Gå til innhold

konsollkaféen, Diskusjon rundt konsollene!

MindTooth

Anbefalte innlegg

Jeg er godt voksen og har gode barndomsminner fra c64 og PC. Jeg synes spillene i dag er bedre enn før, selv de umulig kan ha samme impact som f.eks Doom i sin tid rett og slett fordi Doom var første 3D fps for de fleste. Jeg synes ikke anmelderne er veldig snille med Nintendo-spill. Alle spillene er store produksjoner som det er lagt mye penger og prestisje i. SMG2 er en helt ekstrem maktdemonstrasjon innen sin sjanger, og får toppscore. Andre store titler (DK) får ganske høy score, men er ikke det fortjent?...blabla

Ok brah...ser ikke helt hvorfor du skriver dette som et svar til meg da jeg aldri har sagt noe om at anmeldere er snille mot Nintendospill heller at Wii-moten bør droppes.

Sorry. Brukte vel anledningen til å lufte noen tanker uten at det hadde noe med ditt innlegg å gjøre. Enig i at det er katastrofalt lite 3-parts spill til Wii. Problemet med svak hardware er ikke bare lav oppløsning på skjermen, men at 3-parts utviklere skygger banen. Det tror jeg ikke Nintendo kan ha forutsett fullt ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget mitt er bare at Nintendo ofte slipper unna med mye rart, og har til dels fått et ufortjent godt rykte når det nyskapende konsepter og spill, imotsetning til Sony og MS som knapt nok kan gi ut noenting uten at de hermer eller er kjedelige kapitalister.

At Wii i det hele tatt ikke er skutt i sammen fra alle hold inkludert fra sine egne fans er egentlig ganske utrolig. Selv ikke "lojaliteten" til den mest trangssynte Sony-fanboy hadde overlevd 3 år med spilltørke og så og si null satsning på nye spillserier, samt neglisjering av ideen som liksom skulle gjøre opp for å bruke masse penger på en ellers uttdatert maskin.

Så det du egentlig mente ovenfor var at Nintendo bør kritiseres for å slippe for få spill ment for kjernespillere til Wii? Til det vil jeg si at Nintendo ALDRI før har finansiert så mange kjernespill som de har gjort til Wii. En ufullstendig liste:

Super Mario Galaxy

Super Mario Galaxy 2

New Super Mario Bros Wii

Donkey Kong Country Returns

Kirbys Epic Yarn

Kirby Wii (kommer senere i år)

Mario Kart Wii

Wario Land: The Shake Dimension

Super Paper Mario

The Legend of Zelda: Twilight Princess

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Metroid Prime 3

Metroid Other M

Punch Out!

Sin & Punishment 2

Disaster: Day of Crisis

Another Code R

Xenoblade (kommer i september)

The Last Story (kommer senere i år eller neste år)

Super Smash Bros Brawl

Fire Emblem: Radiant Dawn

Excitetruck

Excitebots

I tillegg til dette har vi spill som ikke er kommet til vesten, spill som er delvis finansiert av Nintendo, og sikkert en god del mer som kan interesse en kjernespiller (av tredjepartsutviklede spill er der imidlertid svært lite - men det kan umulig være bare Nintendo sin skyld). Alt på denne listen er ikke like gode spill, men poenget er at Nintendo - til tross for hva uinformerte fanboys måtte tro - faktisk har finansiert et betydelig større antall kjernespill til Wii enn hva folk gir dem cred for. Og det verste er at Nintendo, helt stikk i strid med hva du skriver, faktisk ikke slipper unna med noe. Skriv 'Nintendo is' i google, og det andre alternativet du får opp er Nintendo is doomed. Artiklene om at Nintendo er lazy, doomed, konvervative, hat-verdige osv kommer ut nesten hver uke, og at du ikke har sett det viser bare at du ikke følger denne industrien overhodet.

Microsoft og Sony spesielt fikk kritikk for å kopiere Nintendos påfunn uten å bringe så mye nytt selv. For Sony sin del er den kritikken definitivt berettiget, men Microsoft har vel vist at de har turd å gå litt egne veier - dog kanskje ikke de veiene den dedikerte spillpressen skulle ønske. Nintendo kommer til å få akkurat samme kritikk når de adopterer en kopi av xbox live på café og når de endelig innser at HD Visuals er viktig - en kritikk som forøvrig er reist flere steder allerede (nå innser de plutselig at grafikk er viktig lolz).

Som alle andre så fortjener Nintendo kritikk for sine feil. Behandlingen av 3DS launchen har vært pinlig, og deres forhold til andre utviklere er - uavhengig av hvor man plasseres skylden - helt latterlig. Det du skriver er imidlertid ikke bare en tragisk trangsynt mening - det er dessverre også direkte feil.

Edit: Og jeg oppfordrer deg også til å være enda mer konkret. Hva bør Nintendo kritiseres for? Hvem er det som unngår å kritisere de? Hva burde vi ikke godtatt? Hvem burde ikke godtatt osv. Jeg tror du har en tapt sak, men om du mener det du skriver, så er jeg selvsagt villig til å lese argumentasjonen din og vurdere den på de premissene du gir.

Edit 2: Nye spillserier fra Nintendo på Wii:

Wii-linjen

Endless Ocean

The Last Story

Xenoblade

Disaster

Pluss at vi har fått serier som nesten er å regne for nye som Excite og Punch Out da de ikke har vært i bruk på 15 år. Det er kanskje ikke de seriene du og jeg helst ville ha sett, men de finnes. Når det er sagt er jeg selvsagt hundre prosent tilhenger av at Nintendo fortsetter å utvide sin portefølje av sterke serier, men samtidig kan man ikke forvente at de ikke bruker Mario, Pokemon osv når man ser på de tallene disse seriene leverer. Og viktigere enn nye maskotter er kreativt gameplay, og det har Nintendo levert masse av denne generasjonen. Ville Kirbys Epic Yarn vært et bedre spill om ikke Nintendo hadde puttet inn Kirby der i tolvte time? Nei, men det ville tilfredstilt ditt krav til "nye serier" - og det understreker at det vi først og fremst bør kreve av Nintendo (og Sony, MS) er at de gir oss nytt gameplay, ikke nye avaterer.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Altså, jeg må såklart bare skrive og ytre mitt inntrykk, men jeg ser ingen feil i det jeg skriver. Kanskje du mener jeg tar feil, men jeg har opplevd nok av ganger det jeg prater om til at jeg føler det er sant.

Jeg synes dessuten du illustrerer poenget mitt godt jeg når du over en liste over Wii spill relativt kjapt på ned på spill som blir sett på som nokså gjennomsnittlige, og at du knapt nok kan nevne en eneste helt nye serie, desto mindre en serie noen faktisk bryr seg om.

Men igjen, jeg er ikke fullt så negativ ovenfor Wii eller Nintendo som det kanskje virker som, men mener fortsatt ganske klart Wii er en spillmessig flopp, som først og fremst har ført til mye gryn i lommene til Nintendo (noe som er bra), også får vi bare håpe at Nintendo bruker denne suksessen neste generasjon til å i større grad skaffe seg 3d.partsstøtte og komme med nye spennende konsepter og spillserier. Det håper ihvertfall jeg.

PS: @ Philber Desanex: Ikke noe problem, sorry hvis jeg var litt krass. ;)

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Altså, jeg må såklart bare skrive og ytre mitt inntrykk, men jeg ser ingen faktafeil i det jeg skriver. Kanskje du mener jeg tar feil, men jeg har opplevd nok av ganger det jeg prater om til at jeg føler det er sant.

Noen kommentarer. Du tar feil når du skriver at

Poenget mitt er bare at Nintendo ofte slipper unna med mye rart, og har til dels fått et ufortjent godt rykte når det nyskapende konsepter og spill, imotsetning til Sony og MS som knapt nok kan gi ut noenting uten at de hermer eller er kjedelige kapitalister.

For fakta er at Nintendo ikke slipper unna med noe som helst. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ta meg bryet med å søke opp kilder, men du virker jo som du kjenner industrien så dårlig at det faktisk er nødvendig.

Kilde 1

Kilde 2

Kilde 3

Kilde 4

Alt dette var noe jeg fant på ca ett minutts søking, og jeg kunne ramset opp hundrevis av slike artikler om jeg hadde giddet. Ergo tar du feil, Nintendo får gjennomgå stadig vekk for både det de gjør feil (som online) og det de gjør rett (som fokus på gameplay over grafikk). Så for å oppsummere: Du kan gjerne mene at Nintendo ikke har tilfredsstilt dine personlige behov med Wii - og ingen vil ha noe problemer med det - men å skrive at "Nintendo ofte slipper unna med mye rart, og har til dels fått et ufortjent godt rykte når det nyskapende konsepter og spill" er ganske enkelt ikke riktig - noe et enkelt internettsøk bekrefter.

Jeg synes dessuten du illustrer poenget mitt godt jeg når du over en liste over Wii spill relativt kjapt på ned på spill som blir sett på som nokså gjennomsnittlige/middelmådige, og at du knapt nok kan nevne en eneste helt nye serie, desto mindre en serie noen faktisk bryr seg om.

At de spillene jeg nevnte er middelmådige er din personlige mening (og, vil jeg tro, i strid med hva de fleste andre ville hevde). Poenget var uansett at Nintendo har brukt en masse ressurser på å utvikle kjernespill til Wii - og mye mer enn de har brukt på feks såkalte casualsspill. Og jeg nevnte en del nye serier, at du ikke bryr deg om de er selvsagt helt greit, men salgstall tyder på at ihvertfall en del folk gjør det. Og jeg ga sist også en slags forklaring på hvorfor nye serier ikke egentlig er så viktig. Ville Uncharted 2 vært et dårligere spill om det hadde blitt kalt Syphoon Filter 20? Selvsagt ikke, men det blir ikke kalt det fordi den serien ikke har noen verdi lengre. Hos Nintendo er det omvendt, men det betyr ikke at Nintendo ikke kommer med nye konsepter. Super Mario Galaxy burde være bevis nok på det.

Edit:

Problemet til Nintendo har alltid vært at de lager konsoll med tanke på sine førstepartstitler mens de gir blanke i tredjepartsutviklerne.

Dette er grovt sett riktig, og Nintendo sin største utfordring er definitivt tredjepartsstøtte, noe som også ble godt illustrert i går av måten Konami behandler MGS3D på.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Dette er grovt sett riktig, og Nintendo sin største utfordring er definitivt tredjepartsstøtte, noe som også ble godt illustrert i går av måten Konami behandler MGS3D på.

Ryktene sier at neste Wii skal være grei å forholde seg til for 3-parts utviklere. Det blir i alle fall en stor mental omstilling for mange når Nintendo sannsynligvis vil tilby den råeste grafikkytelsen.

Lenke til kommentar

Ryktene sier at neste Wii skal være grei å forholde seg til for 3-parts utviklere. Det blir i alle fall en stor mental omstilling for mange når Nintendo sannsynligvis vil tilby den råeste grafikkytelsen.

Så godt som alle håper at dette er riktig, men det går også rykter om at tredjepartsutviklere ikke er spesielt begeistret over Café, rett og slett fordi den er laget av Nintendo, og heller velger å vente på PS4 og Xbox 3. Alt er uansett rykter på dette tidspunktet, men vi kan minnes N64 som var den kraftigste konsollen - den fikk ingen tredjepartsstøtte, og gamecube var sterkere enn PS2 men fikk likeve elendige porter et halvt år senere - om de var så heldige å få porter i det hele tatt. Så jeg er egentlig ganske negativ til at Nintendo klarer å få noe særlig støtte, til tross for at den mest sannsynlig vil være ca fem ganger kraftigere enn PS360. Blir uansett spennende!

Lenke til kommentar

For fakta er at Nintendo ikke slipper unna med noe som helst. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ta meg bryet med å søke opp kilder, men du virker jo som du kjenner industrien så dårlig at det faktisk er nødvendig... yadda yadda...

