Gå til innhold

Innføringsbok eller -webside?

Anbefalte innlegg

Heisann,

hvilken bok og/eller nettside kan anbefales for en grunnleggende innføring i Linux?

Og da tenker jeg spesielt på ting som oppbygningen av filsystemet, hva de ulike mappene og filene i dem er til, hvordan man konfigurerer nettverk, osv..

Dette er ikke noe jeg har ufattelig _lyst_ til å lære, men det synes etter hvert å være nødvendig å ha kunnskap om i forhold til det jeg driver med.. :p . Det må derfor være en lettfattelig, grundig og mest mulig "komplett" fremstilling (hvis dét lar seg kombinere..).

Språk: Engelsk er bra, norsk er bedre.

Nivå: Ganske nybegynner.

Noen tips?

For å spesifisere: Jeg er altså ikke veldig interessert i hvordan man installerer Ubuntu og OpenOffice, men hvordan ting er bygget opp og henger sammen. :)

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke så veldig bevandret i bokverdenen, men jeg har lest en bok nokså grundig:

David Elboth: «Boken om Linux».

Den er på norsk og tar for seg en god del om grunnsystemet i en Linux-distribusjon. Dekker ganske godt hva som kjøres av automatiske oppgaver i bunnen, dette med fil- og bruker-rettigheter og grupper. Mange eksempler på BASH-skall-programering som faktisk viser hvor utrolig fleksibelt dette systemet er om du begynner å få taket på ting (etterhvert).

Ganske lettlest, men er litt usikker på om alt er 100% uten skrivefeiler noen steder.

Ser de selger 6. utgave for kr. 100,- og 7. utgave for kr 249,- på

denne siden.

Lenke til kommentar
David Elboth: «Boken om Linux».

..

Ganske lettlest, men er litt usikker på om alt er 100% uten skrivefeiler noen steder.

Takk, da går jeg for den. :)

Hvis noen andre har noe annet å anbefale, så bare kom med det. Alltids greit å ha 2 bøker. Evt en god nettside.

Lenke til kommentar

er av den oppfatning at learning by doing er en av de beste måtene å lære på.

Selv bruker jeg archlinux. Der starter du bare med de absolutt mest nødvendige pakkene, og setter opp og konfigurerer systemet ditt akkurat slik du vil ha det. Her er en Beginners Guide som forklarer omtrent alt du trenger å vite om basic installasjon og konfigurasjon. Distroen har en detaljert wiki og et meget vennlig forum, og den er nesten helt fri for konfigurasjonsverktøy. Du får dermed muligheten til å konfigurere alt for hånd.

Lærer utrolig mye etter at jeg gikk over fra *buntu. Med så mye forenklinger og "brukervennlige" konfigurasjonsverktøy er det vanskelig å komme "under huden" på systemet, og det er fryktelig lett å ødelegge noe. Dersom du vil lære mer om linux, prøv arch.

Endret av anders_iver
Lenke til kommentar
Dette er en kjekk liten webside som for det meste tar for seg bruken av terminalen, men også noe om filsystemet og de forskjellige mappene i /.

http://www.linuxcommand.org/learning_the_shell.php

Flott, den skal leses i detalj. :)

Her er en Beginners Guide som forklarer omtrent alt du trenger å vite om basic installasjon og konfigurasjon. Distroen har en detaljert wiki og et meget vennlig forum, og den er nesten helt fri for konfigurasjonsverktøy. Du får dermed muligheten til å konfigurere alt for hånd.

Takk, den så fin og omfattende ut. Skal leses.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...