Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A4 2001, ,1,8L, Oljefilter litt bøyd/skadet

Anbefalte innlegg

Hei, det gjelder en Audi A4 1.8L 2001, sedan, som jeg skiftet olje på. Men hadde store problemer med å komme til jævla oljefilteret som er plassert så vanskelig. Prøvde med biltemas filtertang, som var for stor og jeg klarte å lage et par "bøyninger" på filteret og da ville ikke en gang en mindre tang feste seg. Prøvde i en times tid , gav opp. Bilen går på longlife, på ojlefilteret står det 300000KM/2år, men jeg vil bytte olje+filter hvert 10.000km. Vil ikke la motoren gå på slitt olje.

Men spm er: er det farlig med litt bøyd ojlefilter litt her og der??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er farlig, vet jeg ikke. Er jo en viss risiko for at det lekker der hvor filteret er skrudd på motoren, samt at oljen ikke sirkulerer som den skal. Det første er jo ganske enkelt å se, det siste noe værre, og konsekvensen er at oljen ikke renses som den skal. Har også tidvis slitt litt med oljefiltre som sitter fast og avdragere som ikke gjør jobben. Det jeg da har gjort, er å banke en skrutrekker (type stor) tvert gjennom filteret og skru det av med denne. Det funker som regel.

Lenke til kommentar

Enig med Revi. Få bytta filteret asap. Kan være filteret lekker (internt, at bypass er fast i åpen stilling eller at filtermediet har blitt skadet) eller har blitt for tett av bulken.. Får du ikke av filteret selv, er det like greit å krype til korset og sette bilen på verksted for oljefilter/olje byttet... :)

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Husk at tilstrekkelig er godt nok når du skal skru fast det nye filteret. Irriterer meg grenseløst å skifte oljefilter på biler der folk har skrudd til filteret som om det skulle holde gjennom 3. verdenskrig..

Første gang jeg bytta på scorpioen brukte jeg sikkert over en time bare på å løsne filteret. Banka et skrujern gjennom og tok i som en helt. Etter 4-5 forsøk og et maltraktert filter løsna det endelig. Nå holder det å ta et godt tak med neven og vri :)

Samme historie på volvoen jeg nettopp kjøpte. Mye banning, brannsår fra eksosmanifolden og perforert oljefilter ble resultatet...

Lenke til kommentar

Hvis du fyller longlife olje er det penger rett i dass og skifte hver 10 000km. Olja er lagd for og holde 30 000km og koster deretter. Du har ikke bruk for egenskapene til den olja hvis du bytter pr. 10 000km.

Fyll eller 5-40 et eller annet.

Hater oljefilter som sitter fast! Enda mer irriterende hvis oljekjøleradapteren som filteret sitter skrudd fast i løsner...

Lenke til kommentar

Hvilken motortype er det da?

Har selv ADR motor og der sitter filteret litt gjemt.

Det går å få det ut med en filtertang som passer.

Det jeg gjør på min er å bruke en oljefiltertang med stålbånd og hevarmslås. BAre pass på å løsne riktig vei. For å få enda bedre tak pleier jeg å teipe fast kartong el. lignende. rundt stålbåndet, slik at det bygger litt inn slik at du får fortere tak siden det er litt trangt bak der.

Lenke til kommentar

Motortype AVV. Verste plassering av oljefilter jeg har sett! Men klarte nå etter 3 timer på Statoil Bjerke og 355+70kr for unyttig bånd tang hos Statoil.

Så å få ut det jævla kosta mer enn oljen. Men jeg helte over 4 liter olje igår + at siden filteret ikke ble bytta igår så var oljenivået på over max. men idag etter at filteret er byttet er nivået akkurat på max, det er vel ikke farlig?

Endret av vwlt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ikke fyll over max, da kan simmer-ringer og pakninger poppe ut av motoren. Blir mye trykk. Dessuten skal ikke veiva ligge å piske olja, skum i olja er ikke ønsket. Eller så kan du gjøre som en kunde av meg gjorde, ta ut peilepinnen og fyll på olje til det renner ut olje av peilepinnerøret og sett i peilepinnen og sett på lokket og start. TUT Å KJØR! hehe lurer på hvordan folk trekker slike konklusjoner.. Greit at det er slik på de fleste manuelle gearkasser men når du passerer 25 liter olje på en 1,7TD bør det ringe en bjelle..

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Jeg har også slitt mye med oljefiltre som er vanskelig å komme til.Tang har vært helt umulig å bruke mange ganger. Min erfaring er å gjøre filteret rent og fri for olje, likeså hendene. Ta ett god tak og vri. HOLD presset lenge! etter 20-30 sekunder slipper tetningen og filteret løsner sakte. Prøv dette neste gang! Det blir mye gris og olje med "skrutrekkermetoden" :!:

Lenke til kommentar

Skjønner. Du har rett azz, å begynne med skrutrekker inni filteret er stress pga at olja renner heletiden og man blir aldri kvitt olje. Først tror man at alt har rent ned, men når filteret snus litt, så renner d mer, jævla irriterende.

Tror det er bedre å være to stk og prøve alt man har med hendene. Jeg var alene, ble sliten etter 2 timer liksom igår.

Idag var det rene oljesøl jeg skrudde i.....

Jeg har også slitt mye med oljefiltre som er vanskelig å komme til.Tang har vært helt umulig å bruke mange ganger. Min erfaring er å gjøre filteret rent og fri for olje, likeså hendene. Ta ett god tak og vri. HOLD presset lenge! etter 20-30 sekunder slipper tetningen og filteret løsner sakte. Prøv dette neste gang! Det blir mye gris og olje med "skrutrekkermetoden" :!:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...