gxi Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Virker som at forbrukere i dag krever at lovene skal vris og tolkes og tynes til forbrukerens rett, og at alle andre tolkninger er å vri den totalt i andre retningen og da er bedriften som gjør det en total idiot og lovbryter. Det er dessverre et problem, og noe svært mange bedrifter i Norge som selger varer og tjenester taper mye på. Jeg sier ikke at angrerettloven ikke gjelder, men jeg vil påstå at det finnes grenser, noe som tydeligvis er for mye for dagens forbrukere. Greit nok, forbrukerkjøpsloven er der, angrerettloven er der, og disse er i utgangspunktet presset for at forbrukeren skal ha mest rettigheter siden forbrukeren er den svake parten, men tar man disse Netshop trådene inn, så ser man tydelig hvor mye bedrifter blir uthengt som idioter og lovbrytere dersom de har en annen tolkning enn det forbrukeren selv har. Det er helt klart at når man har tatt i bruk en prosessor, så er man etisk sett ikke lengre på det stadiet at man vurderer varen, da har man nettopp tatt den i bruk. Trådstarter eller vennen til trådstarter her virker som å ha gjort dårlig research angående prosessorstøtten, eller har rett og slett en reklamasjonssak, men altså ikke en angrerettsak. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 Ja, kunden VET at så snart kjølebokka er satt ned på prosessoren, så er pastaen brukt og den kan ikke tas av og så monteres på nytt. Dette vet kunden fordi dette står i manualen som følger med. Dersom kunden ikke har lest manualen for monteringen, så er det en beskadelse/forringelse som skyldes kundens uaktsomhet (nemlig at kunden ikke har lest manualen før montering). Så du sier det at vi var uaksom når vi monterte cpu? Ja, greit, vi leste ikke manualen fordi jeg har gjort dette flere ganger før, men skal man lissom teste cpu UTEN kjøler da før man kan sette den på for å se om PC-en går stabilt med den? Og hvis man skulle sette den på, så betyr det at den ikke har noe som helst angrerett? Så det angreretten er for idag, er hvis man kjøper seg et produkt til PC-en, så lar man den bare ligge i esken sin for å samle støv til man kanskje finner ut, neh, den passer ikke meg, uten å i det minste prøve den en gang?!?!?! Jeg bare spør, hva i svarte er vits med angreretten om man ikke kan prøve produktet først?? Hør på ordet: Angre ( man angrer på noe, som i denne saken som er da kjøpet ) retten ( retten til å angre ) Så skjønner da faen ikke hva som er så vanskelig..? Og ja, om produktet skulle bli demovare, også? Selger informerer jo alltid om ulemper på produktet som selges til kanskje flere, eller et par hundre kroner billigre Forslag til Netshop.no AMD Athlon 64 X2 6000+ selges, kr 800;- (PS: Kjølepasta+Ribbe montert på CPU ) Værre er det ikke! Lenke til kommentar
TEE Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Virker som at forbrukere i dag krever at lovene skal vris og tolkes og tynes til forbrukerens rett, og at alle andre tolkninger er å vri den totalt i andre retningen og da er bedriften som gjør det en total idiot og lovbryter. Det er dessverre et problem, og noe svært mange bedrifter i Norge som selger varer og tjenester taper mye på. Jeg sier ikke at angrerettloven ikke gjelder, men jeg vil påstå at det finnes grenser, noe som tydeligvis er for mye for dagens forbrukere. Grensene er klart definert i loven, i forarbeidene til loven og gjennom dommer i FTU. Dersom en bedrift ikke liker å måtte forholde seg til de pliktene de har overfor forbrukere står de fritt til å ikke selge til disse kundene. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Svarer på siste #62: Du har gjort dette før ja... Med div. prosessorer montert burde faktisk du vite hvorvidt en prosessor er kompatibelt med ditt system eller ikke. Du burde også, siden du har dette forumet bl.a, ha muligheten til å gjøre research før du faktisk kjøper noe, eller i verste fall før du faktisk tar produktet i bruk slik at det ikke kan leveres tilbake slik det var bestilt. Nok om det. Dersom du faktisk ikke kunne finne dette ut hadde du muligheten til å spørre butikken og finne en løsning på dette før du bestilte, men denne muligheten har du vel aldri tenkt på eller brukt. Angrerettloven er ikke en erstatning for å undersøke kompatibilitet før en kjøper et produkt. Du kan