Gå til innhold

Hvilken videregående linje tok du?


PgUp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GK elektro

Vk1 elektronikk

Vk2 serviceelektronikk

 

Når går jeg vk2 serviceelektronikk, og det nærmer seg jul. Allerede har jeg fått 1 tilbud om lærlingeplass. Var en bedrift som driver med installasjon av maritim elektronikk, og de hadde ringt skoler over hele landet og spurt om de hadde noen som hadde spesialisert seg på maritim elektronikk. Men det var visst ingen å få tak i, utenom meg. Skal ikke stå på mangel på jobb:) Så etter jul drar jeg nordover på jobb! Etter jeg har fått fagbrev blir det vel styrmannutdannelse med fagbrev som servicetekniker(maritimt). 2 fluer i en smekk;)

 

Er jævlig fornøyd med den utdanningsveien jeg har tatt. Har hatt veldig gode lærere, og de har fått skikk på noen av oss. Synes lærerene på yrkesfag kommer tettere innpå elevene sine, enn de på almenn f.eks. Liten liste over hva jeg har lært de tre årene jeg har godt her:

 

Sveising

Radarteknikk

Radiokommunikasjon

Våpensystemer/nasams

Alt som har med data og nettverk å gjøre

Sterkstrømsinstallasjoner

Automasjon

Bilelektronikk

Skipsselektronikk

Moduleringssteknikk

++

Lenke til kommentar

Gikk i mi tid gk mekaniske, vk1 elektromekaniske og vk2 Automatikkmekaniker.

Er du intresert i automasjon så er det ei topp utdanning. Er eit breitt fagfelt du kjem borti mykje rart innefor styre og reguleringteknikk. (det er selføligelik avhenging av bedriften man jobber i).

 

Jobber idag som service engineer (skip)(Som det så fint heite på nynorsk).

Lenke til kommentar
Hvis man har generell studiekompetanse kan man komme inn på høyskoler og universiteter.

 

Jo, det skjønner jeg. Men det er liten vits å gå 3 år med almenn, for å få generell studiekompetanse. Da ville jeg heller ha valg spesiell studiekompetanse. Generell gir egentlig ikke noe grunnlag for høytlønnende jobber. Skal man ha en fet jobb etter almenn, så lønner det seg med spesiell studiekompetanse. Mange som går almenn ender jo opp i klesbutikker, eller kassa på rimi.

Lenke til kommentar
Jo, det skjønner jeg. Men det er liten vits å gå 3 år med almenn, for å få generell studiekompetanse. Da ville jeg heller ha valg spesiell studiekompetanse. Generell gir egentlig ikke noe grunnlag for høytlønnende jobber. Skal man ha en fet jobb etter almenn, så lønner det seg med spesiell studiekompetanse.

 

Hva med de som tar høyere utdanning uten nødvendigvis å sikte på de "fete" jobbene? Samfunnsvitere, historikere, lærerutdanning, språk osv. For disse gir allmenn absolutt det beste grunnlaget, men de trenger ikke spesiell studiekompetanse (det heter vel egentlig ikke det heller, men brukes vel om at studiene som krever realfagsfordypning).

 

Altså for mange så er det absolutt vits, og husk at de fleste som går allmenn gjør akkurat dette.

Lenke til kommentar
Skal man ha en fet jobb etter almenn, så lønner det seg med spesiell studiekompetanse.

Du bestemmer ikke hva som er fet jobb i alle folks øyne, gitt. Og ikke alle velger yrke utifra lønn, noe du tydeligvis setter høyt på lista.

Godt poeng.. Likevel så kan en studieforberedende linje gi deg den kompetansen som du trenger for å fortsette med det du ønsker i fremtiden? Men det kommer jo an på hva du vil gjøre da.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...