Gå til innhold

Fotografering mot direkte sollys

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er rimelig fersk innen fotografering, og har selv et Canon EOS 400D med et EF 28-105mm USM objektiv. Det jeg lurer på er om jeg med mitt utstyr risikerer å ødelegge objektivet eller kamerahuset hvis jeg tar bilder mot direkte sollys?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Jeg er rimelig fersk innen fotografering, og har selv et Canon EOS 400D med et EF 28-105mm USM objektiv. Det jeg lurer på er om jeg med mitt utstyr risikerer å ødelegge objektivet eller kamerahuset hvis jeg tar bilder mot direkte sollys?

Alt med måte.

Setter du på et teleobjektiv, sikter inn på sola og tar bilde med lukkertid på 30 sekunder risikerer du nok grillet cmos, men ved normal fotografering er det nok ingen fare.

Lenke til kommentar
ingen fare, sjølv om det selfølgelig er ''alt med måte''

sjølv om bilda ikkje brukar å bli så alt for flotte i direkte motlys :whistle:

Er rimelig fornøyde med mine i direkte sollys:

1509556606_fa396aa13e.jpg

222137308_f04f18dcac.jpg

388296625_49bab748d6.jpg

387278546_7fbcb9e590.jpg

289987783_9936c024a4.jpg

Litt flare er det vanskelig å unngå. Kanskje med dyrere objektiver?

Sensoren tar ingen skade ihvertfall

Lenke til kommentar
Med det samme det er en tråd om dette.

Filter for nedsatt sollys?

Du tenker på et ND-filter? Det er i praksis det samme som å blende ned (ifht. lysmengde), men der hvor nedblending typisk øker et objektivs optiske ytelse (til et visst punkt rundt f/13), så vl et ND-filter redusere det, og ikke minst forværre motlysegenskaper.

Ethvert filter er et nytt optisk element, som kan (og vil) introdusere interne refleksjoner i objektivet.

Lenke til kommentar
Med det samme det er en tråd om dette.

Filter for nedsatt sollys?

Du tenker på et ND-filter? Det er i praksis det samme som å blende ned (ifht. lysmengde), men der hvor nedblending typisk øker et objektivs optiske ytelse (til et visst punkt rundt f/13), så vl et ND-filter redusere det, og ikke minst forværre motlysegenskaper.

Ethvert filter er et nytt optisk element, som kan (og vil) introdusere interne refleksjoner i objektivet.

Okey, takk.

Gråfilter ND4 , noe å satse på?

Lenke til kommentar

ND4 hjelper ikke for å redusere flares.

Brikken i et digitalt kamera tar "skade" av direkte sterkt sollys. Normalt vil dette gi etterslep en viss periode etterpå og rette seg etterhvert. I værste tilfelle kan brikken være permanent ødelagt.

Hvor synlig flares vil være er avhengig av multicoatingen på forntelementet. Dyrere optikk har gjerne bedre konstruksjon og bedre multicoating for å unngå bl.a. denne type problemer.

Flares kan benyttes kreativt. det vil si ved å endre hvor solen er plassert i bildet. Flares vil også kunne oppstå selv mmed solen utenfor synlig bilde. Her hjelper det med å benytte solblender, evt sørge for at objektivet er i skyggen (ikke treffes av sollyset direkte).

Falres kan oppstå rundt alle kraftige lyskilder, også lamper og blitsrefleks i ruter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...