
DisturbedMet Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2007 det kan godt være tempratur. tempraturen stiger ikke bare når du spiller. andre ting og progam som er kvende og forårsaker varme Ja.. men ekstreme temperaturer etter 10 sekunder er vel å ta litt hardt i? PC-en klikker med en gang jeg lager en graf i exel eller åpner power point. Men å spille crysis demoen går av en eller annen grunn helt fint.. da er det ikke tegn til lagging eller noe annet. Lenke til kommentar
DisturbedMet Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Da har problemet endelig blitt løst. Måtte bestille nye deler, så tok derfor lang tid å få fikset maskinen. Det viste seg at det var CPU (prosessor) som ikke fungerte som den skulle. Har nå satt i en ny, litt bedre og alt fungerer som en drøm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå