Nathan Sykes Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Nå som flashbaserte harddisker er blitt såpass billige at man faktisk har råd til 16gb+ stiller jeg spørsmålene: - Kan flash i det hele tatt kan anvendes på samme måte som en intern harddisk? - Hvilke fordeler/ulemper ville en flashbasert harddisk ha som systemdisk og spilldisk sammenlignet med andre highend harddisker, som raptor? Om ytelsen er veldig merkbar kan det jo være verdt det å invistere en tusenlapp ekstra for en kjapp system/spill disk, spesielt om man allerede bruker over 10k på ytelse.. Dagfinn Lenke til kommentar
Nathan Sykes Skrevet 4. november 2007 Forfatter Del Skrevet 4. november 2007 Ingen som kan si om jeg er helt på villspor, eller om det kunne vært aktuelt? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 4. november 2007 Del Skrevet 4. november 2007 (endret) "Alle" sitter og venter på at brukenes Flash disker skal komme ned i pris ja, nettopp for å kunne bruke dem som OS disk istedet for bråkende alternativer som Raptor (Som ærlig talt ikke imponerer så mye lengre målt opp mot f.eks. Hitachi's nye 1TB disk som yter bedre på 7200rpm....) Så spørsmålet blir: 1 - ja, definitivt... men ikke til konvensjonell lagring i starten, bare å ha en rask disk til oppstart og bruk av OS på. 2: Søketid som er hinsides allt vi har i dag. Mulighet for å komme godt opp under, om ikke OVER SATA300 standarden i ytelse (det kommer bare ann på hvor mange brikker de er villige til å parallellkoble i disken ). Lydløs Mindre utsatt for ytre påkjenninger Bruker mindre strøm og blir derfor ikke like varm Nå skal det sies at det ser ut til at det er veldig varierende ytelse på flashdiskene der ute. Noen er knapt nok bedre enn en halvgammel IDE disk, mens andre er veldig gode. Endret 4. november 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Nathan Sykes Skrevet 5. november 2007 Forfatter Del Skrevet 5. november 2007 Takk, da fikk jeg svar på spørsmålene mine! Er det noen utvikler som har lovet rimlige flashdisker med akseptabel størrelse i nær fremtid, siden "alle" venter på dette? Hadde satt pris på link om det finnes noen gode artikler om dette.. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 5. november 2007 Del Skrevet 5. november 2007 Nå har jeg sett litt mer på det, og det ser ut til at SSD'enes sterke punkt foreløpig er søketid og lesehastighet, mens skrivehastigheten er verre. Men på en OS disk vil det skje mest lesing uansett Lenke til kommentar
Nathan Sykes Skrevet 28. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2007 Det finnes flashbaserte usb-pinner på 16gb til 800 kr og 32 gb til 1600 kr, er det ingen som utnytter denne teknologien og masseproduksjonen? Hvordan fungerer en minnepinne som OS-disk? :O Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Problemet med slik Flash minne er at de tåler ett visst antall overskrivninger før minnecellen blir degradert/ødelagt... ergo holder det ikke til å bruke som en Harddisk, spesiellt med operativsystem som gjerne skriver til samme område på disken flere ganger i minuttet... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 På stasjonære maskiner så ville nok valget dessverre falt på en Raptor-disk. Lurte p ådet samme selv, og etter hva jeg kom over, så var ikke SSD diskene raske nok til å konkurrere med disse. På bærbare derimot, kommer nytten veldig godt frem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå