Gå til innhold

Hvordan overklokke Intel c2d e6600?

thehazen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har en Intel Core 2 duo E6600 på 2,4ghz.

Lyst til og klokke den opp litt, men først hvordan gjør jeg det?

Og er det noe jeg må tenke på?

Maskinen har nok av kraftige vifter for kjøling osv.

Du kan i allefall spørre deg om du har kraftig nok PSU og om du har riktig CPU kjøler siden CPU'en blir vesentligere varmene enn C2D ved OC.

Lenke til kommentar

Har den samme prosessoren gående på 3,15 ghz stabilt 24/7 :)

Men husk at de varierer fra cpu til cpu kor masse du klarer å kjøre den stabilt på (ingen er identiske)!

Men 3 ghz skal dere alle klare selv med stock kjøler, men om det blir for høge tempraturer må dere restarte og skru ned litt på fsb ;)

Sjekk forøvrig mine emner, der skal det være en tråd om korleis en klokka en e6600 på luft ;)

Lenke til kommentar
Okey jeg har en Dell pc(sånn yalla greier). Når jeg går i Bios og skal gjøre noe overklokking står det "E6600 2.40 (locked)". Vet noen hvordan jeg låser den opp? Det er egen Dell Bios.

Dell (og dem fleste andre fabrikkmaskiner) er umulig å klokke. Hovedkort og BIOS støtter det ikke

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å sette FSB til 333, men det gikk heller dårlig. Jeg gikk så ned til 320 som også gikk dårlig, og så til slutt nå på 310 (x9).

Er det noe jeg kan gjøre for å komme over det? Noe volt eller minnegreier? CPU-z sier minnet nå kjører 4:5.

Asus P5B

E6600

2GB Kingston HyperX

Edit: Kan kanskje nevne at jeg har vannkjøling og tempen ligger på rundt 42 grader etter et par timers Crysis-load, så det er ikke der problemet er

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar
Jeg prøvde å sette FSB til 333, men det gikk heller dårlig. Jeg gikk så ned til 320 som også gikk dårlig, og så til slutt nå på 310 (x9).

Er det noe jeg kan gjøre for å komme over det? Noe volt eller minnegreier? CPU-z sier minnet nå kjører 4:5.

Asus P5B

E6600

2GB Kingston HyperX

Er nok minnet som har stoppet deg her.

Sett minnet til å kjøre på 1:1, sett volten på minnet til 2.1v, samt disable EIST og C1E.

Deretter kan du øke FSB, du burde trygt kunne sette den til 333 ved første forsøk uten å måtte endre vcore eller chipset-volts. Så jobber du videre fra der og øker volts når det trengs..

Lenke til kommentar

Jeg trodde at om minnet stod til 4:5 så ville man komme lenger enn med 1:1 ..?

Kan EIST og C1E hete noe annet i forskjellige bioser? Har P5B

Når vet man at man trenger å øke vcore og når vet man at man trenger øke chipset volt?

Skal fikle litt, men fint med svar :)

Takk så langt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...