Gå til innhold

konsollkaféen, Diskusjon rundt konsollene!

MindTooth

Anbefalte innlegg

Til dere som er over 18: Stem borgerlig, slik at vi får fjernet 200-kroners grensen på import fra utlandet. Får vi Erna som minister, blir grensen oppjustert til 1000 kroner. Minner om at nesten alle nye spill koster 350 spenn i England

Betaler heller litt toll enn å leve med de der i regjering.

uten å dra inn politikk her, så er dagens regjering verste på minimum 10 år.. Eneste jens er ute etter er makt, samme hvordan.. jeg blir kvalm..

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Benyttet meg av Gamestop for første gang i dag.

Forhåndbestilte Modern Warfare 2, Assassins Creed 2 og Bad Company 2 for 597 kr. Da måtte jeg levere inn 6 spill. Noe som ikke er noe problem da man kjøper alt for mange spill og er bare de virkelig gode jeg gidder å beholde. Egentlig ganske grei deal å få ca 150-200 kr tilbake for gamle spill man sjelden vil spille på nytt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Har vært innom tre elkjøper og to GameStop, men ikke funnet L4D til under 599,- noen plass, og jeg syns det er litt stivt for et MP-only spill. (Ja, jeg vet man kan spille alene, men det er bare en tristere versjon av MP

n.. :p) Men har kjøpt Orange Box til pc for 50,-, da! Rett ved Nordbyen i Sandefjord. De hadde hauger igjen! :)

På spaceworld kan du kjøpe left 4 dead til 250, og 2 spill til 400 kr.

Hva synes dere om Shaun White spillet? Er det bra? Eller burde jeg vente på stoked?

Endret av -Smash-
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Har et kjapt spørsmål når det gjelder multi-plattform-spill og valg av plattform, til det aktuelle spillet... Ta f.eks Oblivion eller Red Faction. Er det noe forskjell på spillene (tenker på grafikk, lyd og sånnt) på systemene? Eller er det eneste som skiller rett og slett hvilken man foretrekker mtp. kontrolleren, hvor du vil ha achievements, online, etc? :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har et kjapt spørsmål når det gjelder multi-plattform-spill og valg av plattform, til det aktuelle spillet... Ta f.eks Oblivion eller Red Faction. Er det noe forskjell på spillene (tenker på grafikk, lyd og sånnt) på systemene? Eller er det eneste som skiller rett og slett hvilken man foretrekker mtp. kontrolleren, hvor du vil ha achievements, online, etc? :p

360 versjoner er best i rundt 95% av tilfellene. Som regel enten høyere framerate, oppløsning, eller bedre teksturer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

I de fleste spill er ikke dette noe som er synlig for de fleste mennesker. Om man kjører en sakte sammenligning, eller pauser på enkelte steder i et spill vil man kunne se forskjeller.

I enkelte spill kan det forekomme større forskjeller mellom spill til to versjoner, men de er også da såpass små at folk flest ikke legger merke til dette, eller lar dette avgjøre hvilken plattform de skal ha spillet til. I en rekke spill de to tidligere årene har enkelte få 360 spill hatt høyere framerate eller oppløsning kontra ps3 versjonene, men nå som fler utviklere har lært å ta sony konsollen i bruk er dette ganske utlignet. Foruten et par spill, deriblant Red Dead Redemption er det få spill som har merkbare forskjeller.

Mitt tips: Er det snakk om et spill som har multiplayer, så kjøp spillet til den konsollen som de fleste av venenne dine spiller på. I enkelte spill, blant annet skytespill er det viktig med en god håndkontroll, så velg til en konsoll som har en håndkontroll du syntes er god.

Forskjeller rundt de forskjellige versjonene er så små, at de tingene jeg nevnte over bør i de fleste tilfeller komme i betrakningen før forskjeller med oppløsning og/eller bedre teksturer.