Okay, i en diskusjon som opprinnelig gikk ut på om det finnes Nintendo fanboys kan det hende jeg har rotet meg bort...

At de spillene jeg nevnte er middelmådige er din personlige mening (og, vil jeg tro, i strid med hva de fleste andre ville hevde). Poenget var uanse...yadda yadda yadda...

Okay, la oss kun bruke gjennomsnittlig da. Altså, ikke nødvendigvis dårlige spill i det hele tatt, men spill som kommer og går uten at folk flest bryr seg. Her mener jeg å ha "faktaene" på min side også hvis det finnes noe slikt, da mange av spillene du nevner ligger på nokså gjennomsnittlige 70-80 på metacritics (tatt i betrakning karakterinflasjonen som er). Uansett står Argumentet mitt fortsatt. Nintendo har satset for dårlig på Wii og har ikke greid å gi ut noe nevneverdig spill som ikke allerede hadde en fanbase fra før av. Her trenger vi kun å se til medieverdagen der nyheter om Wii er en mangelvare og drukner i nyheter om uttallige spill til PS3/360. Selv om Nintendo med Wii riktignok har gjort det ekstra vanskelig for seg selv ved gjøre det umulig med multiplattform. Nintendo har derimot vært flinke med plattformspill på Wii, men ellers har altså ikke konsollen et stort eller bredt nok utvalg.

Jeg synes dessuten det er en nokså destruktiv tankegang å nærmest hinte til at vi ikke trenger utbytte av figurer, spillverdener, historier osv. så lenge hjernedøde fans fortsatt sluker det gamle agnet. Riktignok er ideer og gameplay det viktigste, men spill handler om mer enn det, og å hele tiden tvinge utviklere til gjenbruk av design og rammevilkår vil føre til en veldig stillestående og ensrettet industri. Du får det jo nesten til å høres ut som om det er negativt at Sony ikke har greid å melke videre på f.eks. symphon filter. Noe som etter min mening blir veldig feil. Jeg er ihvertfall veldig glad for at jeg heller spiller uncharted framfor syphon filter 10. Ikke dermed sagt at jeg mener at Nintendo bør droppe Mario eller Zelda, men noe attåt av samme utviklingsskala hadde vært et friskt pust.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at Wii har færre skikkelige blockbusters enn de andre. Sånn sett henger jeg med på hva du skriver. Du mister meg når du snakker om at Nintendo svikter publikum, slipper unna kritikk etc.

Det som mangler på Wii er store filmaktige titler, som streber etter "virtual reality". Crysis, LA noire. Red dead redemption etc. Dette har med HW å gjøre tror jeg.

Endret av Philber Desanex
Lenke til kommentar

Du mister meg når du snakker om at Nintendo svikter publikum, slipper unna kritikk etc.

Slik jeg ser det har Nintendo på mange måter sviktet publikum ja. ihvertfall det publikumet som forventet en konsoll med et variert spillutvalg, god 3.partsstøtte og ikke minst en god utnyttelse av Wiimoten. Sistenevnte var tross alt Wii-en sitt store salgsargument, men har aldri kommet seg over gimmickkneika sett bortifra noen hederlige unntak ( Metroid Prime 3 er min favoritt). Det er alt for dårlig når konsollen ellers henger igjen i 2001 og er like dyr som 360.

Har Nintendo sluppet unna kritikk...vel kanskje ikke, men det skulle jo bare mangle av overnevnte grunner. Mange fans er ihvertfall trofaste fortsatt, noe jeg synes er veldig rart med tanke på hvor lite oppmerksomhet Nintendo har gitt til Wii.

Samtidig hater jeg på ingen måter Wii. Det er en liten håndfull spill jeg elsker på Wii. Grunnen til at jeg kommer med kritikk er pga. den skuffelsen jeg alltid sitter igjen med hver gang jeg er i en spillbutikk og kun ser overprisa lavbudsjettspill eller når jeg kikker på internettsider og ikke finner en eneste nyhet eller anmeldelse av et nytt Wiispill. For det er jo på ingen måter slik at jeg ikke ønsker å spille på Wii, snarere tvert imot, men det finnes jo så lite og både kjøpe og glede seg til. Spill av samme skala som Zelda burde ihvertfall komme ut et par ganger i året, men slik det er nå er vi heldige om det i det hele tatt kommer et slikt spill hver 2. år. Noe som er særlig synd når en tenker på hvor fantastiske Nintendo er til å lage gjennomførte spillopplevelser.

Lenke til kommentar

Okay, i en diskusjon som opprinnelig gikk ut på om det finnes Nintendo fanboys kan det hende jeg har rotet meg bort...

En ting er hva diskusjonen opprinelig handlet om - en annen ting er alt det du hevdet underveis. Jeg vil bare si: Selvsagt finnes det Nintendo-fanboys. Jeg har aldri sagt noe annet, det jeg sa var at jeg sjelden ser (andre) Nintendo-fanboys, og at jeg opplever det som feks mye vanligere å treffe på Sony-fanboys. Men selvsagt finnes det, det har ingen noensinne argumentert mot.

Det er absolutt ingen her inne - meg inkludert - som ser noe galt i at DU er skuffet over hva Nintendo har levert på Wii. Det er helt subjektivt - og det skulle bare mangle at ikke du fikk lov å mene dette. Det du imidlertid hevdet var at alle som ikke er enige med deg i at Nintendo har skuffet på Wii er håpløse Nintendo-fanboys som forsvarer Nintendo uansett, og dette er, som min liste med spill Nintendo har finansiert for sitt kjernepublikum skulle vise, rett og slett feil. Med andre ord: Du gjør den logiske feilslutningen å tro at en høyst subjektiv opplevelse nødvendigvis er allmenngyldig - og hevder at alle som er uenig med deg er virkelighetsfornektere, kort sagt, fanboys. Og det er det som ikke er greit, og som gjør at jeg gidder å argumentere mot deg.

Selv så synes jeg Wii er den tredje beste Nintendo-konsollen, og at Nintendo etter to generasjoner med middelmådighet endelig var tilbake på topp (høyst subjektiv mening også det). Så jeg er en så gigantisk fanboy at jeg synes gamecube og N64 var ganske middelmådig, men Wii var veldig bra. For Nintendo-titler altså.

Så poenget er egentlig: Vær gjerne skuffet over det Nintendo har levert på Wii - men ikke si at alle som mener noe annet enn deg er MÅ være fanboys. For det er ganske enkelt ikke sant.

Lenke til kommentar

Byttelåner noen spill med en på jobb. Han gikkk gjennom achievementlista mi og lånte meg alle spillene han hadde som jeg ikke hadde.

50 Cent: Blood on the Sand

Lost Planet 2

Skate 3

Eragon

MIdnight Club: Los Angeles

Bayonetta

UFC 2009: Undisputed

Ghost Recon 2

Fracture

Condemned 2

Leisure Suit Larry: Box Office Bust

Pirates of the Caribbean: At Worlds End

WHeelman

Mercenaries 2

Afro Samurai

Eat Lead

Lenke til kommentar

Det her ser jo heeeelt sykt ut da...

Dette ser noe spesielt ut! Egentlig litt ivrig på denne tittelen, til tross for at det også ser litt stivt ut. Skytinga ser for eksempel ikke videre bra ut, men vanskelig å si etter en slik trailer selvfølgelig.

@Lakus: Eat Lead er faktisk ikke så verst. Det funket fett for meg når jeg lot spillets historie ta støyten for de mange småfeilene som var i spillet - dessverre hjalp det bare så lenge før spillets til tider håpløse leveldesign og min dårlige tålmodighet ikke orket å krangle lenger.

Endret av AltF4
Type-o
Lenke til kommentar

Giant bomb hadde en sak om det for noen få dager siden, men jeg finner den ikke igjen og jeg klarer ikke å komme på navnet akkurat nå for noe i verden.

Pressfire hadde endelig en sak om Saints Row: The Third i går (skikkelig skuffende E3-dekning av dette spillet!), og det ser ut som mine gryende forventninger absolutt er på sin plass!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...