Gå til innhold

konsollkaféen, Diskusjon rundt konsollene!


MindTooth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ahhh, prøvde å sette sammen en liste, men fant ut at jeg ikke aner hvordan jeg skal vite om de eier ip-en eller ikke. ><

 

Men jeg vil da mene at for Microsoft og Sony's del så er jo eksklusive spill like viktige som egne iper, er det ikke det da? Nintendo har jo først og fremst levd på interne iper uansett, så ikke så mange third party eksklusiver der kanskje.

 

Eller er jeg helt på jordet nå? :confused:

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Sonys suksess i tidligere generasjoner var sterkt avhengig av third party. Tenk bare på Resident Evil, Final Fantasy, Tekken, Ridge Racer, Metal Gear Solid for å nevne noen. Når Xbox også fikk has på disse seriene etterhvert og multiplattformspill ble vanlig ble de avhengige av å utgi flere storspill selv. Derav nye serier som Uncharted, LittleBigPlanet og God of War de senere årene.

Lenke til kommentar

Du må skille mellom nye IP-er og nye serier. Mario & Luigi, Wario Ware, Luigi's Mansion og Mario VS Donkey Kong er ikke nye IP-er.

 

Det var ikke jeg som laget listen. Men du har rett, dette er ikke nye ip-er. Dog er det defnitivt nye serier, og teller ihvertfall delvis.

Lenke til kommentar

Ahhh, prøvde å sette sammen en liste, men fant ut at jeg ikke aner hvordan jeg skal vite om de eier ip-en eller ikke. ><

 

Men jeg vil da mene at for Microsoft og Sony's del så er jo eksklusive spill like viktige som egne iper, er det ikke det da? Nintendo har jo først og fremst levd på interne iper uansett, så ikke så mange third party eksklusiver der kanskje.

 

Eller er jeg helt på jordet nå? :confused:

 

Hva som er viktigste for Sony og MS aner jeg ikke, det vet sikkert deres fans bedre enn meg. Men å lage en tilsvarende liste for Sony MS bør være fult mulig.

Lenke til kommentar

Ok, her er nå det jeg fant av nye (ikke 100% sikkert) spill/IPer som har kommet ut av Sony-eide studioer siden 2000.

 

1.Jak and Daxter

2.Uncharted

3.The Last of Us

4.LittleBigPlanet

5.WRC

6.MotorStorm

7.Killzone

8.LocoRoco

9.Patapon

10.ICO

11.Shadow of the Collossus

12.The Last Guardian

13.The Getaway

14.SingStar

15.Resistance

16.Gravity Rush

17.NBA

18.MLB: The Show

19.ModNation Racers

20.Warrior's Lair

21.Kinetica

22.God of War

23.Formula 1

24.Sly Cooper

25.Infamous

26.Pursuit Force

27.Little Deviants

28.Twisted Metal

29.Calling All Cars!

30.SOCOM

31.MAG

32.Unit 13

Lenke til kommentar

Ratchet & Clank mangler.

 

Kan ta med nedlastbare spill siden taterfyrings tok med det:

 

Blast Factor

flOw

Super Rub 'a' Dub

Calling All Cars!

Go! Puzzle

Piyotama

Super Stardust HD

PixelJunk Racers

Go! Sports Ski

Everyday Shooter

Pain

High Velocity Bowling

Snakeball

Toy Home

Crash Commando

Dark Mist

Echochrome

Elefunk

Linger in Shadows

PixelJunk Eden

PixelJunk Monsters

Sky Diving

The Last Guy

.detuned

Fat Princess

Flower

Savage Moon

Trash Panic

Hustle Kings

PixelJunk Shooter

Tumble

Dead Nation

Eat Them

Under Siege

PixelJunk SideScroller

Journey

Datura

PixelJunk 4am

Dyad

Papo & Yo

The Unfinished Swan

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Forklaring på hva de ulike spillene er:

 

 

1. WarioWare series - serie av minispill, selger rundt en million per spill tror jeg. Har egen bane i Brawl

2. Eternal Darkness - unikt horrorspill til gamecube. Laget av Silicon Knight, men eid av Nintendo.

3. Mario & Luigi RPG - Lages av Alphadream til Nintendos håndholdte. Godt likt av spillere og kritikere

4. Golden Sun - Lages av Camelot (folkene bak Shining-serien til Mega Drive). Har trofe i Brawl

5. Advance Wars - Dette er egentlig en gammel serie, men kom første gang ut i vesten med AW. Het opprinnelig Famicom Wars. Selger greit, men får veldig gode anmeldelser. Med på IGN sin beste 100-spill noensinne.

