Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Angrefrist på en AMD Athlon 64 X2 6000+ hos Netshop.no


_Daniel_

Anbefalte innlegg

FTU Sak: 20070289

FTU Sak: 20050394

FTU Sak: 20050232

Dette er varer som uten noe problemer kan leveres tilbake i samme stand.

PC = recovery ;)

Den siste saken var en DVD-spiller hvor angrerett hadde blitt avvist med grunnen at den var defekt når den ble returnert. Forbrukeren vant allikevel.

og det fordi forbrukeren ikke hadde skadet produktet, og det da måtte dreie som en et doa produkt. forbrukeren hadde også gitt beskjed om at han ønsket å returnere produktet før han hentet den ut. ftu regnet det som usannsynlig at forbruker hadde skadet produktet.

Les hele saken.

 

Forbrukeren sa at han ville returnere før han hentet. Han satte spilleren inn i PC-en, den var ødelagt, og han fikk benytte angreretten. Det var ikke retur som reklamasjon eller garantisak, men angrerett etter at produktet var montert og konstatert som ødelagt.

 

les hele saken.

 

ftu mener at kunden ikke har skadet produktet, så den skaden var en reklamasjonssak. siden skaden ble ansett å være på produktet når kunden fikk den så skulle det heller ikke ha noe betydning for om kunden skulle få bruke angreretten eller ikke. han brukte ikke angreretten fordi produktet var ødelagt, han brukte den fordi han ønsket et annet produkt.

 

btw...når kommer du til varehuset mitt og tester pc-ene med spill og greier? du er hjertelig velkommen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ftu mener at kunden ikke har skadet produktet, så den skaden var en reklamasjonssak. siden skaden ble ansett å være på produktet når kunden fikk den så skulle det heller ikke ha noe betydning for om kunden skulle få bruke angreretten eller ikke. han brukte ikke angreretten fordi produktet var ødelagt, han brukte den fordi han ønsket et annet produkt.

 

btw...når kommer du til varehuset mitt og tester pc-ene med spill og greier? du er hjertelig velkommen.

Jada, han brukte en spiller han allerede hadde sagt at han ikke ville ha, og fikk allikevel bruke angreretten.

 

Ja, jeg har sett at det er mange snille folk som jobber i butikker her på forumet. Merkelig hvordan ingen av dem finnes i butikkene om man skulle møte opp der.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
*har ikke lest gjennom alt*

 

Returnerte en gang CPU, HK og RAM som var brukt i ca. en uke ved bruk av angrerett til PSdata.no. Hadde også hatt kjølepasta på CPU (fjernet før tilbakesending såklart).. Ingen problemer. Skal vel sies at det er 1-2 år siden...

 

 

Hvorfor har det seg sånn at PSdata må følge loven, og Netshop ikke må? Det er en lov alle butikker må forholde seg til.

 

Her tar PSdata.no imot CPU, når den er renset for kjølepasta, noe jeg også kunne gjort med en gang, om Netshop.no hadde svart ja på søknad, og spurt om det.

Lenke til kommentar
Hvorfor har det seg sånn at PSdata må følge loven, og Netshop ikke må? Det er en lov alle butikker må forholde seg til.

Jeg skjønner ikke hvor du har dette fra. Du velger å ta den butikken som gir kunden "mest for pengene" og flest fordeler for deg, og si at dette er loven, og dermed bryter alle andre med loven. Det virker helt klart som at du, trådstarter, kun har opprettet denne tråden som en underskriftskampanje mot Netshop. Hva er vitsen? Du selv kommer og prøver å knekke argumentene til de som deltar i din egen tråd, og dermed får tråden ingen nytteveri annet enn evt. om du får det som du vil, altså funker den den fint som underskiftskampanje mot Netshop. Dersom tråden faktisk er for å få svar på noe, så bør du, som da er den uvitende part, ikke delta i diskusjonen som en vitende part.

 

Jeg holder på min anbefaling. Drit i hva Netshop sier på e-post. Rens CPUen og kjøleren skikkelig, og hiv den i posten med ferdig utfyllt angrerettskjema, så får du se hva Netshop gjør når de får inn en "blankpolert" CPU og kjøler. Såvidt jeg vet kan de ikke nekte å ta den imot så lenge angrerettskjemaet er fyllt ut og du har gitt beskjed om at du vil sende den inn (noe du har). Sansynligheten er stor for at de faktisk vil la det gå igjennom, rett og slett fordi de, som nevnt, kan selge den som demo med en liten plasttube med termopasta (som de sikkert har haugevis av liggende).

Lenke til kommentar
Ja, jeg har sett at det er mange snille folk som jobber i butikker her på forumet. Merkelig hvordan ingen av dem finnes i butikkene om man skulle møte opp der.

 

kanskje du handler i feil butikker?

Jeg har kontakt med veldig mange butikker gjennom jobben.

 

Elkjøp: Nei.

Expert: Nei.

Telehuset: Nei.

Siba: Nei.

Telebutikken: Nei.

Computer City: Nei.

 

De har svart at de ikke tillater kundene å prøve annen programvare enn det som allerede er installert på maskinen.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvorfor?

 

Fordi det tar tid, noe som butikken ikke er særlig interessert i. Og det er en risiko for at selger/kjøper ikke har peiling på PC-er og derfor bosser til PC-en.

 

Det er litt stress for butikkene.

 

På en annen side, når du får noe hjem i posten og har 14dager på deg, så betyr dette ingenting, så lenge du klarer å sette den tilbake i tilnærmet samme stand.

 

Så hvis du kjøper en prosessor og griser litt med kjølepasta. Da er det enkelt for deg å rense den med aceton og evt. betale en 50-lapp for pastaen som ble brukt.

 

Butikkene har god mulighet til å forsegle pakken med tydelig påskrift om at brutt forsegling -> null angrerett.

 

:)

Lenke til kommentar

En stor Update.. Vil først og fremst takke alle som har støttet meg igjennom denne " saken ", Stor takk til TEE som har kommet med godt innspill hele veien..

 

Det som skjedde idag, var at jeg ringte til Netshop med en gang jeg kom ifra jobb, snakket med dem om dette, de var negative istarten til jeg leste opp litt av den mailen jeg skulle sende som TEE skrev for meg, og dette gjorde susen... Dem hadde ingenting og si, og sa; " Ja, greit vi tar den inn, vi vil sende deg mail med adresse og godkjent søknads-retur på mail innen 1 time."

 

Så nå skal pakka sendes tilbake ikveld til Netshop..

 

jonepet, du som sa at dette ikke stemmer med loven, hva har du å si nå?

 

 

Og til slutt, må jeg bare få tekket dere alle for alle svar =)

Lenke til kommentar
jonepet, du som sa at dette ikke stemmer med loven, hva har du å si nå?

For å si det sånn.. jeg sitter og ler meg halvt ihjel av måten du har styrt denne tråden inn til din fordel på. Jeg siterer et av mine innlegg:

Drit i hva Netshop sier på e-post. Rens CPUen og kjøleren skikkelig, og hiv den i posten med ferdig utfyllt angrerettskjema, så får du se hva Netshop gjør når de får inn en "blankpolert" CPU og kjøler. Såvidt jeg vet kan de ikke nekte å ta den imot så lenge angrerettskjemaet er fyllt ut og du har gitt beskjed om at du vil sende den inn (noe du har). Sansynligheten er stor for at de faktisk vil la det gå igjennom, rett og slett fordi de, som nevnt, kan selge den som demo med en liten plasttube med termopasta (som de sikkert har haugevis av liggende).

Som jeg nevnte, jeg regnet med at Netshop ville før eller senere ta imot CPUen din.

 

Det du derimot hele veien fra innlegg nummer veldig tidlig har påstått er at det er den webshoppen som tolker loven mest mulig til din fordel som har rett, og det er altså det du rett og slett sier i siste innlegg. Det at Netshop velger å ta imot CPUen din betyr null og niks hvorvidt det er etter loven eller ikke, men samtidig må jeg presisere at i akkurat dette innlegget er jeg fullstendig nøytral til hva det faktisk er loven sier. Jeg skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt velger å opprette en tråd og la folk diskutere når det eneste du er ute etter er en underskriftskampanje.

 

For å si det enkelt, du har forsøkt med dine uvitende spørsmål å rett og slett kaste de som har prøvd å motsi deg rett ut av tråden ved å liste opp hva andre i tråden før har sagt, akkurat som at du er den vitende part ("ja, du vet, du har jo rett uansett, så hvorfor skal noen motsi deg?"). Du har gang på gang gjentatt hva andre har skrevet som støtter din sak som motargumenter mot det de som ikke støtter din sak har sagt. Du har gang på gang forsøkt å vri diskusjonen over fra negativt til positivt for din del. Jeg skjønner ikke vitsen, jeg skjønner ikke hvorfor jeg i det hele tatt gidder å diskutere med deg, og jeg skjønner godt hvorfor Netshop har valgt å ikke gå ut med noen offisiell forklaring i denne tråden slik de typisk bruker å gjøre.

 

La meg ta et veldig godt eksempel. Det har et sted på siste side i denne tråden kommet en rekke motargumenter mot din sak. Så plutselig kommer det et argument som taler med din sak, og hva sier du så:

Så jeg har loven på min side?

Her ignorerer du rett og slett bare alle innlegg som ikke taler din sak, men du må likevel spørre, fordi du rett og slett ikke vet svaret, men vil kun ha ett svar, nemlig at ja, du har loven på din side.

 

Sorry, men igjen, jeg bare må le uansett hva konklusjonen i saken er, og må nesten si at dette kvalifiserer vel til premie for idiotisk føring av en diskusjon av trådstarter.

Lenke til kommentar

Haha, innlegget er nok rettferdiggjort, men jeg lo litt da jeg leste det.

 

Prøvde foresten å ringe til netshop i dag, etter det har gått noen dager siden jeg hørte fra de sist. Men det viser seg at jeg bare kan drømme om å få tak i noen fornuftige personer utenom ordinær arbeidstid. Så jeg må bruke lunsjpausen i morgen på å komme i kontakt med netshop.(Oslo).

 

Anyway, de prøver uansett bare å lure ut noen stakkars kroner fra folk som ikke klarer å være sakelig.

 

senario:

 

Kunde: Hallaisen, det er Jensen her

NS: God dat, det er Netshop.

Kunde: Jeg har en sånne CPU jeg vil bruke angreretten på.

NS: Har du prøvd den?

Kunde: Ja, og jeg fant ut at jeg ikke likte den, den smakte lakris da jeg bet på kjøleren.

NS: Varen er tatt i bruk, angrerett avvises.

Kunde: Men moren min sier at jeg har rett!

NS: Varen er tatt i bruk, refererer til forbrukerrådets brev om at kunden hadde mulighet til å teste varen på forhånd.

Kunde: Men wtf!?!?! Jeg kjøpte jo den på internett, og mammaen min sier at det er sant!

NS: Nei, dessverre, vi kan ikke lengre selge varen som ny. Angreretten avvises.

Kunde:... Faens j***l, jeg skal hente... og... og så ringer jeg til advokaten min.

 

Bang! Henger på røret.

 

 

Jaja, men helt seriøst. Hvis de behandler min sak dårlig, så har ikke netshoposlo lyst til at saken lekker ut. Men jeg vet at saken løser seg uansett. Jeg har bare fått den ene mailen etter jeg sendte tilbake PC-en min. (Brukt halvannen time.)

Lenke til kommentar

Heisan!

 

Vil anbefale alle dere å ta en titt på siden her.

Forbrukerrådet netthandel

 

Angreretten går tapt dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde og dette skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side. Angreretten gjelder ikke når den samlede kjøpesum (inkludert frakt- og tilleggskostnader) under kr 300. Videre er visse varer unntatt fra angreretten. Dette gjelder dersom varen har en slik beskaffenhet at den raskt forringes fysisk, varer hvor selve leveringen medfører at varen ikke kan tilbakeleveres, eller dersom du har kjøpt et lyd, bilde- eller dataprodukt (CD, DVD, dataprogram, osv.) og har brutt forseglingen. Med forsegling menes også teknisk plombering. Det må fremgå klart og tydelig at angreretten bortfaller ved brudd på forseglingen.

 

Du har en vare som er i tilnærmet samme stand og mengde! Men "dataprodukt (CD, DVD, dataprogram, osv.)", hvordan skal dette tolkes? :hmm:

Jeg villa tatt en telefon til forbrukerrådet og spurt va dataprodukt innebærer.

Telefon nummer til forbrukerrådet: 815 58 200.

 

MEN!!