ikke ta frem "vitsen med angreretten" som et argument, nettopp fordi angreretten ikke har noen "vits" definert i loven, samt at angrerettloven er helt generelt rettet. Du har mange produkter du kan ta i bruk og teste uten at det faktisk forringer produktet slik at det ikke er slik det var i utgangspunktet. Det gjelder dessverre for din del ikke for prosessorer, fordi disse inneholder denne engangspastaen som altså gjør at produktet ikke kan leveres tilbake slik det var. Dette burde du også visst siden du har så mye erfaring med dette. Hva skulle du gjort om du gikk i en fysisk butikk som ikke hadde angrerett? Hva produktet kan ende opp som for Netshop har lite med saken å gjøre. Faktum er at det kan ikke levferes tilbake slik det opprinnelig ble levert, og dermed vil det være et tap for Netshop siden de må redusere prisen. Endret 24. oktober 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Vice Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Virker som at forbrukere i dag krever at lovene skal vris og tolkes og tynes til forbrukerens rett, og at alle andre tolkninger er å vri den totalt i andre retningen og da er bedriften som gjør det en total idiot og lovbryter. Vel, jeg vil påstå at her på berget er det svært få kunder som er bortskjemt. Personlig skulle jeg ønske at de ikke i det hele tatt var behov for noe angrerettslov men at bedriftene selv kunne tilby en service som erstattet dette. Elkjøp er faktisk en av bedriftene som skal roses på dette punkt. Dette bør flere bedrifter ta til seg og ikke bare holde seg til absolutte minstekrav hvor eneste grunnen til at de yter noe er fordi loven pålegger dem det. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 Får å si det sånn, det jeg gjorde da jeg skulle finne ut hvilken cpu han skulle ha, var å gå inn på komplett, og inn på hovedkortet hans, og der stod det under en liste med tilbehør til hovedkortet hans, bla. denne CPU'en.. Jeg fulgte bare Komplett.no sin "guide" som forteller meg da; okey, dette passer sammen. Derfor bestilte jeg denne delen til han. Det med at jeg har god erfaring med dette nevnte jeg ikke, jeg sa bare det at jeg har gjort det før, ikke at jeg er pro.. Du har mange produkter du kan ta i bruk og teste uten at det faktisk forringer produktet slik at det ikke er slik det var i utgangspunktet. Det gjelder dessverre for din del ikke for prosessorer, fordi disse inneholder denne engangspastaen som altså gjør at produktet ikke kan leveres tilbake slik det var. Jaha, så hva er da vits med angrefrist på dette produktet, når man ikke har noen som helst sjangse til å vite om dette er noe å være fornøyd med..? Fortell meg om et produkt, som man ville fått angrefriten godkjent på av en nettbutikk og hva som skiller seg så meget ut ifra dette produktet og cpu'en. Virker som at forbrukere i dag krever at lovene skal vris og tolkes og tynes til forbrukerens rett, og at alle andre tolkninger er å vri den totalt i andre retningen og da er bedriften som gjør det en total idiot og lovbryter. Vel, jeg vil påstå at her på berget er det svært få kunder som er bortskjemt. Personlig skulle jeg ønske at de ikke i det hele tatt var behov for noe angrerettslov men at bedriftene selv kunne tilby en service som erstattet dette. Elkjøp er faktisk en av bedriftene som skal roses på dette punkt. Dette bør flere bedrifter ta til seg og ikke bare holde seg til absolutte minstekrav hvor eneste grunnen til at de yter noe er fordi loven pålegger dem det. Hvis loven pålegger at netshop.no skal ha slike "vilkår" og dem da ikke følger dem, så er det jo dem som bryter loven? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Jaha, så hva er da vits med angrefrist på dette produktet, når man ikke har noen som helst sjangse til å vite om dette er noe å være fornøyd med..? Det er jo det vi diskuterer da. Er det angrerett eller ikke? Fortell meg om et produkt, som man ville fått angrefriten godkjent på av en nettbutikk og hva som skiller seg så meget ut ifra dette produktet og cpu'en. F.eks et tastatur. Ingenting tilsier at det har vært brukt dersom det er korrekt innpakket og ikke er tilgriset med noe under bruk. Produktet leveres enkelt og greit tilbake i samme stand og mengde, ferdig med det. En CPU derimot, som nevnt, så snart man har satt kjøleren på, så har man ødelagt kjølepastaen som allerde var på kjøleren. Dvs. den fungerer kun denne ene gangen. Når kjøleren er tatt av kan den ikke brukes på nytt, og dermed kan ikke produktet leveres tilbake i samme stand som det ble levert i. Det du skal gjøre nå, er å faktisk prøve å finne ut hvorfor den prosessoren ikke virker som den skal. Bl.a kan du jo sjekke instillingene i BIOS-setupen (og, ja, når du har bestilt en prosessor løs, så skal du kunne dette). Dersom komplett mener den skal være kompatibel, så er det meget sansynlig at den faktisk er det. Det kan jo også være annen hardware som ikke fungerer som den skal, minne f.eks. Det forventes selvsagt nødvendig kunnskap dersom du bestiller løse komponenter, hvis ikke ville i vertfall jeg anbefalt å kjøpe ferdige PC-er. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 Jaha, så hva er da vits med angrefrist på dette produktet, når man ikke har noen som helst sjangse til å vite om dette er noe å være fornøyd med..? Det er jo det vi diskuterer da. Er det angrerett eller ikke? Fortell meg om et produkt, som man ville fått angrefriten godkjent på av en nettbutikk og hva som skiller seg så meget ut ifra dette produktet og cpu'en. F.eks et tastatur. Ingenting tilsier at det har vært brukt dersom det er korrekt innpakket og ikke er tilgriset med noe under bruk. Produktet leveres enkelt og greit tilbake i samme stand og mengde, ferdig med det. En CPU derimot, som nevnt, så snart man har satt kjøleren på, så har man ødelagt kjølepastaen som allerde var på kjøleren. Dvs. den fungerer kun denne ene gangen. Når kjøleren er tatt av kan den ikke brukes på nytt, og dermed kan ikke produktet leveres tilbake i samme stand som det ble levert i. Det du skal gjøre nå, er å faktisk prøve å finne ut hvorfor den prosessoren ikke virker som den skal. Bl.a kan du jo sjekke instillingene i BIOS-setupen (og, ja, når du har bestilt en prosessor løs, så skal du kunne dette). Dersom komplett mener den skal være kompatibel, så er det meget sansynlig at den faktisk er det. Det kan jo også være annen hardware som ikke fungerer som den skal, minne f.eks. Det forventes selvsagt nødvendig kunnskap dersom du bestiller løse komponenter, hvis ikke ville i vertfall jeg anbefalt å kjøpe ferdige PC-er. BIOS setupen er sett på og er helt normale.. Minnebrikkene.. Hm.. Dem er like nye som CPU bare for å si det.. Det med at tastaturet som skiller seg ut... Hvis det feks. hadde hatt et sånt plast-lag over seg for å beskytte tastene sine, eller for å bare vise at dette er nytt, og jeg hadde kjøpt detta tastaturet og tatt det av, men jeg likte det ikke.. Hadde jeg da fått dette på angrefristen da? Eller hva mener du om det? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 BIOS setupen er sett på og er helt normale..Minnebrikkene.. Hm.. Dem er like nye som CPU bare for å si det.. Med andre ord, det kan likegodt være minne som er problemet? Det med at tastaturet som skiller seg ut... Hvis det feks. hadde hatt et sånt plast-lag over seg for å beskytte tastene sine, eller for å bare vise at dette er nytt, og jeg hadde kjøpt detta tastaturet og tatt det av, men jeg likte det ikke.. Hadde jeg da fått dette på angrefristen da? Eller hva mener du om det? Jeg vil si ja, fordi det hindrer ikke det i å fungere som nytt og det leveres likevel tilbake i samme stand, unntatt at man kan se at embalasjen er blitt åpnet. For å trekke det i motsetning til CPUen, så vil ikke CPUen (siden den er boxed vil kjølelønsingen være inkludert i begrepet) fungere som ny uten den opprinnelige termopastaen. Netshop måtte ved retur isåfall ha satt en kar til å rense den grundig, for så å legge ved ny kjølepasta og selge den billigere av den grunn. Brukeren måtte også ha påført ny pasta, noe som gjør tingen mindre verdt for brukeren, og dermed enda lavere pris. Resultat: Ressurser går bort for endel kroner pga. rensejobben, ekstra pasta som koster penger vil måtte legges ved, og brukeren vil kreve å måtte betale mindre pga. den ekstra jobben som ligger ved å legge på ny pasta. Dette gjør produktet mye mindre verdt for Netshop sin del ved retur. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 BIOS setupen er sett på og er helt normale..Minnebrikkene.. Hm.. Dem er like nye som CPU bare for å si det.. Med andre ord, det kan likegodt være minne som er problemet? Det med at tastaturet som skiller seg ut... Hvis det feks. hadde hatt et sånt plast-lag over seg for å beskytte tastene sine, eller for å bare vise at dette er nytt, og jeg hadde kjøpt detta tastaturet og tatt det av, men jeg likte det ikke.. Hadde jeg da fått dette på angrefristen da? Eller hva mener du om det? Jeg vil si ja, fordi det hindrer ikke det i å fungere som nytt og det leveres likevel tilbake i samme stand, unntatt at man kan se at embalasjen er blitt åpnet. For å trekke det i motsetning til CPUen, så vil ikke CPUen (siden den er boxed vil kjølelønsingen være inkludert i begrepet) fungere som ny uten den opprinnelige termopastaen. Netshop måtte ved retur isåfall ha satt en kar til å rense den grundig, for så å legge ved ny kjølepasta og selge den billigere av den grunn. Brukeren måtte også ha påført ny pasta, noe som gjør tingen mindre verdt for brukeren, og dermed enda lavere pris. Resultat: Ressurser går bort for endel kroner pga. rensejobben, ekstra pasta som koster penger vil måtte legges ved, og brukeren vil kreve å måtte betale mindre pga. den ekstra jobben som ligger ved å legge på ny pasta. Dette gjør produktet mye mindre verdt for Netshop sin del ved retur. Jah, og det dem sikkert vil da trekke ifra kjøpssummen på, er sikkert verdt et helt nytt og greit hovedkort som støtter cpu..? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Du har gjort dette før ja... Med div. prosessorer montert burde faktisk du vite hvorvidt en prosessor er kompatibelt med ditt system eller ikke. Du burde også, siden du har dette forumet bl.a, ha muligheten til å gjøre research før du faktisk kjøper noe, eller i verste fall før du faktisk tar produktet i bruk slik at det ikke kan leveres tilbake slik det var bestilt. Nok om det. Dersom du faktisk ikke kunne finne dette ut hadde du muligheten til å spørre butikken og finne en løsning på dette før du bestilte, men denne muligheten har du vel aldri tenkt på eller brukt. Angrerettloven er ikke en erstatning for å undersøke kompatibilitet før en kjøper et produkt. Bakgrunnen for angrefristloven er nettopp at du ikke har samme mulighet til å undersøke alt og spørre alle spørsmål slik du har i en fysisk butikk. Herregud mann, vær så snill å les loven og forarbeidene før du snakker om dem. Du sier angrerettloven ikke har noen "vits", og viser bare nok en gang at du ikke har peiling på hva du skriver om. Angreretten er noe du har fordi du ikke har mulighet til å vite nøyaktig hvordan et produkt ser ut eller fungerer før du faktisk har fått det hjem. Du har ikke en ekspeditør som kan vise deg noe som helst om produktet. Så langt har du kommet med mange personlige meninger, men har ikke hatt noe å backe dem opp med. Trådstarter har derimot loven, forarbeidene til loven og dommer til å backe opp sin påstand om at angreretten gjelder. Kanskje på tide for deg å pakke bort tastaturet og lese litt før du poster neste svar? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Kan du finne ett punkt i loven at det står at man skal ha mulighet til å teste produktet? Det hjelper nemlig ikke hva bakgrunnen eller meningen med loven er, så lenge loven er formulert slik den er, fordi det er teksten som gjelder, ikke bakgrunnen for den. Det er selvsagt en grunn til at det er lagt inn unntak fra loven, nemlig fordi enkelte produkter ikke lar seg teste uten at de er evig forringet/skadet. Endret 24. oktober 2007 av jonepet Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 FTU Sak: 20070289FTU Sak: 20050394 FTU Sak: 20050232 Dette er varer som uten noe problemer kan leveres tilbake i samme stand. PC = recovery Jeg kjenner ikke denne saken godt nok til å komme med en "dom", men hvis en prosessor med kjølepasta er blitt tatt i bruk vil jo ikke den kunne leveres i tilnærmet samme stand tilbake. Den vil jo da forringes. Er derimot denne testet uten kjølepasta (altså at det ikke fulgte noe med) eller kjøpt kun som en prosessor ser jeg ikke problemet. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 Kan du finne ett punkt i loven at det står at man skal ha mulighet til å teste produktet? Det hjelper nemlig ikke hva bakgrunnen eller meningen med loven er, så lenge loven er formulert slik den er, fordi det er teksten som gjelder, ikke bakgrunnen for den. Det er selvsagt en grunn til at det er lagt inn unntak fra loven, nemlig fordi enkelte produkter ikke lar seg teste uten at de er evig forringet/skadet. Dette med testing, feks. om jeg hadde vært en som hadde kjøpt det nyeste av skjermkort, bare for å teste og sende tilbake hele tiden, og gjort dette feks mer enn en gang.. Hvorfor kan ikke netshop.no gå inn på orderhistorikk og da se etter om denne brukeren ( som feks meg ) noen gang har sendt noe tilbake flere ganger, før dem "dømmer" personen og sier nei, loven gjelder ikke deg siden du utnytter den feks..? Jeg har aldri, aldri sendt noe tilbake til en nettshop.. ALDRI, hvorfor skal jeg da "dømmes" for at andre utnytter noe som jeg har bruk av, nemlig angrefristen.. Lenke til kommentar
candymann Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Kan du finne ett punkt i loven at det står at man skal ha mulighet til å teste produktet? Det hjelper nemlig ikke hva bakgrunnen eller meningen med loven er, så lenge loven er formulert slik den er, fordi det er teksten som gjelder, ikke bakgrunnen for den. Det er selvsagt en grunn til at det er lagt inn unntak fra loven, nemlig fordi enkelte produkter ikke lar seg teste uten at de er evig forringet/skadet. Hvem trur du at kann tolke denne loven best: - du? - webshoppen (som mister penger på dette angrerett opplegget)? - opartiske dommere (som har lest lover hele sitt voksne liv og ser til at lover folges -> "kanskje" de t.o.m bestemmer hva som er rett og feil.... og hvordan loven ska tolkes!!)? Er det så vanskeligt?? Endret 24. oktober 2007 av candymann Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 Er det noen dommere her inne? :!: Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 *snip* Hvem trur du at kann tolke denne loven best: - du? - webshoppen (som mister penger på dette angrerett opplegget)? - opartiske dommere (som har lest lover hele sitt voksne liv og ser til at lover folges -> "kanskje" de t.o.m bestemmer hva som er rett og feil.... og hvordan loven ska tolkes!!)? Er det så vanskeligt?? Nå har det vel ikke vært en liknende sak oppe før, så om dommerne evt. ville godkjent denne eller ei vet vi ikke før den kommer opp... Som sagt så spørs det om produktet kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand. Har kjølepastaen vært tatt i bruk mener jeg nei. Hvis den er kjøpt uten boxed-kjøleren og medfølgende kjølepasta (evt. leveres uten brukt kjølepasta) ser jeg ikke noe problem i å få returnert den. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Det hjelper nemlig ikke hva bakgrunnen eller meningen med loven er, så lenge loven er formulert slik den er, fordi det er teksten som gjelder, ikke bakgrunnen for den. Det er selvsagt en grunn til at det er lagt inn unntak fra loven, nemlig fordi enkelte produkter ikke lar seg teste uten at de er evig forringet/skadet. Så din påstand er at forarbeidene til loven ikke har noe å si for hvordan den skal tolkes og benyttes? Lenke til kommentar
candymann Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 FTU Sak: 20070289FTU Sak: 20050394 FTU Sak: 20050232 Dette er varer som uten noe problemer kan leveres tilbake i samme stand. PC = recovery Jeg kjenner ikke denne saken godt nok til å komme med en "dom", men hvis en prosessor med kjølepasta er blitt tatt i bruk vil jo ikke den kunne leveres i tilnærmet samme stand tilbake. Den vil jo da forringes. Er derimot denne testet uten kjølepasta (altså at det ikke fulgte noe med) eller kjøpt kun som en prosessor ser jeg ikke problemet. Trur du at alle cpuer (eller andre datadeler) som blir returnert på angrefrist ender opp som demosalg? Eller "kanskje" delene blir satt inn i webshoppen sin pc bygger når noen velger den delen (til full pris....) til sin "nye" pc. Og ja, er en åpnet pakke tilnaermet samme stand som en ikke åpnet pakke? Det betyr vel da også at man ikke kan åpne pakken engang for da er jo "klistermerket" ödelagt..... Lenke til kommentar
TEE Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 FTU Sak: 20070289FTU Sak: 20050394 FTU Sak: 20050232 Dette er varer som uten noe problemer kan leveres tilbake i samme stand. PC = recovery Den siste saken var en DVD-spiller hvor angrerett hadde blitt avvist med grunnen at den var defekt når den ble returnert. Forbrukeren vant allikevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå