Gå til innhold

konsollkaféen, Diskusjon rundt konsollene!


MindTooth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wii kostet vel 249 dollar i starten, mot 399 (499) for 360 og 499 (599) for PS3. Imidlertid var både 360 og PS3 ekstremt kraftige maskiner i 2005 og 2006, og begge ble solgt med latterlige tap, mens Wii ble solgt med en relativt stor fortjeneste.

 

Nintendo kommer mest sannsynlig til å forsøke å selge konsollen slik at de enten går i null, eller med et lite tap. Hvis en ser på det konsollen mest sannsynlig inneholdet, så vil da 349 (lite tap) eller 399 (liten profitt) være det mest sannsynlige prisnivået. I 2006 ville dette sannsynlig blitt direkte overført til enten 3500 eller 4000 kroner, men i dag er den norske kronens posisjon i forhold til dollaren såpass kraftig endret, at Nintendo (og andre) ikke lengre kan komme unna med en såpass kraftig "euro-skatt". Jeg tror derfor 3500 er maksimum, men at 3000 er mest sannsynlig, og at også 2500 er en mulighet.

 

Konsollen er en del kraftigere enn PS360, men om den ikke lykkes med å riste av seg stempelet som den har blant mange som "en 360 med en tablet", så vil det bli vanskelig for Nintendo å forsvare å selge den for en mye høyere pris. Samtidig kan ikke prisen være lik heller, for det vil styrke et slikt inntrykk. Jeg tror derfor noe høyere enn konkurrentene, men ikke så høyt at den prises ut av markedet. 3000 er slik et godt område.

 

Flere enn meg som syns ps3 har fått de dårligste spillene til nå, sammenlignet med ps1 og ps2? Er vel en av grunnene til at jeg ikke har skaffet meg ps3 enda, men blir kanskje kjøp bare fordi nye ssx kommer ut snart. Da blir jeg nok å skaffe meg uncharted serien også, da dette er det eneste ps3 har av kvalitetsspill som ikke finnes på pc også. Hørt endel bra om MGS serien også, men har ikke spilt det siden det første mesterverket til ps1. Kan vel også ta nytte av playstation store, og kjøpe meg crash bandicoot spillene, samt tomb raider 1-4. Kan man forresten spille gamle ps1-2 spill på den nye ps3 slim nå? Hørt rykter om at det ikke lenger var mulig, bare på den aller første ps3-en.

 

Det er ingen tvil om at PS3 som etterfølger etter PS1 og PS2 i det store og det hele er en skuffelse, men den har likevel mye bra. Dog er det nok ikke lengre like nødvendig å eie en om en enten har en bra gaming PC eller en 360, men om en vil ha med seg alt det beste, så bør en jo ha alle konsollene, inkludert PS3 som tross alt har en del riktig gode eksklusiver. MGS4, Uncharted-serien, 3D Dot Game Heroes, Yakuza 3-4, Demon Souls og Little Big Planet er vel de jeg ville trukket frem.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at PS3 som etterfølger etter PS1 og PS2 i det store og det hele er en skuffelse, men den har likevel mye bra. Dog er det nok ikke lengre like nødvendig å eie en om en enten har en bra gaming PC eller en 360, men om en vil ha med seg alt det beste, så bør en jo ha alle konsollene, inkludert PS3 som tross alt har en del riktig gode eksklusiver. MGS4, Uncharted-serien, 3D Dot Game Heroes, Yakuza 3-4, Demon Souls og Little Big Planet er vel de jeg ville trukket frem.

 

Ja det måtte et spill som ssx til å få meg til å kjøpe ps3:D Har en gamingpc til pc-spill så har egentlig ikke behov for en konsoll, men like greit å kjøpe gamle playstation klassikere når jeg skaffer meg en ps3. Kommer nok bare til å spille ssx og crash bandicoot:D Greit å ha blueray på lur også da. Egentlig vanskelig å fatte hvor mange utrolige spill man hadde til psx, det var tider det. The golden days of gaming!

Endret av paithlezz
Lenke til kommentar

PS1 er en av de beste konsollene noensinne, så en kan ikke forvente at alt skal måle seg med den :) Min favoritt sony-konsoll by far.

 

SSX kommer vel forøvrig til 360 også? I så fall understreker det bare ditt eget poeng, da du like gjerne kunne skaffet den konsollen. (Dog, da hadde du ikke fått gamle ps1-klassikere eller bluray).

Lenke til kommentar

PS1 er en av de beste konsollene noensinne, så en kan ikke forvente at alt skal måle seg med den :) Min favoritt sony-konsoll by far.

 

SSX kommer vel forøvrig til 360 også? I så fall understreker det bare ditt eget poeng, da du like gjerne kunne skaffet den konsollen. (Dog, da hadde du ikke fått gamle ps1-klassikere eller bluray).

 

Enig med det om at psone var, og kommer nok til å bli, den beste konsollen med de beste spillene. Xbox 360 blir ikke aktuelt, da jeg aldri har eid en xbox og jeg mister muligheten til å mimre tilbake til 90-tallet med psx klassikere:) Husker jeg hørte noen veldig troverdige rykter om at ssx også kom til 360 OG PC, men det skjedde ikke, til pc altså. Vet ikke om det kommer til xbox 360. Men ps3 er uansett så billig nå, så selv om den ikke kommer til å bli slitt med det første er det ikke noe å tape på å kjøpe den:D

Lenke til kommentar

Dette er hva en kaller for nostalgi det her gutter....synes PS3 idag har noen utrolige spill jeg. Spill en bare kunne drømme om tidligere på en konsoll....

 

Om jeg skulle tenkt slik som dere så hadde Amiga 500 vært den beste maskinen noen sinne, men det er jo ikke det ;)

 

Du har jo et poeng, nostalgi er kos, men tror vi begge mener dette saklig. psone hadde jo mer enn bra nok grafikk til å gjøre ting spillbart, selv i dag. Jeg skal ikke si at du tar feil med det du sier om at ps3 har mange utrolige spill, for da liker jeg å tro at jeg hadde hatt en ps3 for lenge siden:) Har jo såklart fått med meg uncharted serien, som et av varemerkene til ps3 nå.

Lenke til kommentar

Snes er den beste konsollen noensinne, fordi den har de beste spillene. Kvalitet i spill er mer enn det en kan oppnå med kraftige maskiner :)

 

Mine favorittkonsoller er forøvrig rangert slik:

1. Snes

2. Nes

3. Wii

4. PS1

5. PS2

 

- ergo hverken 360 eller ps3 på topp 5. Det er dog ikke først og fremst et spørsmål om nostalgi, men om hvilke spill en foretrekker, og for meg kommer de eldre konsollene åpenbart godt ut av det fordi jeg er glad i 2D-spill, presise kontroller og utfordring, og har mindre fokus på historie, filmatiske opplevelser, samt generelt ikke er så glad i hverken shootere i seg selv, eller den hollywood-looken som preget mange av dagens største spill.

Lenke til kommentar

Jeg kommer aldri til å glemme hele stemninga rundt første playstaion, playstation magazine var noe jeg kjøpte ofte. Genialt med demoene som fulgte med, nyheter om spill, hints etc. Det var en tid en kunne spille timesvis med kompiser, og på singleplayerspill var det nesten like morsomt å se på når andre spilte, som å spille selv. Husker det var så fasinerende å utforske verden med tomb raider spillene, og møte ville dyr og løse gåter og skatter osv. En av grunnene til at jeg skal prøve uncharted serien med en gang jeg får ps3. Liker slike spill. Og det kunne faktisk ta flere måneder å gå igjennom et tomb raider spill. Begynte nesten å gråte når jeg søkte opp "tomb raider theme" på youtube og hørte sangen, og leste kommentarene der mange følte det samme som meg. Bruker jevnlig å sette på sangen for å mimre tilbake til barndommen, med alle gode disney filmene, de første pc spillene for min egen del, osv:D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aiai, det lyser av at dere er litt eldre enn meg her altså. :p NES husker jeg så vidt, og det kun fordi en kompis av meg fikk den av Onkelen sin. Husker vi spilte Duck Hunt og Super Mario Bros. på den.

 

PS1 eide jeg heller ikke selv, men spilte på det hos kompiser på barneskolen. Det skal jeg være enig i var en digg konsoll. Mange timer der vi satt med MGS, Tekken, Crash Bandicoot, og spesielt Spyro 1 & 2 som jeg elsker den dag i dag. :love:

 

Den første konsollen jeg eide selv var Nintendo64, tror jeg fikk den i bursdagsgave i 98. Også den konsollen jeg har flest og best minner fra. Banjo-Kazooie/Tooie, Mario Party (1), Super Mario 64, Mario Kart, Lylatwars/StarFox64, 1080 Snowboarding, Rayman 2, Pokèmon Stadium 1 & 2, Goldeneye og selvfølgelig Zelda: OoT og Zelda: MM. Ahh, det var mange gledelige dager med spilling det. :love:

 

Så ble det deretter en PS2 på meg som for alvor dro meg inn i spillverdenen med et stort utvalg spill og mange flere spillkjøp. Og også flere "seriøse"/voksne spill (veldig løst uttrykk, kanskje ikke helt riktig). Dog var kanskje ikke enkeltopplevlsene like store som tidligere, men det ble flere av dem. Og PS2 kontrolleren var like utslitt som N64 kontrolleren da vi kom til denne generasjonen. >_<

 

Fra PS2 synes jeg det ble en naturlig overgang til PS3, som forøvrig var den første konsollen jeg kjøpte for egne penger. Og med nok av egne penger å bruke så gikk også spillkjøpet til himmels og har gjort at PS3 er den jeg har flest spill til (kansje bare overgått av PC). Jeg er også enig med LarZen i at denne generasjonen har kjempemange gode spill. Langt flere gode spill enn før, men også flere dårlige, da totalt antall spill er mye høyere nå enn før. Og i motsetning til taterfyrings så forguder jeg spill med en god historie. Er det to ting jeg ser etter i spill så er det en god historie og samlemani (lukter jeg RPG-fan lang vei kanskje? :p )

 

men om hvilke spill en foretrekker, og for meg kommer de eldre konsollene åpenbart godt ut av det fordi jeg er glad i 2D-spill, presise kontroller og utfordring, og har mindre fokus på historie, filmatiske opplevelser, samt generelt ikke er så glad i hverken shootere i seg selv, eller den hollywood-looken som preget mange av dagens største spill.

Tja, kan du ikke egentlig legge nostalgi litt til grunn der også? Det var den typen spill du vokste opp med, ergo liker du det best. Kan man ikke se det slik også?

 

Forøvrig synes jeg det blir feil å sammenligne konsollene på den måten, da spillverdenen ble en helt annen fra NES/SNES til PS1/N64, og fra PS1/N64 til PS2/Xbox, og derfra til PS3/Xbox360. Ja faktisk er forandringen stor bare fra PS360 anno 2006 til PS360 anno 2012. Kanskje har den største endringen kommet fra starten av denne generasjonen og til nå. Spill har gått fra å være en liten subkultur, til å bli litt mere akseptert, og har siden 2006 tatt spranget til å bli allemannseie, i likehet med film.

 

Som konsekvens av det stilles det også mye høyere krav til spill i dag. Man kan kanskje si det var enklere å lage gode spill før. Utvalget var mindre, det gikk lengre mellom hvert spill og konkurransen var mindre fra spill til spill. Og kanskje aller viktigst, mulighetene for hva som kunne gjøres var ikke like store.

 

I dag er det nesten bare fantasien som setter grenser for hva som kan gjøres i spill. Det gjør også at det er mange flere ting som skal funke for at et spill skal bli bra, fallgropene er mange flere, og det skal ikke like mye til for at et spill går fra bra til middelmådig. I tillegg så er det langt flere spill på markedet, noe som fører til at det blir mange likheter mellom spillene, og vi ser ofte det samme igjen i flere spill. Der det før ofte var store forskjeller mellom spillene, har nå gapene blitt tettet og variasjonen fra spill til spill blitt mindre. Faktisk så små at klare sjangerdefinisjoner snart er avleggs (noe jeg selv også håper).

 

At økonomisk trange tider gjør det skummelt og mindre attraktivt å prøve på nye ting er heller ikke en fordel for variasjonen.

 

Ja, det er da kort sagt grunnen til at jeg synes det blir feil å sammenligne konsoller på tvers av generasjoner på den måten. Spesielt hvis du skal unngå å ta nostalgi med i bildet. Hvis man må sammenligne så synes jeg det bør være mellom konsoller fra samme generasjon.

 

Selv skal jeg bare si at jeg har kost meg enormt med alle konsollene jeg har spilt på. Og alle har de sine gode sider. :)

Lenke til kommentar

 

Tja, kan du ikke egentlig legge nostalgi litt til grunn der også? Det var den typen spill du vokste opp med, ergo liker du det best. Kan man ikke se det slik også?

 

Forøvrig synes jeg det blir feil å sammenligne konsollene på den måten, da spillverdenen ble en helt annen fra NES/SNES til PS1/N64, og fra PS1/N64 til PS2/Xbox, og derfra til PS3/Xbox360.

 

Ja, det er da kort sagt grunnen til at jeg synes det blir feil å sammenligne konsoller på tvers av generasjoner på den måten. Spesielt hvis du skal unngå å ta nostalgi med i bildet. Hvis man må sammenligne så synes jeg det bør være mellom konsoller fra samme generasjon.

 

Selv skal jeg bare si at jeg har kost meg enormt med alle konsollene jeg har spilt på. Og alle har de sine gode sider. :)

 

Man kan sikkert alltid ta litt "nostalgi" med i bildet, for hva man vokser opp med former åpenbart smaken en har. Men bakgrunnen for mitt valg er at jeg fremdeles synes de beste spillene til feks Nes og Snes er bedre enn de beste til dagens konsoller, og sannsynligvis enda bruker mer tid på å spille slike spill enn moderne (en av grunnene til at jeg elsker Wii og DS - hvor utvalget spill av den typen er større). For å ta et eksempel, så fikk jeg endelig oppgradert til en 360 Slim for litt over en uke siden etter at den gamle 360-en min hadde hatt problemer med å lese plater en stund. Til tross for at jeg har uferdige kopier av spill som Halo Reach, Gears 3, Mirrors Edge, Fable 3, Vanquish, Darksiders og mye mer liggende, så har hele min 360 tid denne uken gått med på å spille Street Fighter og Shadow Complex - to spill med sine røtter i 16-bitsalderen. Så selv om det åpenbart er hvilke spill man vokste opp med som former hvilke spill man liker, så er det en forskjell på dét - og på å faktisk ha et nostalgisk forhold til ting som egentlig holder lav kvalitet, men som man mener å huske var bra fordi man spilte spillene som liten. Kort sagt, så mener jeg man må skille mellom nostalgi på den ene siden, som dreier seg om å tro at ting man ikke har spilt på år og dag holder meget høy kvalitet, og smak på den andre siden, som dreier seg om hva man liker - uavhengig av når det kom ut. Feks mistenker jeg at alle som har veldig sansen for N64 snakker ut ifra nostalgi - og fort ville fått sine oppfatninger knust om de faktisk gikk tilbake og spilte på konsollen (som har noe få briliante, men et flertall høyst middelmådige spill etter min mening).

 

Uansett, hovedpoegnet ditt er at man ikke kan vurdere ulike konsoller opp mot hverandre. Dette er jeg enig i. Det var nettopp derfor jeg valgte å gi en subjektiv rangering av mine 5 favorittkonsoller.

Lenke til kommentar

Nå i 2012 føler jeg at SNES-spill holder seg utrolig bra og mer tidløse enn de mest populære spillene på PS1 som klart har blitt overgått både grafikkmessig og gameplaymessig.

 

Spill som Super Mario World, Super Metroid, Zelda: ALttP og Chrono Trigger har fortsatt ikke blitt overgått, selv nesten 20 år etter. Men kan ikke si det samme om definerende spill som Gran Turismo, Wipeout, Resident Evil og Tomb Raider. De sistnevnte spillene føles langt mer utdatert til tross for at de er en generasjon nyere. De var revolusjonerende, men jeg vil neppe spille de på nytt med mindre det er snakk om remakes med betydelige forbedringer.

 

 

LinkToThePastRainingScreenshot.jpg

Super-Mario-World.jpg

chronotrigger_3.jpg

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Det er da helt naturlig at SNES spill holder seg bedre enn tidlige 3D spill som de en finner på PS1. 3D spillene har hatt en enorm utvikling, mens 2D spillene nesten har stått på stedet hvil.

 

Når er det sagt vil jeg si at det også på 2D fronten har kommet forbedringer. En ting er grafikken, som Samaritan viser med sine eksempler, men også kontrollen har blitt en del hakk mer responsiv og variert i nyere 2D spill. Så jeg føler helt klart at det er skjedd forbedringer også når det gjelder 2D spill, i mange tilfeller så store forbedringer at det kan være vanskelig å gå tilbake til de gamle spillene.

 

Jeg synes nå heller ikke at PS1 spill nødvendigvis er så mye mer utdaterte en SNES spill, hverken når det gjelder grafikk eller gameplay. Grafikk er helt subjektiv, og PS1 spill har sin egenart akkurat som SNES spill. At det på gameplayfronten er et større hopp fra PS1 til PS3 enn det er fra SNES til Xbox-live(osv. osv.) skal jeg ikke fullstendig benekte, men problemene er mange av de samme, mindre responsiv kontroll sammen med færre muligheter til å påvirke din egen spillfigur, fiender og omgivelser. Både på PS1 og SNES handler det mye om at en må vende seg til å tenke på en annen måte enn i nye spill pga. begrensningene til konsollene.

 

Det er dessuten litt urettferdig og sammenligne Mario og Chrono Trigger med RE og GT. Både GT og RE er spill som krever nokså avanserte kontroll og gameplay mekanismer, så da er det mer naturlig å sammenligne Mario med f.eks. Rayman eller Crash Bandicoot, og da synes ikke jeg Mario kommer noe særlig bedre ut av det. Så kan vi heller sammenligne Resident evil med et lignende SNES spill, ja la oss Clock Tower, og da pluttselig er det kanskje PS1 spillet som tross alt har holdt seg best.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Man kan sikkert alltid ta litt "nostalgi" med i bildet, for hva man vokser opp med former åpenbart smaken en har. Men bakgrunnen for mitt valg er at jeg fremdeles synes de beste spillene til feks Nes og Snes er bedre enn de beste til dagens konsoller, og sannsynligvis enda bruker mer tid på å spille slike spill enn moderne (en av grunnene til at jeg elsker Wii og DS - hvor utvalget spill av den typen er større).

....

Så selv om det åpenbart er hvilke spill man vokste opp med som former hvilke spill man liker, så er det en forskjell på dét - og på å faktisk ha et nostalgisk forhold til ting som egentlig holder lav kvalitet, men som man mener å huske var bra fordi man spilte spillene som liten. Kort sagt, så mener jeg man må skille mellom nostalgi på den ene siden, som dreier seg om å tro at ting man ikke har spilt på år og dag holder meget høy kvalitet, og smak på den andre siden, som dreier seg om hva man liker - uavhengig av når det kom ut. Feks mistenker jeg at alle som har veldig sansen for N64 snakker ut ifra nostalgi - og fort ville fått sine oppfatninger knust om de faktisk gikk tilbake og spilte på konsollen (som har noe få briliante, men et flertall høyst middelmådige spill etter min mening).

 

Uansett, hovedpoegnet ditt er at man ikke kan vurdere ulike konsoller opp mot hverandre. Dette er jeg enig i. Det var nettopp derfor jeg valgte å gi en subjektiv rangering av mine 5 favorittkonsoller.

Jeg ser hva du mener, men tror det er akkurat den skillnaden jeg ikke velger å gjøre, da jeg mener smaken er så farget av "nostalgi" (opplevelser er kanskje et mer beskrivende ord). Hva man synes er best av spill i samme "sjanger" har også mye med hvilke spill man spilte først.

 

Og hva man synes har god kvalitet eller ikke har veldig mye med smaken å gjøre, som igjen er preget av tidligere opplevelser. Slik som du hevder at de som liker N64 snakker ut fra nostalgi, og at spillene har lav kvalitet, noe jeg er sterkt uenig i. Jeg spiller fremdeles alle spillene jeg hadde til N64, og selv om jeg skal si meg enig i at mange elementer gjøres bedre i nyere spill, så synes jeg fremdeles N64-spillene er bedre enn alle sine moderne etterfølgere. Mario spillene gikk nedover etter det, Goldeneye er fremdeles en klassiker, og etter min mening er det ingen Zelda spill bedre enn OoT og Majora's Mask.

 

Så jeg er egentlig litt enig med deg, jeg er bare ikke enig i at det er helt riktig å trekke en så klar skilnad mellom nostalgi og smak.

 

Jeg er også fullstendig klar over at du presenterte din subjektive mening. Jeg ser alle ytringer her som subjektive. Etter mitt syn eksisterer ikke begrepet objektivitet i realiteten. Eneste området du kan snakke om objektivitet er i relativ forstand, målt opp mot en subjektiv mening. Noe kan være objektivt i forhold til noe subjektivt, men objektivitet finnes ikke. Det er dog en diskusjon for filosofi delen av forumet.

Lenke til kommentar

Og ryktene skal ha det til at Wii U blir mellom tre og fem ganger så kraftig som en 360. Jeg ville egentlig trodd at den neste Xboxen da ble mer enn seks ganger kraftigere, men det kommer vel også an på når den kommer ut. Dev kitsene har vistnok blitt sendt ut nå, så er uansett begrenset hvor mye kraftigere enn Wii U den kan være.

Lenke til kommentar

Og ryktene skal ha det til at Wii U blir mellom tre og fem ganger så kraftig som en 360. Jeg ville egentlig trodd at den neste Xboxen da ble mer enn seks ganger kraftigere, men det kommer vel også an på når den kommer ut. Dev kitsene har vistnok blitt sendt ut nå, så er uansett begrenset hvor mye kraftigere enn Wii U den kan være.

 

 

In real terms, the Xbox 720's raw graphics processing power is expected to be six times that of the Xbox 360 and will yield 20-percent greater performance than Nintendo's forthcoming console, the Wii U.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...