 

Nettbutikkens opplysningsplikt

 

Alle opplysninger av betydning for kjøpet skal oppgis på forhånd, før bestillingen bekreftes. Opplysningene skal presenteres på en klar og lettfattelig måte. Viktige forhold du skal få oppgitt før kjøpet:

 

- de viktigste egenskapene ved varen eller tjenesten

- totale kostnader med spesifikasjon av de enkelte elementene i totalprisen

- angrerett

- alle vesentlige avtalevilkår, slik som betaling, levering samt avtalens varighet ved abbonnementsavtaler og andre løpende ytelser

- de tekniske etapper knyttet til avtaleinngåelsen

- de tekniske midler til å finne og rette en inntastingsfeil før bestilling er foretatt

- fremgangsmåte og vilkår for angreretten

garanti- og servicevilkår

- vilkår for eventuell avbestilling

- selgers navn, adresse og epostadresse

 

Her har Netshop "opplyst" til forbrukeren:

Når loven IKKE gjelder

 

- Dersom forseglingen er brutt og / eller emballasjen er åpnet.

- Dersom du monterer, lader opp, ringer med, fjerner beskyttelsesfilm, fjerner plastfolie på manualer, løsner strips på kabler etc.

- Dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde (dvs. original emballasje, tilbehør etc.) og beskadigelsen og forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side.

- Varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake.

NB! Unnlatelse av å hente varen anses ikke som tilstrekkelig melding til selger om at du angrer.

 

Her har de "opplyst" til forbrukeren. Men de har laget endel egne krav, som brutt på forseglingen er brutt emballasjen åpnet. Der synes at de ikke har opplyst nok! Det er ikke nok med å skrive slik bare på nettsidene deres. Men de burda hatt klistermerke som forsegling/opplysning! se bildet nedunder.

 

post-103724-1193160057_thumb.jpg

 

Jeg vil ha gjort rent prossesoren polert den sikkelig fin og sånt. Lagt den fint inn i embalasjen og pakket akkurat som den kom.

 

Printet ut angrerettskjema ifra deres hjemmeside og sendt CPU til netshop med smartpost eske! Og sendt mail til kundeservice til netshop med sporingsnummer. Og fortelle dem at du angrer kjøpen! Og sender i tillegg bank konto nr for at de skal sende pengen tilbake til.

 

Angrerettskjema hos netshop.no

 

Det er verdt et forsøk, jeg villa også ha laget en sak hos forbrukerrådet og forklart dem nøye! De hjelper deg sakte med sikkert! :)

Kontaktskjema hos forbrukerrådet fylles ut på internett

 

Håper jeg har vært til hjelp! Ser at du har fått endel svar her.

 

EDIT: Ser no at saken er løst. Men ikke helt før du har penger tilbake :)

Endret av Adda
Lenke til kommentar
Maskinene i avdelingen din? Jobber du i butikk, som selger pc deler??

I en butikke som selger bærbare og stasjonære maskiner.

Dette spørsmålet var vel dratt inn for å sammenlikne det med en prosessor.

 

En pc får man normalt sett prøvd i butikk før man kjøper den så naturlig nok må man kunne få skru den på og allikevel benytte angreretten.

En prosessor derimot får du ikke åpnet og prøvd i en butikk som selger prosessorer, am I right?

Så, svar meg ærlig.

 

Dersom jeg kommer inn i butikken med diverse programmer og spill som jeg vil prøve på ulike maskiner vil det ikke bli noen problemer med dette i det hele tatt?

jaha.. hensikten er at du skal kjøpe pc, og at du kan prøve den ut. Men tar du med programvare selv og vil prøve ut så prøver du programvaren og ikke PC-en! Selv om du prøver PC-en med programvaren.

Du må da lese hvilke krav programvaren har. Og dataselgeren informerer deg hvilke ytelser forskjellige PC-er har.

Og hvis du ikke stoler på selgeren så ikke kjøp pc der! Kjøp på et annet plass! Bedre for deg og butikken :)

Lenke til kommentar
Maskinene i avdelingen din? Jobber du i butikk, som selger pc deler??

I en butikke som selger bærbare og stasjonære maskiner.

Dette spørsmålet var vel dratt inn for å sammenlikne det med en prosessor.

 

En pc får man normalt sett prøvd i butikk før man kjøper den så naturlig nok må man kunne få skru den på og allikevel benytte angreretten.

En prosessor derimot får du ikke åpnet og prøvd i en butikk som selger prosessorer, am I right?

Så, svar meg ærlig.

 

Dersom jeg kommer inn i butikken med diverse programmer og spill som jeg vil prøve på ulike maskiner vil det ikke bli noen problemer med dette i det hele tatt?

jaha.. hensikten er at du skal kjøpe pc, og at du kan prøve den ut. Men tar du med programvare selv og vil prøve ut så prøver du programvaren og ikke PC-en! Selv om du prøver PC-en med programvaren.

Du må da lese hvilke krav programvaren har. Og dataselgeren informerer deg hvilke ytelser forskjellige PC-er har.

Og hvis du ikke stoler på selgeren så ikke kjøp pc der! Kjøp på et annet plass! Bedre for deg og butikken :)

Les postene og bakgrunnen for postene en gang til. Legg hodet bakover. Det du ser to kilometer over deg er poenget mitt som flyr forbi.

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg er svært skuffet over netshop. Jeg har gang på gang prøvd å ringe inn, enten tar ingen telefonen (Peek hour), ellers er teknikkerne gått for dagen.

 

De svarer heller ikke på mail, så lenge det ikke gjelder kjøp.

 

Ang, brevet fra forbrukerrådet, dataprodukter er ikke datamaskin i seg selv, men tilhørende produkter der hvor embalasjen er brutt, og som et resultat av dette at ikke varen kan selges videre.

 

F.eks hvis du kjøper windows og bryter forseglingen, registrerer den i ditt navn, eller kjøper office, photoshop, en harddisk er eksempel på et forbruksprodukt, og er egentlig enig i at HD i seg selv ikke kan returneres med angrerett.

 

Derimot hvis du kjøper en hel PC, og ikke monterer ekstra komponenter eller overklokker, da vil PC-en være som ny en uke eller to etter. Harddisker er litt i faresonen, mest pga. mulighet for støt under montering og frakt.

 

Når det gjelder CPUen, så må nok kjøper kompansere for, men selve CPUen er helt fin, så lenge den blir levert i tilsvarende stand som da den kom.

 

Jeg vet at alt dette har blitt sagt mange ganger i denne tråden, men det popper stadig folk opp som ikke har forstått det.

Lenke til kommentar
en harddisk er eksempel på et forbruksprodukt

 

Forbruksprodukt?? Hvor har du det i fra, jeg har harddisker som er rundt 6 år gamle i den ene maskinen min, og jeg kan ikke tenke meg å bytte den ofte.

 

Du kan skrive å slette en disk x-antall ganger, den er bare klassifisert som en forbruksgjenstand på samme måte som at glass er flytende. Jepp,

Lenke til kommentar
en harddisk er eksempel på et forbruksprodukt

 

Forbruksprodukt?? Hvor har du det i fra, jeg har harddisker som er rundt 6 år gamle i den ene maskinen min, og jeg kan ikke tenke meg å bytte den ofte.

 

Du kan skrive å slette en disk x-antall ganger, den er bare klassifisert som en forbruksgjenstand på samme måte som at glass er flytende. Jepp,

 

Vel, det er fint å vite at denne "forbruksgjenstanden" da har en hjemlet reklamasjonsrett på minst 2 år, eller 5 år om forventet å leve vesentlig lengre enn førstnevnte, noe den fint kan. Men hvor har du begrepet forbruksgjenstand fra?

Lenke til kommentar
Vel, det er fint å vite at denne "forbruksgjenstanden" da har en hjemlet reklamasjonsrett på minst 2 år, eller 5 år om forventet å leve vesentlig lengre enn førstnevnte, noe den fint kan. Men hvor har du begrepet forbruksgjenstand fra?

 

Ærlig talt så vet jeg ikke, jeg bare hørte det er på forumet en gang i tiden. Jeg har ødelagt et par disker opp gjennom tiden, men ikke pga. de har "gått ut på dato", men heller fordi de ikke er så glad i å bli sendt land og strand på ugjevn vei og dårlig festet.

 

Det er jo kjempebra at det er 2år på HD, men seriøst 5år? Det er de færreste diskene som klarer seg så lenge, hvis de faktisk blir brukt med tungt arbeid året rundt.

 

Jeg har hørt om folk som klarer å ryke 5-6 disker utover et år (helst eksterne), dette er selvsagt alt for dårlig, men jeg hadde ikke stolt på en vanlig harddisk som backupsystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...