Trondenils: Jeg hadde også satt pris på en kilde som dokumenterte at 360 versjonene er best i 95% av tilfellene

Lenke til kommentar

Da anbefaler jeg, og råder deg , til å finne fram eksempler som står i stil med din prosentregningen din to poster ovenfor. Jeg tror det er flere som er interessert i en kilde som oppgir at 95% av multiplattformspill er bedre på xbox360. Enten det, eller så får du komme med eksempler på spill du selv har erfaring, eller som du har lest, at er bedre på 360.

Jeg vet at det finnes flere spill, og jeg kan komme på en 3-4 spill på rappen, men mtp på at det har kommet minimum 100 spill som er multiplattform til ps3 og 360 er jeg meget spent på 95 multiplattform spill som alle er bedre enn ps3. Og så mye bedre at de er verdt å kjøpe på 360 kontra ps3.

Lenke til kommentar

Det er nok litt som Trolletrond sier, de fleste flerkonsollspill har bedre grafikk på Xbox360 per dags dato på spill som blir utgitt samtidig (kommer tilbake til dette), men det ofte ikke mye forskjell mellom konsollene. Flerkonsollspillene er på ingen måte noen definisjon på hvilken konsoll som er kraftigst da begge har eksklusive som har bedre grafikk enn det flerkonsollspillene kan by på.

Grunnen til at jeg sa utgitt samtidig er at, f.eks med Oblivion som du nevner, kom ut til 360 før PS3 hadde kommet ut. Spillet kom senere ut på PS3, og hadde blitt pusset opp, dermed så det bedre ut på PS3 (video 1 under). Bethesda sa tidligere at disse forbedringene også skulle finne veien til Xbox360, og vil anta at de ser mer like ut nå.

Ellers så er Xbox360 også lead consol i mange tilfeller, og spill blir deretter portet over til PS3, noe som ser ut til at det blir mer fokus rettet mot 360 igjennom utviklingen.

Hvilken motor de bruker har også en noe å si. Unreal Engine 3 ser ikke ut til å støtte 2x multi-sampling anti-aliasing på PS3.

Det finnes en rekke sider som sammenligner spillene, blant annet http://www.eurogamer.net/ og http://www.lensoftruth.com/ , men tror ikke de bruker de optimale mulighetene for grafikk i sammenligningene sine da de ikke bruker HDMI (mangel på maskinvare som kan benyttes i denne sammenheng) på konsollene.

Video 1:

http://www.youtube.com/watch?v=Z7UGvmAElDk

Noe annet som kan være en viktig faktor for valg av hvilken versjon du ønsker å kjøpe når det gjelder flerkonsollspill er DLC. Ofte får en av konsollene eksklusivt materialet i en gitt periode før det kommer ut til begge. Noen ganger følger det også med ekstramaterialet som den konkurrerende konsollen ellers må betale for å få tilgang til.

Grafikk er uansett en nokså overfladisk måte å velge hvilken konsoll man ønsker å kjøpe et spill til, eller for valg av konsoll for den saks skyld.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig enig at alt i alt er det flere spill til xbox360 som har en fordel med det grafiske kontra ps3 versjonen, men jeg mener fortsatt at forskjellen er så liten, og så lite merkbar at dette ikke burde komme først som et agrument rundt valg av en konsoll. Jeg ville sett på onlinetjeneste, venner som spiller online, dlc og nedlastbart ekstramateriale, kontrollen, og så se på hvilken versjon som er best.

Føler du koker det hele ned til et fasittsvar tamarin , og jeg tror den som lurte på dette har fått gode svar å ta til etterretning :)

Lenke til kommentar

Det er jeg også enig i, noen har mer skille enn andre (begge veier), men de fleste ubetydelige. I og med at det også er så mange faktorer som spiller inn så er det ingen fasitsvar, og man blir nesten nødt til å sjekke ut de spesifikke spillene man skal spille om dette er en avgjørende faktor.

Som sagt så er dette allikevel en nokså overfladisk metode å avgjøre et kjøp på, nettopp blant annet på grunn av mange av de faktorene du nevner.