6. Luigi’s Mansion - Største Nintendo-spillet til gc-lanseringen. Får oppfølger i år. Solgt over millionen.

7. Pikmin - Tredje spillet vises på E3. Regenes som Nintendos "siste nye ip" blant mange som har null peiling. Selger rundt en million.

8. Xenoblade Chronicles . rpg fra Monolith Soft. Ranket som det beste rpg-et denne generasjonen av japanske spillere, anmeldt godt, men solgt dårlig.

9. Baten Kaitos - rpg-serie fra Monolith Soft til Gamecube. Gode anmeldelser, men dårlige salg. Toeren kom aldri til Europa.

10. Pandora’s Tower - Laget av Ganbarion, finansiert (og eid) av Nintendo. Kom ut til lite fanfare rundt påske.

11. The Last Story - Siste spillet til Mistwalker og Sakagauchi som laget Final Fantasy. Har fått blandet kritikk og solgt dårlig, men er etter min mening et fantastisk rpg. Kom ut i februar/mars

12. Wii Sports - Tidenes best solgte spill. Av EAD Kyoto

13. Wii Fit - Solgt rundt 30 millioner. Av EAD Kyoto

14. Wii Play - Tidenes best solgte ikke-bundlede spill. Av EAD Kyoto

15. Mario vs DK - En slags spirituell oppfølger til Donkey Kong 94 på game boy. Finnes vel i dag fire spill i serien som selger noen hundre tusen. Puzzle-plattformspill

16. Animal Crossing - Nå en av Nintendos største serier. Ble orginalt gitt ut på disksystemet til N64 i Japan som Animal Forest, men er i vesten kjent fra sin Gamecube-utgivelse. Nytt spill på 3DS i år.

17. Soma Bringer - rpg til DS fra Monolith Soft. Første spillet som aldri forlot Japan.

18. Legend of Starfy - En gammel serie med en Kirby-aktig søt plattformhelt. Første spillet som kom til vesten var på DS.

19. Elite Beat Agents - En slags remake av Ouendan til DS. Laget av et annet studio, men finansiert og eid av Nintendo. Fikk et stort markedsføringsbudsjett i USA, men floppet.

20. Rhythm Heaven - Rytmespill til gba, ds og nå Wii (kommer ut i sommer under et navn jeg ikke husker). Stort i Japan.

21. Fluidity - til Wiiware

22. Endless Ocean - av Ariko finansiert av Nintendo. En slags undervannssimilator hvor målet er utforskning, ikke combat eller lignende.

23. Magical Vacation/ Magical Starsign - Bare utgitt i japan, kjenner ikke til det

24. Excitebots/Excite Truck - Spirituell oppfølger til Excitebike. Truck kom ut ved Wii-lanseringen, Bots i 2009 bare i nord-amerika. Godt likt, men dårlige salg. Av Monster Games (som laget Pilotwings Resort og forhåpentligvis F-Zero U nå)

25. Chibi Robo - Plattform-puzzler til Gamecube og DS. Har relativt stor fanskare på nettet, men solgte dårlig.

26. Steel diver - Et av de mest profilerte lanseringsspillene til 3DS. Ubåt-simulator

27. Fossil Fighter - DSiware tror jeg

28. Art Academy - også DSiware tror jeg

29. Glory of Heracles - En serie som egentlig strekker seg tilbake til Nes. Laget av Data East, men kjøpt opp av Nintendo da Data East kollapset. Første gang lansert i vesten på DS for noen år siden.

30. ASH: Archaic Sealed Heat - rpg til DS av Mistwalker. Bare i Japan

31. Electroplankton - Rytmespill til DS. Bare solgt via Nintendos egen nettside. Har eget brett i Brawl.

32. Drill Dozer - Innovativ plattformer fra Game Freak (Pokemon). Til gba

33. Art Style - En serie kunstspill til DSiware som fikk god kritikk der de ble lagt merke til

34. Line Attack Heroes - Bare i Japan

35. Wii Music - Slaktet av kritikere, men har en lojal fanskare på nettet som mener spillet er misforstått. Solgte noen millioner.

36. Wii Party - Laget av ND Cube (Mario Party 9) men finansiert av Nintendo. Dårlig mottatt av kritikere, men solgte brukbart.

37. Flingsmash - Ble høsten 2011 lansert som et nytt partyspill som krevde motion+. Skulle være en "best of"-samling hvor Nintendo hadde fått mange ulike utviklere til å utvikle spill, for så å velge de beste. Flopp.

38. Disaster Day of Crisis - Survival-spill fra Monolith Soft. Ble vist på E3 2006 som en av de nye store seriene fra Nintendo, men ble forbigått i stillhet når det kom ut. Fikk middels kritikker, men har mange fans som mener det er undervurdert.

39. Captain Rainbow - Japan-eksklusivt

40. Battalian Wars - Spin-offserie fra Advanced Wars til gamecube og Wii. Taktikkspill med gode kritiker, men nisjepublikum.

41. Geist - Nintendos forsøk på å lage en innovativ fps forrige generasjon. Av N-Space. Hadde gode ideer, men ble for ensformig for mange. Solgte greit nok, og har en del fans.

42. Odama - Innovativt strategispill som tok i bruk mikrofon som en del av gameplayet.

43. Hamtaro - en hamstersimulator tror jeg. Bare Japan

44. Meteos - Puzzlespill fra Samurai. Til DS.

45. Giftpia - aldri hørt om

46. bitGeneration - Innovative småspill til Wiiware. Fått god mottakelse blant dem som har registrert dem.

47. Art Style - Innovative småspill til DSiware. Fått god mottakelse blant dem som har registrert dem.

48. Doshin the Giant - Egentlig et N64 gudespill som kom ut i vesten på gamecube. Middels kritikk.

49. Cubivore - Puzzlespill til gamecube. Har en dedikert fanskare, men ble oversett i sin tid.

50. Zangeki no Reginleiv - Motion+-spill fra 2010 av de som står bak Earth Defense Force-serien, men publisert og finansiert av Nintendo. Veldig blodig - og aldri utgitt i vest.

51. Freshly-Picked Tingle’s Rosy Rupeeland - Zelda-spinof. Finnes vel tre Tinglespill hvor ihvertfall et av de er Zeldaaktig også i gameplay.

52. Zekkyo Senshi Sakeburein - aner ikke hva dette er.

53. Jet Impulse - aldri hørt om

54. Chosoju Mecha MG - aldri hørt om

55. Project Hacker - Eventyrspill. Bare i Japan.

56. Spirit Camera The Cursed Memoir - kom ut på 3ds i mai eller april. AR-spill som fikk relativt dårlig kritikk.

57. Pushmo puzzlespill til eshop som fikk fantastisk kritikk

58. Freakyform - eshopspill

59. Sakura samurai - punchout med samuraier - til eshop

60. Dillon’s rolling western - tower defense tror jeg. til eshop

61. Kiki trick - Nytt musikkminigame til Wii. Av Sakamoto

62. Fortune street - Mario Party-aktig spill med både Mario og Dragon Quest-karakterer.

63. Pokemon x Nobunaga - Strategispill som krysser Pokemon med den japanske serien Nobunagas Ambition (tror jeg det heter). En Tecmo Koei-serie som er relativt stor der. Kommer hit under navnet Pokemon Conquest.

64. Denpa Ningen - aner ikke hva dette er.

65. Flametail - aner ikke hva dette er

66. X-scape - Star Fox-aktig spill til eshop. Av Q Games (som deltok på flere av de tidligere Star Fox-spillene)

67. Aura-aura Climber - aner ikke hva dette er

68. Looksley’s Line-up - aner ikke hva dette er

69. Crash-Course Domo - aner ikke hva dette er

70. Pictochat/Swapnote - Kreative kommuniseringsprogrammer for henholdsvist DS og 3DS. Swapnote minner om twitter, men med tegninger.

71. Master of Illusion - magispill til ds

72. Flipnote - musikksoftware til ds som er relativt populært

73. Hotel Dusk/ The Last Window - interaktive noveller fra Cing til DS. Fikk mye oppmerksomhet og gode kritikker (men middelmådige salg)

74. Another code/Trace memory - Enda flere interaktive noveller fra Cing til DS og Wii. Gode kritikker men dårlige salg.

75. Warlocked - aner ikke hva dette er

76. Takt of magic - magi-spill som bare kom ut i japan

 

Joda, hevder ikke at den er fullstendig. Har bare tatt med spill fra first party utviklere altså som Sony eier, i den listen. Tror ikke Sony eier Quantic Dream.

 

Sony eier ikke Quantic Dream, men de eier Heavy Rain, så det kan du fint ta med.

 

Uansett, konklusjonene etter disse syke listekrigene bør vel være at både Sony, MS og Nintendo er relativt flinke til å komme med nye serier.

Lenke til kommentar

Mitt intrykk er at Nintendo ofte "brander" spillene sine med sine gamle, kjente figurer. F.eks. ble Super Mario Kart et spill med Mario-karakterer et godt stykke ut i utviklingen. SMB2 USA hadde ingenting med Mario å gjøre opprinnelig. Samme kan vel si om f.eks. Luigi's Mansion, Mario Party og WarioWare også, som godt kunne vært selvstedige IP-er, men benytter seg av den kjente merkevaren for å selge bedre.

 

Så sånn sett har de mer originale spill enn navnene ofte skal tilsi.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Kirbys Epic Yarn er også et relativt ferskt og høyprofilert spill som startet som en ny ip før Kirby ble presset inn der. Det mest kjente eksempelet dog er vel Star Fox Adventure/Dinosaur Planet.

 

Anyways, jeg kom på enda et spill som ikke var på den listen, Sin & Punishment fra år 2000 og med en Wii-oppfølger i 2009.

Lenke til kommentar

Er enig, siden vi var inne å temaet så er det interessant å vite.

 

Ok, oppdaterte listen litt. Tror dette skal være litt nærmere fullstendig i alle fall.

 

Edit: Oppdaterte den med 31 IPer til. Nå er listen over nye Sony IPer etter 2000 så komplett som jeg klarer å lage den.

 

1.Jak and Daxter

2.Uncharted

3.The Last of Us

4.LittleBigPlanet

5.WRC

6.MotorStorm

7.Killzone

8.LocoRoco

9.Patapon

10.ICO

11.Shadow of the Collossus

12.The Last Guardian

13.The Getaway

14.SingStar

15.Resistance

16.Gravity Rush

17.NBA

18.MLB: The Show

19.ModNation Racers

20.Warrior's Lair

21.Kinetica

22.God of War

23.Formula 1

24.Sly Cooper

25.Infamous

26.Pursuit Force

27.Little Deviants

28.Twisted Metal

29.Calling All Cars!

30.SOCOM

31.MAG

32.Unit 13

33.Heavy Rain

34.Pipo Saru

35.Siren

36.Rogue Galaxy

37.Piyotama

38.The Eye of Judgment

39.Echochrome

40.The Last Guy

41.White Knight Chronicles

42.Demon's Souls

43.Trash Panic

44.Numblast

45.Patchwork Heroes

46.Kung Fu Rider

47.No Heroes Allowed

48.Bleach: Soul Resurrección (?)

49.Soul Sacrifice

50.TV Superstars

51.PlayTV

52.24: The Game

53.Ghosthunter

54.Primal

55.C-12: Final Resistance

56.The Mark of Kri

57.Medieval Moves: Deadmund's Quest

58.Sports Champions

59.Pinball Heroes

60.High Velocity Bowling

61.Pain

62.The Mark of Kri

63.The Con

64.Blast Factor

65.Flower

66.Fat Princess

67.PixelJunk

68.Carnival Island

69.Escape Plan

70.Journey

71.Datura

72.Sorcery

73.Sound Shapes

74.Dropship: United Peace Force

75.The Getaway

76.Gangs of London

77.World Tour Soccer

78.Eye Toy

79.Fired Up

80.Beats

81.Eyepet

82.Buzz!

83.Dark Cloud

84.Dark Mist

85.Dead Nation

86.Dog's Life

87.Downhill Domination

88.Eight Days

89.Extermination

90.FantaVision

91.Field Commander

92.Folklore

93.Genji

94.Invizimals

95.Jeanne d'Arc

96.Heavenly Sword

97.Lair

98.Mister Mosquito

99.Okage: Shadow King

100.PlayStation Move Heroes (?)

101.PlayStation All-Stars Battle Royale (?)

102.Ratchet & Clank

103.Rise of the Kasai

104.Sly Cooper

105.Start the Party!

106.The Shoot

107.The Fight: Lights Out

108.Tourist Trophy

109.Toy Home

110.Untold Legends

111.Starhawk

112.War of the Monsters

Endret av Rider of Reason
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...