Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

konsollkaféen, Diskusjon rundt konsollene!


MindTooth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller et solid tilbakesprang. Vi husker vel hvordan det gikk med forspranget til Dreamcast.

Xbox 360 fikk et solid forsprang, og det gikk jo meget bra for MS.

 

Dessuten går det ikke an å sammenligne Sega i 1999 med Nintendo i 2011.

 

Sega: Lav markedsandel(Saturn), dårlig forhold til tredjepartsutgivere(Se: Saturn-lanseringen i vesten) og en tom "krigskiste".

 

Nintendo: Høy markedsandel(Wii), middels forhold til tredjepartsutgivere og en pengebinge full av gryn.

 

Nintendo har i tillegg et solid utvalg av IP'er som kan støtte konsollen om tredjepartsutgiverne skulle velge å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar

Eller et solid tilbakesprang. Vi husker vel hvordan det gikk med forspranget til Dreamcast.

Xbox 360 fikk et solid forsprang, og det gikk jo meget bra for MS.

 

Dessuten går det ikke an å sammenligne Sega i 1999 med Nintendo i 2011.

 

Sega: Lav markedsandel(Saturn), dårlig forhold til tredjepartsutgivere(Se: Saturn-lanseringen i vesten) og en tom "krigskiste".

 

Nintendo: Høy markedsandel(Wii), middels forhold til tredjepartsutgivere og en pengebinge full av gryn.

 

Nintendo har i tillegg et solid utvalg av IP'er som kan støtte konsollen om tredjepartsutgiverne skulle velge å ikke gjøre det.

Riktig det meste du skriver, men så var nok ikke grunnen til 360s suksess at den kom tidlig, men heller at PS3 hadde "nogaems".

Lenke til kommentar

Prisen er/har vært et problem til PS3 også. I tillegg så har grafikken til PS3 og 360 vært nokså lik. Mange av de store spillene var også multiplattform.

 

Gjennomsnittlig salg per år så har vel allikevel PS3 gjort det bedre.

 

 

Uansett, hvor lenge tror dere Nintendo klarer å holde forspranget de har denne generasjonen uten like god støtte fra tredjepartskonsoller som PS3 og 360, spesielt nå som prisene på disse begynner å falle betraktlig og disse også har motion kontroll-løsninger? Ingen av disse (Sony eller MS) kommer til å gjøre noe før Nintendo viser tegn til en oppfølger da de har mer å tjene på å la generasjonen leve så lenge som mulig, mens Nintendo ser ut til å kanskje være de som har mest å tape på det over tid.

 

Desto lenger Nintendo venter vil nok også 360 og PS3 være klar med sine nye konsoller. Om ikke Nintendo har noe stort på gang så tror jeg ikke de er i stand til å ta en Xbox 360, og vil trenge mer tid alene førstkommende generasjon. Kan nok tenkes det har vært en grunn til at Nitendo har vært så avvisende mot alle påstander om en oppfølger til Wii, og tror og håper vi får se en oppfølger tidligere enn antatt, to til tre års forsprang ville vært veldig gunstig for Nintendo. Om de klarer dette, og Sony og MS satser på like lang levetid på de neste konsollene kan Nintendo lansere en ny en 2-3 år etter disse igjen (vanlig tidligere levealder på konsoller) og ha litt bedre grafikk, billigere produksjon, og et mye lengre forsprang.

Lenke til kommentar

Riktig det meste du skriver, men så var nok ikke grunnen til 360s suksess at den kom tidlig, men heller at PS3 hadde "nogaems".

Den tidlige lanseringen var nok en medvirkende årsak, men det var egentlig ikke poenget mitt. Du kan ikke sammenligne N6/Wii2/Stream med Dreamcast bare fordi den (kanskje) får et solid forsprang på konkurrentene

 

Uansett, hvor lenge tror dere Nintendo klarer å holde forspranget de har denne generasjonen

Akkurat nå ligger Wii mer enn 30 millioner enheter foran 360 og PS3, og konsollen selger fortsatt jevngodt med HD-konsollene. Dersom Wii plutselig ble bannlyst fra butikkene ville det ha tatt HD-konsollene rundt to år å nå igjen Wii.

 

Når det gjelder markedsandelen til Wii kommer den imidlertid til å synke jevnt og trutt.

 

Kan nok tenkes det har vært en grunn til at Nitendo har vært så avvisende mot alle påstander om en oppfølger til Wii, og tror og håper vi får se en oppfølger tidligere enn antatt, to til tre års forsprang ville vært veldig gunstig for Nintendo.

Enig. Dersom ryktene om konsollen stemmer kan Nintendo igjen ende opp som den store vinneren: Tidlig lanseringsdato, enkel å utvikle for og en spennende gimmick.

 

Spørsmålet er dog om den vil ende opp som PS2 eller som Wii. Begge to er utrolig vellykkede konsoller, men det er ikke noe tvil om at PS2 fikk bedre tredjepartsstøtte.

Lenke til kommentar

Akkurat nå ligger Wii mer enn 30 millioner enheter foran 360 og PS3, og konsollen selger fortsatt jevngodt med HD-konsollene. Dersom Wii plutselig ble bannlyst fra butikkene ville det ha tatt HD-konsollene rundt to år å nå igjen Wii.

 

Når det gjelder markedsandelen til Wii kommer den imidlertid til å synke jevnt og trutt.

 

Tviler sterkt på at 360 eller PS3 kommer til å overgå salgene til Wii, men jeg er mer bekymret over den taktikken de velger vil påvirke deres neste generasjon. Derfor er jeg litt redd for at det kan gå værre ut over Nintendo om de velger å vente på grunn av nevnte årsaker.

 

Enig. Dersom ryktene om konsollen stemmer kan Nintendo igjen ende opp som den store vinneren: Tidlig lanseringsdato, enkel å utvikle for og en spennende gimmick.

 

Spørsmålet er dog om den vil ende opp som PS2 eller som Wii. Begge to er utrolig vellykkede konsoller, men det er ikke noe tvil om at PS2 fikk bedre tredjepartsstøtte.

Om Nintendo velger å fokusere både på motion kontroll og vanlig kontroll, og ikke får en barnekosnoll-image, samt kommer til å være på markedet for neste generasjon alene i en periode, tror jeg nok Nintendo vil få god støtte fra spillprodusenter.

 

Om Nintendo klarer å bygge opp en stor andel av markedet tror jeg ikke produsenter er interessert i å droppe støtten med en gang oppfølgere fra MS og Sony kommer på markedet. Forhåpentligvis blir det litt som støtten til PS2 etter konsoller som Xbox, GameCube og Xbox 360 kom på markedet, men håper ikke Nintendo venter like lenge som Sony på en ny oppfølger. Nintendo er ikke kjent for å presse maskinvarekraften, og mange er vandt til å spille visse spill på 360 eller PS3 (Nintendo bør jobbe litt med sitt image), så Nintendo er nok ikke i samme posisjon som Sony var angående PS2.

Lenke til kommentar

Om Nintendo klarer å bygge opp en stor andel av markedet tror jeg ikke produsenter er interessert i å droppe støtten med en gang oppfølgere fra MS og Sony kommer på markedet.

Jeg kan se for meg et slikt scenario. Spesielt dersom MS og Sony nok en gang satser på bole-konsoller med skyhøye utviklingskostander. Da kan det hende at tredjepartsutgiverne velger å utvikle spillene til N6 først, for så å oppskalere dem til XB3/PS4.

Lenke til kommentar

Om Nintendo klarer å bygge opp en stor andel av markedet tror jeg ikke produsenter er interessert i å droppe støtten med en gang oppfølgere fra MS og Sony kommer på markedet.

Jeg kan se for meg et slikt scenario. Spesielt dersom MS og Sony nok en gang satser på bole-konsoller med skyhøye utviklingskostander. Da kan det hende at tredjepartsutgiverne velger å utvikle spillene til N6 først, for så å oppskalere dem til XB3/PS4.

Dette skjedde i hvert fall ikke under denne generasjonen. Antakelig vil N6 heller få oppgraderte versjoner av dagens største tredjepartstitler. For å kunne konkurrere med Sony og MS sine førstepartstitler må tredjepartstitlene være teknisk på linje.

 

Forøvrig virker det som om Nintendo satser på en mer hardcore konsoll denne gangen, når folk flest forbinder dem Wii og "dat waggle". Vanskelig å si hvordan det vil slå ut.

Lenke til kommentar

Dette skjedde i hvert fall ikke under denne generasjonen. Antakelig vil N6 heller få oppgraderte versjoner av dagens største tredjepartstitler. For å kunne konkurrere med Sony og MS sine førstepartstitler må tredjepartstitlene være teknisk på linje.

 

Forøvrig virker det som om Nintendo satser på en mer hardcore konsoll denne gangen, når folk flest forbinder dem Wii og "dat waggle". Vanskelig å si hvordan det vil slå ut.

 

Den eneste som kom tidligere ut denne generasjonen var 360, og det har i høyeste grad vært tilfellet med 360, det samme var tilfellet med PS2 etter både Xbox og Xbox 360 kom.

 

Nintendo kom ut et år etter 360, og nær PS3, men Nintendo sitt satningsområde var hverken grafikk/maskinkraft eller standard kontroller. Dermed distanserte Nintendo seg veldig mye fra de spillene tredjepartsutviklere tilbyr. Wii er nok ikke kraftig nok for å benytte seg av en del av spillmotorene som brukes i dag, og mange av spillene egner seg svært lite med kontrollen til Wii. Igjen fikk Nintendo Wii også fått et image for å være for de yngre.

 

Om de klarer å komme med en konsoll som viser at de tar tilhengere av Nintendo og legger mer til rette for spill som tredjepartsutviklere gir ut til 360 og PS3, tror jeg veldig mange er klare for å kjøpe en ny konsoll.

 

Hva jeg håper Nintendo kommer med:

*Bedre nettjenester. Håpløse semmenlignet med XBL og PSN. Innhold bør være forbundet til en bruker så man kan slette og laste ned flere ganger. Gjerne også laste ned VC-greier til både 3DS og "Wii2". Enklere vennesystem. Nedlasting av demoer og trailere hadde også vært å foretrekke.

*Bedre støtte for multimedia. Dagens konsoller har blitt mer enn en spillmaskin, og mange ønsker å minimere antall enheter under TV-en. Håper Wii2 både til komme med støtte for DVD og Blu-Ray-filmer, filmleie/kjøp via streaming er også noe mange forventer i dag.

*Tradisjonell kontroller. Motion kontroll var noe av det som virket mest interessant med en gang Wii kom for min del (sett bort ifra Nintendo sine eksklusive spill), men valg om å kunne bruke tradisjonell kontroll på en rekke spill har vært et stort savn, spesielt på spill der det ikke hadde vært noe problem å gitt støtte for dette, som DKC: Returns. I dag har alle uansett Motion Control, og mange har sett begrensinger i dette, så blir vanskelig å vinne like mange brukere på noe slikt en gang til.

Lenke til kommentar

Jeg støtter alle dine ønsker for Super Wii Tamarin, og jeg håper også på mer tredjepartsstøtte. Dog kunne jeg ikke brydd meg mindre om også Nintendo får alle de store AAA-spillene til PS360 som GTA, Battlefield, Call of Duty og lignende. Både fordi jeg ikke er så veldig interessert i å spille disse spillene selv, men også fordi jeg vil at Nintendo skal gjøre det de har vært best på - nemlig forsøke å gå nye veier - noe som dessverre denne generasjonen kom på bekostning av de store seriene - noe det fort kan gjøre igjen.

 

Men det jeg derimot veldig gjerne vil se, og som jeg hadde trodd ville skjedd med Wii siden det var et lav-kostalternativ, er at Super Wii overtar som hovedkonsoll for alle de mer nisje og eksperimentelle titlene som likevel drukner i all hypen på PS360. Titler som El Shaddai, Okami og Katamari Damacy er spill jeg var sikker på at ville dukke opp på Wii denne generasjonen (og om vi skal være ærlige, noen slike spill har det da dukket opp på Wii) da utviklingskostnadene til PS360 ofte ikke forsvarer mer alternative utgivelser, og jeg håper Nintendo med sin neste konsoll igjen går for et litt mer lavkost-alternativ slik at vi ikke skviser disse spillene helt over i download only. Om Super Wii kunne bli hjemmet for de mindre japanske utviklerstudioet slik som PS2 var det, så hadde det vært et veldig pluss i min bok, både fordi de ikke synes så veldig godt mellom alle blockbusterne på PS360, og Nintendos periodiske spilltørketider ville dermed passet de godt, men også fordi jeg håper og tror at Nintendo vil holde utviklingskostnadene nede på sin neste maskin. Dette forutsetter, og her skiller jeg meg nok ut fra de fleste andre, at maskinvaren ikke gjør for mange steg fremover. Grafikkkonkurransen drepte nesten 2D-plattformeren på nittitallet (heldigvis er den endelig tilbake), det drepte Pek- og klikk-eventyrspillene, og det har drept alle seriøse strategispill utenom Civilization (og selv den er på vei nedover om en ser på kvaliteten på det siste spillet, og også kommentarer fra utviklerne om hva som ble prioritert). Jeg digger at Nintendo med Wii og DS så den utfordringen som stigende utviklingskostnader innebærer for mangfoldet i spillindustrien - og jeg håper de fortsetter å bry seg mer om dette enn å få det neste OMG HARDCOREZ-FPS på sin konsoll. Satoru Iwatas tale på GDC i år tyder heldigvis på det.

 

Skal Nintendo gi ut en ny konsoll, så ønsker jeg meg altså igjen et fokus på nye former for interaktivitet fremfor det grafiske. Et tredje argument for dette er at jeg ikke ser vitsen i at også Nintendo skal forsøke å gå samme vei som Sony og Microsoft, noe som i praksis vil gi oss tre produkter som er tilnærmet like. Og jeg kan ikke fatte hvem som vil ønske noe slikt. En kan også spørre oss, som jeg har gjort flere ganger før i både denne og andre tråder her inne, hvem som vil være de potensielle kundene for en konsoll som forsøker å appellere til samme kundegruppe som i dag har en PS360. Jeg minner igjen om at Nintendo lagde en konsoll forrige generasjon som var teknisk overlegen PS2, men som likevel bare solgte en brøkdel av hva de har oppnådd med å fokusere på nye former for interaktivitet. 22 millioner mot 86. Dette illustrerer den største faren for Nintendo om de forsøker for hardt å appellere til PS360 sin kundegruppe - at de mister sitt utvidede publikum, samtidig som PS360-eiere fremdeles først og fremst vil forbinde Nintendo med Mario og Pokemon - og dermed ikke hopper på neste generasjon før de eventuelle oppfølgerne til PS360 dukker opp.

 

Slik jeg ser det har Nintendo nå tre muligheter for hvordan de kan rette sin neste konsoll:

 

1) De kan rette den inn mot det som på nettet ofte blir kalt "the dudebros". Dette er spillere som kjøper det siste Cod og Fifa, som fnyser av alle spill med farger, og digger serier som God of War og GTA. Jeg vil tro at denne gruppen utgjør en vesentlig del av brukerbasen til både PS3 og 360 i dag. Da må de nok fokusere på en tradisjonell kontroller, lite innovasjon og veldig sterk maskinvare. Samt få Retro til å bruke sine talenter på å lage en Halo-killer, og finansiere spesielt vestlige studioer til å lage spill for denne brukergruppen.

 

2) De kan rette den inn mot den tradisjonelle Nintendo-fan gjenom å produsere HD-versjoner av alle deres tradisjonelle franchiser, og gjerne også noen nye med klassisk Nintendo-sjarme. Denne strategien vil også appellere til alle hardcore-gamere uavhengig av plattform-preferanse. Krever sannsynligvis lite innovasjon, og relativt sterk hardware om de skal vinne tilbake mange av de sinte stemmene på ulike podcaster rundt omkring.

 

3) De kan igjen forsøke å utvide markedet gjennom å skape genuint nye opplevelser som bare kan oppleves på denne konsollen. Dette krever svak maskinvare, mye innovasjon, og ikke minst riktig innovasjon.

 

Ut av de tre strategiene, så anser jeg strategi nummer 2 som den klart dårligste, selv om jeg føler at det er den flest tar til orde for. Årsaken er at vi da ganske enkelt vil få Gamecube 2 (eller 2.5 for de spøkefulle), og det kan neppe være smart å oppgi den fantastiske suksessen Wii mot en situasjon med middelmådige til dårlige salg. Det er rett og slett ikke nok Nintendo-fans der ute, og skikkelig hardcore-gamere er det færre av en man skulle tro (noe som salg av spill som Okami og Ico på forrige generasjons suverene konsollvinner tydelig understreker). Hvor mange konsoller vil egentlig Zelda i HD selge? Ikke en gang Ocarina of Time klarte tross alt å dra mer enn noen og tretti millioner N64-konsoller fra hyllene, og den gangen var det state of the art-grafikk sammenlignet med konkurrentene. Jeg tror altså at dette vil være en oppskrift på å gå tilbake til å være en interessant, men uvesentlig del av spillindustrien for Nintendo - og true selskapet på sikt.

 

Strategi nummer 1 kan, om gjort riktig, bringe inn voldsomt mange ny kunder, noe salget av de årlige sports- og skytespillene tydelig understreker. Det er imidlertid en meget vanskelig strategi, da det innebærer å få folk til å assosiere Nintendo først og fremst med det som TheNarsissist i Wii HD-tråden kaller for "manne-mannespill" fremfor det som de blir assosiert med i dag, nemlig Mario og Pokemon. I praksis tror jeg dette er en omtrent umulig strategi for Nintendo med deres historie, og det vil også innebære at de fjerner sine største melkekuer langt bort fra rampelyset for en stund. Det vil også være en meget dyr strategi med tanke på den hardware som kreves, og jeg tror egentlig ikke Nintendo - selv med de lagrene av penger de har - vil ha råd til den.

 

Så gjenstår strategi nummer 3, som også medfører store problemer, men kanskje først og fremst usikkerheten rundt at Nintendo - til tross for de mengdene med talent som eksisterer i den bedriften - skal klare å igjen skape et slikt fenomen som de gjorde med Wii. Personlig tror jeg det er meget vanskelig, men det er ikke tvil om at hvis Nintendo tror de kan klare dette, så er det både den tryggeste og mest interessante veien å gå - også fordi den tross alt kan kombineres med spill for Nintendos kjernepublikum - slik Wii sitt meget sterke førstepartsbibliotek ettertrykkelig har vist.

 

Om vi imidlertid skal ta hensyn til at Nintendo ikke finner lightning in a bottle for tredje gang med Super Wii, så vil det beste etter mitt syn være en kombinasjon av de overstående strategier, noe som medfører risikoen for å bli Dreamcastet - altså å bli sett på som for gammel når neste runde med PS360 dukker opp halvannet år etter Super Wii. Alt i alt er jeg meget skeptisk til hvilke sjanser Nintendo har til å selge bedre enn Gamecube-nivå med Super Wii om de ikke finner en fantastisk ny måte å interaktere på igjen - og jeg tror derfor at den beste strategien Nintendo kan bruke akkurat nå er å satse på de to tingene som tross alt er deres største konkurransefortrinn: 86 millioner solgte konsoller og fantastiske førstepartsspill. Ergo: Jeg mener de burde fortsette å gi ut spill som Donkey Kong Country Returns, Super Mario Galaxy 2 og Metroid Other M til det blir naturlig for også Microsoft og Sony å tenke på neste konsoll. Slik unngår de å bli dreamcastet, de unngår risikoen med en ny dyr konsoll i et marked som ikke virker klar for det, og ikke minst, så unngår de at Sony kopierer den store nyvinningen med Super Wii og implementerer den i PS4. Samtidig som de fortsetter å glede oss fans som tross alt først og fremst er interessert i det som teller i dette mediet - spillene.

Endret av taterfyrings
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dog kunne jeg ikke brydd meg mindre om også Nintendo får alle de store AAA-spillene til PS360 som GTA, Battlefield, Call of Duty og lignende. Både fordi jeg ikke er så veldig interessert i å spille disse spillene selv, men også fordi jeg vil at Nintendo skal gjøre det de har vært best på - nemlig forsøke å gå nye veier - noe som dessverre denne generasjonen kom på bekostning av de store seriene - noe det fort kan gjøre igjen.

Det er her jeg håper de klarer å finne en god kombinasjon. For min del er den ingen konsoll som kunne tatt over for alle konsoller, men om man ser på spillere som hovedsaklig blir tiltrukket av de store miltiplattformespillene, så vil Wii per dags dato være et dårlig alternativ for disse i dag. Om de ikke klarer å få opp tredjepartstøtten så er jeg skeptisk til om veldig mange flere enn småbarnsforeldre og de som er fan av Nintendo sine eksklusive spill kommer til å oppgradere. Zelda i grafikk som overgåt Crysis 2 hadde vært kult det, men det holder ikke for de som spiller Crysis 2 på 360 og PS3.

 

Men det jeg derimot veldig gjerne vil se, og som jeg hadde trodd ville skjedd med Wii siden det var et lav-kostalternativ, er at Super Wii overtar som hovedkonsoll for alle de mer nisje og eksperimentelle titlene som likevel drukner i all hypen på PS360. Titler som El Shaddai, Okami og Katamari Damacy er spill jeg var sikker på at ville dukke opp på Wii denne generasjonen (og om vi skal være ærlige, noen slike spill har det da dukket opp på Wii) da utviklingskostnadene til PS360 ofte ikke forsvarer mer alternative utgivelser, og jeg håper Nintendo med sin neste konsoll igjen går for et litt mer lavkost-alternativ slik at vi ikke skviser disse spillene helt over i download only.

Det jeg trodde kom til å skje, med tanke på hvor mange som kjøpte kosnollen, billigere produksjon av spill, og med nokså unik kontroll, er at flere utviklere hadde kommet med eksklusive spill tilpasset kontrollen som ikke hadde latt seg gjennomføre på PS360.

 

Det kom et par av disse spillene som gjorde det greit, men det ser ut til at mange produsenter hadde problemer med å bli sett blant Nintendo sine sterke in-house-spill.

 

Om Super Wii kunne bli hjemmet for de mindre japanske utviklerstudioet slik som PS2 var det, så hadde det vært et veldig pluss i min bok, både fordi de ikke synes så veldig godt mellom alle blockbusterne på PS360, og Nintendos periodiske spilltørketider ville dermed passet de godt, men også fordi jeg håper og tror at Nintendo vil holde utviklingskostnadene nede på sin neste maskin. Dette forutsetter, og her skiller jeg meg nok ut fra de fleste andre, at maskinvaren ikke gjør for mange steg fremover.

Det hadde helt klart vært gunstig for Nintendo, men mange av disse spillene jeg kom over på PS2 og SNES som jeg hadde lyst på hadde ikke release her i Europa. For min del håper jeg at en rekke av disse spillene blir tilgjengelige i flere land, og ikke begrenser seg til en konsoll om de har mulighet til å gi ut spillet til flere konsoller.

 

Grafikkkonkurransen drepte nesten 2D-plattformeren på nittitallet (heldigvis er den endelig tilbake), det drepte Pek- og klikk-eventyrspillene, og det har drept alle seriøse strategispill utenom Civilization (og selv den er på vei nedover om en ser på kvaliteten på det siste spillet, og også kommentarer fra utviklerne om hva som ble prioritert). Jeg digger at Nintendo med Wii og DS så den utfordringen som stigende utviklingskostnader innebærer for mangfoldet i spillindustrien - og jeg håper de fortsetter å bry seg mer om dette enn å få det neste OMG HARDCOREZ-FPS på sin konsoll. Satoru Iwatas tale på GDC i år tyder heldigvis på det.

Dette er noe jeg også synes er ekstremt synd. Ser ut til at alt absolutt må være 3D i dag. Til og med, av en eller annen grunn, blir 2D sidescrollingspill laget i 3D som fører til at spillet ikke ser like pent ut og har lettere for å henge seg.

 

DS-en klarer iallefall å komme med en rekke gode 2D-sidescrolling og turbaserte strategispill, selv om jeg savner dette på TV-konsollene. DKC:R var bra, men kontrollen ødela litt for opplevelsen for min del. Gode 'pek og klikk'-spill derimot er det mindre av.

 

Skal Nintendo gi ut en ny konsoll, så ønsker jeg meg altså igjen et fokus på nye former for interaktivitet fremfor det grafiske. Et tredje argument for dette er at jeg ikke ser vitsen i at også Nintendo skal forsøke å gå samme vei som Sony og Microsoft, noe som i praksis vil gi oss tre produkter som er tilnærmet like. Og jeg kan ikke fatte hvem som vil ønske noe slikt. En kan også spørre oss, som jeg har gjort flere ganger før i både denne og andre tråder her inne, hvem som vil være de potensielle kundene for en konsoll som forsøker å appellere til samme kundegruppe som i dag har en PS360. Jeg minner igjen om at Nintendo lagde en konsoll forrige generasjon som var teknisk overlegen PS2, men som likevel bare solgte en brøkdel av hva de har oppnådd med å fokusere på nye former for interaktivitet. 22 millioner mot 86. Dette illustrerer den største faren for Nintendo om de forsøker for hardt å appellere til PS360 sin kundegruppe - at de mister sitt utvidede publikum, samtidig som PS360-eiere fremdeles først og fremst vil forbinde Nintendo med Mario og Pokemon - og dermed ikke hopper på neste generasjon før de eventuelle oppfølgerne til PS360 dukker opp.

Hva slags former for interaktivitet? Om du tenker på bevegelighetstyring er dette noe alle konsollene har nå, og svært mange jeg kjenner som kjøpte Wii på grunn av dette har blitt skuffet i etterkant, og konsollen ligger og støver ned.

 

Om du tenker på N64 mer teknisk enn PS1 og GC mer teknisk enn PS2, så hadde det sine årsaker at Sony gjorde det bedre. CD-er viste seg å ha en fordel på TV-konsoller. PS fikk flere gode spill og støtten til en rekke tredjepartutviklere, til tross for at Nintendo trolig hadde noen av de virkelige store titlene. PS fikk også et tøffere image enn Nintendo, og det var mange som ikke gadd å kjøpe GC av den grunn at det så ut som en lekekloss.

 

Spørs om Nintendo klarer å gjøre det like bra med en oppfølger om de følger samme strategi som med Wii. Allikevel, selv om de har noe nytt å by på, så trenger ikke det å være noe som setter stoppere for multiplattformspill DS-en har gjort dette på en veldig god måte, som ikke bare gir noe nytt, men også lett kan benyttes i multiplattformspill. PSP er mye kraftigere, og DS-en har noe å tilby som ikke PSP har, allikevel har DS gjort det på en måte som gir en bedre spillopplevelse enn på PSP ... noe som ikke har vært tilfellet på Wii.

 

Tror nok uansett mange er klar for å kjøpe en ny konsoll, spesielt om den ikke enter opp med lanseringsprisene til PS3, samt har bedre grafikk enn PS360 og noe nytt og by på.

 

 

 

Slik jeg ser det har Nintendo nå tre muligheter for hvordan de kan rette sin neste konsoll:

 

1) De kan rette den inn mot det som på nettet ofte blir kalt "the dudebros". Dette er spillere som kjøper det siste Cod og Fifa, som fnyser av alle spill med farger, og digger serier som God of War og GTA. Jeg vil tro at denne gruppen utgjør en vesentlig del av brukerbasen til både PS3 og 360 i dag. Da må de nok fokusere på en tradisjonell kontroller, lite innovasjon og veldig sterk maskinvare. Samt få Retro til å bruke sine talenter på å lage en Halo-killer, og finansiere spesielt vestlige studioer til å lage spill for denne brukergruppen.

 

2) De kan rette den inn mot den tradisjonelle Nintendo-fan gjenom å produsere HD-versjoner av alle deres tradisjonelle franchiser, og gjerne også noen nye med klassisk Nintendo-sjarme. Denne strategien vil også appellere til alle hardcore-gamere uavhengig av plattform-preferanse. Krever sannsynligvis lite innovasjon, og relativt sterk hardware om de skal vinne tilbake mange av de sinte stemmene på ulike podcaster rundt omkring.

 

3) De kan igjen forsøke å utvide markedet gjennom å skape genuint nye opplevelser som bare kan oppleves på denne konsollen. Dette krever svak maskinvare, mye innovasjon, og ikke minst riktig innovasjon.

Ser ikke helt hvorfor de skulle velge.

 

Om de for et godt nok forsprang så vil de kunne lage en bedre grafisk konsoll enn det PS3 og 360 tilbyr i dag uten å lage den så kraftig at det går enormt utover produksjonskostnadene. Om de bygger opp en stor brukermasse vil forhåpentligvis tredjepartstøtten være der lenge nok til at de kan følge opp med lik strategi. De trenger ikke en å overgå PS3 like mye som PS3 overgikk PS2 om de kommer tidlig med en oppfølger.

 

Nummer to der ser jeg nesten på som en selfølge. Sony har satset stort på dette, og synes det er bra å kunne spille gamle klassikere i HD på stor skjerm.

 

En slik kontroll/løsning trenger ikke å sette en stopper for hverken innovasjon eller multiplattformstøtte. Husk at MS og Sony alltid kopierer Nintendo, Nintendo har så og si vært først ute med alt. Om Nintendo kommer med noe nytt som selger et par år i forveien av Xbox og PS sien oppfølgere, kan man nesten banne på at disse kommer til å følge Nintendo sine fotspor, spesielt om disse forandringene fører til store forandringer i produksjon av spill, som da Nintendo kom med analoge spaker. Prinsippet stammer fra mye lengere tilbake i tid, Atari 5200 hadde noe tilsvarende, men Nintendo var vel den første blant TV-konsollene?

 

Ut av de tre strategiene, så anser jeg strategi nummer 2 som den klart dårligste, selv om jeg føler at det er den flest tar til orde for. Årsaken er at vi da ganske enkelt vil få Gamecube 2 (eller 2.5 for de spøkefulle), og det kan neppe være smart å oppgi den fantastiske suksessen Wii mot en situasjon med middelmådige til dårlige salg. Det er rett og slett ikke nok Nintendo-fans der ute, og skikkelig hardcore-gamere er det færre av en man skulle tro (noe som salg av spill som Okami og Ico på forrige generasjons suverene konsollvinner tydelig understreker). Hvor mange konsoller vil egentlig Zelda i HD selge? Ikke en gang Ocarina of Time klarte tross alt å dra mer enn noen og tretti millioner N64-konsoller fra hyllene, og den gangen var det state of the art-grafikk sammenlignet med konkurrentene. Jeg tror altså at dette vil være en oppskrift på å gå tilbake til å være en interessant, men uvesentlig del av spillindustrien for Nintendo - og true selskapet på sikt.

 

Strategi nummer 1 kan, om gjort riktig, bringe inn voldsomt mange ny kunder, noe salget av de årlige sports- og skytespillene tydelig understreker. Det er imidlertid en meget vanskelig strategi, da det innebærer å få folk til å assosiere Nintendo først og fremst med det som TheNarsissist i Wii HD-tråden kaller for "manne-mannespill" fremfor det som de blir assosiert med i dag, nemlig Mario og Pokemon. I praksis tror jeg dette er en omtrent umulig strategi for Nintendo med deres historie, og det vil også innebære at de fjerner sine største melkekuer langt bort fra rampelyset for en stund. Det vil også være en meget dyr strategi med tanke på den hardware som kreves, og jeg tror egentlig ikke Nintendo - selv med de lagrene av penger de har - vil ha råd til den.

Der vil Nintendo først og fremst ha et problem med image, i tillegg er det en rekke ting de må fikse på angående måten konsollen håndterer ting på, spesielt online spiller-delen. Det er nok ikke så mye som skal til for å endre ett slikt image, men GC var på ingen måte noen steg i riktig retning. De har prøvd med å komme med et par voksne spill (både in-house og fra andre utviklere), men det vil nok neppe holde. Igjen angående maskinvare, vesentlig synlig bedre grafikk trenger ikke å bety kongegrafikk for å matche oppfølgere til PS360.

 

Så gjenstår strategi nummer 3, som også medfører store problemer, men kanskje først og fremst usikkerheten rundt at Nintendo - til tross for de mengdene med talent som eksisterer i den bedriften - skal klare å igjen skape et slikt fenomen som de gjorde med Wii. Personlig tror jeg det er meget vanskelig, men det er ikke tvil om at hvis Nintendo tror de kan klare dette, så er det både den tryggeste og mest interessante veien å gå - også fordi den tross alt kan kombineres med spill for Nintendos kjernepublikum - slik Wii sitt meget sterke førstepartsbibliotek ettertrykkelig har vist.

Har liten tro på at de klarer å skape like stor suksess med samme strategi, og spesielt nå som de andre konsollene begynner å gå ned i pris og har enheter som kan steppe inn på dette området, i tillegg til at Nintendo mulighens ikke for like god tredjepartstøtte, eller at mange holder seg til 360 eller PS3 grunnet kontrollen, tror jeg Nintendo kan tape mange salg. Wii har sunket drastisk i salg i det siste etter prisene for PS3 og 360 har sunket og de har kommet med motion kontroll. Nintendo har nok også mistet et par tidligere fan på grunn av mangelen på tradisjonelle kontroller.

 

Om vi imidlertid skal ta hensyn til at Nintendo ikke finner lightning in a bottle for tredje gang med Super Wii, så vil det beste etter mitt syn være en kombinasjon av de overstående strategier, noe som medfører risikoen for å bli Dreamcastet - altså å bli sett på som for gammel når neste runde med PS360 dukker opp halvannet år etter Super Wii. Alt i alt er jeg meget skeptisk til hvilke sjanser Nintendo har til å selge bedre enn Gamecube-nivå med Super Wii om de ikke finner en fantastisk ny måte å interaktere på igjen - og jeg tror derfor at den beste strategien Nintendo kan bruke akkurat nå er å satse på de to tingene som tross alt er deres største konkurransefortrinn: 86 millioner solgte konsoller og fantastiske førstepartsspill. Ergo: Jeg mener de burde fortsette å gi ut spill som Donkey Kong Country Returns, Super Mario Galaxy 2 og Metroid Other M til det blir naturlig for også Microsoft og Sony å tenke på neste konsoll. Slik unngår de å bli dreamcastet, de unngår risikoen med en ny dyr konsoll i et marked som ikke virker klar for det, og ikke minst, så unngår de at Sony kopierer den store nyvinningen med Super Wii og implementerer den i PS4. Samtidig som de fortsetter å glede oss fans som tross alt først og fremst er interessert i det som teller i dette mediet - spillene.

Da PS2 kom ut, hadde den DVD. På det tidspunktet hadde dette mye å si, mye mer enn hva Blu-Ray har i dag. I tillegg var PS2 billig til å være en DVD-spiller da den kom.

 

PS2 var også ekstremt hypet og Dreamcast kunne nok ikke hamle opp med pengeboken til Sony.

 

Og jeg tror en del viktige utviklere som EA og Square ikke var like opptatt av Dreamcast.

 

"Støtte" for piratkopiering har desverre også vært en stor pådriver for suksess, noe som PS1 og 2 støttet nokså godt.

 

De hadde også problemer med at de støttet for mange konsoller da Dreamcast kom ut.

 

I tillegg til at Sony hadde kommet på markedet, kom nok en gigant på markedet: MS. Dreamcast fikk også lite forsprang på PS2. I tilleg til at Nintendo sin oppfølger kom rundt da Xbox-en kom. Rundt dette tidspunktet stoppet Sega produksjonen av konsollene.

 

Det kan nok tenkes at Nintendo potensielt kan ende opp i en situasjon som Dreamcast, eller ende opp med en ny GC, men Nintendo er nok de som er i best posisjon til å avgjøre dette. Det ser ut til at det er noen som bekymrer seg for dette uavhengig av hvilken strategi det vil føre, men Nintendo bør se på hva som gikk galg med Dremcast og lære derfra. MS og Sony kommer nok også til å øke markedsføring for dysse ned en oppfølger.

Endret av tamarin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

No PS4 or new Xbox until 2014 – report

 

Nintendo kan altså få et solid forsprang.

 

Problemet jeg har med Nintendo (eller mer brukerbasen), er at uansett hva de slipper så oppfører massen seg som om det er massivt purt og rent gull, mens det i virkeligheten kan være velpolert møkk.

 

Spill-industriens svar på Apple med andre ord.

 

Edit:

Og å komme ut 2-3 år før konkurrentene er ikke alltid en fordel, men Nintendo er jo i en meget sterk posisjon da de kan forventes å selge bra uansett grunnet sine sterke IPer.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Godt jeg ikke kjøper konsoller på mine preferanser og hva jeg liker best, hadde jeg gjort det så hadde jeg hatt det fryktelig kjedelig med 1 konsoll denne generasjonen og neste. Som så alle generasjonene jeg har levd i ender jeg opp med alle, på lanseringsdagen.

Her spares det ikke på kruttet for å si det slikt.

Ny Sony, Wii og Microsoft maskin kjøper jeg uansett når de kommer. Viss Nintendo er ute med sin nye maskin, såklart jeg skal svi av de 2500kr til 5000kr for den maskinen!!

 

Men synes synd på dem som sitter kun på en 360, PS3 eller Wii. Hvorfor ikke ha flere å få spilt spill som ikke kommer til deres plattform of choice. PS3 har sine store, 360 har sine store og Wii har sine store titler som er verdt å få med seg, selvom dette året ser ikke så stort for noen av plattformer med antall eksklusiver ;)

Endret av iToMaN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

PS3 har da endel fete eksklusiver i år. Noe du selv har ment i mange andre poster, vel, frem til du fikk pcen din.

 

Forstår også godt at mange holder seg til en konsoll, både med tanke på penger og tid man har til rådighet for spilling.

Lenke til kommentar

Pcen har ikke så mange eksklusiver imotsetning til PS3en min iår har skal jeg love deg. Viss Star Wars The Old Republic og Guild Wars 2 rekker iår så blir det litt konkurranse mellom de to.

Men viss ikke disse kommer så har PS3 for mitt vedkommende mest eksklusiver iår som blir kjøpt. Har allerede kjøpt 3 til PS3, null til resten av konsollene og PC

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...