Gå til innhold

Vanvittig temp på CPU!

Eagleizer

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter et strømbrudd gikk Striker Extreme-kortet til h....

Fikke låne et P5N32-E SLI, og nå får jeg noen syke temperaturer!

Disse er selfølgelig ikke riktige, og jeg lurer på om det kan være

feil med noe annet enn hovedkortet.

Oppdaterte BIOS uten at det hjalp...

Kan PSU ha blitt ødelagt slik at den gir feil spenning og dermed

forårsaker feil avlesning av temp?

Med ugjenvne mellomrom vises temp til 2C i et par sekunder.

post-81265-1193144014_thumb.jpg

post-81265-1193144146_thumb.jpg

Det er bare å komme med forslag eller kommentarer.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du reinstallert etter det hk byttet?

Det virker som monitor programmene dine bruker helt feil sensor config (står jo også Striker Extreme i Everest ser jeg).

Jeg ville definitivt ikke byttet psu på grunnlag av hva slike programmer sier. 3,3V er lav ja, men du kjører vel neppe cpu V-core på 2,35V heller, så ville ikke tatt noen av tallene for god fisk.

Lenke til kommentar

Sensortypene som brukes på hovedkortet har, eller kan ha, forskjellige typer temperaturgivere tilknyttet.

Dersom sensorene på hovedkortet ditt har andre givere enn det programvaren "antar" kan du få slike ekstreme feilangivelser.

Jeg har med hell brukt Speedfan til å finne riktig temperaturgiver på hovedkortene.

Installer siste versjon av speedfan (4.33). Start programmet og gå inn i configure. Under "temperatures" ser du hvilken chip som gir ekstremavlesning(du vil kjenne igjen navnet fra sensortype i Everest). Gå så til fanen "advanced" og velg riktig chip fra nedtrekksvinduet. Du skal nå få listet en rekke egenskaper og hvilke verdier som er satt. Der vil det normalt stå noe om Temperature sensor e.l. Velg en av disse og du vil få tilgang til å sette type i nedtrekksvinduet nederst. Vent noen sekunder og observer at temperaturavlesningen i Speedfan gir et annet resultat enn tidligere (jeg fikk henholdsvis 9, 32 og 110 grader på min CPU ved å endre denne).

Legg også merke til at temperaturavlesningen i Everest endrer seg i takt med endringene du gjør i Speedfan. Når du har funnet den giveren som gir mest korrekt resultat, dersom du da finner en slik, kan du krysse av for "remember it" og trykke OK.

Gjenta prosessen for alle temperaturer som åpenbart er helt vanvittig. Innstillingene blir stående selv om du lukker Speedfan.

post-1941-1193244458_thumb.jpg

Lykke til

LASR

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...