v3g4rd Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Hei, Jeg er rimelig fersk innen fotografering, og har selv et Canon EOS 400D med et EF 28-105mm USM objektiv. Det jeg lurer på er om jeg med mitt utstyr risikerer å ødelegge objektivet eller kamerahuset hvis jeg tar bilder mot direkte sollys? Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 ingen fare, sjølv om det selfølgelig er ''alt med måte'' sjølv om bilda ikkje brukar å bli så alt for flotte i direkte motlys Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Har ikke hatt noen problemer med det, utenom flare Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 Hei, Jeg er rimelig fersk innen fotografering, og har selv et Canon EOS 400D med et EF 28-105mm USM objektiv. Det jeg lurer på er om jeg med mitt utstyr risikerer å ødelegge objektivet eller kamerahuset hvis jeg tar bilder mot direkte sollys? Alt med måte. Setter du på et teleobjektiv, sikter inn på sola og tar bilde med lukkertid på 30 sekunder risikerer du nok grillet cmos, men ved normal fotografering er det nok ingen fare. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 25. oktober 2007 Del Skrevet 25. oktober 2007 ingen fare, sjølv om det selfølgelig er ''alt med måte'' sjølv om bilda ikkje brukar å bli så alt for flotte i direkte motlys Er rimelig fornøyde med mine i direkte sollys: Litt flare er det vanskelig å unngå. Kanskje med dyrere objektiver? Sensoren tar ingen skade ihvertfall Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Er rimelig fornøyde med mine i direkte sollys: okey, trekker tilbake det eg sa. :!: Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Veldig fine bilder, mine får alltid noe merkelig av eller annen sort i direkte sollys. Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2007 Kjempeflott! Takk for svar Lenke til kommentar
magneska Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Jeg synes flares er utrolig ødeleggende for et bilde, men jeg likte bildet fra Marokko! Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Med det samme det er en tråd om dette. Filter for nedsatt sollys? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Med det samme det er en tråd om dette.Filter for nedsatt sollys? Du tenker på et ND-filter? Det er i praksis det samme som å blende ned (ifht. lysmengde), men der hvor nedblending typisk øker et objektivs optiske ytelse (til et visst punkt rundt f/13), så vl et ND-filter redusere det, og ikke minst forværre motlysegenskaper. Ethvert filter er et nytt optisk element, som kan (og vil) introdusere interne refleksjoner i objektivet. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Med det samme det er en tråd om dette.Filter for nedsatt sollys? Du tenker på et ND-filter? Det er i praksis det samme som å blende ned (ifht. lysmengde), men der hvor nedblending typisk øker et objektivs optiske ytelse (til et visst punkt rundt f/13), så vl et ND-filter redusere det, og ikke minst forværre motlysegenskaper. Ethvert filter er et nytt optisk element, som kan (og vil) introdusere interne refleksjoner i objektivet. Okey, takk. Gråfilter ND4 , noe å satse på? Lenke til kommentar
funnybeep Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Nå er vel flare noe annet enn strekene ut fra sola, som nettopp kommer av nedblendingen (f13 nevnt) Lenke til kommentar
PerB Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 ND4 hjelper ikke for å redusere flares. Brikken i et digitalt kamera tar "skade" av direkte sterkt sollys. Normalt vil dette gi etterslep en viss periode etterpå og rette seg etterhvert. I værste tilfelle kan brikken være permanent ødelagt. Hvor synlig flares vil være er avhengig av multicoatingen på forntelementet. Dyrere optikk har gjerne bedre konstruksjon og bedre multicoating for å unngå bl.a. denne type problemer. Flares kan benyttes kreativt. det vil si ved å endre hvor solen er plassert i bildet. Flares vil også kunne oppstå selv mmed solen utenfor synlig bilde. Her hjelper det med å benytte solblender, evt sørge for at objektivet er i skyggen (ikke treffes av sollyset direkte). Falres kan oppstå rundt alle kraftige lyskilder, også lamper og blitsrefleks i ruter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå