Gå til innhold

konsollkaféen, Diskusjon rundt konsollene!


MindTooth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Studio Ghibli har design, Joe Hishaishi står for musikken. Min erfaring med den kombinasjonen tilsier at det umulig kan bli dårlig. ;)

 

Angående melking så gjør de det alle tre, Nintendo mest, så Microsoft og så Sony, men alle melker så mye at det er et fett. Det som skiller er at både Nintendo og Sony har større utvalg de kan melke, og for Sony's del, at de også tør å satse mer på forskjellige typer spill, hvorav noen kan være ganske så usikre.

 

Til slutt ser jeg ut fra listene deres at jeg ikke har hold meg så oppdatert på kommende spill i det siste. Får vel se hva de viser frem på E3 først og fremst. Det eneste jeg kommer på som jeg ønsker å se er demonstrasjon av Wii U (det tar jeg nesten som en selvfølge) pluss noen spill til den, Ni No Kuni selvsagt, The Last Guardian, også håper jeg taterfyrings får rett i Zelda Wii U. Så hadde det vært fint med noen skikkelig store overraskelser også da. ^_^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og min mening er at Nintendo (ihvertfall utenom Pokemon som jeg ikke spiller selv, så skal ikke uttale meg om det) melker minst, men det har vel noe med at jeg stort sett liker alle spillene de gir ut. Så hvordan man ser dette avhenger vel av hvilke preferanser man har :) Personlig synes jeg heller ikke Sony satser noe spesielt mer på "usikre" spill enn Nintendo/MS heller, men det er jo også subjektivt.

 

Jeg tror forresten ikke at Zelda Wii U vil bli vist, men siden det ble vist en demo i fjor, så har jeg et lite håp - og altså nok til at det kommer øverst. Ser forresten at jeg glemte å ta med Layton versus Phoenix Wright, så listen må endres litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, ser den. Du har nok et godt poeng i at det i stor grad kommer an på hvilke spill man liker. Er ikke noen stor fan av de fleste melkede serier egentlig, men det er jo noe med at hvis man har fulgt en serie spill lenge, så vil man gjerne fortsette å følge dem av den grunn.

 

Du kan ha rett i at de ikke satser mer på det, men virker slik for meg. Kanskje nettopp pga det du sa om at jeg liker spillene. Det jeg da tenkte på var spill som Heavy Rain, Sorcery, Journey og Datura.

 

Also on another note, noen av dere har sikkert fått med dere det allerede, men Castlevania: Lords of Shadows 2 er bekreftet til E3.

Lenke til kommentar

Melkingsbegrepet har av noen blitt misbrukt til den grad at jeg syns det har mista verdien sin. Å ha en langtidsplan for IP'en sin er ikke det samme som melking, og så lenge man holder kvaliteten høy over tid for hvert produkt, og hvert produkt tilfører nok til å forsvare en egen utgvielse er det langt fra melking slik jeg ser det.

 

Call of Duty-serien begynner å ligne på melking; ingen historie å snakke om, flerspillerdel med små variasjoner mellom utvidelsene og med årlige utgivelser. Omtrent det samme som Guitar Hero-toget sporet av på. Uncharted og Halo er store spill, har et vidt univers å lene seg på og tilbyr forholdsvis gode historier. At det kommer mange spill i disse seriene er ikke så rart, og det gjør heller ikke noe. Er noen år mellom hver gang, og tydelige forandringer syns mellom hvert spill. Å si at disse seriene blir melket er feil.

Lenke til kommentar

Sony skal ha at de er veldig flinke med å få ut nye IP-er. Bare siden 2004 har følgende helt nye spill/seier dukket opp:

 

Buzz!

God of War

Heavenly Sword

Heavy Rain

Infamous

Killzone

LittleBigPlanet

LocoRoco

MAG

ModNation Racers

MotorStorm

Patapon

PlayStation All-Stars

Resistance

Shadow of The Collosus

SingStar

The Last of Us

The Last Guardian

Uncharted

 

Synes de har en fin balanse mellom nye IP-er og oppfølgere.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

PlayStation All-Stars

..er vel strengt tatt ikke en ny IP? Det er jo basert på en haug med eksisterende IP'er. Det blir som å si at Mario Party eller Fable The Journey er nye IP-er.

 

Jeg er for så vidt enig i at de har gitt ut mange nye IP'er de siste årene, og de fortjener kred for spill som Shadow of the Colossus og Heavy Rain. Jeg synes dog at at konkurrentene også har vært flinke, og at spesielt Nintendo har innovert stort med Brain Training, Nintendogs og Wii Sports.

Endret av Leflus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nintendo melker IPene sine verst i gjengen, men samtidig gjør de også mest med vært nye spill som kommer. Jeg liker godt Halo med unntak av ODST, men kan ikke ærlig si det har skjedd så mye på 4 spill gameplay messing. Mellom de forskjellige Smash, FZero og Mario titlene derimot har det skjedd ganske mye. Uten å ha noe stats tror jeg også de siste 8 årene (Hvorfor 8...?) til Nintendo har hentet ut flere nye IPer enn Sony, selv om de på ingen måte trengte det like mye.

Lenke til kommentar

og at spesielt Nintendo har innovert stort med Brain Training, Nintendogs og Wii Sports.

Jeg innser nå hvor godt poenget til taterfyrings egentlig er, om at hvike spill man liker har stor innvirkning på synet man har i forhold til hvem som har gjort den "beste" jobben. Må gi pluss i boka for den. :)

 

Som spill så interesserer hverken Brain Training, Nintendogs eller Wii Sports men overhodet, så dem tenker jeg knapt på. Og jeg synes heller ikke det er så stor forskjell mellom de ørten Mario-spillene. Mario Party (1) var bra, de 9 andre, not so much. Super Smash og Mario Kart spillene synes jeg heller ikke var noen ny spillopplevelse etter orginalene. Super Mario 64, Sunshine, (Paper Mario) og Galaxy er jeg derimot enig i at var forskjellige nok til at de var en ny spillopplevelse, og faller dermed heller ikke inn under melking.

 

Men som sagt, jeg skal bøye meg og innrømme at spillsmaken min nok har farget synet mitt mer enn jeg trodde.

Lenke til kommentar

Nintendo har vært innovative med nye kontrollsystemer med DS touch generations og Wii Sports/Fit etc. siden 2004 (det året DS/PSP kom), men de har ikke vært flinke til å skape noen nye merkenavn/figurer/univers. Man ser det bare på spillene som kommer i år. Det er snakk om nytt Mario, Kid Icarus, Pikmin, Fire Emblem, Animal Crossing etc.

 

Men som folk er inne på kan det være de på langt nær trengte nye franchises like mye som Sony. Nintendo har en 15-20 store klassiske spillserier innen de fleste sjangre som det har vært veldig flinke til å utvikle. Jeg er bare usikker på om den strategien holder i lengden.

 

Jeg håper vi i alle fall vi får se minst én ny IP fra Nintendo på på E3 selv om jeg som alle andre knapt klarer å vente til å se Samus, Mario, Link og Pikmins i HD :)

Lenke til kommentar

Fant en liste over 76 nye nintendo-iper siden 2000:

 

1. WarioWare series

2. Eternal Darkness

3. Mario & Luigi RPG

4. Golden Sun

5. Advance Wars

6. Luigi’s Mansion

7. Pikmin

8. Xenoblade Chronicles

9. Baten Kaitos

10. Pandora’s Tower

11. The Last Story

12. Wii Sports

13. Wii Fit

14. Wii Play

15. Mario vs DK

16. Animal Crossing

17. Soma Bringer

18. Legend of Starfy

19. Elite Beat Agents

20. Rhythm Heaven

21. Fluidity

22. Endless Ocean

23. Magical Vacation/ Magical Starsign

24. Excitebots/Excite Truck

25. Chibi Robo

26. Steel diver

27. Fossil Fighter

28. Art Academy

29. Glory of Heracles

30. ASH: Archaic Sealed Heat

31. Electroplankton

32. Drill Dozer

33. Art Style

34. Line Attack Heroes

35. Wii Music

36. Wii Party

37. Flingsmash

38. Disaster Day of Crisis

39. Captain Rainbow

40. Battalian Wars

41. Geist

42. Odama

43. Hamtaro

44. Meteos

45. Giftpia

46. bitGeneration

47. Art Style

48. Doshin the Giant

49. Cubivore

50. Zangeki no Reginleiv

51. Freshly-Picked Tingle’s Rosy Rupeeland

52. Zekkyo Senshi Sakeburein

53. Jet Impulse

54. Chosoju Mecha MG

55. Project Hacker

56. Spirit Camera The Cursed Memoir

57. Pushmo

58. Freakyform

59. Sakura samurai

60. Dillon’s rolling western

61. Kiki trick

62. Fortune street

63. Pokemon x Nobunaga

64. Denpa Ningen

65. Flametail

66. X-scape

67. Aura-aura Climber

68. Looksley’s Line-up

69. Crash-Course Domo

70. Pictochat/Swapnote

71. Master of Illusion

72. Flipnote

73. Hotel Dusk/ The Last Window

74. Another code/Trace memory

75. Warlocked

76. Takt of magic

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Det finnes helt sikkert, men grunnen til at noen hadde laget denne listen var vel nettopp fordi mange tror at Nintendo aldri lager nye ip-er. Når det er sagt, Nintendo er derimot ikke så veldig flinke til å lage nye, høybudsjettsserier, dog trekløveret Xenoblade, The Last Story og Pandoras Tower er vel noe slikt.

Lenke til kommentar

Så raskt over, og fant 16 som jeg tror ikke er lansert i vesten. Uansett så påpeker det den tingen Nintendo er dårligst på (og hvor Sony skal ha en del skryt), nemlig forskjellene i utgivelser mellom de ulike regionene.

 

Er det iper fra kun Nintendo's egne studioer? Eller inkluderer det iper fra tredjeparter som er eksklusive til nintendo's platformer?

 

Ip-er Nintendo eier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...