Noe litt mer interessant enn små variasjoner mellom PS3 og Xbox360 er rykter om at en ny Wii muligens vil bli annonsert om ikke så altfor lenge, mulig E3 2011:

http://www.nintendo-universe.co.uk/2010/11/05/rumour-wii-successor-to-be-announced-at-e3-2011/

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg spiller for det meste CS:S, men er ikke noen særlig stor gamer. Spiller noen timer for dag, spesielt nå i feriene. Ellers kjøpte jeg COD:BC dagen det kom ut, men har vel ikke komt lenger en level 13, så kan vel ikke si jeg spiller så mye. COD har jeg på PS3.

EDIT: Kan jo skrive hvilken konsoller jeg har: To pcer (ingen store gaming maskiner noen av dem), PS3, Xbox (fungerer ikke lenger), Wii, PS2.

Endret av Jaudaa
Lenke til kommentar

For å indrodusere meg selv:

Jeg har Xbox 360, Wii, PS3, PSP, DS og PC fra denne generasjonen, og prøver så godt jeg kan å alternere mellom disse. Er selv nokså fan av RPG i Zelda-stil, turbaserte strategi-spill, og side-scrolling platform-spill.

For øyeblikket er det stort sett Mega Man Maverick Hunter X som står på. "Gammelt" spill som nylig ble kjøpt. Har siden Mega Man 2 og 3 vært fan av serien, og har per dags dato ikke kommet over et Mega Man-spill som ikke har levert :)

EDIT:"" over gammelt, alt er relativt.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Har gått pro i Halo: Reach, så nå står egentlig bare PS3en og Wiien å støver ned. Laptopen min blir heller ikke brukt til særlig gaming. Driver egentlig og pusser opp undeholdningsutstyret mitt, tenker å gå til anskaffelse av et headset til rundt 2000, muligens kjøpe meg en liten monitor jeg kan bruke til LAN og profesjonell gaming. Dessuten tenker jeg å ekspandere anlegget mitt med en subwoofer til 4000. Ellers får jeg se hva som dukker opp under juletreet. Jeg har ønsket meg på Fable 3 og Super Mario Galaxy 2 av spill.

Lenke til kommentar

Jeg spiller for det meste CS:S, men er ikke noen særlig stor gamer. Spiller noen timer for dag, spesielt nå i feriene. Ellers kjøpte jeg COD:BC dagen det kom ut, men har vel ikke komt lenger en level 13, så kan vel ikke si jeg spiller så mye. COD har jeg på PS3.

CS var vel et av spillene som introduserte meg til FPS-sjangeren, og som gjorde det verdt å drasse meg seg en stor maskin og skjerm til forskjellige treff :p

Har gått pro i Halo: Reach, så nå står egentlig bare PS3en og Wiien å støver ned. Laptopen min blir heller ikke brukt til særlig gaming. Driver egentlig og pusser opp undeholdningsutstyret mitt, tenker å gå til anskaffelse av et headset til rundt 2000, muligens kjøpe meg en liten monitor jeg kan bruke til LAN og profesjonell gaming. Dessuten tenker jeg å ekspandere anlegget mitt med en subwoofer til 4000. Ellers får jeg se hva som dukker opp under juletreet. Jeg har ønsket meg Fable 3 og Super Mario Galaxy 2 av spill.

Hørt at Reach har sinnssykt omfattende flerspillerdel. Har selv ikke skaffet meg Reach enda, men om det ikke dukker opp blant en av gavene under juletreet så blir det nok kjøp nokså snart.

Antar at du da snakker om et head-set som tar for seg chat og lyd fra spillet. Savner det selv, ikke mange steder i Norge de selger dette. Stort sett så må man belage seg på lyd fra en enhet, og chat-ing på en annen. Prisen høres nokså stiv ut ...

Har slengt på en del spillrelatert på ønskelisten i år (det jeg kommer på):

Splinter Cell: Conviction, Donkey Kong Country Returns, Classic Controller Pro, Metroid Other M, Enslaved, Vanquish, og Halo: Reach.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Jeg kunne sikkert skrevet mye her, men jeg nøyer meg med å anbefale Europa Universalis 3 (PC). Driver og spiller det nå som det osmanske riket, og er såvidt jeg klarer å holde hodet over vannet i alle krigene mot de hedenske europeerne. Om dere liker strategispill, så må dere teste dette!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...